Rychlejší výstavba dálnic a modernizace železnic. Nový slovenský ministr dopravy představil své priority

R4 Prešov, severní obchvat, 1. etapa. Zdroj: Národná diaľničná spoločnosťR4 Prešov, severní obchvat, 1. etapa. Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Podle Ráže se na Slovensku aktuálně staví minimum dálničních úseků, většina se připravuje. Pomoci by mělo zjednodušení povolovacích procesů.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Asd

Za mě je to jednoduché. Představím veřejnosti plán kudy bude procházet dopravní infrastruktura. Připravím patřičné změny legislativy. Udělám referendum a pokud lidé se změnami budou souhlasit nic nebrání tomu, aby se pořádně rozjela výstavba. Jenže chápu že něco takového neprojde neb by spousta lidí přišla o své bezpracné zisky. Takže budeme rádi když se koncem příštího desetiletí svezeme po kompletní slovenské D1.

marek hudec

trochu zaspekuluju – ono se to neda protlacit na silu? myslim situaci, ze by Ficovci zkratka pouzili stary socialisticky postup s nazvem „povede to tudy“ nakresli se to do mapy a bagry startujou…..

Horizon

Nedá.

Asd

A proč by to nešlo? Když se chce, všechno jde. Stačí se podívat do Polska, kde pochopili že rozvoj země nepůjde bez adekvátní dopravní infrastruktury.

Sauce

V Polsku ale rozhodně postup popsaný OP neuplatňují.

Vrták

Do začátku by stačilo, aby na SK MD ty loni zavedené ExTatran polidštili tím, že je posunou o hodinu v taktu, aby vychazely připoje od EC v Bratislavě a Púchově a nemuselo se hodinu čekat.

Lysimachia

Otázkou je, jestli při zpoždění na ValExech a aktuálně rozbombené BA hl. st. má nějaký takt vůbec smysl. Ale jinak souhlas.

V Púchově navíc není ani pořádná nádražka, jen trochu zvláštní pizzerie se Starobrnem u kostela.

krystof.bohm1

Tak předpokládám že hraniční železnice na Ukrajinu budou zrušeny 😀

Addams

Zatiaľ tvrdia, že zastavia vývoz „zásob slovenskej armády“, t.j. pokračuje vývoz nevojenského tovaru (odmínovacie stroje, humanitárny a iný tovar) a vojenský tovar vyrábaný na bežné kontrakty.
Keďže po skončení vojny (nech to už bude kedykoľvek) bude Ukrajina potrebovať vysoké množstvá napr. stavebného materiálu a strojov, ktoré môžu byť vyrobené aj na Slovensku, a práve preto by sa mala vláda snažiť o zvýšenie kapacity železnice.
Naše médiá (žijúce najmä z reklamy na cestné vozidlá) majú plnú hubu len kamiónov a diaľnic, ale prichádzajúce extrémne veľké potreby Ukrajiny zvládne len železnica (zrejme aj v spolupráci s loďami).

Horizon

To už je taký folklór, že minister sľubuje niečo, čo nie je splniteľné. Turany – Hubová stojí na posudzovaní vplyvov na vody. Problém je ten, že proti tunelu Korbeľka bojuje x obcí a jedna vodárenská spoločnosť. Už rok sa čaká na stanovisko Okresného úradu Žilina odbor životného prostredia. Jednak je to veľmi rozsiahly materiál, ktorý musela Národná diaľničná spoločnosť nechať pripraviť a dvojak sa úrad musí vysporiadať s pripomienkami verejnosti. K tomu sú úradníci zavalení prácou, takže rozhodnutie je vo hviezdach. K tomu potrebujú ešte posudzovanie vplyvov na ŽP a až následne môže príprava pokračovať ďalej. Fakt nerozumiem, čo tu… Číst vice »

asdf

Na diaľnici nech sa odbavuje, našťastie z troch chýbajúcich úsekov D1 (Višňové-Dubná Skala, Turany-Hubová, Hubová-Ivachnová) je úsek Turany-Hubová ten najmenej podstatný.

Železnice budú väčšia sranda ale predpoklad je, že tam proste 4 roky prebehnú bez nejakých väčších zmien. Bude len úsmevné sledovať či sa vôbec podarí dotiahnuť implementáciu novej cestnej vyhlášky zo strany ŽSR.

Horizon

Ešte som zabudol na Palúdza – Liptovský Hrádok (preložka pri Liptovskom Mikuláši). Tak to je ďalší projekt, kde je za veľa peňazí málo muziky. ŽSR naliali kopu miliónov na prípravu vrátane výkupu pozemkov a teraz nemá kto zaplatiť realizáciu. Nakoniec je dohoda, že to skúsia cez CEF. A to je už fakt všetko, čo by teoreticky mohlo ísť do výstavby do roku 2030. Okolo roku 2030 Košice – Kysak. ŽSR musia dať najbližšie roky vypracovať nové resp. aktualizované štúdie realizovateľnosti na koridory Maďarsko – Košice – Prešov – Poľsko, Bratislava – Štúrovo, uzol Bratislava, Zvolen – Košice, Žilina – Košice,… Číst vice »

Lysimachia

Nakolik přeložku Palúdza – Liptovský Hrádok chápu (tj. souběh s D1 a přeložení žst. Liptovský Mikuláš), tak tam by stejně z jedné strany zůstalo dvojesíčko u Bešeňové, takže 160 km/h by využily leda vlaky, co nezastavují v LM, což asi žádné nejsou.

Takže to opravdu vypadá na vyhozené peníze. Nepředpokládám, že by někdo chystal přestavbu lajzandy u Bešeňové (nemyslím tu v akvaparku).

Addams

Dlhé tunely pri LM a Štrbe ÚHP neschválilo 🙁 , takže sa pôjde viac-menej v pôvodnej trase, akurát sa zmiernia niektoré oblúky, aby sa dalo jazdiť trochu rýchlejšie.

Lysimachia

A já myslel, že MOPPKR a MOMAKU jsou víceméně ready a stavba začne co nejdříve. Tak nic…

Horizon

Malacky – Kúty nemajú ani územné rozhodnutie. Kompetentní snívali čosi o začiatku výstavby v 2025/2026, ale to je nereálne. Poprad – Krompachy je rozdelený. Poprad – Vydrník je v tendri. Pôvodne to chceli financovať z Plánu obnovy. Pre nedostatok peňazí v Pláne obnovy to padlo. ŽSR by to aj chceli podpísať, ale UHP t.j. ministerstvo financií tvrdí, že až tak ceny nenarástli, ako si firmy vypýtali (totiž ŽSR veľmi rady vyhlasujú viac súťaží naraz…, čo limituje počet ponúk v tendroch). Loptička je na strane ŽSR, aby zdôvodnili, že naozaj ceny tak narástli a zároveň musia nájsť zdroj financovania. Ďalší problém… Číst vice »

Lysimachia

Díky moc za detailní přehled!

Lysimachia

No, jen aby bylo stavět vůbec za co. Státní kasa je prožraná ještě víc než u nás a jestli bude Fico rozhazovat, jak plánuje, tak to půjde do kytek definitivně.

Plus NDS sanuje zpackané projekty z minula (Višňové, Čebrať) a příprava dalších tunelových úseků (Korbeľka, Soroška) je také „otázná“. Nemluvě o sci-fi tunelech Karpaty či Hradiště.

Horizon

Korbeľka sa pripravuje. Bude to na dlho.
Soroška sa musí preklesliť a je otázne, či by nebolo lepšie počkať na nárast dopravy, aby sa tam oplatilo stavať dvojrúrový tunel.
Karpaty najskôr nebudú. Veľké náklady a diskutabilné prínosy.
Tunel Hradište nebude. Spojiť Banskú Bystricu s Ružomberkom sa neoplatí.

Juraj

Jen pro kontext, do čela rezortu dopravy nastupuje člověk s nulovou kvalifikací v oboru, jehož dosavadními největšími úspěchy byly podivné peněžní toky ve zdravotnických zakázkách. Navrhovaný přístup je takový balkánsko-africký – když pověřená organizace (NDS) není schopná projektovat a soutěžit tak, aby to nenaráželo na problémy, tak změníme zákon, aby se snížila laťka a šlo to protlačit silou. U železnice bych měl nulová očekávání – slovenská tzv. „sociální demokracie“ se u vlaků ráda fotí, ale aktuální ministr podle všeho ve vlaku neseděl od dětství, takže bych očekával maximálně hurá akci ve stylu aktuální výluky na maďarském koridoru do Vídně, aby… Číst vice »

Frantisek

Nejen ta slovenská. Co u nás? Vesele rozjeli budování dálnic, po nichž budou mnohé železnice už leda pro navyšování objemů…

Michal M

Ano, D4 vyžere všechny cestující v IC Josef Švejk a D35 zase cestující z lokálky do Litomyšle. Nemluvě o dálnici do Varů, kam vlaky jezdí davy.

MMXA

Jj do z Prahy do K.Varů po železnici je časově skoro delší než jet dostavníkem. A vezmete to pěkně oklikou buď přes Plzeň nebo Ústí.

Viktor Nárožný

Jakou má pan Kupka kvalifikaci v dopravě ? A nejen on. Podívejte se na další. Stanjura, Langšádlová…..

johny

Abychom nikomu nekřivdili, zmiňme též paní Schillerovou (doktorský obor správní a zemědělsko-družstevní právo), pak toho zpěváka a tuším právníka, co dělal opakovaně za covidu ministra zdravotnictví, nebo paní „very bejzyk“ Dostálovou, která by aspiruje na funkci do Bruselu, ale moc neumí anglicky. Ne, opravdu to není o nic horší (ani lepší) 🙂

V.N.

Schillerová od roku 1991 působí ve státní Finanční správě. Právníka s více než 30 letou praxí v oboru výběru daní lze považovat za odborníka na finanční problematiku. Po zpěvákovi na ministerstvu zdravotnictví zůstaly dle mého názoru dva dodnes nejlepší počiny v oblasti digitalizace státní správy. E-recept a E-neschopenka…..

Jura

Ministr je v prvni rade manazer a tedy jeho expertni cinnosti je ridit lidi.

Kdyby manazer mel byt expert na dopravu (protoze server o doprave), tak musi rozumet jen zeleznici, silnici, letectvi nebo cele doprave? Do jake urovne? Umet navrhnout prazec a vybrat spravny material? Takoveho experta co vse umi a jeste umi spravne mluvit nenajdete.

Juraj

Dolezal bol kvalifikovanejsi, to uznavam. Ale kam to viedlo v oblasti zeleznice ? Ruky a financie zviazane jak mentalom Matelom tak instituciou UHP. A az tak zviazane, ze za posledne roky nebol dostatok penazi ani na udrzbu trati ! Prave v poslednych rokoch sa najviac zhorsil stav nasich trati.

Takze Juraj, oprasit slovencinu a kuknut doma ako tomu naozaj je 😉

Horizon

Kedy bol na železnici dostatok peňazí na údržbu?
Nedaj sa vysmiať, ak chceš povedať, že do roku 2020. Rozpadalo sa to aj predtým. Znížené rýchlosti kade-tade. Naopak, konečne keď sa im to toho UHP začalo pchať, tak začali sa riešiť malé projekty, kde sa to už rozpadalo.

Inak UHP kritizuje to, že ŽSR dávajú obrovské peniaze na pár kilometrov a na zvyšku sa im to rozpadá. ŽSR musia zmeniť myslenie, lebo nikdy nebudú mať peniaze, aby stavali megalomanské projekty a zároveň dokázali udržiavať zvyšok.

Michal M

Ty „megalomanské“ projekty nejsou nic jiného než upgrade po 150 letech…

Eurostar

Mas to trosku domylene. Velke projekty sa preplacaju z EU, zvycajne az do 80-90%, udrzba a reko nie. To ci su megalomanske alebo nie, je uz na posudeni unie. Kazdopadne, Slovensko ako hornata krajina, aby dostala zeleznice na uroven 21. storocia, potrebuje uskutocnit aj vela drahsich projektov. Nehovorim, ze ZSR to super manazuju ale penazi proste dostavaju velmi malo penazi od statu. A to je cele. Napriklad v CZ investuju do zeleznic niekolkonasobne viac. A taki Rakusania to uz su potom uplni megalomani podla teba ? Ako teda ZSR maju zmenit myslenie ? Maju prestavat stavat koridory aby takto usetrene… Číst vice »

Facepalm

Jen aby za měsíc nepřišel s tím, že dálnice ja železnice jsou nástrojem kosmopolitní plutokracie na likvidaci slovenského národa.

U tý party, co si Slováci zvolili, bych se tomu fakt nedivil.

Juraj

Ja som velmi zvedavy co si po Fialovi zvolite vy a vobec by som sa nedivil, keby ste nasledovali slovensku cestu. Teda ak nevadi, ze ceny mate drahsie jak na zapade, tretina Cechov zije na hrane chudoby / polovica z ruky do huby. A pan Fiala namiesto pomoci propaguje lacnejsie nakupovanie v Bavorsku 🙂 to, ze sa Fico a spol dokazali vratit je vyustenie totalnej neschopnosti a nekompetentnosti nasej pravice. Otazka v tomto pripade je, co nova vlada naozaj urobi pre zeleznice. A napriklad ako sa vysporiada s takym UHP, ktory u nas zaklincoval vela projektov, zo vsetkych asi najreprezentativnejsi… Číst vice »

Sova

Bohužel souhlas, u nás demokratické strany po nástupu do vlády totálně propadly snad ve všech bodech a pak se budou hrozně pohoršovat, jak český volič preferuje populisty. Aby ne, když „ti správní“ mají na seznamu priorit především ukrajinské peněženky, bruselské zadky a americký zbrojní průmysl 🙁

Juraj

Lubi sa mi, ze ste to povedal na plne usta ako to je ! U nas dokonca sa pohorsuju, ze slovensky volic je dezolat, rusofil a p.Radicova oznacila stredo-lavych volicov za hlupych. Ale to ze Progresivci mali v plane okrem inych blaznovstiev znizit minimalny vek volica na 15 rokov je uplne ok 🙂 taky volic sa urcite skvele vyzna. A retorika typu, kto nesuhlasi, co Brusel nadiktuje, tak automaticky ide proti unii. Budis, ale kde su teda tie slubovane europske platy ?? 19 rokov v EU a zapad sme predbehli v cenach tovarov a slusne ich dobiehame v cenach sluzieb… Číst vice »

Jan Sůra

prosím, ten pan Fico, ten je na Slovensku nyní poprvé premiérem a nikdy tam nevládl?

Jan Sůra

Hlavně, že se skvěle vyzná volič 70+. To tu dlouhodobě vidíme na výsledcích ANO2011, jaký rozhled má tato skupina voličů.

Sova

Nejlogičtější by bylo, kdyby bylo volební právo vázané na aktivní bilanci s erárem za posledních X let. Platíš = rozhoduješ, dostáváš = podřizuješ se, bez ohledu na věk. Vždyť co je politika než správa společných prostředků, ti kdo celý mejdan financují budou mít vždy tendenci se chovat v průměru nejhospodárněji.

Dá se namítat že je to asociální a že důchodci začnou do roka umírat hlady a zimou, ale v dlouhodobém horizontu by to i pro ně těžko dopadlo hůř, než neustálé zadlužování až ke státnímu bankrotu.

Jan Sůra

Logické to fakt není. Mladí od 15 svým hlasem rozhodují mj. o své budoucnosti. V 70 letech rozhodují jen o tom, o kolik se stát více zadluží, aby měli vyšší růst důchodů než růst mezd. Jinými slovy, dnešním 70+ je naprosto ukradené, kdo tenhle mejdan bude financovat, v době, kdy se bude splácet, budou dávno prdět do hlíny. Nepodceňujte mladou generaci.

Sova

Mám pocit, že jste nečetl pozorně co píšu, můj návrh by elektorát celkem výrazně omladil.

S tím co píšete jinak souhlas, bohužel to tak s většinou důchodců je a nějak vyřešit se to musí. Ideálně nějak kontrolovaně dřív, než to za politiky vyřeší neúprosná ekonomika a krach veřejných financí.

Jan Sůra

Ono je někdy lepší vidět dál než do ledničky s dostatkem lahvového piva.

Facepalm

Podle poslední věty soudím, že budete volič SPD či něco podobného. Čili počítám, že vám musí vadit jakákoli demokratická strana čistě z principu.

Sova

Naopak, volil jsem PirStan a jsem velice rád, že se k moci nedostal Babiš, protože by to bylo v mnoha ohledech ještě horší. Nicméně od demokratických stran jsem měl narozdíl od předchozích vlád nějaká očekávání a ta zatím dopadají katastrofálně. Nejen že objektivně nemám (kromě volby menšího zla) důvod dát znovu hlas komukoliv z těch pěti stran, ale mám vážné obavy, že tahle vláda znechutí tolik lidí, že pak bude muset předat zemi populistům a ti nás řeckou cestou položí na lopatky. Z toho mám strach.

Facepalm

Jo, to já jsem zvědav taky. Naše dva národy mají takovou hezkou tradici vzájemně se trumfovat, kdo je více nereálný…

Lysimachia

tretina zije na hrane chudoby / polovica z ruky do huby

Česko je totiž rozvojová země ze subsaharské Afriky, kde je 50% nezaměstnanost, děti umírají hladem, pitná voda teče jen ve velkých městech a to jednou denně.

Fyjalo octup!

Michal Tvrdý

Tak, to je jasné. Pokiaľ je tam Fico, tak diaľnica do Košíc bude do roku 2010 … Hádam o tom nikto nepochybuje …
Ale my na SVK vieme, ako to dopadne. Dokončí sa možno tak to, čo predchádzajúca vláda začala a zvyšok sa rozkradne … Fico už má s tým bohaté skúsenosti …

Juraj

A mozte prosim povedat nejaky priklad, co v oblasti zeleznic predchadzajuca vlada zacala ? Velmi tazka otazka ze ? ..tak inak (zdanlivo) jednoduchsie, co vobec v oblasti dopravy predchadzajuca vlada zacala ?

Horizon

To čo im predchádzajúca pripravila…
Každý, kto sa okolo infraštruktúrnych projektov aspoň trochu obtrel vie, že sa pripravujú 10 plus rokov.

Jan

Přede vraty do garáže pokousala doga Ráže…

Jan

Autorem verše je písničkář Karel Plíhal, uváděl ji asi před 30 lety pod názvem Tragédie ve skupině Elán…

L.

Tak se to přejmenuje na „Tragédie na Ministerstvu dopravy“ a bude to zase aktuální 😀

Lysimachia

Já čekal, kdo to sem napíše! Supr.

Trumway

Copak Slovensko.Hlavně, aby tady u nás byla současná změna ku prospěchu a ne na škodu.

Asd

Tak doufám, že se nechá inspirovat naším severním sousedem a nejen výstavba dopravní infrastruktury se dá do pohybu. Je to ostuda že dnes když chce člověk jet z Bratislavy do Košic po dálnici musí přes Maďarsko.

Petr Šimral

To ještě jde. Byly časy, když jsem něco potřeboval v Košicích, že jsem ze Sokolova vyrazil na západ do Marktredwitz, pak na jih do Passau a teprve pak na východ 🙂

Asd

U nás se ledacos změnilo k lepšímu, ale i tak máme práce jak na kostele. Opravdu nevím proč je takový problém změnit legislativu. Většina politiků jen mluví a skutek utek. Navíc není potřeba nic nového a převratného vymýšlet. Stačí jen přebrat to co jinde dobře funguje.

Frantisek

Jo. Vyplácat do krajiny další lány betonu, aby se mohla auta s vlaky předhánět, kdo převeze více. Totéž bylo v plánu ještě nedávno i pro lodě. Kooperace a koordinace žádná. Vlastně jo – silnice vždy přednostně, to platí dodnes – i když už by objemy byly v pohodě na koleje.

PvvS

Ony se auta s vlaky už dávno nepředhání.

El Barto

Takže už radši nepostavíme nikdy nic, to původní necháme dosloužit a zbouráme a přesuneme se zpět do jeskyní – aha, to je taky přílišná novota – tak tedy zpět na stromy.

Asd

Nevím jak na Slovensku, ale u nás je takřka vyčerpaná kapacita železnic. Opravdu nám oběma chybí dobudovat spousty dopravní infrastruktury.

mlokXCM

Tak to záleží, co tou změnou legislativy myslíte. Pokud máte na mysli změnu z hlediska procesního, tak to je opravdu vcelku lehké, když máte dostatek hlasů. Ovšem problém to je z hlediska věcného. Legislativa je natolik komplikovaná, provázaná, chránící tolik různých (často protichůdných) zájmů, že rozhodně není jednoduché jen tak nějaký zákon změnit. No a pokud jde o stavební právo, tak máloco je tak komplikované.

Asd

Tak co změnit stavební zákony tak, aby se snadno dalo stavět? Vím že u nás byl takový pokus, který narazil na velký odpor. Za mě jako společnost by jsme si měli říci co je pro nás lepší, aby kde kdo mohl do všeho kafrat a mastit si kapsu nebo se do toho pořádně obout i za cenu nemalých obětí ze strany dotčených subjektů.

slsp

Ano, toto je taky folklor po kazdych volbach. Ministra situacia trapi a slubuje radikalne zrychlenie vystavby, pripadne aj vystavbu novu. A tym sa to aj konci, az kym o styri roky nenastupi dalsi utrapeny a slubujuci pandrlak.

Jiří Kocurek

Měli by přitvrdit a zrychlit, takže Tublatanku? Aj keby moseli cez vesmír…

Asd

Ono by stačilo trochu Maduaru. Do it.

Trumway

Zato tady Kopytovci s jejich verzí Doj it

Asd

Myslíte si že ty naše kopyta co jsou u koryta nás nechtějí řádně podojit?

panda

Šéfové ŽSR se střídají jak na orloji, tak už asi všichni víme, jak to dopadne. 🙂

Jaaa

Situace v ŽSR je pro mne už roky nečitelná. Skoro bych řekl, že tam probíhá nějaká zákopová válka nebo něco takového, když se tam v podstatě nic nehýbe. Ale žádné info nemám…

František

Zas dokud se nevyměni vláda, tak by neměl jít od valu za korupci…