Rychlejší vlaky mezi Prahou a Libercem nabraly zpoždění 7 let, kraj si za půl milionu zaplatil obrázky

Ještě na jaře slibovala Správa železnic dokončení do roku 2035. Nyní je to nejbližší termín zahájení stavby.
Práce na stavbě rychlejší trati z Liberce na Prahu nezačnou dříve než v roce 2035. Ještě na jaře přitom Správa železnic uváděla termín zahájení prací v roce 2028 a v roce 2035 dokončení. Nerozběhly se ani práce na projektové dokumentace, SŽ stále nevypsala soutěž. Jediným posunem tak jsou nové obrázky, za jejichž vytvoření Liberecký kraj zaplatil necelých půl milionu korun.
Posun termínu vyplývá z informací na nedávno zřízené speciální stránce Správy železnic k této trati. „V tuto chvíli předpokládáme realizaci prací až po roce 2035, v návaznosti na připravované stavby na Mladoboleslavsku. Jedná se o soubor velkých staveb a detailnější harmonogram bude upřesněn v dalších fázích přípravy,“ uvádí Správa železnic. „Za sebe jsem rád, že se díky mnohaleté práci posouváme k samotné realizaci stavby,“ uvedl na svém facebookovém profilu náměstek Libereckého kraje pro dopravu Jan Sviták (STAN). Z jeho příspěvku není patrné, že by zaznamenal, k jak velkému zpoždění došlo.
Tratí národní ostudy rychlostí 55 km/h. Vyzkoušeli jsme přímý vlak z Liberce do Prahy
Pochlubil se ale dvěma novými vizualizacemi budoucí trati mezi Turnovem a Libercem. Za obrazové zpracování dlouhodobé marnosti státu vybudovat do aglomerace s více než 150 tisíci obyvateli (Liberec + Jablonec nad Nisou) kolejové spojení s hlavním městem odpovídající alespoň 20. století zaplatil kraj 481 tisíc korun, jak vyplývá z registru smluv.
Lepší představa pro obce
„K dispozici je prozatím jen hrubá 2D situace ze studie proveditelnosti, podle níž si některé obce nedokážou dobře představit změny v jejich území. Pro účely projednávání s dotčenými obcemi je proto žádoucí zpracování orientační vizualizace trati formou zhotovení zákresů do fotografií,“ vysvětlil kraj objednávku obrázků. Kraj tak objednanými vizualizacemi může doplnit sbírku zamýšlené podoby jiné části trati, konkrétně budoucího libereckého terminálu. Ty nechala zpracovat už dříve Správa železnic.
Správa železnic na jaře slíbila vypsání soutěže na projektanty během letošního léta, zatím se tak nestalo. Jde o úseky Mladá Boleslav – Turnov a Turnov – Liberec. „Zadávací podmínky na projektové dokumentace pro oba úseky jsou v tuto chvíli zfinalizované a připravené k vypsání veřejných výběrových řízení. Navazující kroky se budou odvíjet od schválení rozpočtu SFDI pro příští rok,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Cestující mezi Prahou a Libercem si mohou nyní dopřát luxusní cestování po dálnici D10, kde aktuálně probíhají dvě velká omezení. Běžně se tak jízdní doba prodlužuje o 30 a více minut. Cesta po železnici běžně trvá 2 hodiny a 30 minut. Aktuálně spojení přes Turnov není funkční, protože je výluka z Mladé Boleslavi do Všetat.