Rychleji z Ostravy pod Beskydy. Modernizace vytížené trati bez trolejí nabírá zpoždění
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokročila se svými plány modernizovat a zrychlit cestování vlakem mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Přesto je
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokročila se svými plány modernizovat a zrychlit cestování vlakem mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Přesto je rok a tři čtvrtě po oznámení svého plánu už s přípravou projektu značně ve skluzu.
Správce kolejí vybral firmu, která má za 50 milionů korun připravit záměr projektu, který má přinést i konec dieselových vlaků mezi oběma městy. K rychlosti příprav je ale skeptický kraj.
Rok a tři čtvrtě poté, co prošel plán na velkou modernizaci trati z Ostravy až do Valašského Meziřičí za 10,5 miliardy korun centrální komisi ministerstva, udělala SŽDC zatím malý posun: podepsala smlouvu se společností Sudop Brno, která vyhrála zakázku na zpracování záměru projektu. V konkurenci tří firem nabídla cenu 48,6 milionu korun, jak ukazuje zveřejněná smlouva.
Studie proveditelnosti Beskydy řeší modernizaci celého úseku ze stanice Ostrava-Kunčice až do Ostravice. SŽDC plánuje kompletní modernizaci tratí, jejich elektrizaci, zkapacitnění úseku z Vratimova do Frýdku-Místku a vybavení nejmodernějším zabezpečovacím zařízením. Současně správce infrastruktury opraví všechny zastávky a stanice, které dosud neprošly žádnou úpravou.
Trať z Ostravy až do Frýdlantu nad Ostravicí patří mezi nejvytíženější neelektrifikované tratě v Česku, denně zde jede vlakem přes šest tisíc lidí. Modernizací má dojít i k výraznému zvýšení traťových rychlostí a tím lepší časové dostupnosti jednotlivých míst regionu, výrazně se zkrátí jízdní doby. Konkrétně v úseku z Ostravy do Frýdku-Místku dojde i přes náročný profil k navýšení rychlosti na 100 až 120 km/hod. V případě úseku Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí je možné docílit rychlosti až 160 km/hod.
Plánovaná modernizace přinese také zlepšení podmínek pro nákladní dopravu. V současné době je zejména délkou nákladních vlaků silně limitovaná automobilka Hyundai. Zdvoukolejnění mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem přinese odstranění tohoto limitu, což se projeví převedením části kamionové dopravy na železnici.
Ještě loni SŽDC tvrdila, že výstavba by mohla začít v roce 2020, loni už měla podle tiskové zprávy začít příprava dokumentace pro územní řízení. To už není ale příliš reálné: teprve za deset měsíců má Sudop Brno odevzdat celý záměr a dokumentaci pro územní rozhodnutí. Až potom začne projektování stavby.
Nejistota kolem elektrifikace trati z Ostravy na Frýdek-Místek dělá starosti vedení Moravskoslezského kraje, které chce začít připravovat tendry na provoz vlaků pro období 2025 až 2040. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Unucky je třeba dát vítězným dopravcům na přípravu zhruba šest let.
„Už teď bychom proto měli říci, jak by doprava na jednotlivých tratích měla vypadat a co vlastně máme objednat. Nikdo nám to ale není schopen sdělit,“ uvedl Unucka. Je přitom skeptický k tomu, že by Správa železniční dopravní cesty stihla trať na Frýdek-Místek zadrátovat do roku 2025, nevěří ani na následující léta. „Přípravu tendrů nám to velmi komplikuje,“ dodal náměstek. Elektrifikaci může mimo jiné zhatit i skutečnost, že půjde ruku v ruce se zdvojkolejněním trati. Ta ale vede přes chráněnou oblast Natura 2000, což bude hrát zásadní roli při posuzování vlivu stavby na životní prostředí.
Jan Sůra
Jan Šindelář