Rychleji než 160 km/h. Pendolino začne pravidelně jezdit do jižních Čech koncem srpna

Vzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rychlostní maximum se na české železnic bude měnit po čtvrt století.

203 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Bude v Pendolinu plnohodnotná 1.třída narozdíl od Jižního Expresu?

vbb

To jako myslíte, že pro nasazení na ČB budou v pendolínu něco předělávat?

vlachjan

Jeden by očekával, že tam bude stejná první třída jako v Pendolínu do Ostravy/Františkových lázní, tedy celý jeden vůz. Pendolíno má ale uspořádání 2+1 i v druhé třídě, tak to tam nebude takový rozdíl. Určitě ale dojde k navýšení kapacity první třídy, ačkoliv zrovna na těchto spojích jsem nikdy neměl problém s nedostatkem volých míst.

JirkaJJ

Gratuluji ČD a ministerstvu dopravy k tomuto úspěchu. Bezmála o 100 let později než rychlosti 200 km/h dosáhla PARNÍ lokomotiva.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/LNER_%C5%99ada_A4

vbb

U nás (v Čechách) dosáhla elektrická lokomotiva E 469.3030 rychlosti 219 km/h už 5. 9. 1972 .

Štěpán

Tak jsme se za těch 30 let někam posunuli… 😀
https://youtu.be/M5hedG8htEQ?si=-RTm61kLBAAl1Ey6

tarten

Minule se mi nevěřilo, že se tehdy říkalo „rychlostní koridor“.

KOuz

Vzhledem k nelineárně stoupající spotřebě elektřiny při vyšších rychlostech (mj. kvůli aerodynamice) by mě zajímala bilance spotřeby elektřiny na jednoho pasažéra a kilometr.

Aby se pak neukázalo, že cesta ČB-Praha v autě ve dvou, či ve třech po skoro souběžné dálnici D4 je výrazně energeticky úspornější v přepočtu na jednoho pax než onen údajný „ekologický“ vlak.

Jaaa

Ono to platí i pro auto…

Emane

Auto jezdí door-2-door. A má možnost volby trasy v úvodní a v závěrečné fázi jízdy (v okolí Prahy).

Tj. celková jízdní doba rozhoduje.

A v tom je problém, neboť i přes toto zkrácení jízdní doby maličké (a koncové ) Č. Budějovice budou mít vlakoví nebo busoví nebo letečtí dopravci velký problém naplnit kapacitu z/do Budějic za rentabilní jízdné (tj. bez dotací ani přímo do ČD, ani nepřímo přes SŽ do ČD nebo do jiného dopravce).

A o tom to je.

Marek

Záleželo by na aerodynamickém odporu (tvaru karoserie) motorového vozidla, valivém odporu pneumatik, mechanických ztrátach soukolí/soustrojí motoru/převodovky, stylu jízdy/rychlostí a zatížení vozidla.

Marek

Obávám se ale že nízký valivý odpor na kolejích apod. bude mít navrch nad jakoukoliv silniční dopravou.

Tomáš

Nejlepší by bylo tam Pendolina dát všechna a na Ostravu jen Railjety a Comfortjety

Cupra

Mohly by mít rameno Děčín – ČB

Flek

Jako děčínský rychlík? To snad ne.

Adam Ř

To by na Labe musely jezdit zdvojené, a tolik jich zas není. Navíc ta trasa není moc klikatá, takže tam klopení moc ryclosti. To už by mi přišlo lepší je poslat Praha – Linz

Flek

Ta trasa do decina právě neni moc rovná, klopili by na většině trati, jenže s vysokými nástupy by to na zastávkovém rychlíku jezdilo pomaleji, než nové jednotky.

Emane

Málokapacitní drahý Railjet a už vůbec velmi drahý COmfortJet se neuživí v ČR. Ano, v ČR může začínat a končit, ale mnohem větší službu musí odvést v lukrativnějším zahraničí (Německo, Dánsko, NL,…), aby se uživil.

Na obou dálkových trasách po ČR (Ostravsko-Praha-Plzeň) plus Děčín-Břeclav) se uživí leda vlaky, které naplní po většinu dne aspoň tucet vagonů za rentabilní jízdné. A kupní síla většiny obyvatel ČR je nižší, než aby si mohla pravidelně jezdit ve velmi drahém ComfortJetu.

Eda

:-O

MK

Než IC 542 by bylo logictejsi, aby Pendolino jezdilo na prvním ranním expresu do Prahy, IC 544 s odjezdem v 4:58, který má jízdní dobu prodlouženou o zastávky v Benešově a v Praze na Zahradním městě a ve Vršovicích

Flek

V čem by to bylo logičtější?

Leinad

Zastávky navíc, na odjezdu z Prahy trefuje „takt“ s Ex ale zastavuje jako R. Díky vyšší vmax by lépe držel takt s ostatními Ex.

Flek

A co že je na tom taktu tak převedůležitého, že ho musíte zminovat hned dvakrát? Ten spoj 5:58 je údajně druhý nejvytíženější ex na trase Praha Budějovice, tak je snad záhodno, aby to posloužilo co nejvíce lidem a na nejvytíženějším spojí se i použila nejkapacitnejsi ex souprava na trase. Další věc proc zastavení v Benešově nedává smysl je, aby se ex eventuálně mohli vejit mezi 30 minut tak osobáku a tím proti tomu poskakování ušetřil mnohem více času, než tou blbou dvoustovkou.

Jardásek

Slavnostně přestřihneme pásky a manažerům vyplatíme mimořádné odměny, jak to šikovně zvládli.

libor

taktak, pro lidi se toho zase tak moc nezmění, dva vlaky za den projedou trochu rychleji, ale můžeme machrovat, že jezdíme AŽ 200 😀

Pacicka

Bohužel zmèní, díky tomu se budou předjíždět dva osobáky v Uhříněvsi a 1 Sp v Senohrabech, takže vicero regio cestujícim se prodlouži cestovní doba….

Eda

přesně a o to asi taky šlo

libor

a taky doufám, že dostanou pořádné odměny až dokončí po 25letech část 4.t.koridoru (Praha – ČB), někteří z vedení SŽ by to mohli dostat k důchodu, někdo se toho možná ani nedožije…

Eda

A budeme moci psát, že prostě „na české železnici jezdí vlaky 0-200 kmh“

podobné to díky mikroúsekům u dálnic, (až) 150 nebo 160kmh

pokrok nezastavíš 😀

ještě by na nějakmé úseku kde je rovina, nejsou kus zastávky, mohky u 810 udělit výjimku a zvednout Vmax o 5-7kmh 😀 ne o 10 ne, neblázněte, to by bylo závratné!

IMVP

Jeden pár vlaků v okrajových časech pojede 200 km/h. SUPER, vlk se nažere a koza zůstane celá.

Ivan_pha

Zatím zkušební provoz, snad se časem rozšíří i na další vlaky.

Eda

jedině s pendoliny..

slechticna.2025

Kdyby bylo ministerstvo co k čemu, tak to tam objedná v nějakém smysluplném rozsahu a režimu, a ne „metoda náhodného výstřelu“.
Přínos jednotky 680 tady nebude totiž jen v těch 200 km/h v menším úseku, ale zejména v možnosti využití naklápění na celé poměrně obloukovité trati… (totéž by platilo o trať do Chebu).

FP1

Jenže to by ČD muselo být i ochotné stáhnout Pendolina z komerční linky Pha – Ova, kde si cestující zvyklí na určitou pravidelnost.

Eda

nebo některé (s riziky zpoždění..) prodloužit

IMVP

Plzeň – Cheb se neklopí kvůli velkému množství stížností cestujících na nevolnost.

Jan Soukup

To je vtip? Já opravdu nevím, ptám se zcela vážně.

Leinad

Skutečný důvod je udržení taktu Praha – Cheb s ostatními Ex. Pokud nemá zpoždění, tak dodržuje časy jako klasická souprava. I tak má klopení zaplé pro pohodlí. Pokud má zpoždění, snaží se ho zkrátit, ale je otázkou zda má volnou trať(zelenou ulici).
Jinak s klopením je vesměs nevolnost menší, při klopení méně pociťuju vliv odstředivé síly.

Zoffrey

To je bohužel pravda, ale kdo zažil tak skutečně tam hrozila mořská nemoc

marek hudec

parkrat se mi vylilo kafe, jednou pivo ale blivno mi nebyva…

Leinad

Bez klopení by se vylilo v menší rychlosti.

k.m

Tak v Pendolinu mám žaludek opravdu neklidný a když už s ním jedu beru si před cestou raději kinedryl. Nevím proč ,ale je to jediný vlak ,kdy mi bývá prostě šoufl. A to jsem jel mimo jiné rychlovlaky např. v Itálii , Španělsku ,Koreji či Japonsku a nic, Třeba v polském Pendolinu taky nic.

Eda

to nevypadá na žert, takže :-O

Petr

Nemělo to klopení mít přesně opačný účinek, tedy aby cestující nepoznali, že se jede obloukem. Tohle by vypadalo na to, že něco pracuje blbě.

Eda

nene, fakt?

Petr

Na jednu stranu je to tak. Na druhou stranu někde se prostě začít musí. Zatím máme popsané stohy papíru, nebo dneska spíš gigabajty dat, různými plány na 320 (včetně bildboardů za hodinu v Brně), ale reálně jsme nepřekročili 160. Jeden pár vlaků je opravdu málo, ale nezapomeňme, že ČD koupili pendolín jen 7 a mají jich v provozu 5 tak s tím se moc parády udělat nedá. Neni to jako v Itálii, kde jezdí pendolína skoro všude (i mimo linea direttissima). Tam i osobáky jezdí 180 a nebýt GPS nebo displeje ve vlaku tak to ani nepoznáte a připadá vám,… Číst vice »

FRX

Drtivý úspěch režimu !

FrenkyUL

Režimu na dráze a nebo demokracie?

Jaaa

Jojo, zato za bolševika jsme létali na Měsíc, že…

Flek

Do vesmíru ano.

Josef

Jakže byla tehdy ta říkanka? Není maso, nejsou auta, zato máme kosmonauta. Jmenuje se Remek, česky ani nemek‘. 😉

Jaaa

My? My ne.

Zesp

Stále se mluví o Pendolinu a 200 km/h. Ale pro klasické soupravy v těch úsecích byly ty úpravy na 185 resp. 170 km/h. Tady to vypadá jak? Budou jezdit rychleji i klasiky? Co tomu brání (tedy mimo aktuální složení souprav, které tu rychlost neumožňují)?

Michal M

Co ještě chceš slyšet, když sis sám v poslední větě odpověděl?

Zesp

Dobře, pokud jsou to jen soupravy, tak to je přeci řešitelné. Na Ostravanech (alespoň tedy některých) přeci takové soupravy jezdí (nemyslím teď Comfortjety, ale klasiky sloužené z Amz a Bmz). Nedají se zaměnit, aby to PR bylo dokonalé????

Michal M

V dohledné době požaduje objednatel toto:
https://zdopravy.cz/temer-sest-miliard-na-sest-let-stat-vypsal-soutez-na-jizni-expresy-a-rychliky-206062/

Upozorňuju na poznámku o jednání s rakouským objednatelem o jeho potřebách (a úhradě těchto potřeb). Například kdesi ventilované přání o EC do Salcburku (za mně super) není reálné bez zařazení do systému rakouského dosypu….

Jan

EC do Salzburgu není reálné hlavně kvůli kapacitě na rakouské straně. Možná tak jeden pár v nějakou mrtvou hodinu, ale to zas nikdo nepotřitáhne.

Twix

Plán na EC do Salzburgu nedávno zazněl i z rakouské strany. Na té kapacitě u nich se pracuje. Ostatně objíždění soupravy v Linci z hlediska kapacity stanice také není úplně top.

Jan

Objíždění v Linzi samozřejmě ideální není, ale v Salzburgu to nebude o nic lepší.

A ano, na kapacitě se sice pracuje, ale ještě to hezkých pár let potrvá. A do té doby to bude kvůli stavebním pracem dočasně ještě horší.

Michal M

Neumím posoudit. Zdejší šotouši o Rakousku básní o rakouských drahách, tak mě překvapuje, že by se na ně nevešla dvojhodina z Prahy do Salzburgu…

Daniel Jablonecký

Zdejší šotouši jsou ve své většině dost zaslepení. Ale to už patří ke koloritu těchto diskusí.

Jan

Už teď je tam jednou za hodinu rychlý railjet, jednou za hodinu pomalý railjet, dvakrát za hodinu westbahn a do toho ještě regionální doprava, zejména v okolí Linze a Salzburgu dost hustá. No a samozřejmě ještě náklady. Už teď je to problém udělat jízdní řád tak, aby vycházely přípoje a nemuselo se nikde moc stát kvůli předjíždění. Do toho ještě přibudou výluky / jednokolejné úseky kvůli modernizaci Linz-Wels.

Tomáš B.

Výhradní provoz ETCS. Jinak není rychlost nad 160km/h legislativně možná. Ten má být na čtvrtém koridoru zaveden od ledna 2026.
Ale nejsem si jistý jestli bude vyšší rychlosti využíváno, protože podle smlouvy na provoz jižních expresů stačí vozy na 160km/h a jižní řád je dělaný dokonce jen na 140km/h.
+ by mě zajímalo jak to chce SŽ řešit do té doby

Neodrážet Nespouštět

Není to náhodou tak, že podle návěstidel se smí jen max 160 protože pro vyšší rychlosti již není dostatečně vidět a zároveň na to ani není udělaná zábrzdná vzdálenost? Pokud je lokomotiva s ETCS tak může i vyšší rychlostí a výhradní provoz na to není potřeba. Takže reálný důvod proč klasiky nemůžou 160+ je ten, že se tam posílají krámy řady 380 bez ETCS. Protože vagóny na 200 jsou, infra je na 180 mašiny teoreticky na 200 ale nikdy 200 nepojedou. Minimálně oficiálně.

vbb

Ne, čistě náhodou to tak není. Už se to tu rozebíralo x-krát, že pro rychlost nad 160 km/h je potřeba výhradní provoz.
Vyhl. 173/95 ve znění z roku 2022, §34, odst. 3.

Jaaa

Světelná návěstidla systému AŽD jsou do 200 km/h. Ale už to není možné skrze zábrzdnou vzdálenost a délky oddílů.

Ondra

Po 21 letech co u nás Pendolíno jezdí, pojede rychlostí na kterou bylo především designované. Není to moc brzo ?

Džamel

Gorilám to trvalo 27 roků….

Motýl Emanuel

Kéž by, 230 nepojede.

Berhof

Tak na 230 není u nás ani zhomologováno a dodatečně jej zhomologovat na vyšší rychlost ani nelze

Petr

Hlavně ty vlaky maji za sebou poločas života, takže spíš by bylo lepší, kdyby si dopravce pořídil nějaké nové klopicí jednotky a s těmahle dojezdil v mezích jejich homologace. Jak moc náročná a drahá by byla (a jestli by vůbec byla možná) takováhle dodatečná homologace je věc jiná. Měl jsem za to, že konstrukční rychlost měla být 250 a maximálka právě těch 230. Homologace se pak dělala na míň. Ale mohu se plést, je to už právě přes 20 let, kdy pendolíno bylo velkým hitem, to jsem ještě chodil do školy a zrovna jsme měli nějaké trakční předměty, takže jsme… Číst vice »

petr

a nechcete zrovna vzlítnout?

Eda

Ne, na 230 se nedostane dalších cca 10? let..

Tomáš Záruba

No a pokud jde o těch 200 km/h, moc bych se netěšil… 1) Právě v zájmových úsecích je nadstandardně vysoká hustota vypínaček (Heřmaničky, Chotoviny, Myslkovice, Dráchov), kdy se jednak nesmí klopit => nutno zpomalit a jednak není výkon => lehký vlak odporem vzduchu poměrně rychle dále zpomaluje. A pendolino nepatří mezi řady, co se po nich „vzpamatují“ hned. 2) Pokud vím, stále platí „brzdicí procenta ETCS“ a tam jsou tak vysoké předepsané hodnoty (do 160), že předpokládám, že to pro 200 km/h nebude vycházet dolů kopcem. 4) Ty 4 MW jsou přes cca 140 km/h spíš trapnost než výkon, relevantní… Číst vice »

Jan Hašek

Proč je tam tolik těch vypínaček?

Tonda Sehnal

Primárně požadavek distribuce na rozfázování zátěže ale jde to samozřejmě řešit mnoha jinými způsoby…
Jednotná fáze, spínaný či krácený neutrál aj. Ve světě běžné, u nás se jen nechce.

Blahoš ze Smíchova

Kecy v kleci Toníku… Ani krátký neutrál nelze projíždět pod výkonem. Jednotná fáze nelze, vyžaduje SFC, spínaný teoreticky ano.

Novomír

Trochu bych to krotil, např. vypínačko-stahovačka v Popicích je konstruovaná tak, že bez problémů jde projiždět právě jen s mírným výkonem.
Jinak s při vypnutém HV se po projetí musí čekat, až se uvolní možnost zapnutí a při projetí bez trakčního proudu se z toho 193/1216 vzpamatovává přes minutu.

Novomír

Chtěl jsem napsat vypínačko-šachvnice…

Vojtěch Valeš

Novomír: Vectron se po vypínačce vzpamatuje za 10-15 vteřin

Tomáš Záruba

Houby s výkonem. Možná na plechovce… Nové mašiny tam byť kratičký výpadek přece jen zaregistrují a na chvíli se „uspí“. Sice je to podstatně lepší než na klasické vypínačce, ale problém s nutností dočasně vypnout pohon to neřeší.

Tonda Sehnal

Kecy v kleci, Blážo 🙂
Neutrál samozřejmě pod výkonem projíždět nejde. Můžou ale v provozu zůstat pomocné pohony a ihned po výjezdu z něj může trakce začít pracovat. Kdežto u klasického neutrálu to – záleží na konstrukci loko – může trvati i minutu. Což znamená výraznou ztrátu rychlosti a poté velmi, velmi drahý rozjezd zpět na rychlost před vypínačkou.
Což ale samozřejmě jistě sám víš, takže není třeba fabulací 🙂
Jednotná fáze nepotřebuje zásadně vždy SFC, používají se i aktivní balancéry (Japonsko).
Neříkejme že to nejde, když se to v cizině používá půl století 🙂

Michal M

To nic, on Tomáš má teď elektrikářské období, ale ještě nedošel k proměnlivým vypínačkám spínacích stanic.
Za běžných okolností není důvod všude vypínat.

Tomáš Záruba

Při zapojení do V? Tak to mě poučte…

Michal M

To se račte poučit sám. Pokud by se opravdu muselo vypínat v Heřmaničkách, na 200 se to Pendolino nerozjede.

Tomáš Záruba

Jediná možnost bude to dočasně přepnout na napájení ucelenějších úseků (ale v nově koncových úsecích „měkčí“), pak jde – pokud to v dané konfiguraci je umožněno – SpS přemostit a úsek přilehlý k napájení z jedné TNS napájet tou druhou. Počítám, že tohle se provede na tu „ministerskou“ jízdu, aby mohly kamery natočit 200 na rychloměru. Ale normální to fakt není.

Leinad

A jak měkké bude to napětí na konci? Dostanou náklady zákaz se rozjíždět? 😀

Tonda Sehnal

To je právě ono 50 let staré myšlení bez reflexe soudobé techniky 😉

Tomáš Záruba

A ta technika tam aktuálně (resp. do léta) nainstalovaná je nebo není?

Tonda Sehnal

Vím o pěti místech v ČR, kde se používají lepší řešení na 25kV.
Žel tam kde to je teď potřeba (do Budějovic), není nic z toho.

Tomáš Záruba

Neboli mám od začátku pravdu. Já vím, že to jde i podstatně lépe, ale kolem Tábora to prostě není realizováno.

Pavel

Jaký má 680 brzdící procenta? Na trati 704 je třeba na 160km/h třeba 155%. Procenta pro vyšší rychlosti jsem zatím nenašel.

Jenda

Nevím, ale čekal bych, že to bude něco kolem 200 %.

Flek

Tak snad Pendolino stihne Praha Benešov pod 30 minut a nebude poskakovat za osobakem, tam se vyrobí to největší zrychlení.

Daniel Jablonecký

Samozřejmě, že bude poskakovat za osobákem. Ten osobák svoji rychlost nezvýší ani nezkrátí svoje jízdní doby a není důvod, aby uhýbal a tím bortil celodenní takt kvůli jednomu marketingovému výkřiku denně. Při pohledu na grafikon této trati a na napasování rychlíků a expresů mezi spoje S9 to je evidentní.

Pacicka

Bohužel se Os uhne, takže pro regiolidi +5 minut navic…

Flek

Jestliže by to pendolino stihlo pod 30 minut, tak by právě poskakovat nemuselo, protože by se veslo mezi osobaky.

Flek

Ono už dnes rychlíky na 140 na dolni rychlostníky jezdí se zastavením v zahradním městě a Benešově za 27-28 minut, tak nevím proč by to už dnes express nemohli jezdit za 25 a vejít se mezi osobaky? Nebo jak nízká rychlost by to musela být, aby se vešel? Či je to i kvůli tomu, ze SŽ je odměňována podle zpoždění a nechce to dovolit?

J.M.

Kdy naposledy ČD objednala vlaky pro rychlost nad 160? A nebo něco, co nahradí pendolina, protože 7 vyrobených jednotek je sakra málo (pokud wiki nekecá).

Flek

Naposledy teď, comfortjety na 230 kmh. Ale ty by tady mohli jen 180, neklopi.

VojtaDrevik

ČD mají spoustu vagónu po ÖBB na 200 km/h, pendolina, railjety, interjety, teď se dodávají comfortjety a probíhají tržní konzultace před vypsáním VŘ na rychlíkové jednotky na 200 km/h. Pak jsou to samozřejmě lokomotivy 380 a Vectrony (50 z nich s rychlostí 230 km/h).

Flek

Nevím jestli to má smysl, tolik Mašín na 230, či to byla podmínka prodeje, nebo stojí stejně jako na 200?

Michal M

50 je hodně, jo?

Flek

Na 20 jednotek comfortjet a maximálně ještě tak 7 railjetů, to je skoro dvakrát tolik, co je potřeba…

Michal M

Ty lokomotivy jsou na 50 roků, do 10 let budou mít výkony na 230 všechny.

Flek

Ještě je nikdo nevyrobil, tak nikdo nemůže vědět, jestli budou jezdit 50 let, natož rychlosti 230, ocemz osobně pochybuji. Dále fakt nevím, kde by jich 23-30 mělo využít rychlost 230 do deseti let, rychlíky a ic,ec fo Budějovic, hradce Ústí nad Labem, Ostrava Břeclav opravdu nebudou jezdit takovou rychlosti.

Michal M

Ono se pár úseků v horizontu 10-15 let asi objeví. První kapacitní úseky VRT zároveň umožní i tu vyšší rychlost.

Flek

Kterých pár úseku dá práci 230 kmh? VRT Moravská Brána určitě ne, vrt střední Čechy a ani Polabí taky nic nezmění, tam budou jezdit jen se současnými comfortjety.

Flek

* dá práci 23-30 lokomotivám.

Avlaky

Ne, ale rozhodlo se ze je lepší koupit o 30 loko navic s vyšší rychlosti než vypisovat další vyberko

Flek

Tak jestli kvůli tomu prohrají další soutěž..

Argo

Tak hlavně výhledově nic pomalejšího než 230 nemůže vjet na VRT, takže když koupíš mašinu na 200 max tak bude moct za 15 let moc jezdit jen Č. Budějovice a Liberec

Flek

Vlakum do Liberce nevěřím, ten minimální limit bude 200 a ne 230, to je navíc pouze administrativní, klidně to mohou přepsat na 140 nebo 160.

Jaaa

Není to administrativní ale projekční limit, nevycházel by nejvyšší povolený přebytek převýšení.

Flek

Co je přesně ten přebytek prevyseni? Nějak nerozumim co to výroby za rozdíl, jestli vectrony potáhne vagón na 160 místo 200.

Honza Český

7 koupených a jedna rozšvihaná!

Modré zábradlí

6+1/2

Avlaky

Takže 6…

Tomáš Záruba

160 km/h se jezdí pokud si dobře pamatuju od roku 1998.

Honza Český

Ve Velimi i víc..
Už řadu let!

Paterson

Safraporte, ono se fakt na té SŽ něco děje. Že by šli konečně do sebe a udělali konečně něco pro občany? Ale né, nebuďme naivní, vždyť je před volbami, tak slibotechny otevírají stavidla.

Flek

Za půl miliardy jim koupili minutu u jednoho vlaku? No nevím jestli tohle je něco pro občany.

Tomáš

Překonejme rekord ale hlavně ať tím nikdo nejezdí! Ty časy jsou tak nesmyslné že není ani jak se tím svézt. Chce to v 8 z Prahy a ve 20 do Prahy! 🙂

Tomariero

Minimálně ten v 5:58 je jeden ze dvou nejplnějších vlaku směrem do Prahy, druhý je v 6:58.

Výhleďák

No, však právě: takže na něj nasadíme jednotku s omezenou kapacitou a uděláme z toho povinně místenkový vlak. Bravo!
Ale co naplat, když v jinou dobu není žádná jednotka k dispozici a nějakou Potěmkinovu vesnici přece postavit musíme.

Tomariero

Tak ona ta kapacita bude plus minus stejná jako teď, aktuálně jezdí 4xBmz pro 264 lidí, Bdgmee pro cca 50 a bistro pro cca 30, pendolina mají 331 míst z toho v jedničce 51. A povinně mistenkove to nebude určitě, stejně jako mezi Plzní a Chebem.

Jája

3x BMZ+ zmíněné, tedy aktuálně jsou na cca 260…

Tomariero

Ok, myslel jsem že tam je stejný počet vozů jako na Budvaru v 6:58. Takže ještě navýšení kapacity o jeden vůz navíc.

jen.haf

Bude to vlak v obědnávce MD, takže nesmí být povině místenkový.
Pendolíno má 300 míst, zhruba stejně (možná o pár míst víc) jako Jižní Expres.

Výhleďák

A jste si tou objednávkou MD tak jist? Z textu to zatím zcela jednoznačně nevyplývá, byť jsou tam uvedena čísla vlaků.
Kapacitu vlaku vedeného klasickou soupravou lze v případě potřeby (zájmu) kdykoli navýšit, což však ucelená jednotka neumožňuje

Michal M

Proč se o kapacitu vlaku bojí člověk, který ji evidentně nezná?

Výhleďák

Hloupý dotaz, ačkoli stačí trochu přemýšlet: třeba proto, že – na rozdíl od jednotky – ji lze u soupravy z jednotlivých vozů velmi snadno přizpůsobit poptávce (zvětšit).

Twix

A jak často se to u Jižních expresů dělá? Tento argument je čím dál spíš jen teoretický, prostě to za to nestojí.

Adam Ř

Tak třeba loni na začátku prázdnin, když byl plný táborníků (včetně nás). Ovšem to je o spoji cca v 10 z Prahy, ne o okrajových částech dne

Michal M

Geniální úvaha! Ale co má společného s kritikou, že jednotka má „omezenou kapacitu“, která se rovná kapacitě turnusované klasiky?

Air Traveller

KDO by jel v osm ráno z Prahy do Budějic, a v osm večer z Budějic do Prahy?

Michal M

Asi důchodci jako Tomáš, který by se na režijku projel, podíval se na náměstí a tam si snědl housku a dal pivo ve stánku.

Daniel Jablonecký

Pikador, Michale. Pikador!

Michal M

Myslel jsem vlastní housku z domova, utrácet za cokoliv jiného než pivo z chlastánku je rozmařilost.

Flek

Vy už jste taky s tím označování za důchodce kohokoliv kdo vám nejde přes pysk, aniž by jste vůbec věděl jestli je nebo není, dokonale trapný.

Twix

Otázka spíš zní co dělat s tím Pendolinem na jihu celý den. V minulé diskuzi tento argument padl ale pro jistotu to sem napsal znovu.

Náhodný Kolemjdoucí

Jak to řeší v současnosti s Jižními Expresy? Ty tam také stojí celý den?

anonym

Tak, ze so otacej. Pokud byste ho poslal rano v 6 do CB, tak je zpatky v Praze cca v 10.40 a uz by pravdepodobne chybelo do obehu na Ostravu. Vecerni jizdou do CB a ranni zpet do Prahy CD vyuzijou jednotku, ktera by stala od vecera v Praze a cekala na ranni rotaci. Navic takhle ho vyuzijou na hlavni prepravni proudy.

Náhodný Kolemjdoucí

Díky, tak nějak jsem to myslel.

Avlaky

Pendolino tam je jen na noc

Twix

Ano, však jsem odpovídal na komentář, proč nejede naopak na jih ráno.

Tomáš

My jezdíme na jednodenní cesty vždycky tak a to jak pracovně tak výletně. kolikrát jedeme spíš v 7 z Prahy a ve 21 zpátky ale kvůli pendolinu rádi čas podřídíme jemu

_Pavel_

Je před volbami, ale i tak je to dobře, jinak by nebyla motivace na změnu žádná.

Jiří Kokrhel

A proc tady nekdo nenapíše, že při zkouškách to pendolino nebylo schopné na těch krátkých usecich tu 200 dosáhnout…

Flek

Tak snad s větrem v zádech.

vlachjan

Budeme v těch tunelech muset udělat průvan no.

Hans N.

Pst, to Jirka Mynic nechce slyšet. 😁
Ovšem že je Pendo „malo dravé“ a do sedadel nikoho nevmáčkne je prostě fakt.

Jirka

Však on nikdo netvrdí, že to bude jezdit 200. Bude to prostě jezdit víc, než 160 🙂

Flek

Krpatec to povídal, že cestujícím doručí rychlost 200, tak jen prostě neřekl, že jen za vhodných povětrnostních podmínek, no.

Michal M

Protože to není pravda, Pendolino tam 200 km/h dosáhlo, dokonce to jelo i rychleji. https://x.com/ceskedrahy_/status/1801140814640226564

Ale můžeme tady napsat, že sem přispívá nejeden osel a fabulátor.

Jan Tichavský

Nejelo to zrovna prázdné?

Michal M

Takže o čem se bavíme? O tom, že to nedosáhlo 200 km/h? (=nepravda), nebo o tom, že to 200 km/h nedosáhne plně obsazené (=spekulace)?

Avlaky

Protoze by se to dobre nepropagovalo

Filda

Na jednu stranu… Jo, je hezký, že se po 25 letech ten limit někam posune a 200 na normální trati bude konečně realita, ale tohle k ničemu jinýmu než PR není. Jeden vlak večer a ráno, nedivil bych se, kdyby k tomu někdo dodal stylovou blamáž v tom, že v rámci zachování taktu tomu nechají současné jízdní doby na 160 km/h max, takže těch 200 km/h to pojede prvních pár jízd, aby se u toho papaláši mohli prostřídat, vyfotit, natočit vlogy, videjka, jak se česká železnice posouvá, nahonit bodíky, shrábnout odměny a poplácat se po ramenou a po týdnu s… Číst vice »

Michal M

Zajímalo by mě, jak by by myslitel tvého duševního nastavení komentoval let na Měsíc…

Flek

Tak to je opravdu srovnatelné, let na měsíc s šesti kilometrovymi rychlostními cimbuřimi SŽ, na které se ne ani nedá zrychlit.

Filda

Tak porovnávat tohle s letem na Měsíc je zajímavá ukázka tvého duševního nastavení. 😀 Taky nikde netvrdím, že je to zle, kvituju to, pojďme ty limity posouvat, co to jde, ale dělat to stylem jednoho obratu mi přijde úsměvné. Z toho vzejde akorát nálož PR keců, jak jsme dobří, že jezdíme 200 km/h, jak jsme vám to zařídili… Jo, na jednom obratu a beztak né vždy, bo to nebude dávat provozním zaměstnancům smysl. Jo, kdyby se udělalo vícero obratů za den, udělaly se na to jízdní doby, přizpůsobila se trasa, upravil takt, tak prosím, hoňte si u toho PR bodíky… Číst vice »

Karl vB.

Souhlasím, jen chci doplnit, že pokud se uvedená snaha o pokrok dá do kontextu současných reálií, tak ten jeden vlak je pořád jen pokusný chroust „v rámci mírného pokroku v mezích zákona“. Možná, že až se vychytají mouchy (třeba v podobě stahovaček, jak uvedl pan Záruba), až někomu z mocných z toho „radikálního“ kroku opadne husí kůže, až budou dodány další nové CJ soupravy a bude více volných Pendolin, tak možná, s ročním zpožděním, nastane stav, který jste popsal v posledním odstavci.

Michal M

Znáte pojem „pilotní provoz“, Fazekaš?

Jiný vlak pro sběr zkušeností není volný a popisovaný stav nastane až s novými soupravami pro provozní soubor Jih, prý od GVD 32.

A úplně stejně k prdu (z okamžitého pohledu) byl i provoz Pendolina na některých rychlících do Děčína, nebo např. dvě elektrické dráhy pana Křižíka, které vedly do různých jihočeských děr…

vbb

> např. dvě elektrické dráhy pana Křižíka,
To jako dráha Bechyně – Tábor a ta druhá Tábor – Bechyně?
(protože Lipenka nemá s Křižíkem nic společného, objednal ji majitel papírny v Loučovicích a kompletní výbavu vč. vozidel dodal Siemens)

Flek

To nemůžete myslet vážně, zkušební provoz, který nás bude stát kolem půl miliardy, při ušetření ušetření asi minuty, pro rychlost, která je opravdu nevídaná tak, že se musí testovat. Ta změna hotového projektu, prodloužení nickolejneho provozu o několik měsíců stalo tolik, že by se za ně dala koupit polovina rychlíkových souprav, které by to místo 1-1,5 minuty stáhli spíš o 10-15 minut.

Jarda

s tímhle přístupem, by se jezdilo dodnes max 40..přesně tohle se před 25 lety říkalo o 160..na kousku to nemá cenu, stejně na to nejsou vozy atd..

Leinad

PR fotky rychlostníků pořád mají menší cenu, než systémová jízdní doba z uzlu A do uzlu B.

Flek

Však se tady 160 ani pořádně nejezdí, všude plné propady na nižší rychlosti, plné vozu a lokomotiv na 140, které to jezdí za stejný čas.

Tomáš

V budoucnu bude na 200 km/h připravený i úsek Nemanice-Ševětín, ale máte někdo informace, že by se zvyšovala rychlost (a tedy především rušily přejezdy/přechody, upravovalo trakční vedení a nástupiště) i u dalších, dříve modernizovaných úseků? Vhodné by mi na první pohled přišly např. Soběslav-Veselí, Veselí-Horusice, Horusice-Dynín a Dynín-Ševětín, čímž by vznikl úsek vhodný pro 200 km/h na téměř padesáti kilometrech… Díky za odpovědi, a pokud je to o hodně složitější, než si myslím, tak prosím o schovívavost 🙂

Šalina na Špilas

Někdo tvrdil, že by zvýšení nezvládlo podloží/mostní projekty. Pokud tomu tak je, tak asi smůla…
Taky mě zasvěcení doplňte, opravte.

Flek

To opravdu lehký expres zatěžuje trať vice, než náklad co jede stovkou?

Šalina na špilas

Nejsem znalý problematiky, jenom mi někdo právě takto odpovídal, tak snad mě někdo opraví. Jinak náklad jedoucí stovkou teoreticky může mít to zatížení menší. Kinetická energie roste lineárně s hmotností, ale s rychlostí kvadraticky.

vbb

Kinetická energie nemá s účinky na trať příliš společného – vektor rychlosti je vodorovný, rovnoběžný s osou koleje, vektor účinku na trať svislý a vodorovný, ale kolmý na osu koleje.

Tomariero

Minimálně z Veselí zastávky po Ševětín se s tím v delší budoucnosti počítá.

Plecháč

Ale je k tomu potřeba minimálně zpevnit podloží a rozšířit nástupiště, ne? To asi nemá smysl dělat dřív, než ta trať bude stejně potřebovat rekonstrukci.

Tomariero

Proto píši ve vzdálenější budoucnosti, NemaŠe bude za 7-8 let. To už bude tomuhle úseku pomalu 20.

Flek

To bude pořád tak v polovině životnosti.

Fucker

Sežere to navíc energie jak polský kompresor a jízdní doba se zkrátí o 35 sekund. To se fakt vyplatí.

noerf

Rychlost by mohli aktuálně překonat i lokomotivy řady 380 s vagóny s maximální rychlosti 200 km/hod. Ty by mohli jezdit až 185 km/hod u Soběslavi, teda jestli je tato rychlost již na trati povolená.

Juraj

Teoreticky. Neříkalo se, že bez ETCS se nad 160 nepůjde?
Takže tam to pro ř. 380 padá.

TominoLopez

380 nemá (a asi ani nebude mít) ETCS, čili pro ně zůstává do zavedení výhradního provozu na 4.koridoru Vmax 160, poté budou nahrazeny Větráky. Pokud jde o klasiky s vagóny alespoň na 200 (třeba Bmz nebo soupravy typu Railjet/Interjet/Comfortjet), 185 tam budou moct jet Vectroni a Taurusy.

vbb

>a asi ani nebude mít) ETCS
Anebo bude. Ledy začínají praskat.

TominoLopez

Z mnoha důvodů tomu nevěřím, ale nechme se překvapit 😉

Etiene

O nejaky dopravni vykon / zkraceni casu tady ale vubec nejde. Jde jen o marketing – uz jezdime 200! Tomu presne odpovida i to, ze pujde o jediny (sic!) vlak denne. Odskrtnout si dalsi „uspech“ a mozna i rozdat nejake ty odmeny.
Vlastne je to docela smutne. A celkem si umim predstavit, ze po nasazeni novych vlaku na trat do Ostravy nechaj pendolina dozit na tehle trase, co by pak docela davalo smysl. A zaroven by se konecne plne vyuzili jejich moznosti (naklapeni/maximalka).

TnM

Dozit je silne slovo vzhledem k tomu, ze se do nich nainvestovalo etcs

Náhodný Kolemjdoucí

I ten marketing je potřeba, aby veřejnost viděla, že se železnice vůbec nějak rozvíjí.
Hádal bych, že Pendolina na jihu nakonec i skončí, pokud ještě budou tou dobou v provozu.

Výhleďák

Od samého počátku existence těch jednotek bylo zřejmé, že nejlépe by se asi uplatnily na relaci Praha – Linec, ale od té doby už u nás narostla vnitrostátní frekvence tak, že by mezi Prahou a ČB zjevně v síle jedné jednotky a při povinném místenkování nestačily.

Náhodný Kolemjdoucí

To je pravda, ale ony by snad většinu dne stále stačily a je otázka, jaký dopad bude mít dostavba D3.

Výhleďák

Však se také moje připomínka vztahovala především k vytíženému rannímu vlaku a pokud se pendolíno nasadí na něj, logicky to minimálně zpočátku zájem cestujících ještě zvýší, protože propaganda funguje zejména tam, kde se lidé zatím s příslušnou realitou běžně nesetkávají.

Flek

Pendolino je větší, než expresy do Budějovic, do Linze zbytečně, protože u nich se neklopi.

Flek

Marketing za půl miliardy, to nemůžete myslet vážně.

Michal M

Předpokládám, že chceš veřejné peníze na všemožné NBS stavby a tohle je v očích veřejnosti, která je financuje, poměrně zásadní milník.
Ano, je to jeden vlak na jedné trati, ale prostě jiné tratě u nás nejsou. Třeba i tenhle demonstrátor umožní nastavit 200 km/h jako nový standard pro projekci konvenčních tratí a zvedne zájem veřejnosto o rychlé železnice.
A můžu říct, že reálnou zkušenost nelze ničím nahradit, jak je vidět mj. na ETCS.

Frantisek X

Nový standard s vysunutím stanic do polí a zájem se projet pro zážitek, to asi ano. Jinak ale roubovat standardy VRT na konvenční síť postrádá smysl, každé je určeno pro jiný segment přeprav. Ovšem, chceme-li jen pokračovat v současném trendu se vším všudy, přehlížejíce zjevné důsledky do dalších oblastí, proč ne.

Flek

No jestli to bude jako tady, za půl miliardy minutu, tak to asi zájem moc nezvýší.

jasa.david

Nejde o marketing, jde o to nabrat zkušenosti s reálným provozem na všech stranách (MD, DÚ, infrastrukturník, dopravci).

Air Traveller

Nerekonstruuje se na vic, jak 160 – internetovi experti jsou nespokojeni

rekonstruuje se na vic, jak 160 – internetovi experti jsou nespokojeni

co by meli udelat, aby p. Fucker byl spokojen?

Air Traveller

Na jednu stranu máte pravdu – spousta věci u nás není ideální. Ale na druhou stranu – je potřeba se na to podívat realisticky. Rakousko je od roku 1955 západní zemí, která normálně fungovala. Zatímco my jsme od roku 1948 do roku 1989 v podstatě stáli na místě, a až v roce 1990 jsme začli tam, kde Rakušáci začli v roce 1955. S obrovským infrastrukturním dluhem, kdy se rozpadalo všechno, na co se člověk podíval a prvně se to muselo nějak dostat aspon do provozuschopného stavu. K tomu připočtěme to, že prvních deset let po převratu jsme měli spíš starosti,… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Zlatá slova! 👍

celtic1985

Dovolím si oponovat a klidně i za mínusy. Sundejte růžové brýle a jeďte na Sever – tam minimálně tři mosty přes Labe v dezolátním stavu, a to nepočítám most přes TK, co vede přes něj silnice Děčín- Ústí. O ostatním nemluvě – vse se měří podle dotyčného peněženky.

Air Traveller

tak oponovat si muzete jak chcete … ale mel byste si ten pesimismus nechat od cesty – jste mimo.

nejde o zadne ruzove bryle, ale o realitu.

jasa.david

V Rakousku to trvá stejně dlouho, jen začli dřív.

Flek

Rekonstruovat tak, aby to nestalo půl miliardy na minutu, tady prosralo peněz, že by za to byla polovina jednotek pro rychlíky, které by to sundali třeba o deset minut.