lot
Infrastruktura Železnice

Rychleji do Mnichova? Němci poprvé připustili, že uspíší modernizaci v Bavorsku

Západní Express do Mnichova projíždí zastávkou Plzeň - Skvrňany. Ta se přesune o pár desítek metrů jinam na novou trať domažlického přesmyku. Foto: Jan Sůra
Západní Express do Mnichova projíždí zastávkou Plzeň - Skvrňany. Ta se přesune o pár desítek metrů jinam na novou trať domažlického přesmyku. Foto: Jan Sůra

Letité plány na modernizaci železničního spojení mezi Prahou a Mnichovem nabraly mírně pozitivnější směr i na německé straně, kde se s elektrizací úseku z české hranice do Schwandorfu zatím příliš nepočítalo.  Zatímco Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) postupně rozšiřuje své plány v úseku z Plzně ke státní hranici, na německé straně se dlouho mluví jen o prosté elektrizaci. Teď ale poprvé německá strana připustila větší rozsah modernizace i její urychlení.

Jde o výsledek jednání mezi zástupci českého ministerstva dopravy a SŽDC se spolkovým ministerstvem dopravy na konci října. V současné době je v Německu sice schválen projekt prosté elektrizace bez dalších úprav, ale ani tento projekt nemá zajištěné financování a nemá prioritu.

Na modernizaci tlačí hlavně čeští nákladní dopravci, kteří chtějí alternativu k přechodu v Děčíně / Bad Schandau. „Německo je náš největší obchodní partner a nákladní železniční doprava je omezena v podstatě jen na trať podél Labe. V případě jakéhokoliv problému v tomto úseku dochází k velkým zpožděním. Pokud má být železnice konkurenceschopná, potřebujeme další kapacitní, elektrifikovanou a do značné míry dvoukolejnou trať do Německa,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše německá strana připustila poprvé změny v projektu v Bavorsku a uspíšení modernizace. “Nadále připouští výhradně prostou elektrizaci ve smyslu schváleného projektu ve Spolkovém plánu dopravních cest. Případné zkapacitnění formou maximálně dvoukolejných vložek bude řešeno až v rámci projektové přípravy DB Netz. Projekt ve Spolkovém plánu ale v tomto duchu měněn nebude. I tak se jedná o velký průlom, SRN zatím realizaci projektu v dohledné době nepřipouštěla,“ uvedl Illiaš.

Podle něj je po aktualizaci studie proveditelnosti na české straně doporučena varianta 3b, tedy s dvoukolejnou novostavbou v úseku Nová Hospoda – Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice a s elektrizací v celé délce trati a optimalizací úseků navazujících na úseky v novostavbě.

Jedná se však v tuto chvíli o doporučení neprojednané na Centrální komisi Ministerstva dopravy. Dokud ji neschválí, nejde o neotřesitelnou jistotu,“ dodal Illiaš. Změn podle něj může dostát i aktuálně předpokládaný rok zahájení stavby 2022, a to v dílčích stavbách mimo úsek Stod – Domažlice.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
X Y

Tak snad jsou ty informace v článku čerstvější než úvodní fotografie.

J.L.

Dobrý den.
Může mi někdo poradit (dát odkaz), kde stáhnout aktualizovanou studii proveditelnosti trati Plzeň-Domažlice-státní hranice, která by obsahovala variantu 3b? Mám vše do 04/2015, ale tam se o variantě 3(b) vůbec nemluví.
Předem děkuji

Haha

3b je německá varianta, vycházející ze 4e, dostupná zde (dodám link).

Haha

https://www.dropbox.com/s/bvza6rbvohsxvnx/1a_Schlussbericht_Beschleunigung_M%C2%81nchen-Praha_1-00-CZ.pdf?dl=0

Nad rámec 4e: V Česku jsou nezbytná následující opatření:
– Rozšíření varianty 4e dle schválené SP o přeložky tratí v úseku Zbůch – Holýšov a Blížejov – Domažlice
– Nová výhybna Pasečnice
– Prodloužení ŽST Staňkov na 750 m

Dušan

Jenže ta „česká studie“ tu variantu 3b právě vůbec neobsahuje, protože 3b je jedna ze tří variant z „německo-české studie“, která řešila situaci v Německu a na které participoval tuším za Česko SUDOP PRAHA a.s. a která ale mj. obsahovala i opatření, které je třeba přijmout naopak v Česku a právě integrace obsahu této studie se má nově objevit v té – v současnosti zpracovávané – aktualizaci té původní SP Plzeň – Domažlice:-)) Koukám že je problém to vůbec umět napsat natož ještě ty obě studie dát dohromady:-). Napište mi na mail dusan.vokoun@volny.cz, já Vám to klidně pošlu – je… Číst vice »

J.L.

Pánové, děkuji oběma.
Z dropboxu jsem si to stáhnul.

Hop

Nemohli byste zjistit, jak to vypadá s elektrifikací tratě Cheb – Nürnberg na německé straně? Myslel jsem, že se spíše chystá. Tak jestli to stále platí a nějaký časový horizont.

Já, kdo jiný

Měla navazovat na elektrizaci Hof-Regensburg. Hlavně Marktredwitz-Norimberk kvůli alernativní trase pro nákladní dopravu že severoněmeckých přístavů na jih/jihovýchod.

Rýpal

Asi takto:
https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/marktredwitzgrenze.html

DB Netz je holt pomalejší než SŽDC. V tomto úseku to platí svojnásob. SŽDC se nechala slyšet, že na požádání natáhne dráty k hranicím. Ono chybí asi jen 8 km.

Radovan Komínek

V článku https://zdopravy.cz/prehledne-19-kroku-jak-zkratit-cestu-praha-mnichov-pod-ctyri-hodiny-914/ z 27.8. 2017 je uvedena doba výstavby úseku Plzeň – Stod 2022 až 2025. Na interaktivní mapě SŽDC je to 2022 až 2026. V roce 2018 šel úsek na zjišťovací řízení a na konci roku 2019 se mluví o tom, že mimo jiné i řešení v úseku Nová Hospoda – Stod je pouze doporučením bez schválení Centrální komise. Pokud Německo sleduje tento přístup Česka k trati Plzeň – Bavorsko a stejný přístup vidí například i na úseku Blažovice – Nezamyslice, nedivím se, že se do žádných prací příliš nehrnou. Zatím to vypadá, že by dopadli stejně jako… Číst vice »

a8n

Řešení Nová Hospoda-Stod je vzhledem k ASP invariantní (pomineme-li dvoukolejnost) a jako takové je v současnosti schválené, neboť bylo obsaženo ve variantě 4e.

Nekdo

modernizaci? co to je za vymysl? ja podle nazvu myslel, ze tam nase laskave ministerstvo pod vedenim osviceneho soudruha pressidenta planuje odbocku D-O-L kanalu az do Mnichova…

Radovan Komínek

Nevím jestli je správné, člověka, který byl vyhozen z KSČ, sledován STB a vyhozen z práce za článek, který se nelíbil starému režimu jako soudruha. Stejní lidé jako vy, ale před listopadem každého, kdo se jim nelíbil označovali za buržousta nebo imperialistu. Utvrzuje mne to v názoru, že lidé se nemění, mění se jenom barvy kabátů. Nejvíc udiven byl z této přeměny po roce 1989 asi předseda Slušovic František Čuba, který celý komunismus byl označován za kapitalistu a po roce 1989 byl označen za komunistu. Tolik zkušenost 53 let starého člověka.

Kubrt

Čuba byl komunista, jinak by těžko realizoval své akce. Byla to svého druhu komo-celebrita, běžní ředitelé podniků (o předsedech družstev nehovoře) neměli takové možnosti v oblasti mezinárodního obchodu, transferu technologií (dnešním jazykem), devizového hospodářství. Slušovice byly takřka každý den v TV, to by se „kapitalistovi“ jen tak nepovedlo. Měl schopnost protlačit do plánovaného hospodářství na svou dobu nevídané věci, ale rozhodně to nebyl kapitalista a nikdo mu tak neříkal.

Jiří Kocurek

Boty v krabici mňoukaj. Je to krabice od bot, tak to musí být boty. Tolik k rozdílu mezi názvem a skutečným chováním. Ale teď vážně: Čuba nebyl kapitalista jen proto, že mu nepatřil ten podnik. Nicméně schopnosti a znalosti jsou také kapitál, a tenhle kapitál Vám nikdo neznárodní (může Vás sice popravit, poslat do uranových dolů, vyhnat, ale to, co umíte, vám nesebere − zas—í inteligenti, tak se to říkalo). A když rakouský Císař za první světové poslal vojsko do Plzně, aby potlačil stávku, tak hend z toho bylo, že kapitalisti střílí do dělníků. Soudruh prezident Novotný pak v roce… Číst vice »

Hezky česky

Po roce 2000 a vyprchání svobodného nadšení je česká strana je akorát tak dobrá kecat, maximálně tak donutit partnera, aby to dostavěl on na hranice. Dálnice do Polska a dálnice na Drážďany se urodily v obrovských bolestech s obrovským zpožděním. No a dálnice na Vídeň a koleje na Mnichov se už neurodí v této epoše vůbec, možná bude třeba počkat na další globální otřesy a změny podmínek a na další osvobodzení od státní byrokracie..

Jiří Kocurek

Bohužel, byrokracie je víc jak za normalizace. POČKAT! On je vlastně Babiš normalizační kádr, v roce 1980 vstoupil do KSČ.

Ondra

Ta fotka k článku je taková dobře apokalyptická…

Rtep

No ba. Podobné záběry putují světem z Černobylu. Je vidět, že v Plzni vědí, čím přilákat turisty 🙂

J.L.

Apokalyptická je zejména Škodovka (přesněji zbytky kdysi slavné Škodovky). Pokud Vás zajímají realističtější záběry, tak navštivte https://www.youtube.com/channel/UCGiaLnSGZ7r7qXZ3PMSApyQ, kde jsou pravidelná měsíční videa ze stavby tzv. plzeňského přesmyku tratí.

Alibaba

To už je historie, tam se už nejezdí a jezdit nebude.

jirka

asi takhle od vyhnani Nemcu nema vlak do Mnichova zatim smysl. Kolik Cechu jezdi do Bavorska, Schweiz a dale? Rakusaci jezdi pres Nemecko dokonce i do Dresden .nikdo. A ten kdo potrebuje dojede autem.

Kubrt

Možná sis toho nevšiml, ale Bavorsko + země „za Bavorskem“ jsou významnými obchodními partnery českých firem. Dtto personální vazby tu jsou, i když si to nemyslíš. Současná trať je celkem nepoužitelná, takže to na ní moc vidět není, ale stačí popojet k dálnici D5.

cejchan

Trať je pro osobní dopravu zcela vyhovující, vlaky slušné, ceny zmiňovaná firemní klientela neřeší a přesto má přeshraniční úsek mizivou frekvenci. Pro nákladku bohatě stačí elektrifikace, neefektivní přeshraniční rychlíky zrušit (byť s nimi rád jezdím – mít k dispozici vagón sám pro sebe je pecka) a je hotovo.

Kubrt

Ta trať je pro osobní dopravu úplně vyhovující, jen tam nikdo nejezdí a radši použije dálnici, včetně DB busů. Já nevím, já si tedy vyhovující trať představuju minimálně jako umožňující rychlejší spojení, než je tam dnes. Kvalita vlaků je taky bídná. provoz na dálnici jasně ukazuje, že poptávka v tomto směru je.

jirka

sice vyznam.obchod.partneri, ale stejne je to minimum. staci autostrady. i kdyz je to skoda, ze vlak neni. Ale proste jeste dnes platime za rok 1945

Haha

Minimum? 😀 😀 Jediný důvod, proč ta trať ještě není, je spolková vláda v Berlíně, rozhodovat o tom v Mnichově, tak už se ta trať IMHO staví…

Dushan

Na vině, proč se do zahraničí nejezdí vlakem je předražený mezinárodní tarif, př. Plzeň – Regensburg 496Kč. Autem je to výhodnější i pro jednotlivce, natož pro dvě a více osob, nemluvě o časové flexibilitě a pohodlí.

Haha

Plzeň – Regensburg 279,- kdykoli, to mi přijde OK.

Dushan

Kterým vlakem Plzeň – Regensburg 279,- kdykoli? Dle eshopu je cena 496Kč.

Haha

Celodenní+Německo. Na pokladně v den odjezdu.

Dushan

To by jakžtakž ušlo – pro místní. Pro vzdálenější to znamená přijet do Plzně, jít k pokladně koupit jízdenku a poté pokračovat až dalším vlakem do Německa.

Radek Janata

Tuhle jízdenku koupíte v kterékoliv pokladně nebo i u průvodčího.

Dushan

děkuji za praktické informace

mgr.pavel

No tak já třeba za poslední rok do Švýcarska jel služebně dvakrát. Do Mnichova od nás někdo cestuje každý měsíc. Protože jsem z Moravy a 1) D1 (tolik k tomu vašemu autu), 2) Ruzyně je až za Prahou a 3) vlak do Německa je bída, vždycky to řešíme přes Vídeň.

Ceská odpravní infrastruktura je holt bída.

Dushan

Ano, na služebních cestách na cenu také nehledím:)

X 1

Dushan
Já jezdím privátně. Několikrát do roka. Olomouc – Bregenz. Vždy přes Vídeň. A z 90-ti procent vlakem.

Vorech

Předpokládám, že jste z východu

Jiří Kocurek

Podle toho, co napsal jinde, tak pracuje v dílnách DPP.

Jiří Kocurek

No vidíte! Na vlečce do cementárny taky lidi nejezdí. Takže vlastně ani není potřeba.
Jo aha, železnice pro nákladní vlaky se nebere v potaz. Jen s nadává na kamiony. Že patří na vlak. Ale pak se zase nadává na trať určenou především pro nákladní vlaky, že to je blbost, jedna kolej lokálky stačí. Idiocie.

koleyy

Ono je to celkem jednoduché. Odečtěme z česko-německé přepravy vlaky, které jsou pro Německo jen tranzitem a je hned jasné, proč nechtějí moc investovat.

kakov

no jo, ale i ty tranzitní vlaky platí poplatky za DC, a mnohdy vezou „suroviny“ pro výrobky, které pak půjdou do německa, takže tenhle názor je sice přitažlivý, ale velice krátkozraký

Ondřej

A hlavně nejedou přes německov kamionech, to by se jim též mělo líbit.

Haha

Jojo, ono totiž nejsou narvané odpočívky od pomalu po celé trase, ale zejména od Schwandorfu k Rozvadovu úplně totálně… A vždycky se mi to zdá…

mgr.pavel

Počkejte, vy chcete říct, že do německa, našeho největšího exportního partnera, nemíří vlaky s nákladem? Že jím jen projíždí?

A kam tedy ty vlaky jedou?

(jako určitě se takové vlaky najdou, ale troufnu si říct, že většina přeshraničních vlaků končí v Německu)

koleyy

Vážení přečtěte si to ještě jednou a pak blábolte. Odečtěte kontejnerový tranzit, který platí za DC mnohem méně, pak odečtěte ostatní tranzit a kolik procent pak z celkového „koláče“ zbývá? (tedy to, co jede skutečně z firmy A v ČR do firmy B v SRN nebo opačně – a to po kolejích!)

Jiří Kocurek

Škodovky ze Škodovky. To je jen příklad.

Petr

Mně se líbí, jak roky sníme o tom, co by mohlo jednou za pár generací být, a nutíme sousedy za hranicemi, aby snili s námi 😀

jirka

to jsou cesi. Koukni na fotky cechu z roku 1918 … to museli germani koukat kdyz tohle prislo. Remcali tak je cesi postrileli a bylo ticho

Paja

😀 Čoveče nejste z Brna?

mgr.pavel

Ne nutně. Takoví blboci jsou všude. Třeba dost jich bude v Sudetech, tipuji.

Jiří Kocurek

jirka je z Prahy. A vy?

liberal shark

Na vás si poručík Hamáček a jeho centrum boje proti nenávisti na internetu smlsne, soukmenovče.

Hanzi

Tak to je fakt rychlé spojení do Mnichova 🙂 Kus jednokolejky, kus dvoukolejky. Němcům se do toho evidentně cpát eura nechtějí, u nás zase tak aby se vlk nažral a koza zůstala celá, jestli by nebylo lepší se na to vy…..t a ty prachy nasměrovat někam kde by mohlo být něco funkčního a v celku. Ještě že na ten Mnichov stačili postavit tu autostrádu, protože vlakem to bude evidentně nepoužitelný hodně dlouho.

Oldřich Sládek

Sorry, koncept 3b vychází z dopravní technologie a pro nákladní dopravu je to O. K. Teď je větší mentální problém na německé straně. Ale i zadrátovaná jednokolejka z Furthu s nějakou vyhybnou okamžitě ukáže skutečný zájem o tuto PPS.

Hanzi

Sorry , ale od kdy Česká republika má nutit Německo aby na svém území nějak trasovalo pozemní infrastrukturu?

dopravák

Od té doby, kdy si Bavoři nechávají (minimálně v problematice železnic) diktovat z Berlína, co jim spolková vláda dovolí a co ne.

Hanzi

Dobrej argument. Tak my to zas mužem zkusit třeba u poláků pro změnu 🙂

dopravák

No, v Polsku je to navenek podobné, ale zatímco Bavoři se o modernizaci železnice (marně) snažili a Berlín jim házel klacky pod nohy, tak u Poláků se vojvodství na Varšavu spíše jen vymlouvala a sama mnoho snah nevyvíjela. Ale teď (= v posledních už více než 10 letech) už to v Polsku zjevně většinou také vypadá jinak = lépe.

Jenda-71

Co jsou dvojkolejné vložky? Není to jen nějaký otrocký překlad z němčiny?

HolyTrinity

Krátké dvoukolejné úseky pro zvýšení kapacity trati.

Lech Malý

Typická dvojkolejná vložka je mezi Chotýčany a odbočkou Dobřejovice, před modernizací to byl též úsek mezi Neplachovem a Dynínem.

Lech Malý

‚Neplachovem‘ přelepte na ‚Ševětínem‘.

Honza

Může se to také nazvat dvokolejná vložka pro letmé křižování 😉 Ideálně s ohledem na koncept a uzlové časy osobky, samozřejmě s přihlédnutím na místní poměry.

Georg

aha, tak po mohutnuych diskusich loni jsem bral 3b jako finalni a ono ne 🙂

Oldřich Sládek

Ale ono to 3b bude. Podpořili jsme to s tím, že do budoucna nebude bránit dostavbě na 5.

J.K.

Už si SŽDC přiznala existenci dálnice D5, nebo se stále „neuvažuje“ a proto to na dvě koleje nevychází? 🙂

kakov

pane Sládek, dovolte mi prosím na Vás otázku, proč se jako alternativa pro nákladní dopravu do SRN ignoruje trať Cheb-Marktrewitz? nemám žádné povědomí o vlastnostech části v německu, vím, že příjezd od ČR také není ideální a rád bych slyšel názor někoho, kdo je v obraze děkuji

bkp

Stoupání, délky kolejí, nic moc ani na německé straně.

Já, kdo jiný

Tak to asi ne. Vozil jsem z Chebu na Norimberk se samotnou ER20 1600t a Hájek dala sama taky. Nejhorší úsek: z Marktredwitz k tunelu, kde se škrábala 30 km/h.
Kubice a Kařízek jen s postrkem. (Vectron a 189 by to asi daly). Na málo vytížené dvoukolejce za Marktredwitz nejsou předjízné koleje ani potřeba. Do Schwandorfu na délku vlaku přes 620 m zapomeňte.

Rýpal

Jedině že vede do Norimberku, ne do Mnichova. Ale jinak ta trať je OK. Spíš Markdredtwitz – Norimberk má 10 tunelů a to bude drahé na instalaci troleje.

Oldřich Sládek

Není konkurenceschopná. Infrastrukturně, provozně i obchodně.

bkp

Salámová metoda prosazování…
Kolik kilometrů je to z Holýšova do Blížejova? 10?

Miloslav

Salámová metoda – jedna z věcí, kterou se konečně SŽDC naučilo od ŘSD

Haha

Asi 12 km… Holt JASPERS. 🙁

Jiří Kocurek

No a? Trať v Vídně do Krakova taky pan Císař nepostavili na jeden zátah. Ani Praha − Budějovice se nedělají naráz celé.