Rychleji do Mnichova? Němci poprvé připustili, že uspíší modernizaci v Bavorsku
Letité plány na modernizaci železničního spojení mezi Prahou a Mnichovem nabraly mírně pozitivnější směr i na německé straně, kde se
Letité plány na modernizaci železničního spojení mezi Prahou a Mnichovem nabraly mírně pozitivnější směr i na německé straně, kde se s elektrizací úseku z české hranice do Schwandorfu zatím příliš nepočítalo. Zatímco Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) postupně rozšiřuje své plány v úseku z Plzně ke státní hranici, na německé straně se dlouho mluví jen o prosté elektrizaci. Teď ale poprvé německá strana připustila větší rozsah modernizace i její urychlení.
Jde o výsledek jednání mezi zástupci českého ministerstva dopravy a SŽDC se spolkovým ministerstvem dopravy na konci října. V současné době je v Německu sice schválen projekt prosté elektrizace bez dalších úprav, ale ani tento projekt nemá zajištěné financování a nemá prioritu.
Na modernizaci tlačí hlavně čeští nákladní dopravci, kteří chtějí alternativu k přechodu v Děčíně / Bad Schandau. „Německo je náš největší obchodní partner a nákladní železniční doprava je omezena v podstatě jen na trať podél Labe. V případě jakéhokoliv problému v tomto úseku dochází k velkým zpožděním. Pokud má být železnice konkurenceschopná, potřebujeme další kapacitní, elektrifikovanou a do značné míry dvoukolejnou trať do Německa,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.
Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše německá strana připustila poprvé změny v projektu v Bavorsku a uspíšení modernizace. “Nadále připouští výhradně prostou elektrizaci ve smyslu schváleného projektu ve Spolkovém plánu dopravních cest. Případné zkapacitnění formou maximálně dvoukolejných vložek bude řešeno až v rámci projektové přípravy DB Netz. Projekt ve Spolkovém plánu ale v tomto duchu měněn nebude. I tak se jedná o velký průlom, SRN zatím realizaci projektu v dohledné době nepřipouštěla,“ uvedl Illiaš.
Podle něj je po aktualizaci studie proveditelnosti na české straně doporučena varianta 3b, tedy s dvoukolejnou novostavbou v úseku Nová Hospoda – Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice a s elektrizací v celé délce trati a optimalizací úseků navazujících na úseky v novostavbě.
„Jedná se však v tuto chvíli o doporučení neprojednané na Centrální komisi Ministerstva dopravy. Dokud ji neschválí, nejde o neotřesitelnou jistotu,“ dodal Illiaš. Změn podle něj může dostát i aktuálně předpokládaný rok zahájení stavby 2022, a to v dílčích stavbách mimo úsek Stod – Domažlice.