Rychleji do Bavorska. SŽDC žádá o první povolení na novou trať, počítá s 200 km/h

Vizualizace stanice Plzeň - Jižní předměstí. Foto: SŽDCVizualizace stanice Plzeň - Jižní předměstí. Foto: SŽDC

Vlaky na trase mezi Plzní a Domažlicemi mají jezdit po nové trati mezi Plzní a Stodem. Bude elektrifikovaná střídavým proudem

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
just

Novostavba elektrizované dvoukolejky za 2,9 mld ? Asi byla desetinná čárka omylem posunuta o jedno místo doleva………..

Vašek

Já tomu nevěřím, že v roce 2022 kopnou do země. Příkladem budiž ta trať Brno – Přerov. Už dnes se podle plánů měla stavět a stále je v nedohlednu… Nic není pořádně projednáno, pozemky nevykoupeny, některé obce tu trať nechtějí… Nenechte se vysmát.

Oldřich Sládek

Protože je článek I o nás, tak napíšu několik faktických připomínek telegraficky :trať je nejdůležitější pro nákladní dopravu, potřebujeme ji kapacitní a výškově přijatelnou, žádná VRT se nekoná a konat nebude, tunel Praha – Beroun nejdřív 2050 a samozřejmě i s nákladní dopravou, poté teprve u Berounky může nastat čistý S-Bahn, kolem roku 2025 začneme prudit s obnovou tratě přes Chrást… 😊 A to je asi tak ve zkratce vše, co se k tomu všemu dá nyní říct.

Souprava

Do roku 2025 se určitě z Chrástu k Doubravce stihne postavit cyklostezka a tu už si vzít nedáme! 😉 Ale na souboj se těším… uvidíme, kdo umí lobovat lépe. Jsem ale zvědav, jak vyřešíte 20 let zákazu jakéhokoli zasahování do 3. koridoru (neboť byl dotovaný z EU), které začne platit po oficiálním ukončení stavby Doubravka-Ejpovice. 🙂 Což pokud bude příští rok, tak až do roku 2039 na to nemůžete šáhnout. Že by jste tím rokem 2025 myslel jen takovou marketingovou přípravku? Možná to ale skončí i kompromisem… pro cyklostezku nepotřebujeme obě koleje. V zásadě je nám tak nějak u zadečku,… Číst vice »

Oldřich Sládek

Jasně že marketing, ale i odborné argumenty. No a trať přes Chrást by mohla být jednokolejně obnovena kolem roku 2035-40, no a to už v tu dobu tunel Ejpovice přestane současně být bezúdržbový 😊

Souprava

Pak si do zelí moc nepolezeme, ale co uděláte s drezínkáři, pokud se jim podaří si tam rozjet tu svou „rádoby atrakci“? Spoléháte na to, že o to do 5, max. 10 let opadne zájem? 🙂 (nám je to srdečně fuk, my budeme „o kolej vedle“, jen mě to zajímá, jaká bude vaše strategie na ně… osobně mám ten jejich nápad s drezínama za šaškárnu, i když pro vás je asi důležité, když vám to zachová kolej… ale to je jako budete na začátku naoko sponzorovat a pak jim to seberete? Fakt budou tak s prominutím blbí, aby to neprokoukli?… Číst vice »

Oldřich Sládek

Starou trať u Hluboké jsme zatím, pokud si pamatuju (Petře Šimrale?), neřešili, dáme na to teprve kolektivně řeč. V zásadě podle mě bude hlavní rozdíl v tom, že na západ se dá ( teda až to půjde kvůli zatím neexistující vyhovující infrastruktuře) smysluplně nákladně-železničně podnikat, kdežto na jih je to kvůli sklonovým ( a jiným) poměrům z Budějovic dál přes Summerau dost problematický z hlediska konkurenceschopnosti železniční nákladní dopravy vůči silnici ( alespoň v současnosti) .

Tomáš Záruba

Hlavní rozdíl bych viděl v reálně očekávatelném využití kapacity. Na jih nikdy VRT nebude, zároveň „příměstské Os“ pokud vůbec budou, tak velmi řídce (ve srovnání s PL-RO), takže tam ty 2 koleje stačit budou asi „vždycky“. To už spíš bude hrdlem úsek Nemanice – Budějovice.
Zatímco na západ bude dopravy asi vždy víc a pokud tam fakt někdy „přistane“ VRT, tak je v tom tunelu všechno od ní po lokálku, a zakončené úrovňovým křižením v Plzni. No gratuluji.

Oldřich Sládek

Ještě k SŽDC. My s ní máme teď poměrně ( obecně, samozřejmě že i u nich jsou zavrženíhodné výjimky) výborné vztahy, taky to nemají jednoduché. Dostanou 15 mld. CZK ze SFDI a šmytec. Když někde vydělá, tak jí o to míň dají z rozpočtu , a když vezmu v potaz mzdové nárůsty, tak se tady občas některým komentářům na adresu SŽDC kvůli jejich neskutečné amatérské naivitě směju. 🙂 Takže podporujeme rušení nesmyslných tratí, které nikdo nepoužívá, a naopak lobbujeme třeba i tam , kde je trať primárně pro osobní dopravu , protože to prostě někde jinde uvolní kapacitu pro nákladní.… Číst vice »

Souprava

Ty jo, tak to jste mě vcelku kladně překvapil, tím přístupem k lokálkám. Asi musím trochu ubrat a omluvit se za počáteční arogantní tón, vypadá to, že vyloženě nepřátelé nebudeme. Takže pardon, odteď vás narozdíl od šotoušků budu brát vážně. 🙂 My cyklisté také nesledujeme primárně cyklostezky z tratí, kde je nějaký potenciál a u koridorů skutečně jevíme zájem jen o ty opuštěné úseky při přeložkách, nejsme blázni. Takže do zelí si příliš nepolezeme. 🙂 Úsek 4K přes Hlubokou se jeví cyklisticky zajímavě, ale nic zásadního to není. To byla spíš taková má soukromá otázka, bo si nemyslím, že SŽDC… Číst vice »

Elb

Bylo by krásné, když by si trotlové s přehazovačkami, jakože prý sportovci, spolu s obdivovateli 810 vezoucí tři babičky k doktorovi, skočili proti zdi.

Petr

Chacha, až budete tlačit kola do toho kopce z Nemanic na Hlubokou, tak se na vás budu chodit dívat a fotit si vás, vy Cyklisti…

Souprava

Žádná železniční trať, pokud to není lanovka, nemá z pohledu cyklisty velké stoupání. Ve srovnání s tím, co se objevuje na silnicích, je stoupání na železnici jak rovinka. Jedete třeba jen 12, ale jedete stále stejně.

Základ je totiž ta konstantnost… přehazovačka sice pomáhá, ale pomůže víc, pokud se nemění sklon a nemusíte neustále podřazovat či vyřazovat. Takže někdy je i prudký kopec (ale s konstantní vzdálenosti vrstevnic) na Šumavě menší peklo, než kopce ve Středočeském kraji. A cyklostezka ze železnice je v tomhle smyslu fakt paráda.

Štěpán

Za ty peníze, co by všechny ty cyklostezky, které byste nejraději postavil místo tratí vámi navrhovaných ke zrušení, by se trať Šumperk – Kouty nad Desnou dala prodloužit tunelem do Jeseníku.
Ne, vážně se kvůli vám cyklostezky stavět nebudou, s tím se smiřte. Železniční doprava MÁ své místo i ve 21. století, což se postupně na mnoha tratích ukazuje, viz 232, 173, nyní i Švestková dráha. Cyklostezky si můžete stavět všude jinde, místa je na zemi dost.

Souprava

Opravdu? Aby vám nejbližší krize neukázala spíše přesný opak a pár lokálek se nezavřelo. Souhlasím – železniční doprava má své místo v 21. století, tratě jako 232, 173 opravdu nějaký potenciál mají a nevím o nikom, kdo by je navrhoval zrušit. Vždyť jde o typické příměstské tratě. Ale pak jsou tu také tratě jako Svojšín-Bor, Sedlčany-Olbramovice nebo úseky jako Vlašim-Trhový Štěpánov či Kácov-Zruč a tady nikdy zázrak neuděláte. Maximálně jejich zavření oddálíte, ale nakonec k němu stejně dojde. Stejně tak zázrak neuděláte z Holic do Borohrádku, na Chornicku nebo na Žluticku. Ale klidně si to myslete, to je vaše věc,… Číst vice »

Štěpán

Krize možná ukáže vám, jaký jste blázen. Ať se vám připlete pod ruku jakákoli lokálka, hned děláte závěry o tom, že by se z ni měla stát cyklostezka. Na lidi, kteří ji využívají, absolutně nehledíte a myslíte jen a jen na sebe. Když nepotřebujete lokálku vy osobně, tak ji přeci můžeme zrušit, že, pane řiditeli zeměkoule? Ad. Svojšín – Bor: Ano, stávající provoz je zbytečný, s tím souhlasím. Ale vzhledem k tomu, že spojuje poměrně velké město s koridorovou tratí, potenciál má (nepleťte si pojmy POTENCIÁL a REÁLNÉ VYUŽITÍ!), jen není využitý, což se ale může klidně do budoucna změnit.… Číst vice »

Souprava

Jo, dosavadní cyklostezky se určitě postavily jen kvůli mně a já jsem jejich jediný uživatel. Nemáte to nějaké pomotané? Možná se to chce zklidnit a nemít rudo před očima. 🙂 Navrhovat můžu cokoliv (když to neomezuje ničí lidská práva) a je na většině, k čemu se většina přikloní. Máte strach, že lokálka to nebude? Ty poloprázdné vlaky na Sedlčance jsem opravdu viděl, ano. Je tam sice více lidí než v úseku Kácov-Zruč, ale i tak je to slabota až to bolí. A vzhledem ke kopcovitosti místní krajiny, je zde cyklostezka ideální. Lidé, co nebydlí u vlaku a musí jezdit busem… Číst vice »

VRT

Kdyby bylo durch 200, klidně tomu nebudu říkat VRT, ale rychlá trať. A budu spokojený. Jen aby to nebylo až 200 (na 5 km) s propady na 80.

Jiri Tyr

Jenze DMB je stejne realna nebo nerealna jako VRT. Neprijimejme demagogicke terminy MD: co se chce ma termin 202x a co ne 205x…

Proc by mel byt tunel do berouna nebo i dal az v roce 2050? Uz nekdy 2006 se tam delal geotech pruzkum nemam pravdu? A tehdy se urcite zprovozneni az 2050 neplanovalo. V cem je teda situace horsi ted nez tehdy?

Oldřich Sládek

Protože tunel se komplet projednává znova, dělá se teprve SP. Protože průměrná doba přípravy infrastrukturních staveb je 13 let. Protože pokud se začne stavět kolem roku 2032-35, tak to tak vychází na roky 2045-50. Reálně se dozijeme pouze cesko-saskeho tunelu a to nejdřív 2036.

X 1

Olda.
Jenomže Sasko má z Bundestagu alokované prostředky na výstavbu pouze do roku 2030.
To v překladu znamená, že tunel pod Erzgebirge, musí být do roku 2030 fertig a v provozu. Jinak peníze nejsou jisté resp. bude šlus!!!

Oldřich Sládek

Vycházím z informací DB Netz prezentovaných na železniční konferenci Martina Kolovratníka v Pardubicích letos v březnu, takže trošku rozpor 🙂 To aby chlapci zrychlili, ne?

X 1

Taky si myslím, že už je na čase do toho kopnout.
Já vycházím z veřejných zdrojů o rozpočtu a projektech. V zásadě lze říci, že DB Netz není jediným zainteresovaným. Ten kdo to celkem žene je Saské min. dopravy. To se zodpovídá Bundestágu. Správce sítě je vykonavatel.

jan

Cokoliv je asi lepší než nic. Ale pokud se to nepostaví časem aspoň k Domažlicím.

MartinM

Copak do Domažlic bude ale mezi nimi a Schwandorfem nebude nic jiného, ikdyž už se Němci přesvědčili aspoň k elektrifikaci té tratě.

jan

Ale tak, já slyšet ty české řeči, tak to taky beru jedním uchem ven. Dokud se v ČR nekopne fyzicky u Plzně do země, tak se Němci asi nemusí příliš vzrušovat. Navíc jejich úsek je poměrně rychlý, v dobrém stavu a se zabezpečením. Viz třeba dálnice Brno Vídeň.

železničář v důchodu

No, a vidíte, byli to právě Němci (berlínští = po sjednocení opětovném Německa), kteří Bavorům „zatrhli“ jejich snahy o modernizaci spojení s ČR přes Domažlice – a právě kvůli „Berlínu“ dostalo přednost (pouhé) „vylepšení“ spojení přes Cheb …

Martin

Presto stale Bavorsko tlaci nove spojeni na Prahu, ale take zaroven ceka na to, co udelame my, to co chtela SZDC puvodne stavet, ten „paskvil“ s jednokolejkou 80-140km/h, tim asi tezko muzeme pak chtit po Bavorsku aby nejaky plan na nove spojeni s Prahou chtelo….
Pro nas to spojeni dulezite je, min. Praha-Plzen pod hodinu, a zvyseni rychlosti/zkraceni casu dal smerem k Mnichovu na nasem uzemi, muze i Bavorsko a nemeckou vladu presvedcit, ze to opravdu myslime vazne,… Zvlast, kdyz bude mit potencial konkurovat dalnici a umozni lepsi spojeni pro nakladni dopravu…

Daniel Mach

Takže se bude používat označení rychlá spojení pro 250 až 350 km/h. a rychlejší spojení pro 160 až 200 km/h.? Tak nějak jsem to z článku pochopil. A bude zapotřebí budovat tunel z Prahy do Berouna, když se trať z Plzně na Německo navrhuje pouze jako rychlejší spojení na rychlost 200 km/h.? Na 200 km/h. nebo alespoň 160 km/h. by se dala upravit některá ze stávajících tras. Mám dojem, že veškeré koncepce (https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/rychla-spojeni-ministerstva-dopravy/) jsou jen papírem, který nemá valnou hodnotu. Naše děti či spíše naši pravnuci nás asi budou proklínat.

Matěj

Tunel Praha – Beroun je moc drahý (min. 50 miliard), mnohem reálnější je trať Praha – Hořovice na 160-200. 200 km/h je ideální, nehledě na fakt, že trať na 250/350 ani Bavorsko stavět nebude.

Pavel Novák

Pokud by byla nová trať Praha – Hořovice na 230 km/h, zvládl byste to myšlenkově pojmout ?

Matěj

Pro mne za mne klidně 230 km/h, ale myslím si, že 200 je postačující. Nad 200 km/h jsou mnohem vyšší bezpečnostní předpisy apod. Co se týče tunelu Praha – Beroun, tak tam bude problém pro dopravce, protože by tam mohly jezdit jen Pendolina a Railjety.

MartinM

Pendolina a railjety tou dobou budou už dávno vyřazené do šrotu. A budou jezdit úplně jiné soupravy.

Matěj

To asi nebudou. A kde taky naši dopravci vezmou na drahé nové jednotky peníze?

MichalT

Kdyby se před 150 lety stavěly tratě podle toho, na co měly dráhy vozidla, tak bychom dodnes jezdili i na hlavních tratích maximálně 50km/h.

Radek Janata

Buď si koupí nové (ostatně i dnes si dopravci kupují některé vlaky nové), nebo si koupí ojeté ICE. Opravdu v tom nevidím problém.

jan

Tlakotěsnost?

Matěj

Nejen to, ale i různé ostatní věci. To máte jako s Gotthardem, taktéž tam nemohou všechny vlaky. Konec konců nedávno byl článek, že např. parní vlaky nebudou moci do Ejpovického tunelu.

LK

+-233 km/h je standardni rakouska rychlost vlaku, kterou jsem videl v tamnim railjetu. Cili rozhodne dava smysl na tuto rychlost trate stavet, abychom byli kompatibilni… Ano, na rozmerech CR skutecne nepotrebujeme rychlosti okolo 350 km/h.

Kdyz uz se SZDC dostane na rychlost 233 km/h globalne na trati Praha – Plzen, vychazi to na 45 minut i s rozjezdem, brzdenim a rezervou. A na 2,25 hodiny do Mnichova(DE). Pak dava smysl ponechat puvodni trat jako kapacitni spojeni pro nakladni dopravu a S-Bahn.

To zni jako wow a zajimavy dlouhodoby cil do mezinarodni smlouvy v gesci MD :-).

Matěj

Souhlasím. Myslím, že jít v rakouském modelu by bylo pro ČR super.

Martin

Ono spojeni pres Horovice nebude o moc levnejsi, je tam cca 5 tunelu, je mnohem delsi pro kombinaci naklad s osobnimi vlaky, nezapoji Beroun jako dopravni uzel pro dalkovou dopravu, pro nakladni dopravu zustava stale soubezna trat az k Radotinu, tedy mezi Chuchli a Radotinem se bude muset vejit primestska doprava v int. 10min., nakladni doprava, dalskova osobni doprava vc. VRV… Stale se pocita s tim, ze nakladni a regionalni doprava bude na stavajici trati, VRV pujde na novou trat mezi Plzni a Prahou na separatni trat pouze pro prime expresy, … Trat Praha-Horovice, ktera bude muset byt i pro… Číst vice »

Medvěd

Srandičky? Jenže v kocourkově do toho kecá spousta „důležitých“ a pokaždý to změní po svém ! Zůstávají jen „staré trosky“.

Ta trať měla být dávno (Praha-Norimberk měla být naše jediná VRT).

Zaostáváme (kecama a prezentacema nikoliv).

Důležitější je „betonovat“ Prahu a „dělat soukromníkům“ přípojku na letiště.

ROPID chce S-Bahn a na současné tratě to nejde. Není kapacita – co dělali 20 let? Pár kilometrů.

Stát by měl udělat sezení s kraji a domluvit si jakou chtějí infrastukturu. Ta současná je zastaralá.

Asdf

Důležitější je betonovat Prahu? V Praze se už několik let nic skoro nic nebetonuje, jelikož pražské ANO v čele s Krndou „nekecá, maká“… Asi díky tomu skončilo letos na pátém místě.

Honza D.

Že by se ledy hnuly i v Dlážděné?

noerf

Honza D. Hlavně chybí ještě zbytek tratě na hranice a zajímalo by mne, zda ve Stodu budou obě traťové koleje oddělené od nástupišť ještě jednou kolejí, aby projíždějící vlaky nemuseli zbytečně snižovat rychlost, neboť předpokládám, že mezistátní osobní doprava a nákladní vlaky tam stavět nebudou.

Petr

Kolem nástupišť se nesmí projíždět 200 km/h?

K.S.

A propad o 40km/h vadí? 160 se jezdívá i kolem nízkých peronů. Ovšem samozřejmě že ideální řešení je mít v každé zastávce předjízdné po vnější straně a teprve u těch zřídit perony.

Martin

To je samozrejme idealni reseni a pokud trat postavite dobre a s rezervou, muze pak byt prujezdna kolej (resp. 2 koleje) i na vyssi rychlost… Ale i kolem peronu se da jezdit i treba 300km/h, viz Japonsko, jen maji perony zabezpecene zabradlim v dostatecne vzdalenosti… Napr.: https://www.youtube.com/watch?v=LbFo6PvmFMA Ale rychlost neni to podstatne, podstatny je dojezdovy cas, a ten bych videl do Plzne co nejkratsi a dal k hranicim staci i mensi rychlost, klidne tech 200km/h, hlavne pokud to ma byt trat i pro nakladni dopravu… Stejne tak predjizdne koleje bych ocekaval vsude je v planu silne vytizena trat, kratke intervaly,… Číst vice »

sladlu

Slovaci to tak stavi. A stavi to stejne firmy jako v CR. Jen SZDC ma studie ktere rikaji ze to snizuje kalacitu a neni to ideni z mnoha duvodu…kecy

Neni to idealni protoze prestanou chodit nekomu uplatly

sladlu

Smi. Bohuzel. Aktualni normy rikaji ze staci pouze dostatecny siroky bezpecnostni pas. To je ten prostor za zlutou carou… bohuzel

Je to nedostatecne reseni :/ tu normu psal clovek s malym pudem sebezachovy a zodpovednosti k ostatnim…

Vlak jedouci 100km/h okolo nastupiste zveda cepice a zpusobuje bolesti usi. Prednosta stanice musi vyhanet pubertaky z koleji a hlidat hluchy duchodce atd… hukot a nebezpeci pri 200 km/h je nepopiratelny.

V metru jsou i svetelne signalizace a ted chteji budovat i mechanicke zabrany v podobe sklenenych sten mezi nastupistem a koleji

a8n

Tak to byste měl k ušnímu, zjevně máte nějaký problém.

Jiri Tyr

Dokud bude na MInisterstvu pan Sosna tak se ledy nepohnou. Maximálně ledove kry na kanalu Dunaj -Odra – Labe…

Tomáš

Mohu se optat, proč vám tak moc pan Sosna vadí? Když jsem s ním měl tu čest, tak na mně působil jako velmi kompetentní a slušný člověk…

VRT

Gratuluji, vtip dne získáváte s přehledem!

Martin

Me nevadi, ale je s podivem, ze jeho predchozi pusobeni je v SUDOP Praha a Ceske drahy TUDC, dnes SZDC… A velka cast ze studii byla a je zadavana Sudop Praha nebo Sudop Brno, potazmo chovani MD vzhledem k Ceskym draham a konkurenci, ev. k vystavbe VRT, spise vyhlizeji jako zamer, nez nezavsle studie…