Rychleji a bezpečněji do Krkonoš. V Nové Pace začíná po 30 letech příprav stavba obchvatu
Silnice I/16 v Nové Pace. Foto: Janos Korom /Flickr.com
Ve městě dochází k třiceti nehodám ročně na kilometr.
Ve městě dochází k třiceti nehodám ročně na kilometr.
nojo, ale já se vždy potřebuju stavit v podnikové prodejně pivovaru… takže se mi to nehodí 😀
No sláva, další z „nekonečných“ staveb zahájena! Jen tak dál!
Proč se to muselo tedy celé zahrnout?
Hlavně, že se to celé, minulý týden zahrnulo.
Nechci být papežštější, než papež, ale jedná se o (ta) Horka u S.P. a nikoli o Horky. Ve vedlejší obci, v Čisté u Horek, mám chalupu a v regionu se najdou i přecitlivělé princezny, které se dost durdí při zaslechnutí špatného názvu. Něco podobného jako když obyvateli Sušice řeknete, že jste byli v Sušicích.
A také to není Štikova rokle, ale Štikovská, podle obce Štikov.
A když už tu máme gramatický koutek, tak obchvat nebude končit u Vidochov, nýbrž u Vidochova. Název obce není Vidochovy, ale Vidochov. 🙂
Jdu se dnes propadnout:)
Nevěšte hlavu, žáku Fíku.
1. Tak tuhle stavbu skutečně potřebujeme jak prase drbání.
2. Proč už nestojí dávno?
Protože v roce 1990 byly zrušeny Krajské národní výbory, pod něž rekonstrukce I/16 spadala. Prakticky celá silnice od Sukorad až po Kumburský Újezd vede v nové stopě. Úlibice až Babák byly ještě rozpracovány tím KNV, takže to počátkem 90. let dokončili, ale pak už vláda cpala prachy jinam a okresní úřady s tím nic moc nezmohly.
Jo, a před dvaceti lety se ještě zfušoval čtyřpruh z Robous a kruhák v Úlibicích. A před nějakými pěti lety se dokončila rekonstrukce průtahu Novou Pakou. Kam zmizely ty hektary kamenné dlažby zpod asfaltu, nikdo neví. 🙂
A že to ty KNV nestihly před zrušením? Stejně jako se nestihla dálnice do Ostravy ani dráty Brno-Třebová.
KNV s tím začaly počátkem 80. let. Přijít plyšák o tři roky později, už by obchvat Nové Paky také stál… a možná v rozumnější verzi, s třípruhem a s řádnými rozhledovými parametry umožňujícími předjíždění tak, jak se na silnici I. třídy patří.
Jasně, všecko by bylo, i ten internet by byl.
Pán v tom režimu nežil a nebo je bývalý člen.
Pán v tom režimu mohl klidně žít, a ani nemusel být členem. Ono to totiž tak bylo. Začátkem devadesátého roku se začalo s pracemi naplánovanými ještě před listopadem, někde se to podařilo (spíše omylem, nebo setrvacností) ještě v jednadevadesatém. A pak dlouho nic. Takže pár km ode mne, v městečku mého dětství po převratu položili pár km asfaltu. Místo kostek. Protože se to rozjelo ještě za komára. A taková stavba nezačíná s prvním bagrem, ale měsíce předem. A pak dlouho nic. Ten úsek byl dodělán. Dalších pět km skrz náměstí do kopce, kde se to mělo napojit na asfalt na… Číst vice »
Tak některé myšlenky nebyly špatné, ale co byste za komárů dělal tady u nás na jižní hranici, to fakt nevím, asi se honil s PéeSáky za svistu kulek 😀
Po přečtení půlky titulku jsem na sekundu doufal, že se SŽ rozhodla postavit zárodek budoucí VRT mezi Jaroměří a Trutnovem. To by totiž pak opravdu znamenalo „Rychleji a bezpečněji do Krkonoš“.
A nebo že ČSA zavedly aerotaxi Kbely-Trutnov, což má s bezepčností silniční dopravy stejně málo společného. A co se týká kamionů, tak tyhle přepravy na VRT nedostanete.
Ta půlka titulku říká jen „Rychleji a bezpečněji do Krkonoš.“ nic o silnici ani o přesunu nákladu na železnici. Pro někoho kdo nejezdí tolik autem to může evokovat i něco jiného než nový silniční obchvat města.
Proto je potřeba číst celý alespoň ten titulek. A vlakem jsem toho najezdil o řád víc než autem.
Ona by stačila konečně pořádná klasická trať – trochu srovnaná, s druhou kolejí a dráty. Vysokovská spojka a propojení do Kudowy Zdroju jako bonus. Jenže místo toho stavíme zase dalnici. Takhle na ty koleje nedostaneme ani osoby…
Voliči si dálnice přejí.
Vysokovská spojka by vyřešila Broumov, a to co je na trase. A propojka ko Kudowky by vyřešila lautr ho… Koridory z Polska vedou o pár desítek km na východ a na západ. Ono se stačí podívat na profil terénu od Náchoda do Polské strany. To už by bylo levnější to natáhnout kolem dálnice od Trutnova nahoru. Těch pár km kopečků a zmatků je více než královsky nahrazeno tím, co je v Polsku směrem na Wroclaw. Jenže ti Poláci měli tenkrát dost rozumu, a svou železniční síť stavěli tak, aby navazovala na ty sousední. Takže zamířili na Českou Třebovou. Koho by… Číst vice »
Vysokovská spojka by vyřešila Broumovsko, Náchod a nejkkratší trasu směr Vratislav. Jinak profil trati je problematický pouze v úseku Police-Teplice, v tomto úseku je plánovaná výhybna. „Ve dvou levněji autem.“ Tak to jezdíte na kanystru s benzínem/naftou, nikoli autem. Pište tady něco o naivitě druhého! „A co se týče přepravy zboží… To dělají firmy které touží po výdělku. Fakt si myslíte, že jsou to takoví tupci? A že zbůhdarma honí auta napříč Evropou?“ Zbůhdarma jistě ne, daňový poplatník jim zaplatí cesty a tak proč by k nám nepřivezli (opět štědře) dotovaná jablka? „Do Plzně, nebo Ústí dojedu rychleji…“ Souhlas. Třicet… Číst vice »
není to Štikova rokle, ale Štikovská rokle 🙂
Hezké, ale velká škoda toho zprznění kruháčem ve Vidochově. Proboha proč, když ve zbylém úseku mohou být normální křižovatky?
Přesně tak. Taky to nechápu.
Hádám, že proto, že se tam očekává silnější provoz z vedlejších a styková křižovatka by tak byla nevhodná. MÚK by zas naopak byla příliš prostorově a finančně náročná.
Je ale zajímavé, že u napojení v Kumburském Újezdě, kde lze očekávat silnější provoz směrem na Jičín a Prahu, styková křižovatka nevadí, kdežto na druhé straně ano.
Ten hlavní rozdíl bude asi v tom, že ten nejproblematičtější směr na křižovatce u Kumburského Újezdu je od Kumburského Újezdu na obchvat a po tom moc lidí jezdit nebude, při sjezdu z I/16 do Nové Paky bude jen křížit protisměr. Naopak na druhém konci by musela být průsečná křižovatka, protože hádám, že obec nechtěla aby se do „průmyslového areálu“ jezdilo přes vesnici. Kříží se tam dohromady 5 směrů. Průsečné křižovatky by se podle mě vůbec budovat neměly, jsou nebezpečné a/nebo zabírají příliš prostoru. U Slaného teď jednu novou na I/16 postavili.
Podle mě by se zase neměly na křižovatkách silnic prvních tříd se silnicemi nižších tříd vůbec budovat kruhové objezdy, protože nutí ke značném zpomalení a opětovnému rozjezdu, což se nepříznivě projevuje nejen na době a komfortu jízdy, ale i třeba na zvýšených emisích a hluku.
V ten moment si ale nemůžete finančně dovolit mít přes 5000km silnic I. třídy. Nyní jsou křižovatky tak každé 2-3km, i kdybyste jich několik zrušil bez náhrady a měl třeba jen jednu křižovatku na 5km, tak zvýšíte počet MÚK u nás z 500 na cca 1500, to jsou obrovské investiční náklady, určitě přes 200mld a také obrovské náklady na údržbu. Raději bych se soustředil na stavbu obchvatů než na odstraňování křižovatek. Ani nejbohatší státy na světě to takto nedělají, mají obvykle kategorie (dvoupruhové) silnice pro motorová vozidla na kterých mají MÚK a silnice prvních tříd na kterých mají OK.
Vyjádření kolegy Kuby2 chápu tak, že by se kruháky neměly budovat na nových úsecích silnic I. třídy. Takže vaše extrapolace o tom, že bychom rázem nemohli mít mít 5000 km silnic I. třídy, je mírně řečeno hodně přehnaná. I na Západě jsou stykové křižovatky silnic I. třídy s nižšími řády, ale pouze tam, kde je hodně slabý křižující provoz. Tak, kde jde o tisíce aut denně, už jsou obvykle řádově bezpečnější mimoúrovňovky…
MÚK by se mimochodem krásně vešla i do toho Vidochova, protože současná I/16 i přípojná silnice III. třídy se tam šplhají do kopce.
No, a kolik by to zabralo krajiny, navíc. A vytvořilo neprůchodných mist… Ony stačí ty „obchvaty“, které tvoří i několik kilometrů paralelní silnice, třeba ještě kvůli lidem vložené do zářezů…
Tak prostě nebudete prasit, a na kruháč zpomalíte. Jako řidič jste moc rozmazlený, postaví vám obchvat a vy nedovedete párkrát přibrzdit, aby i jiní účastníci mohli na něj bezpečně najet nebo sjet.
Mám nádherný příklad s kruhákem na I/10 na obchvatu Turnova na Vesecku. Těsně před vrcholem kopce, 90 % aut jej projede rovně, jen každé desáté odbočuje do průmyslové zóny nebo do města. Ale kvůli těmto deseti procentům musejí !!!všechna!!! vozidla brzdit, řadit, zastavovat a zase se rozjíždět.
Docela bych byl rád, kdyby někdo dokázal spočítat, kolik se tady na tom úseku za dvacet let provozu zbytečně propálilo paliva, kolik se do okolí rozneslo prachu z brzd a pneumatik, kolik nehod tam bylo…
Zbytečnému spalování paliva a ojíždění brzd se dá předcházet tím, že včas před kruháčem dáte nohu z plynu a ke kruháči dojedete výběhem u kterého auto vlivem jízdních odporů zpomalí.
Většinou se pro křižovatku dělá pentlogram a na základě něho se rozhoduje o typu. Pak samozřejmě záleží na prostoru okolo.
Konkrétně u tohodle kruháče mohla být obava, aby vůbec nákladní auta co jedou do zóny mohla ze silnice odbočit nebo na ni najet. Předpokládám, že jezdí z obou směrů I/10.
Je to kvuli rozhledum z vedlesi silnice III. tridy
Okružka je tam pro zpomalení průjezdu Vidochovem.
Tak když srovnáte napojení Nové Paky ve směru na Jičín a ve směru na Trutnov, tak směrem na Jičín odbočujete doprava a na Trutnov doleva. Proto ta okružní křižovatka na napojení na Trutnov.
Taky mě tam ta OK zarazila, v předchozích verzích letáku ŘSD jsem ji vůbec nezaregistroval. Ale na druhou stranu, vynechání průjezdu Kumburským Újezdem a Novou Pakou ušetří tolik času, že jedno zpomalení na OK na konci obchvatu se snese, jakkoliv je nesystémové cpát na novostavby silnic I. třídy právě OK.
Z hlediska bezpečnosti by se měli kruháče cpát naopak na více míst.
Zase mi tam před „Kumburákem“ chybí jednosměrný sjezd a nájezd na „starou“ pro dojíždějící do NP ze směru od Úlibic.
Jedna gramatická se vloudila. “…kolem HorEk u Staré Paky…”
Jsou to ty Horka, ne ta Horka.
😉
Jsou to ta Horka, ty by byly Horky 🙂
Jasně no, ale takhle to je trochu matoucí. Stačí se mrknout na vedlejší obec “Čista u Horek”. A dle toho je vidět skloňování.
Tady se běžně říká – jedu na Horka, přes Horka, atd. Takže skloňování kiss my ass 🙂