Rychle do Bavorska v květnu 2030, úsek Stod – Domažlice je v procesu EIA

Trať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIATrať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Půjde o kombinaci novostavby a vylepšení nynější tratě, v některých částech má být maximální rychlost až 200 km/h.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

To je krasný projekt, aspon takhle kdyby to dělali, modernizace a rekonstrukce včetně elektrifikace, že by to konečně pochopily? Kdy to dělali takhle dřív tak mame elektrifikaci litoměřice-lípa-liberec a turnov-tanvald, nejpíš i tanvald-jablonec-liberec, přesne si nepamatuju všechny tratě kde se delala nebo děla rekonstrukce/modernizace či revitalizace, tyhle si ale pamatuju, že byli dlouhodobe vyluky kuli tomu.

Petr Šimral

Až na popsaných tratích bude zájem dopravců o vedení 100 nákladních vlaků, které Vám ještě zkrouhnou na 58, tak Vám i ten Jablonec zadrátují a postaví údolní tunel od Turnova do Liberce 🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Rychlé… Tím se myslí 4:30 Praha – Mnichov?
A ta zadrátovaná jednokolejka na 110?
To nám stačí?

Petr Šimral

4:15. Tak zadalo MD.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ten barák za to nemůže… Za to jsou odpovědní konkrétní lidé. Kteří tam nemají co dělat.

Martin Peterka

Upřímně doufám, že to ještě přehodnotí a mezi Prahou, Plzní a Bavorskem se začne připravovat VRT. Vyhazovat ve dvacátých letech 21. století peníze za novostavbu trati, která v některých částech možná pojede i „neuvěřitelných“ 200 km/h, je rozpočtový zločin. Takovýto výsměch si čtvrté největší město ČR rozhodně nezaslouží.

Oce

Vezměme to jinak. Klasické trati, byť pouze na (místy) 200 km/h se možná opravdu dočkáme. Na VRT nevěřím že se kdy jako země zmůžeme. Znáte to: Lepší vrabec v hrsti…

Martin Peterka

Máte bohužel úplnou pravdu, ale říkal jsem si, že když už je v plánu utratit 50 miliard za tunel mezi Prahou a Berounem, proč ho pořádně nevyužít pro VRT.

Jiří Kocurek

Protože se tam uklidí nákladní vlaky, které by jinak jely okolo Berounky a zasekávaly se mezi hustou příměstskou dopravou. A bez nákladních vlaků by nevyšla návratnosti investice.

Leinad

A je zakázáno budovat VRT s nosností i pro naklady, nejsou v Německu takové trate?

Karl vB.

Nejde pouze o únosnost, ale i o výškový profil tratě. VRT pouze pro osobní dopravu může vícekopírovat terén – mít výškový profil, jako „cimbuří“ – stavba je levnější (viz červená linie na obrázku WikiReal). Trať pro nákladní (smíšenou) dopravu musí mít výškový profil pozvolný a pokud možno neztrácet nabranou výšku – mnoho náspů a zářezů – stavba je dražší (viz modrá linie na obrázku WikiReal – stávající trať). https://wikireal.info/wiki/Datei:Hoehenprofile.png Rychlost tratě pro nákladní dopravu je dána v.max. vozového parku, proto jí stačí zpravidla 120 kmh, pro smíšený provoz se staví tratě s v.max.zpravidla 160 – 200 kmh, tak, jak se… Číst vice »

zdydy

tak ten tunel bude v nedohlednu jako VRT

Jirka Z

On i ten tunel by měl mít stejné paramety jako ta trať přes Domažlice: rychlost jen 200 km/h budou tam jezdit i nákladní vlaky.

Dušan

Hm a Rakušák má třeba taky na Westbahn taky V = 250 km/h jen „místy“ ? A na VRT-kách ve Francii se V = 250-300 km/h jede taky „jen místy“ ? A minimum je tam 80-100 km/h ?
Co to vůbec je za místní specifikum SŽ, že třeba na celém 4. koridoru se udělají 2 úseky na „až 200 km/h“ tak, aby to splňovalo kategorii „jen místy“ ?

Jiří Kocurek

Zdojkolejnění Salzburg-Klagenfurt. Taky ho nedělají na 200+km/h a rozhodně to není zbytečná stavba, ikdyž je tam místy propad pod 100 km/h. Přitom v Alpách by se tunely razily lípe než pod Prahou.

Alibaba

Na 4. koridoru si někdo po začátku stavby vzpomněl, že by se mohlo těch 200 jezdit, takhle to od začátku projektované nebylo.

Micky

Jenže to má potenciál být především alternativní trasa pro nákladní claky směr Německo. A při smíšeném provozu je maximální možná rychlost 200 km/h. Škoda jen, že se ten tunel u Domažlic neudělá. Maximální rychlost v celé trase měla být 160-200 km/h, ne méně

Petr Šimral

Smíšený provoz je možný do rychlosti 230 km/h (Berlín – Hamburk, Westbahn). Nicméně kapacita málo propustných úseků (dlouhé tunely) velí snížit max. rychlost na 200 km/h, i tak to je hodně na hraně, ale politicky je nižší rychlost osobky již neprůchodná.

Jiří Kocurek

A nákladní vlaky? Furt se nadává na kamiony a když se má udělat trať pro nákladní vlak, tak je to zase špatně a mělo by se stavět něco, kam nákladní vlak vůbec nemůže.

Vojtěch

Nechápu ty mínusy. VRT by se měla plánovat na všech hlavních tratích. Ještě k těm plánovaným (a Plzni) přidat trať Praha – České Budějovice – státní hranice a máme pokrytou základní kostru minimálně na desítky let dopředu.

Rektor

Kde v Evropě staví VRT do stotisícových městeček?

Martin

A ta jedna lepší kolej do reichu pro náklady po dobu 3 let bude taky suprová,potřebujeme mít kudy tahat náklady a ne všude cpát vrtky.

PetrH

Jenom kdo to zaplatí, že. Ale to je prý plytká otázka.

_Pavel_

Tak je to i pro náklad…

Rektor

K čemu by byla vrt do Domažlic, Němec tudy žádnou vrt neplánuje, budeme rádi když stávají trať zadratuji a opraví.

zdydy

rychleji by to nešlo

Daniel Jablonecký

Ta maximální rychlost 200 je fajn. Ovšem ještě zajímavější by bylo vědět, jaká nejnižší maximálka tam bude. Protože pokud méně než 120, tak je to celé o ničem.

Honza_KL

Pokud bude zdvojkolejněná a elekrifikovaná v celém rozsahu, bude to i tak pokrok, i když jen velmi opatrný…

gawain

Nebude.

Tomáš Záruba

Kacířská myš Lenka: Ono je vlastně dobře, že tam ten „nedodělek“ zůstane. Protože na rozumnou rychlost by byl potřeba obchvat Staňkova, avšak pro jeho dobrou obslužnost současně zachování nádraží (popř. ještě lépe přesun nástupišť k některému z přejezdů). Nejsem si jistý, jestli jsme už dorostli (a před 10 lety v rámci přípravy této stavby zcela jistě nedorostli) do stavu, kdy by buď obchvat neznamenal rušení obsluhy města, nebo potřeba zachování nádraží nevedla k dvoukolejnému průtahu a zvýšení rychlosti o 20-30 km/h skrz Staňkov (= i tak velký propad z 200) za cenu likvidace poloviny kolejí zde, apod. Něco podobného jižně… Číst vice »

Tom_Matoo

Budeme doufat, ze tahle uroven rekonstrukce je dana tim, ze do budoucna se pocita s VRT v uplne nove stope. Protoze smer Norimberg a Mnichov je pro nas ze vsech VRT nejprioritnejsi.

Petr Šimral

Doufáte marně. Studie proveditelnosti Praha – Mnichov za 4:15 vyhodnotila, že pro tuto jízdní dobu je VRT zcela zbytečná.

Tom_Matoo

Na vzdalenost 400km je VRT zbytecna?

Tomáš Záruba

Z toho ale vůbec nic nevyplývá. Úkolem SP obecně má být totiž právě to určit, jaká rámcová JD (a s ní spojený typ úprav/stavby tratě) se má sledovat. Otázka „jak konkrétně dosáhnout těch 4:15 formou klasické modernizace“ je spíš jakási upřesňující podstudie.

Jinak podle mého v dlouhodobém výhledu bude třeba řešit VRT Beroun – Nürnberg (- Stuttgart, kamžto z N stojí vlak taky celkem za houby, a kde teprve je připojení na tu „echt“ osu východ – západ).

Vladimír Bílý

Ale houby. Z východu přijede denně do Prahy 30 000 lidí. A jaký je proti tomu potenciál z Mnichova? Desetina toho? Tato úroveň rekonstrukce/novostavby je výrazným zlepšením a odpovídá potenciálu tohoto spojení. Bohužel na tom nejsme ekonomicky tak dobře, abychom si mohli dovolit stavět sólo VRT pro jednotky tisíc cestujících denně. Stejně tak ani Německo.

Tom_Matoo

Pokud muzeme stavet VRT na Berlin, Viden a smer Polsko, pak plati ze smer Mnichov/Norimberg a napojeni na zapadni smery VRT je pro nas nejdulezitejsi.

Honza_KL

Pokud jsem pochopil správně, Němci ze své strany žádnou VRT stavět nechtějí…

Tom_Matoo

Ano nechteji, stejne tak ji nestavi ani ve smeru Praha – Berlin. Tunel pod Krusnymi horami chteji stavet hlavne pro nakladni dopravu. Presvedcit je musime sami. Např. tunelem na Beroun a snad vyhledove VRT na Plzen.

Martin Peterka

Maximální rychlost „až“ 200 km/h? Nevím, jestli se smát, nebo brečet.

Radek

Ono je to víc pro nákladní než osobní dopravu…

Jiří Kocurek

A ta jezdí povětšinou 80-100 km/h, Nex 120 km/h, ale ani ten ne vždycky. Přičemž z důvodů vysoké nergetické náročnosti (a kvůli brzdám) jsou vyšší rychlosti prakticky vyloučené. A nepomůžou ani nové technologie, neboť s účinností dnešní lokomotivy přes 90 % toho moc nezmůžou. Poštovní expresy se 160 km/h ponechme stranou. Ještě dodám, že TGV La Poste taky skončilo.

Klabavátor

Copa na to Bavoří? Rozhoupou se taky k něčemu?

Pája

Jestli jsou chytří a jestli nás znají, tak počkají, jak moc to myslíme vážně. Jejich infrastruktura má problémy s kapacitou, takže trať do ČR není to, co by je pálilo nejvíce.

Haha

Schon bald.

Petr

Jo, taky by si mohli vycucat z prstu nějakou podobnou pohádku.

Jiří Kocurek

A pro tu nesmyslnou pohádku začít papírovat stavební povolení.

zdydy

To nemusejí, jde hlavně o naší trat zmodernizovat

Pája

Stržená trolej, požár rozvaděče a výpadek zab zař Otrokovice. Kromě Ferdinandky jsou problémy se zab zař i na lokálce do Zlína.

Pája

Omlouvám se, nenašel jsem kontakt na redakci.

jan v

Infrastruktura dává dobré správě najevo, že už chce být přepnuta na střídavinu:)

Pája

Ono se na tom pracuje, tak se místy jezdí po jedné koleji a stahuje atd. Ale nějaký ten doveda s nákladem to nezaregistroval a teď se po něm bude týdny opravovat. Tzn osobka odřeknuté vlaky, některé mají kliku a se zpožděním jedou. Zab zař Otrokovice je i pro jedinou (proto nejlepší 😃) trať do Zlína, tudíž zásadní problém železnice pro krajské město.

J.K.

To je dobré v kontextu toho 40 let starého TGV, že tady už za 10 let budeme mít trať po drahé modernizaci částečně jednokolejnou a na 100….

Takže tu Francii budeme dohánět až v další vlně modernizace, třeba v letech 2070-2080? 🙂

Artem

Škoda, že to v tom Brně netahali parní mašinou či volským povozem… Ten kontext by byl dokonalý.

Vojtěch Suchan

V čem bychom francii měli dohánět? V počtu pomalých jízd na hlavní trati? Nebo v nejnižším modal share železnice v Evropě? 😀

Jiří Kocurek

A nákladní doprava ve Francii jezdí taky 300 km/h nebo jezdí po jednkolojekách 60 km/h? Když ji ignorujete…

veli.k

Nikde se to tu nepíše, ale někde jsem četl, že část úseku má zůstat jednokolejkou. To je pravda? Pokud ano, je to celkem škoda pro osobní i potenciální nákladní dopravu.

Radim

Jestli ano, tak ten, kdo to „vymyslel“ je opravdu … … mimo

rozinka

Někde jsem četl zdůvodnění, že úsek Staňkov – Blížejov se koridorově optimalizoval již někdy v roce 2009 a nemůže se s tím tedy dělat nic. Protože tehdy se předpokládalo, že na této větvti 3.TŽK proběhne jen optimalizace a ne modernizace.

Honza_KL

Aha, takže pro to nejsou žádné faktické důvody…

_Pavel_

Německá část má být 1 kolej, takže v ČR možná u hranic.

mmm

Ano, od Stodu po Domažlice má být střídavě jedna kolej s pár dvoukolejnými úseky. Bohužel, takto vyšla ekonomika.

Petr Šimral

Bohužel ano. Jednokolejné zůstanou úseky Holýšov – odb. Blížejov a Domažlice – Pasečnice – Česká Kubice – Furth.

BND30

Snad se aspoň důležité stavby (mosty, propustky…) podaří připravit na budoucí zdvoukolejnění….

Radim

Které nikdy nenastane 😀

Kuba2

Tam, kde trať zůstává jednokolejná, zůstává taky v původní stopě, při případném zdvoukolejnění by se ale musela přeložit do úplně jiné polohy, takže příprava na zdvoukolejnění v původní stopě nedává smysl.

Gejza

To je hrozný paskvil. Až se to bude jednou dodělávat, budou zase mnohoměsíční úplné výluky kvůli napojením…
Jinak pořád nechápu, jak na trať, která je součástí hlavní sítě TEN-T (a RFC) můžou Němci takhle dlabat, až z toho u nás nedává smysl udělat plnohodnotnou dvojkolejku.

Nádražní Vrabec

Vůbec se nedivím, že na to Němci dlabou. Vědí, jak na tom jsme, proto nejvíc Němců a Rakušanů jezdí z Berlína do Vídně a zpět přes Norimberk. Proto se doteď věnovali trati z Mnichova Curychu. Nejsme pro ně priorita a vůbec se jim nedivím. Až uvidí nějakou smysluplnou aktivitu na naší straně, tak se přidají. Otázka je, jestli častečně jednokolejná trať u Domažlic bude pro ně dostatečný podnět ke spolupráci. Oni mají z Regensburgu minimálně do Schwandorfu dvě koleje a stačilo by natáhnout dráty. My z Plzně dál máme jen jednu kolej bez drátů, takže infrastruktura na úrovni 19. století… Číst vice »

Haha

Myslíte tu trať München – Zürich, jejíž významnou část i na bavorské straně zaplatili Švýcaři, protože Němci jsou neschopní?

Nádražní Vrabec

To je sice, pravda, ale dohoda mezi nimi, kdo to zaplatí je teď druhořadá. Nedivím se Němcům, že je pro ně priorita směr Švýcarsko na ČR…

Twix

Mnohoměsíční? Kvůli napojení nové trati Soběslav – Doubí bude výluka 10 dní letos v září. Samozřejmě záleží na tom, jestli se stará stopa nebude křížit, ale pořád to bude méně bolestivé než „rovnat“ stávající trať, a zřejmě je tento postup nejschůdnější.

Daniel

Přesně, a v Německu zůstane úsek do SAD taky jednokolejný… bohužel…

Petr

Ja myslim, ze s ohledem na to jak se u nas stavi zeleznice tahle otazka nedava moc smysl. Pokud by se udelal projekt, stavba behem 5 let probehla a pak se na to 50 let nesahlo, tak ano. Tady se ale postavi par dvoukolejnejch useku, zeleznice zrychli, zacne tam jezdit o neco vic lidi i nakladu a zjistime, ze ty jednokolejny useky tvori uzky hrdlo a za 15 let se bude zdvoukoljnovat.

MildaIV

Pořád lepší než nedělat s tou tratí nic a nemít žádné použitelné spojení pro nákladní vlaky směrem do Bavorska.

Jan Hašek

Je reálné, že se Plzeň – Stod začne příští rok opravdu stavět?

Je to vlastně úplně první novostavba v moderních dějinách…

Pavel

Prvni novostavba? A pod Voticemi se teda stavi co?

Jan Hašek

To jsou přeložky, starý úsek se zruší, ale tady zůstane paralelně i stávající trať.

Jiří Kocurek

A když Stará tišnovka dostala nové číslo trati, tak se stala novostavbou, zatímco nová trať byla pouhou přeložkou. = úřednická logika.

_Pavel_

Plzeň – Ejpovice není novostavba?

Movia

ne, protoze tam se taky zrusila stara trat

_Pavel_

Což jen pravda jen částečně, Radnice – Chrást – Ejpovice zůstala zachována.

Alibaba

Pouhé napojení tratě do Radnice. Však taky ten kousek kolejí na tu lokálku degradoval (odstranění TV a předělání ZZ).

Jiří Kocurek

Takže jsou ty tunely vlastně 150 let staré…. Jupí!

Ondřej

Trať 271 do Mošnova?

a8n

Není, termín 2023 se týká 2. stavby (aneb nejdřív vám s výlukami zrekonstruujeme současnou trať a následně se pustíme do stavby paralelní nové). Mapa staveb udává zahájení 2024, nicméně zatím snad stále nemá pravomocné územní rozhodnutí.

Tomāš

Tak hlavně, že se ví, že to bude v květnu 😀

Láďa

Proč tomu neříkat oficiálně 5.koridor,,, Praha – (Plzeň) – St.hranice , myslím že provoz by tam mohl být slušný a význam to bude mít. Německá strana se určitě také zlepší.

MRC

Není to součástí 3.?.. Respektive proč neudělat další větev tohoto. Btw, 5. koridor je snad bájné označení trati do Liberce…

rozinka

Je to větev 3. TŽK.

J.K.

Proč neříkat – no třeba protože tam zůstanou jednokolejné úseky na 100 (zde zmiňovaný úsek), ale i na 70 ( Česká Kubice), tomu bych koridor neříkal.

Alibaba

A přitom v podstatě koridor znamená jen hlavní průjezdnou trať, bez nějakých parametrů.

Standa

Já jen doufám že ten poslední úsek nebude ostuda jako 4. koridor za Budějovicemi k hranicím… Moc se o něm nemlivvi aa když už tak se právě mluví o zachování stopy…🤮

Marcel Štancl

Je mi 62 let dožijí se toho?

PepaM

Střední délka života u mužů v ČR je 76 let a u žen 82. Myslím, že máte solidní šanci.

Pája

To záleží na tom, jak pevné máte zdraví a jak moc se Vás drží štěstí.

Daniel Jablonecký

Dostatek tekutin, ovoce, zelenina, pohyb, kvalitní spánek – to je recept na to, jak se dožít vyšších rychlostí v podmínkách ČR.

Jiří Kocurek

Kdyby se mělo dělat jen to, čeho se někdo dožije, tak by se nedal ani péct chleba. Natož sázet brambory.