Rychle do Bavorska v květnu 2030, úsek Stod – Domažlice je v procesu EIA
Trať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA
Půjde o kombinaci novostavby a vylepšení nynější tratě, v některých částech má být maximální rychlost až 200 km/h.
To je krasný projekt, aspon takhle kdyby to dělali, modernizace a rekonstrukce včetně elektrifikace, že by to konečně pochopily? Kdy to dělali takhle dřív tak mame elektrifikaci litoměřice-lípa-liberec a turnov-tanvald, nejpíš i tanvald-jablonec-liberec, přesne si nepamatuju všechny tratě kde se delala nebo děla rekonstrukce/modernizace či revitalizace, tyhle si ale pamatuju, že byli dlouhodobe vyluky kuli tomu.
Až na popsaných tratích bude zájem dopravců o vedení 100 nákladních vlaků, které Vám ještě zkrouhnou na 58, tak Vám i ten Jablonec zadrátují a postaví údolní tunel od Turnova do Liberce 🙂
Rychlé… Tím se myslí 4:30 Praha – Mnichov?
A ta zadrátovaná jednokolejka na 110?
To nám stačí?
4:15. Tak zadalo MD.
Ten barák za to nemůže… Za to jsou odpovědní konkrétní lidé. Kteří tam nemají co dělat.
Upřímně doufám, že to ještě přehodnotí a mezi Prahou, Plzní a Bavorskem se začne připravovat VRT. Vyhazovat ve dvacátých letech 21. století peníze za novostavbu trati, která v některých částech možná pojede i „neuvěřitelných“ 200 km/h, je rozpočtový zločin. Takovýto výsměch si čtvrté největší město ČR rozhodně nezaslouží.
Vezměme to jinak. Klasické trati, byť pouze na (místy) 200 km/h se možná opravdu dočkáme. Na VRT nevěřím že se kdy jako země zmůžeme. Znáte to: Lepší vrabec v hrsti…
Máte bohužel úplnou pravdu, ale říkal jsem si, že když už je v plánu utratit 50 miliard za tunel mezi Prahou a Berounem, proč ho pořádně nevyužít pro VRT.
Protože se tam uklidí nákladní vlaky, které by jinak jely okolo Berounky a zasekávaly se mezi hustou příměstskou dopravou. A bez nákladních vlaků by nevyšla návratnosti investice.
A je zakázáno budovat VRT s nosností i pro naklady, nejsou v Německu takové trate?
Nejde pouze o únosnost, ale i o výškový profil tratě. VRT pouze pro osobní dopravu může vícekopírovat terén – mít výškový profil, jako „cimbuří“ – stavba je levnější (viz červená linie na obrázku WikiReal). Trať pro nákladní (smíšenou) dopravu musí mít výškový profil pozvolný a pokud možno neztrácet nabranou výšku – mnoho náspů a zářezů – stavba je dražší (viz modrá linie na obrázku WikiReal – stávající trať). https://wikireal.info/wiki/Datei:Hoehenprofile.png Rychlost tratě pro nákladní dopravu je dána v.max. vozového parku, proto jí stačí zpravidla 120 kmh, pro smíšený provoz se staví tratě s v.max.zpravidla 160 – 200 kmh, tak, jak se… Číst vice »
tak ten tunel bude v nedohlednu jako VRT
On i ten tunel by měl mít stejné paramety jako ta trať přes Domažlice: rychlost jen 200 km/h budou tam jezdit i nákladní vlaky.
Hm a Rakušák má třeba taky na Westbahn taky V = 250 km/h jen „místy“ ? A na VRT-kách ve Francii se V = 250-300 km/h jede taky „jen místy“ ? A minimum je tam 80-100 km/h ?
Co to vůbec je za místní specifikum SŽ, že třeba na celém 4. koridoru se udělají 2 úseky na „až 200 km/h“ tak, aby to splňovalo kategorii „jen místy“ ?
Zdojkolejnění Salzburg-Klagenfurt. Taky ho nedělají na 200+km/h a rozhodně to není zbytečná stavba, ikdyž je tam místy propad pod 100 km/h. Přitom v Alpách by se tunely razily lípe než pod Prahou.
Na 4. koridoru si někdo po začátku stavby vzpomněl, že by se mohlo těch 200 jezdit, takhle to od začátku projektované nebylo.
Jenže to má potenciál být především alternativní trasa pro nákladní claky směr Německo. A při smíšeném provozu je maximální možná rychlost 200 km/h. Škoda jen, že se ten tunel u Domažlic neudělá. Maximální rychlost v celé trase měla být 160-200 km/h, ne méně
Smíšený provoz je možný do rychlosti 230 km/h (Berlín – Hamburk, Westbahn). Nicméně kapacita málo propustných úseků (dlouhé tunely) velí snížit max. rychlost na 200 km/h, i tak to je hodně na hraně, ale politicky je nižší rychlost osobky již neprůchodná.
A nákladní vlaky? Furt se nadává na kamiony a když se má udělat trať pro nákladní vlak, tak je to zase špatně a mělo by se stavět něco, kam nákladní vlak vůbec nemůže.
Nechápu ty mínusy. VRT by se měla plánovat na všech hlavních tratích. Ještě k těm plánovaným (a Plzni) přidat trať Praha – České Budějovice – státní hranice a máme pokrytou základní kostru minimálně na desítky let dopředu.
Kde v Evropě staví VRT do stotisícových městeček?
A ta jedna lepší kolej do reichu pro náklady po dobu 3 let bude taky suprová,potřebujeme mít kudy tahat náklady a ne všude cpát vrtky.
Jenom kdo to zaplatí, že. Ale to je prý plytká otázka.
Tak je to i pro náklad…
K čemu by byla vrt do Domažlic, Němec tudy žádnou vrt neplánuje, budeme rádi když stávají trať zadratuji a opraví.
rychleji by to nešlo
Ta maximální rychlost 200 je fajn. Ovšem ještě zajímavější by bylo vědět, jaká nejnižší maximálka tam bude. Protože pokud méně než 120, tak je to celé o ničem.
Pokud bude zdvojkolejněná a elekrifikovaná v celém rozsahu, bude to i tak pokrok, i když jen velmi opatrný…
Nebude.
Kacířská myš Lenka: Ono je vlastně dobře, že tam ten „nedodělek“ zůstane. Protože na rozumnou rychlost by byl potřeba obchvat Staňkova, avšak pro jeho dobrou obslužnost současně zachování nádraží (popř. ještě lépe přesun nástupišť k některému z přejezdů). Nejsem si jistý, jestli jsme už dorostli (a před 10 lety v rámci přípravy této stavby zcela jistě nedorostli) do stavu, kdy by buď obchvat neznamenal rušení obsluhy města, nebo potřeba zachování nádraží nevedla k dvoukolejnému průtahu a zvýšení rychlosti o 20-30 km/h skrz Staňkov (= i tak velký propad z 200) za cenu likvidace poloviny kolejí zde, apod. Něco podobného jižně… Číst vice »
Budeme doufat, ze tahle uroven rekonstrukce je dana tim, ze do budoucna se pocita s VRT v uplne nove stope. Protoze smer Norimberg a Mnichov je pro nas ze vsech VRT nejprioritnejsi.
Doufáte marně. Studie proveditelnosti Praha – Mnichov za 4:15 vyhodnotila, že pro tuto jízdní dobu je VRT zcela zbytečná.
Na vzdalenost 400km je VRT zbytecna?
Z toho ale vůbec nic nevyplývá. Úkolem SP obecně má být totiž právě to určit, jaká rámcová JD (a s ní spojený typ úprav/stavby tratě) se má sledovat. Otázka „jak konkrétně dosáhnout těch 4:15 formou klasické modernizace“ je spíš jakási upřesňující podstudie.
Jinak podle mého v dlouhodobém výhledu bude třeba řešit VRT Beroun – Nürnberg (- Stuttgart, kamžto z N stojí vlak taky celkem za houby, a kde teprve je připojení na tu „echt“ osu východ – západ).
Ale houby. Z východu přijede denně do Prahy 30 000 lidí. A jaký je proti tomu potenciál z Mnichova? Desetina toho? Tato úroveň rekonstrukce/novostavby je výrazným zlepšením a odpovídá potenciálu tohoto spojení. Bohužel na tom nejsme ekonomicky tak dobře, abychom si mohli dovolit stavět sólo VRT pro jednotky tisíc cestujících denně. Stejně tak ani Německo.
Pokud muzeme stavet VRT na Berlin, Viden a smer Polsko, pak plati ze smer Mnichov/Norimberg a napojeni na zapadni smery VRT je pro nas nejdulezitejsi.
Pokud jsem pochopil správně, Němci ze své strany žádnou VRT stavět nechtějí…
Ano nechteji, stejne tak ji nestavi ani ve smeru Praha – Berlin. Tunel pod Krusnymi horami chteji stavet hlavne pro nakladni dopravu. Presvedcit je musime sami. Např. tunelem na Beroun a snad vyhledove VRT na Plzen.
Maximální rychlost „až“ 200 km/h? Nevím, jestli se smát, nebo brečet.
Ono je to víc pro nákladní než osobní dopravu…
A ta jezdí povětšinou 80-100 km/h, Nex 120 km/h, ale ani ten ne vždycky. Přičemž z důvodů vysoké nergetické náročnosti (a kvůli brzdám) jsou vyšší rychlosti prakticky vyloučené. A nepomůžou ani nové technologie, neboť s účinností dnešní lokomotivy přes 90 % toho moc nezmůžou. Poštovní expresy se 160 km/h ponechme stranou. Ještě dodám, že TGV La Poste taky skončilo.
Copa na to Bavoří? Rozhoupou se taky k něčemu?
Jestli jsou chytří a jestli nás znají, tak počkají, jak moc to myslíme vážně. Jejich infrastruktura má problémy s kapacitou, takže trať do ČR není to, co by je pálilo nejvíce.
Schon bald.
Jo, taky by si mohli vycucat z prstu nějakou podobnou pohádku.
A pro tu nesmyslnou pohádku začít papírovat stavební povolení.
To nemusejí, jde hlavně o naší trat zmodernizovat
Stržená trolej, požár rozvaděče a výpadek zab zař Otrokovice. Kromě Ferdinandky jsou problémy se zab zař i na lokálce do Zlína.
Omlouvám se, nenašel jsem kontakt na redakci.
Infrastruktura dává dobré správě najevo, že už chce být přepnuta na střídavinu:)
Ono se na tom pracuje, tak se místy jezdí po jedné koleji a stahuje atd. Ale nějaký ten doveda s nákladem to nezaregistroval a teď se po něm bude týdny opravovat. Tzn osobka odřeknuté vlaky, některé mají kliku a se zpožděním jedou. Zab zař Otrokovice je i pro jedinou (proto nejlepší 😃) trať do Zlína, tudíž zásadní problém železnice pro krajské město.
To je dobré v kontextu toho 40 let starého TGV, že tady už za 10 let budeme mít trať po drahé modernizaci částečně jednokolejnou a na 100….
Takže tu Francii budeme dohánět až v další vlně modernizace, třeba v letech 2070-2080? 🙂
Škoda, že to v tom Brně netahali parní mašinou či volským povozem… Ten kontext by byl dokonalý.
V čem bychom francii měli dohánět? V počtu pomalých jízd na hlavní trati? Nebo v nejnižším modal share železnice v Evropě? 😀
A nákladní doprava ve Francii jezdí taky 300 km/h nebo jezdí po jednkolojekách 60 km/h? Když ji ignorujete…
Nikde se to tu nepíše, ale někde jsem četl, že část úseku má zůstat jednokolejkou. To je pravda? Pokud ano, je to celkem škoda pro osobní i potenciální nákladní dopravu.
Jestli ano, tak ten, kdo to „vymyslel“ je opravdu … … mimo
Někde jsem četl zdůvodnění, že úsek Staňkov – Blížejov se koridorově optimalizoval již někdy v roce 2009 a nemůže se s tím tedy dělat nic. Protože tehdy se předpokládalo, že na této větvti 3.TŽK proběhne jen optimalizace a ne modernizace.
Aha, takže pro to nejsou žádné faktické důvody…
Německá část má být 1 kolej, takže v ČR možná u hranic.
Ano, od Stodu po Domažlice má být střídavě jedna kolej s pár dvoukolejnými úseky. Bohužel, takto vyšla ekonomika.
Bohužel ano. Jednokolejné zůstanou úseky Holýšov – odb. Blížejov a Domažlice – Pasečnice – Česká Kubice – Furth.
Snad se aspoň důležité stavby (mosty, propustky…) podaří připravit na budoucí zdvoukolejnění….
Které nikdy nenastane 😀
Tam, kde trať zůstává jednokolejná, zůstává taky v původní stopě, při případném zdvoukolejnění by se ale musela přeložit do úplně jiné polohy, takže příprava na zdvoukolejnění v původní stopě nedává smysl.
To je hrozný paskvil. Až se to bude jednou dodělávat, budou zase mnohoměsíční úplné výluky kvůli napojením…
Jinak pořád nechápu, jak na trať, která je součástí hlavní sítě TEN-T (a RFC) můžou Němci takhle dlabat, až z toho u nás nedává smysl udělat plnohodnotnou dvojkolejku.
Vůbec se nedivím, že na to Němci dlabou. Vědí, jak na tom jsme, proto nejvíc Němců a Rakušanů jezdí z Berlína do Vídně a zpět přes Norimberk. Proto se doteď věnovali trati z Mnichova Curychu. Nejsme pro ně priorita a vůbec se jim nedivím. Až uvidí nějakou smysluplnou aktivitu na naší straně, tak se přidají. Otázka je, jestli častečně jednokolejná trať u Domažlic bude pro ně dostatečný podnět ke spolupráci. Oni mají z Regensburgu minimálně do Schwandorfu dvě koleje a stačilo by natáhnout dráty. My z Plzně dál máme jen jednu kolej bez drátů, takže infrastruktura na úrovni 19. století… Číst vice »
Myslíte tu trať München – Zürich, jejíž významnou část i na bavorské straně zaplatili Švýcaři, protože Němci jsou neschopní?
To je sice, pravda, ale dohoda mezi nimi, kdo to zaplatí je teď druhořadá. Nedivím se Němcům, že je pro ně priorita směr Švýcarsko na ČR…
Mnohoměsíční? Kvůli napojení nové trati Soběslav – Doubí bude výluka 10 dní letos v září. Samozřejmě záleží na tom, jestli se stará stopa nebude křížit, ale pořád to bude méně bolestivé než „rovnat“ stávající trať, a zřejmě je tento postup nejschůdnější.
Přesně, a v Německu zůstane úsek do SAD taky jednokolejný… bohužel…
Ja myslim, ze s ohledem na to jak se u nas stavi zeleznice tahle otazka nedava moc smysl. Pokud by se udelal projekt, stavba behem 5 let probehla a pak se na to 50 let nesahlo, tak ano. Tady se ale postavi par dvoukolejnejch useku, zeleznice zrychli, zacne tam jezdit o neco vic lidi i nakladu a zjistime, ze ty jednokolejny useky tvori uzky hrdlo a za 15 let se bude zdvoukoljnovat.
Pořád lepší než nedělat s tou tratí nic a nemít žádné použitelné spojení pro nákladní vlaky směrem do Bavorska.
Je reálné, že se Plzeň – Stod začne příští rok opravdu stavět?
Je to vlastně úplně první novostavba v moderních dějinách…
Prvni novostavba? A pod Voticemi se teda stavi co?
To jsou přeložky, starý úsek se zruší, ale tady zůstane paralelně i stávající trať.
A když Stará tišnovka dostala nové číslo trati, tak se stala novostavbou, zatímco nová trať byla pouhou přeložkou. = úřednická logika.
Plzeň – Ejpovice není novostavba?
ne, protoze tam se taky zrusila stara trat
Což jen pravda jen částečně, Radnice – Chrást – Ejpovice zůstala zachována.
Pouhé napojení tratě do Radnice. Však taky ten kousek kolejí na tu lokálku degradoval (odstranění TV a předělání ZZ).
Takže jsou ty tunely vlastně 150 let staré…. Jupí!
Trať 271 do Mošnova?
Není, termín 2023 se týká 2. stavby (aneb nejdřív vám s výlukami zrekonstruujeme současnou trať a následně se pustíme do stavby paralelní nové). Mapa staveb udává zahájení 2024, nicméně zatím snad stále nemá pravomocné územní rozhodnutí.
Tak hlavně, že se ví, že to bude v květnu 😀
Proč tomu neříkat oficiálně 5.koridor,,, Praha – (Plzeň) – St.hranice , myslím že provoz by tam mohl být slušný a význam to bude mít. Německá strana se určitě také zlepší.
Není to součástí 3.?.. Respektive proč neudělat další větev tohoto. Btw, 5. koridor je snad bájné označení trati do Liberce…
Je to větev 3. TŽK.
Proč neříkat – no třeba protože tam zůstanou jednokolejné úseky na 100 (zde zmiňovaný úsek), ale i na 70 ( Česká Kubice), tomu bych koridor neříkal.
A přitom v podstatě koridor znamená jen hlavní průjezdnou trať, bez nějakých parametrů.
Já jen doufám že ten poslední úsek nebude ostuda jako 4. koridor za Budějovicemi k hranicím… Moc se o něm nemlivvi aa když už tak se právě mluví o zachování stopy…🤮
Je mi 62 let dožijí se toho?
Střední délka života u mužů v ČR je 76 let a u žen 82. Myslím, že máte solidní šanci.
To záleží na tom, jak pevné máte zdraví a jak moc se Vás drží štěstí.
Dostatek tekutin, ovoce, zelenina, pohyb, kvalitní spánek – to je recept na to, jak se dožít vyšších rychlostí v podmínkách ČR.
Kdyby se mělo dělat jen to, čeho se někdo dožije, tak by se nedal ani péct chleba. Natož sázet brambory.