Ryanair nasadí do Prahy čtvrté letadlo. Na zimu spustí šest staronových linek, nelíbí se mu ale ceny
Jason McGuinness (Ryanair Chief Comercial Officer) a Ray Kelliher (Ryanair Director of Route Development). Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Obchodní ředitel Ryanairu tvrdě zaútočil na cenovou politiku pražského letiště. Počet linek však rozšiřuje.
Žádný plán,žádná strategie,žádné aerolinie!
Nám se taky nelíbí ceny.. Mám Barcelonu s Vuelingem zpáteční za 2,000. To mi na dané období nestačí ani na jednosměrnou letenku s RYR. Když to umí jiní, Ryanair to nějak zvládne taky 😉
Ale na svého šéfa chlapci nemají. Každopádně čím víc konkurence pro Smartwings tím lépe.
Kde jsou ty navýšené spoje do BUD? V prvním listopadovém týdnů je odlet z BUD do PRG v pondělí ráno a pak až v pátek…
Je možné, že některé lety ještě přidají. V úterý, středu a čtvrtek mají zatím v systému lety jen pro 2-3 letadla (pokud teda ještě nebudou lítat chartery pro cestovky)
Min 5 posádek na letadlo po 6 to se = 30 😁
Letištní poplatky PRG bohužel drží ceny vysoko oproti třeba VIE, BER, apod. Z Prahy létám v tisících, z Vídně za stokoruny + ještě mám na výběr více destinací. 🙁
nějaká fakta k tomu tvrzení, že PRG ma poplatky vyšší, než VIE a BER? nebo jen taková dojmologie?
(odpovím si sám- není to pravda).
V létě jsem letěl dvakrát a v případě obou destinací byla Praha levnější než Vídeň. Z volně dostupných dat o letištních poplatcích byste zjistil, že Praha opravdu nedrzi ceny vysoko v porovnání se zmíněnými letišti.
radim opatrnost… tohle nemuzete rikat nahlas. mistni anti-prg klika vas ted uminusuje, ukrizuje a upali zaziva.
berete jim jejich svet, ve kterem vse, co je na prg, je spatné.
Chytrej jako Lord Pitzbudka…
radim opatrnost… tohle nemuzete rikat nahlas. mistni anti-prg klika vas ted uminusuje, ukrizuje a upali zaziva.
berete jim jejich svet, ve kterem vse, co je na prg, je spatné.
Nerozporuji vaše hodnocení, že PRG nedrží ceny nijak vysoko, ale k těm oficiálním ceníkům ještě existují různé incentivní programy a individuální slevy, které ve volně dostupných zdrojích nenajdete.
To je pravda, souhlasím s vámi. Nicméně i tak si nemyslím, že by Ryanair platil v Praze více než v té Vídni či Berlíně.
Ne, vyšší ceny letenek v PRG jsou kvůli menší nebo žádné konkurenci. Tam kde konkurence je se taky lítá za stokoruny (třeba Londýn, Miláno, Řím…)
Proč Filipe lžete?
Filip nelže schválně, on tomu jen dobře rozumí …
Praha 659 Kč, Berlín 36 Eur, Vídeň 42 Eur. Vše odletové taxy, let do Schengenu, náhodně vybrané shodné datum (pokud by byly nějaké sezónní výkyvy).
Ještě chcete pokračovat s tou pohádkou o vysokých poplatcích v Praze?
Mám dotaz na znalé. Na tento pátek jsem měl lety Praha – Brusel – Bergamo – Praha. Na první segment přišlo dnes storno. Jelikož každý let je extra obj, tak na vrácení peněz za lety č. 2 a 3 mám nejspíše smůlu. Poradí někdo? díky
V závislosti od aerolinky a tarifu lze často lety stornovat proti určitému poplatku a vrácení peněz do kreditu. Ryanair to takto má až do doby, než cestující absolvuje check-in.
tohle mám s RYR komplet. Denní trojboj. základní cena jen s batohem.
Ja myslim, ze co se tyce letu 2 a 3 mate v zasade smulu, ale co se tyce letu 1, mate narok na 250 EUR odskodneni a snad i na nahradni dopravu.
Zrušení letenky není možné.
Máte možnost změnit ty rezervace (upřímně, nevím, jestli je možné změnit místo odletu a příletu nebo jenom čas). Poplatek za změnu 45 € / segment / osobu + doplatek aktualní ceny letenky na změněném letu.
Jinak máte možnost aspon získat kompenzaci 250 éček (v závislosti na důvodu zrušení letů).
ryanair zrušení letenky nemá.
Kdyby raději nasadili letenky za 321 korun nebo klidně za 3210 korun, to by pak člověk zvažoval.
Ryanair preferuje číslo 737 pred 321 😉
A neni to nahodou chyba?
Nevíte proč mají potřebu lhát, když o nic nejde? Jde o investici resp. o její výši, protože tolik obyčejná B737 nestojí Raynair ani náhodou.
přečtěte si to ještě jednou… jde o „investici“ za 4 letadla. Ne za jedno.
Je tam jasně uvedeno 100M USD za letadlo což je nesmysl. Ryanair bude platit něco pod 50M za B737.
jo, ok – ono nebylo poznat, jestli narážíte na těch 400 nebo na 100 … .)
jasně, že ryanair přehání. ale jinak ta investice není jen cena toho letadla, ale i další věci s tím spojené.
Jaké věci s tím spojené myslíte?
viz APEXovo příspěvěk kousek pod tímhle.
Tohle je klasický argument RYR, který vychází ze studie York Aviation někdy ze začátku století. Tato studie byla zpracována zejména jako argument, kterým chtěli ukázat výhodnost zavedení linek RYR na regionální letiště a proč by měla tato letiště a související regiony podpořit fungování takto zavedených linek. A informace o výši investice byla argumentem pro to, aby takovou podporu dostal. Jinak zavedení jedné linky znamená pro leteckou společnost náklad ve výši cca 1 – 1,5 miliónu EUR v prvním roce.
A ta částka 1 – 1,5 mil EUR na zavedení linky v prvním roce vychází z jakého zdroje?
Náklady na zavedení nové linky pro leteckou společnost se mohou značně lišit v závislosti na několika faktorech, navíc jde o informaci, kterou úplně u konkurenčních důvodů nezveřejňují, ale zahrnují zejména: průzkum a analýzy trhu, analýzu a optimalizaci letových tras, náklady související s regulačnimi opatřeními a dodržováním předpisů, vč. získání různých povolení, souhlasů a slotů, dále provozní náklady, např plánování posádek, údržba a pozemní odbavení v nových destinacích. Dále marketing a propagace, školení, nábor.
Výše uvedená částka mi byla nejčastěji zmiňovaná při jednáních s dopravci v souvislosti s diskusí o případném sdílení rizika zahájení provozu.
Takže když k nám do firmy přistaví kamion k naložení zboží, tak podle logiky Ryanairu majitel právě provedl investici ve výši třeba 10 milionů korun 😀
a proc by nemohl?
na jedno letadlo se v leteckem prumyslu udava potreba 3-5 posadek. u ryru to asi bude vic, protoze letadla vic litaj. pokud bychom dali 4 posadky, tak uz jenom na posadkach je to 24 lidi (4x posadka seskladajici se z 2 pilotu a 4 cabin crew) …
a dalsi letadlo se pak projevi imv dalsich profesich na letisti – a kdyz ty desetinky FTE sectu, tak se to tem 30 klidne muze blizit
(vic – mysleno v ramci toho rozmezi)
Jsou posádky potřeba v leteckém průmyslu, nebo až v letecké dopravě?
Těmi letadly musí někdo létat a někdo ty cestující během letu obsluhovat, takže určitě. 🙂
Ryanair jsem zkusil jednou a stacilo.
Ja snad 30x a nic mi nevadilo .
nepovidej 🙂
v cem se ryanair lisil treba od takove lufthansy? 🙂
Lufthansa nemá posraný záchody ještě z předchozí destinace, ale to je holt klientelou.
Souhlas! Jen ať to Praha drží, myslím, že obyvatelé (nejen) Dlouhé ulice a okolí by tu další jejich “klientelu” opravdu neuvítali. Nablito je tam téměř každý metr na chodníku.
prozradím vám malé tajemství .. ryanaiirem lítá ven z čr taky spousta čechů… .)
Prosím na 06/24 přejelo při startu letadlo zajíce, můžet ho jít uklidit.
No, řekněme, že úklid u LH je (i díky obratovým časům) důkladnější, ale jinak legacy aerolinky za poslední roky Ryanair v mnohém kvalitativně dohnaly směrem dolů.
Vlastně jeden rozdíl tu je: v Ryanairu si i na relativně krátkém letu člověk pořídí slušnou svačinu za rozumný peníz a za skromný poplatek má třeba sedadlo v první řadě.
U Lufthansy na oboje potřebuje letenku v byznysu, byť se jinak komfort v ničem neliší.
Jeste z mé zkušenosti nemívá Ryanair zpozdeni a casto pristane drive, než ETA.
Když letím s aerolinkami typu Lufthansa, tak si vždy muzu byt jisty, ze to bude se zpožděním.
Litam dost a takhle mi to většinou vychází, nekamenujte mne:)
nechci se hádat, ale teda… s lufthansou mám uplne stejne zkusenosti, jako vy s ryanairem .. většinou sedne před ETA 🙂
ale to je fuk, to tady nevyřešíme .)
Jak kdy, poslední dva roky jsou lety s Lufthansou očistec. A fanouškem RYR skutečně nejsem, vyhýbám se mu, když je to možné.
Ten, kdo položí takovou otázku, nikdy nepochopí odpověď na ni.
povidejte, prehanejte 🙂
Tomasi, vy jste ani s jednim ani s druhym nikdy neletel, ze?
no, povidejte 🙂 v cem je rozdil …. predpokladam, ze mate hluboke zkusenosti.
Dobrý den,
prosím, opravte si:
„za všechny letadla bázovaná v Praze“
na
„za všechna letadla bázovaná v Praze“.
Předem děkuji a přeji hezký den.
Tahle chyba je, kupodivu i u novinářů, častá. Mě se nelíbí ani slovo „bázovaná“ – to je buď anglicismus nebo něco ze slovenštiny.
Česky (spisovně) ani jen „se základnou v Praze“
*MNĚ se nelíbí (3. pád). Pokud kritizuji jazyk, měl bych ho sám umět.
Občas by mě zajímalo, jak by vypadala letecká doprava bez jakýkoliv dotací, státních subcencí apod.
A hodně by mě zajímalo kdyby se tato veškerá podpora rozpočítala na příjem na jednoho pasažéra, v jaké části pomyslného žebříčku by byl Ryanair….
Jakou podporu máte na mysli?
ma na mysli lowcosty (vetsinou, obcas i klasickymi dopravci) vylobovane ulevy (at uz prime, tak neprime)…
Asi skoro stejně, ubylo by pár legacy aerolinek (v Itálii by nezachraňovali národno několik dekád, ČSA by se nedržela nad vodou prodejem povolenek za to že nelétá)…
Pro férovost si přiznejme že krom subvencí by nebyly i regulace, open-sky všude…
Ryanair nad cenami skuhrá stále. Až bude srovnávat s cenami letiště Londýn City (LCY), pak bude to srovnání odpovídající poloze a významu letiště.
S tím lze souhlasit pouze částečně, v okolí Prahy se nabízí jediná alternativa asi jen PED. A je pravda, že tam by potenciál lowcostů mohl být daleko větší, neboť polohou a výbornou dostupností jsou na tom Pardubice lépe než PRG od Prahy až po východ republiky.
Zajímavá úvaha o té poloze. Napadlo mě, že by bylo zajímavé vybudovat letiště v nějakém opuštěném místě u D1 a nové VRT. Nejlépe u Jihlavy.
jo. jakoze udelame to, ze milionovemu mestu, z nehoz pochazi velka cast zakazniku (a kam miri velka cast cizincu, ktera prileti domprahy) letiste vzdalime120 km a budeme tam lidi vozit VRT?
skvely napad 🙂 na nobelovku.
Tak časově to bude stejné. Pardubice mají ale smysl
To by byl řev, kdyby ještě k tomu měli začít platit daň z paliva, které jako (pokud vím) jediný dopravní segment neplatí.
místo toho zase platej ekologický povolenky.
Fascinuje mě ta představa, jak si lidi myslí, že by došlo k nějakému razantnímu zdražení letenek.
Přesně tak, při spotřebě zhruba 2kg paliva na cestujícího a 100km která je dost podobná cestě autem při průměrné obsazenosti vozidla. To by v ceně letenky opravdu nebyla úplně zásadní položka.
tak schválně .. zkusíme si udělat malé cvičení, ale budeme počítat spotřebu paliva 2,7 l/100km/ osoba, což je průměrná spotřeba 738 na trati této délky). budeme to počítat jako 1000km, protože ono je to 1003 km. cena paliva 20 Kč (a pak variantně těch 32 kč) – spotřeba je teda 27l, což je 540 Kč (864 Kč) – odletová taxa v Praze je 659 Kč, v STN se za přílet nic neplatí takže máme bud 1200 nebo 1520 kč. a to jsme ještě nezapočítali další náklady (navigační,k přibližovací, poplatky za handling apod) a ted si vedle toho postavte, za kolik… Číst vice »
Tak místo na 19€ by cena začínala na 29€, nic na co by si lidé nezvykli, navíc když připočítáme ještě dopravu na letiště, která mnohdy na STN stojí stejně jako samotný let.
No .. to by možná i došlo. Palivo činí celkem velkou část letenky, a absence spotřební daně cenu paliva celkem dost snižuje.
Jenže vlastní letenka je obvykle jen malou částí ceny letu. Většinu obvykle tvoří letištní a další poplatky, někde se to i rozepisovalo. Ta cena paliva je v tom většinou překvapivě malá.
ono zalezi, o jakem typu letenky (ci dopravci) se bavime.
u „klasickych“ leteckych spolecnosti, kde nejlevnejsi zpatecni letenka na let treba prg – cdg pres muc stojí kolem 4000 kacek, je podil ceny leteckyho paliva celkem malý (je to zhruba 1200 Kc +/- autobus). s rostouci cenou letenky pak ten podil klesa. ale to jsou
pokud se ale presuneme k lowcostum a jejich tarifni strukture, kdy letenka po evrope zacina treba na 10€, tak ta ekonomika je malinko ulítlá … a cena paliva tvori vyssí podíl.
Tak ano, to je pravda, u dálkových letů to ale často navýší přestup a žizniivé ceny hubů.
U těch LC je to složitý, holt operují s nějakým průměrem, jeden platí 10€, druhý 150€, k tomu přímé poplatky. Jiná strategie. 🙂
A já pořád nevím, v letectví dělám přes 10 let, docela vím, kolik mi to žere a když to spočítám, tak mi to prostě nevychází. Praha Londýn je asi 1:30, to jsou tak 4 tuny paliva +/- par set kg, včetně taxi. Takže standardně 4800 litrů. Kdybychom použili spotřební daň pro benzín, tj. 12,84 Kč/l, tak je to zdražení o 61 600 Kč. Při sto lidech na palubně je to zdražení letenky průměrně o 600,-, při plném letadle je to 350,-. Kdybychom použili spotřebku jak na naftu, tak se pohybujeme někde kolem 250-450,- Letenky Ryanairu pro Praha – Londýn se… Číst vice »
zabrušte na druhý konec spektra cen, a to na ty „od“, což jsou primárně ty, o které ryanairu jde.
např. 12.10 tam má ryanair PRG-STN za 540 kč, což je tak jako tak cena pod náklady.
a tady pak, a na tom se, věřím, shodneme, takto razatní zvýšení ceny paliva, znamená .. jistý problém.
A v čem je to problém? Ta letenka je pravděpodobně společností dotována tak jako tak, tak ji prodá Ryanair 6 lidem, každému zadotuje 500,- a na dalších 150 lidech si vezme všechno, co potřebuje na palivo a stejně si tak vezme i tu „dotaci“. Ryanair musí prostě na ten let vybrat o 60 000 víc a tohle bude brát ze všech cestujících a nikde není napsané, že ty náklady rozdělí stejným dílem. Tohle je hodně dětinská představa.
no jo, ale pořád někde těch 60 000 musí vybrat.
v průměru je to sice jenom něco přes 300 Kč na sedačku.
samořezjmě, že ke zvýšení ceny nedojde proporčně u všech tarifů.
kdyby k němu došlo třeba jen poloviny prodaných letenek (vyšší polovina), tak je to zvýšení hned o 600. což u letenky, která stojí třeba 3 klacky taky není zrovna málo.
.. a pokud to převedeme do absolutních čísel v cenách.
průměrná cena Jet fuelu v evropě minulý týden byla 1000 $ / tuna, což je cca cca 1000 $ / 1245 litrů, čili cca 18-20 Kč / litr .
zvýšení o těch zdánlivě malých 12 kč / litr je zvýšení o kolik % ? to už si asi spočítáte sám.
A v čem je ten výpočet ceny letenky jiný než u mě? Je to zvýšení ceny paliva o 60 %, no a co? Je rozdíl mezi zvýšením ceny paliva a celé letenky. Tohle je ale matematika základní školy. Pořád bude ten let dražší o 60 000 celkem a tohle rozpočítáte mezi cestující nebo cestující a náklad.
Stále nechápu ale proč byste tam chtěl uvalit spotřební daň. Pokud jen tak s plezíru, tak není třeba vysvětlovat.
píše se, když už, z plezíru.
nikdo nikam žádnou spotřební dan neuvaluje. jen se tu bavíme o tom, zda a okolik by zdražila aplikace spotřební dan ceny letenek.
příště lépe číst.
A proč by tam jako nějaká spotřební daň měla být?
vím já? ja ji tam necpu.
Z vodíku vyrobeného v rafinerii se taky neplatí spotřební daň.
Zase platí vétšinou tržní ceny za vše ostatní. Pozemní doprava ne a někdo tu infra musí postavit.
Bože , to je kecka 🙂
4x vysší? 😀
Možná by Ryanair mohl zkusit získat nějaké dotace na to, aby si někde postavil své letiště a měl to bez poplatků. Určitě mu nějací politici vyjdou vstříc.
To by neměl, provoz letiště není zadarmo, nějak by ho financovat musel. A to by ho asi vyšlo dráž, než poplatky, kterými na provoz jiného letiště jen přispívá.
Mohl by sem nekdo dat nejaky priklady letistnich poplatku v Praze a pripadne na dalsich letistich? At teda vime o cem pan reditel mluvi (a kolik za tu buzeraci na letistich platime)?
Nezapomeňte do jakých děr Ryanair rád lítá. Paříž, Brusel, Londýn. Ani jedno letiště není reálně v těchto městech.
No ono v Londýně je to celkem jedno, protože z těch vzdálenějších letišť jako je Luton či Stansted jste v centru vlakem stejně rychle jako metrem z LHR. Ale jinak souhlas.
kdyz uz ze stanstedu pojedete vlakem, tak to zkuste srovnat vlakem v londyne. a ne se silene pomalym metrem. a to ani nemusite heathrow expresem, ale staci TFL . tomu to trva 30 minut… cili stale o dvacet minut min, nez ze stanstedu stansted expresem.
Ono v pripade londynskeho centra poměrně zalezi, kam jedete. Nicmene point meho příspěvku byl, ze v Londyne na těch letistich až tolik nesejde, narozdil třeba od Bxl či Parize.
Ale záleží, z LCY můžete jít pěšky.
Ty díry mají své výhody, třeba k Vítěznému oblouku se člověk dostane rychleji právě z té díry než z CDG.
jako že z Beauvais budete v parizi rychleji, nez z CDG?
Nedostane.
z Beauvais kyvadlovkou na metro pod Vítězným obloukem jsme se kodrcali skoro 90 minut…velkou výhodu v tom opravdu nevidím
ty poplatky jsou srovnatelné, obcas je praha levnejsi, obcas drazsi…
na ten 4x nejspíš došel tak, že vzal nejlevnejsi letiste co našel (rozuměj které mu v rámci „podpory“ dalo nejakou peknou slevu, pripadne dotaci) a porovnal s prahou.
není to nic než součást PR a stavění se do role toho „hodného, co bojuje se systémem“. cestující na to slyší.