Letecké společnosti Letectví Letiště

Ryanair musí vrátit 8,5 milionu eur za dotace na francouzském letišti

Boeingy 737-800 v barvách Ryanairu. Foto: Ryanair
Boeingy 737-800 v barvách Ryanairu. Foto: Ryanair

Evropská komise rozhodla, že letecká společnost Ryanair musí vrátit 8,5 milionu eur, které obdržel v rámci takzvané marketingové podpory za lety z letiště v jihofrancouzském Montpellieru. Peníze obdržel od tamější asociace pro podporu cestovního ruchu APFTE. Evropská komise oznámila udělení pokuty v tiskové zprávě.

Naše vyšetřování ukázalo, že některé platby od francouzských lokálních úřadů poskytly Ryanairu nespravedlivou výhodu oproti jiným konkurentům a poškodila jiná regionální letiště a regiony,“ uvedla eurokomisařka Margrethe Vestagerová.

Na podporu si stěžovala společnost Air France, Evropská komise později zahájila vyšetřování. Na podobném modelu funguje spolupráce Ryanairu a řady jiných letišť. Evropské komisi se nelíbilo, že podpora byla financována z veřejných zdrojů a peněz daňových poplatníků. „Platba Ryanairu za marketingové služby nebyla v souladu s potřebami APFTE, ale sloužila jen jako pobídka k tomu, aby létal z Montpellieru,“ uvedla Evropská komise.

Jde o několikátý případ, kdy Evropská komise označila podobný případ podpory dopravců za nelegální, ve většině případů šlo o Ryanair. Ten obratně využívá zájmu lokálních politiků mít na regionálních letištích alespoň nějaký provoz.

Ryanair provoz v Montpellieru ukončil letos v dubnu. Nedávná studie organizace Transport and Environment ukázala, že čtvrtina letišť, kam Ryanair létá, je dotovaná nebo ve ztrátě.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
marty-t2
Host
marty-t2

Něco z faktů o Montpellier – počet obyvatel 270.000. Po dálnici na nejbližší letiště cca 1,5 h do Marseille, 2h do Toulouse. Ale TGV do Paříže za 3,5 hodiny !!! (a to je vzdálenost po dálnici 750km) Přesto má letiště cca 30 pravidelných přímých linek včetně letů na connecting flights velkých hubů – 5x denně Paříž CDG a 2x denně Amsterdam. Navíc se ale Paříž lítá nízkonákladově – až 10x denně Orly. Možná je to levnější než TGV… Dobře možná je to vše díky dotacím – ale z těch 30 pravidelných linek ani jednu už nelítá Ryanair. Je tam AirFrance,… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak zrovna Ostrava ani Brno nemá azurové pobřeží hned za rohem. A v Brně kotví několik jacht na Prýglu, jenže v Montpeliére jich kotní několik stovek. No a protože je to velice dobrá adresa, tak tam má francouzskou centrálu nejedena firma.
Vemte si to takhle: Kam byste raději letěl na služební cestu? Do Ostravy nebo kousek od Francouzské Riviéry?

Marty-t2
Host
Marty-t2

Ano, právě jste kápl na jeden z důvodů. Jenže ono je to podobné i u dalších menších měst jinde ve světě mimo turistické cíle. Zůstaňme ve východní evropě u zemí s menší kupní silou. Co se tak podívat na polskou Bydhošť, Lublin, rumunský Temešvár nebo Arad, maďarský Debrecín… I ty mají řádově víc linek i přes relativní blízkost dalších letišť a menší aglomeraci. Ale to je spíš o slepotě leteckých společností, co raději ve Vídni soutěží kdo nabídne levnější letenku za pár EUR k moři, než aby se podívaly, že z Ostravy a Brna lidé musí platit 350-400 EUR za… Číst vice »

Vaba
Host
Vaba

Ani Ostrava ani Brno nejsou pro letecký byznys momentálně zajímavá. Tak to prostě je. Ostrava se může možná postupně více rozvinout díky cargu, uvidíme. Hlavně ať se tam nic nedotujuje.

noerf
Host
noerf

Největší sranda je, že regionální politici někoho dotují v rozporu se zákony, které zpravidla odsouhlasili jejich straničtí kolegové.
Kdyby zrušili dotace byl by klid a měli bychom nižší daně a veřejné rozpočty v přebytku, protože by se nevyhazovali peníze za nesmysly typu regionálních letišť či vlaků pro tři cestující.

kakov
Host
kakov

„Kdyby zrušili dotace byl by klid“ ano klid by byl, hlavně ve městech, polovina žactva by přestala chodit do škol, nebo by jejich rodič musel přejít na minimální úvazek, aby je mohl do školy dovážet autem, snížil by se tím výkon ekonomiky a rozpočty by se propadli do hluboké krize (rozuměj do mínusu). ano tyhle neoliberální teorie alá Klaus/Kalousek sice lahodí Vašemu egu, ale jak ukázali šetřílkovské vlády Topolánka a Nečase k přebytku rozpočtu nevedou (právě vinou zpomalujících účinků na ekonomiku), pročpak asi pan Kalousek sestavoval sice úsporné a přesto nejmínusovější rozpočty ze všech? na závěr si dovolím staré české… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak jasně, zrušíme dotace pro letecké společnosti a děcka se nedostanou do školy.

Jen tak
Host
Jen tak

zrovna dotace klasické hromadné dopravy rozhodně v rozporu se zákony není 🙂 naopak – zákon ji umožnuje a defakto nařizuje.

Sacrebleu
Host
Sacrebleu

Kde jsou prosím řvouni, kteří věčně poukazují na sypaní peněz do tzv. Černé Díry? I když ta je vlastněna státem a ten dosyp zde zůstává. Kolik pak stála a stojí sranda Letiště Pardubice a kolik Irové s harfičkou dostávají?

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

To samé v temně rudé je případ OSR, kdy se papaláši doslova plazili před Ryanairem, aby mohl dotovaně vozit hnědoobčany do Londýna.

Gajda
Host
Gajda

Je to anděl, ne harfička. A když má někdo touhu platit za to, že mu někdo lítá na jeho letiště, nevyužije to jeden, skočí mu po tom druhej

Honza
Host
Honza

Jednou vyjde článek a místo Montpellier tam budou Pardubice.

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

A České Budějovice…

Jesenik
Host
Jesenik

Pardubice právě ne. Ty dle vyjádření pana Netolického na ČT nepůjdou cestou Ostravy a Budějovic platit leteckým společnostem za to že tam lítají.

JAN
Host
JAN

Nevěř vyjádřením. Věř realitě.

kakov
Host
kakov

alespoň už chápu proč se mají rušit (tzv. kvůli úsporám) lokálky, které přepraví desítky tisíc lidí ročně, aby se z ušetřených peněz mohla dotovat všechna ta zbytečná a ztrátová letiště, nebo plavba zahraniční výletní lodi, která poslouží maximálně stovkám lidí ročně……

Filip
Host
Filip

10 tisíc ročně je necelých 30 denně, to se nedivim že je ruší

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince