LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Čtvrtina letišť, kam létá Ryanair, je ztrátová nebo dotovaná z daní, tvrdí studie

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště BrnoBoeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno

U každého čtvrtého letiště, kam létá Ryanair, je vysoká pravděpodobnost, že jeho provoz dotují daňoví poplatníci. Podle lobbistické organizace Transport

U každého čtvrtého letiště, kam létá Ryanair, je vysoká pravděpodobnost, že jeho provoz dotují daňoví poplatníci. Podle lobbistické organizace Transport & Environment (T&E) se tak z veřejných zdrojů financuje zvyšování emisí skleníkových plynů. V Česku za takový příklad označila organizace letiště v Ostravě a Brně.

Vyplývá to z analýzy, kterou organizace Transport & Environment zveřejnila na svých stránkách. Podle studie 52 z 214 letišť, kam létá Ryanair v rámci Evropské unie, je buď financováno přímými dotacemi nebo prodělávají a vzhledem k tomu, že patří většinou místním samosprávám, musí je skrytě dotovat.

Transport & Environment tlačí na Evropskou unii, aby zakázala dotování těchto letišť. Podobné snahy vyvíjí i některé větší letecké společnosti: Air France nedávno například neuspěla se žalobou na zákaz dotací letiště Marseille právě na linky Ryanairu.

Ryainair využívá s oblibou právě těchto letišť, protože řada komunálních politiků chce za každou cenu lety na „své“ letiště a je ochotna kvůli tomu linky dotovat. Argumentují tím, že letecké spojení přináší rozvoj regionu. Ryanair pak využívá své síly a pokud dotace nepokračují, linku utne.

Studie do seznamu ztrátových letišť zahrnula v Česku Brno a Ostrava, autoři studie zapomněli na rovněž ztrátové Pardubice. Podle studie je nejvíce takových ztrátových a dotovaných letišť ve Francii a Itálii. Jako nejvíce odstrašující příklad uvádí autoři studie letiště Vatry u Paříže, které odbavilo 108 tisíc cestujících a získalo přitom dotace přes 3 miliony eur.

Pokud chtějí vlády skutečně řešit klimatickou změnu, jako první by měly zastavit tyto dotace. S nimi jen přidávají olej do ohně,“ uvedl Andrew Murphy z Transport & Environment.

Vztahy Transport & Environment a Ryanairu jsou dlouhodobě napjaté. Organizace nedávno umístila aerolinky na první místo žebříčku největších producentů skleníkových plynů. Ryanair ale takovou kritiku odmítá: firma má podle svého vyjádření naopak jedny z nejnižších emisí CO2 v Evropě díky své moderní flotile: 66 gramů CO2 na kilometr a cestujícího. V celkovém součtu ale Ryanair díky své velikosti vede. Emise CO2 z letecké dopravy za posledních pět let stouply o více než čtvrtinu.

Tagy dotace letišť klimatická změna omezení letecké dopravy Ryanair Transport & Environment
64 komentářů