Letecké společnosti Letectví Letiště

Čtvrtina letišť, kam létá Ryanair, je ztrátová nebo dotovaná z daní, tvrdí studie

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno
Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno

U každého čtvrtého letiště, kam létá Ryanair, je vysoká pravděpodobnost, že jeho provoz dotují daňoví poplatníci. Podle lobbistické organizace Transport & Environment (T&E) se tak z veřejných zdrojů financuje zvyšování emisí skleníkových plynů. V Česku za takový příklad označila organizace letiště v Ostravě a Brně.

Vyplývá to z analýzy, kterou organizace Transport & Environment zveřejnila na svých stránkách. Podle studie 52 z 214 letišť, kam létá Ryanair v rámci Evropské unie, je buď financováno přímými dotacemi nebo prodělávají a vzhledem k tomu, že patří většinou místním samosprávám, musí je skrytě dotovat.

Transport & Environment tlačí na Evropskou unii, aby zakázala dotování těchto letišť. Podobné snahy vyvíjí i některé větší letecké společnosti: Air France nedávno například neuspěla se žalobou na zákaz dotací letiště Marseille právě na linky Ryanairu.

Ryainair využívá s oblibou právě těchto letišť, protože řada komunálních politiků chce za každou cenu lety na „své“ letiště a je ochotna kvůli tomu linky dotovat. Argumentují tím, že letecké spojení přináší rozvoj regionu. Ryanair pak využívá své síly a pokud dotace nepokračují, linku utne.

Studie do seznamu ztrátových letišť zahrnula v Česku Brno a Ostrava, autoři studie zapomněli na rovněž ztrátové Pardubice. Podle studie je nejvíce takových ztrátových a dotovaných letišť ve Francii a Itálii. Jako nejvíce odstrašující příklad uvádí autoři studie letiště Vatry u Paříže, které odbavilo 108 tisíc cestujících a získalo přitom dotace přes 3 miliony eur.

Pokud chtějí vlády skutečně řešit klimatickou změnu, jako první by měly zastavit tyto dotace. S nimi jen přidávají olej do ohně,“ uvedl Andrew Murphy z Transport & Environment.

Vztahy Transport & Environment a Ryanairu jsou dlouhodobě napjaté. Organizace nedávno umístila aerolinky na první místo žebříčku největších producentů skleníkových plynů. Ryanair ale takovou kritiku odmítá: firma má podle svého vyjádření naopak jedny z nejnižších emisí CO2 v Evropě díky své moderní flotile: 66 gramů CO2 na kilometr a cestujícího. V celkovém součtu ale Ryanair díky své velikosti vede. Emise CO2 z letecké dopravy za posledních pět let stouply o více než čtvrtinu.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Panelák

„Evropská federace pro dopravu a životní prostředí (T&E, anglicky: The European Federation for Transport and Environment známá také jako Transport & Environment) je evropská organizace pro nevládní organizace pracující v oblasti dopravy a životního prostředí, která propaguje udržitelnou dopravu v Evropě, čímž je míněna doprava odpovědná k životnímu prostředí, ekonomická a sociálně spravedlivá.“

Je to jen můj pocit, nebo opravdu jde o bandu darmožroutů, která už jen svou vlastní existencí v klimatizovaných bruselských kanclech přispívá ke zvyšování emisí skleníkových plynů?

Petr

Letiště Brno je ztrátové a dotované?

Petr

To co zde čtu o Letišti Brno, i pokud je tak pravda, považuji za pouhou prostou obchodní politiku firmy, nikoli za nějaké dotování z vnějších zdrojů. To absolutně nehovoří o dotování letiště, nebo že by bylo ve ztrátě. Kam se to hrabe na ten hokej okolo letiště V. Havla, nebo Letiště Ostrava Mošnov, tam již se toho nalilo prostředků, poslední ze 3. 7. to již nejmenší máte i zde na webu, provozní ztráta 55 mio….

Speedy

Transport & Environment je taky dotovaná z něčích daní. Tak může začít u sebe a svůj zbytečný provoz ukončit.

Petr

Je sice pěkné, že vzpomínáte Pardubicko. Letiště Pardubice je vojenské letiště se statusem pro mezinárodní veřejný provoz. Civilní je pouze terminál. Obdobný případ jako nizozemský Eindhoven, který využívá souběžně s aerolinkami i Nizozemské královské letectvo.

Jiří

A navíc Pardubice nejsou dotovány-letiště si ztrátu hradí z minulých výdělečných let a dotaci Ryanairu platí letiště také ze svého. Akcionáři platí pouze investice do infrastruktury.

Jiří

Ano, ale problém je, že v minulém roce bylo letiště v provozu jen 10 měsíců (mimo provoz říjen, listopad)-zimní let. řád-ruské letecké společnosti přešly z tohoto důvodu do Prahy (nebudou v polovině sezóny měnit letiště), toto se promítlo i do letošní sezony. Dále problémy s MAXy-Smart wings ruší všechny pravidelné lety a Ryanair ruší Londýn.
Toto vyjádření hejtmana bylo při zrušení všech těchto zmíněných letů, ale letišti se podařilo některé lety nahradit.Hejtman postupně svá vyjádření mírní a mimo jiné připustil přejmenování na Praha-Pardubice .

Jiří Kouba

2 měsíční výluka z důvodu úpravy plochy pro Vás není objektivní důvod ? DOba postfaktická ….

Jiří

Tak to s Londýnem souhlasím, ale paní Šmajkalová (dle mého názoru) dělá tuto práci velmi dobře. Musíme se vrátit o několik let zpět: J. Andrlík, když byl ředitelem letiště ,,nalákal“ ruské dopravce do Pardubic (8x týdně Moskva, dále Petrohrad, Jekatěrinburg a chartery), a to vše odbavovali v jídelně měli štěstí, že Rusáci tam zapomněli nástupní schody atd., za jeho vedení se vybudovalo technické zázemí a rozšířili se pohybové plochy (byla to nutnost pro splnění nových požadavků). V tuto dobu bylo letiště výdělečné a plánovala se stavba nového terminálu (jídelna neměla dostatečnou kapacitu a nikdo jiný než Rusáci z ní nechtěli… Číst vice »

Apex

No, asi bych byl opatrnější v takto silných vyjádřeních….problémy s MAXy a zpoždění dodávek a s tím související rušení letů asi nebude jen otázkou něčí víry: https://www.airlive.net/ryanair-may-cut-30000-flights-and-close-bases-due-to-delayed-boeing-737max-deliveries/

Apex

No, nebudeme si nalhávat, že by PED byly pro RYR zlatý důl, ale v okamžiku, kdy bylo jasné, ze letos MAXy nedostanou v plánovaných termínech, tak z jejich pohledu zcela logicky přesunuly to letadlo na lukrativnější linku. Takto holt tato společnost funguje a s tím prakticky každé takto malé regionální letiště musí počítat. To ale stále neznamená, že zrušení linky s uzemněním MAXů nesouvisí a že jde jen o výmysl vedení letiště.

Apex

Politické hrátky pana hejtmana asi nejsou úplně nejvhodnější argument. Neříkám, že situace v PED je dnes růžová, ale tato vyjádření politiků je třeba brát s rezervou, spíše větší.

Honza

Pardubické letiště nikdy nevydělávalo, a to má fakt štěstí, že nenese reálné náklady. Ale i tak tam město sypou peníze různými způsoby.

Jiří

Jak jste na to přišel?

JAN

Navyšování kapitálu, příspěvek na financování terminálu, ručení,….

Víťa

Tak to se mu bude v Českých Budějovicích líbit 🙂

Jiříček

Nemám pocit, že by letiště BRQ bylo ztrátové.

Marty-t2

Tomuto článku nerozumím. Respektive tomu odkud bere svá tvrzení. Na základě čeho resp. jakého zdroje tvrdí, že Ryanair dostává v Brně dotaci – pokud vím ta byla vyplácena jen jiné společnosti – BMI – a to dokud provozovaly linku BRQ-MUC a to navíc formou reklamy propagující kraj. A odkud se bere informace, že samotné letiště v Brně je ztrátové, když v obchodním rejstříku vykazuje firma, která jej v dostupných letech provozovala, má uvedený zisk několik miliónu kč ??? Chápu, že dotace letecké dopravě můžou být trnem v oku mnoha ekologicky smýšlejících lidí, ale v ČR snad s výjimkou OSR o… Číst vice »

Jen tak

Clanek ale netvrdí, ze ryanair bere v brne dotaci (aspon jsem ji tam nevidel). clanek jen tvrdí, ze ryanair vyuziva dotovana letiste.

Karlod

A v Brně je letiště dotované 🤔

Apex

Zásadní otázky zní jinak – kolik Ryanair platí v Brně za služby letiště? Opravdu platí přistávací poplatky v plné výši a odevzdává celou letištní taxu, kterou vybere od cestujících? Pokud odpověď zní ne, tak je jeho provoz dotován. Otázka je kým. Obávám se, že bohužel těmi cestujícími, kteří odlétají z Brna na letní dovolené charterovými lety. Ti v konečném důsledku nakonec přinesou potřebný objem financi, aby bilance letiště byla pozitivní. Problém je, že tohle je standardní model fungování, který Ryanair používá na mnoha jiných letištích, nejen v ČR. A pokud se připočte to marketingová podpora od města nebo kraje, tak… Číst vice »

Thomas

Apex to popisuje naprosto spravne, ony dotace pro fungovani Ryanairu jsou formou slev na sluzby, pristavaci poplatky atd. Hodne to kompenzuje nakladni doprava, u ktere se par let zpet tvrdilo, ze jako jedina plati vsechny poplatky v plne vysi (nemusi byt jiz nyni pravda)

Petr

To co zde deklarujete, i pokud je tak pravda, považuji za pouhou prostou obchodní politiku firmy, nikoli za nějaké dotování z vnějších zdrojů. To absolutně nehovoří o dotování letiště, nebo že by bylo ve ztrátě. Kam se to hrabe na ten hokej okolo letiště V. Havla, nebo Letiště Ostrava Mošnov, tam již se toho nalilo prostředků, poslední ze 3. 7. to již nejmenší máte i zde na webu, provozní ztráta 55 mio….

petr766

Osobně bych tady ty různé nátlakové „neziskovky“, které jsou většinou jen „pobočkou“ nějaké větší organizace, nebral vůbec vážně. Sosají dotace a granty úplně stejně, na rozdíl od např. letiště ovšem nic užitečného nevytvoří.

Jen tak

a co uzitecneho vygenerovalo treba ceskobudejocické nebo ostravske letiste? neřku-li treba letiste podebrady?

dopravak

Tak co se Mošnova týče: bezmála 380 000 odbavených cestujících, 5000 t nákladu (trojnásobek oproti r. 2009) desítky zaměstnanců samotného letiště + další v místních logistických centrech, opravně letadel, lakovně letadel…to vám přijde málo?

Y.K.

To jsou pár let stará čísla. Po propadech to je nějak kolem 250 000 ročně, náklad nevím.

dopravak
Y.K.

Vida, to mi uniklo.

Jen tak

prijde mi to v kontextu toho, kolik se do toho letiste nalilo, dost malo.

dopravak

Tak samozřejmě by to mohlo a mělo být lepší, ale bez investic a rozlétání to zřejmě nepůjde. A opět se dostáváme k jedné zásadní věci. Co teda navrhujete? zavřít, nechat zchátrat a přijít o stovky pracovních míst s letištěm souvisejících?

Petr

A kolik procent všech letišť je ztrátových a/nebo dotovaných? Takto zpráva nemá vypovídající hodnotu.

Kinov

Je v Česku, kromě Prahy, další letiště, které by bylo ziskové?

Tady na Moravě

Dotovani ztratovych prostredku dopravy je prece beznou zalezitosti. Jde jen o to, jak si definujete verejny zajem a treba zakladni dopravni obsluznost.
Dotace do dopravy znamena zvysovani konkurenceschopnosti a kvality zivota v „mene stastnych“ oblastech.
OK, v Cesku se jeste muzeme bavit, zda Mosnov neni prilis velky luxus na to, aby zatezoval kapsu danovych poplatniku, ale jsou tu v Evrope desitky dalsich ztratovych letist, ktera proste znamenaji jedinou moznost spojeni regionu se svetem.

To je zas napad, jak vylit necky i s ditetem.

F. K.

Máte nějaké příklady těch desítek letišť, kde to je „jediná možnost spojení se světem“? Tedy, že tam nevedou použitelné silnice?

Kubrt

Tak třeba drtová většina tohoto seznamu https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_in_Norway , podobně to je i ve Švédsku a Finsku. Do těch lokalit sice taky vede silnice (loď), ale pokud ty státy chtějí v odlehlých lokalitách udržet osídlení, jiná cesta než dotované letecké spojení neexistuje. Důvod je snad zřejmý – jet autem odněkud z Finnmarky do Osla je fakt brutál i v létě..

Šťoural

Aha, tak třeba Ostrava a Pardubice jsou odlehlá lokalita.

Kubrt

Co to je za podsuv? Kde jsem to řekl? Omluvte se.

Šťoural

Nechtěl jsem se vás osobně dotknout, prostě jsem svoji repliku přilepil za tu vaši. Berte to, prosím, v kontextu celého článku a diskuze k němu, např. viz příspěvek Tady na Moravě, na který nepřímo reagujete.

Kubrt

Omlouvám se, byl jsem poněkud rozčilen, tak se to svezlo na váš příspěvek, pak mi došlo, že jsem zbytečně vybouchl.

dopravak

O Pardubicích by se dalo diskutovat. Spojení do Prahy je výborné. Nicméně jako nízkonákladové letiště pro Prahu to zas takový nesmysl není.

V MSK kraji žije srovnatelné množství obyvatel jako v Praze. Nejbližší opravdu použitelné letiště je až v Vídni přes 3 hodiny cesty. Spojení vlakem do Vídně jenom několikrát denně. 120km vzdálené Katovice nejsou špatné, ale pořád se jedná spíše o malé regionální letiště více méně pro nízkonákladovky. Navíc z velké části kraje to už není 120, ale spíše 160, 180km. Rozumně dostupné jsou více méně jenom autem.

Jen tak

to, ze nejaka oblast nemá letiste do X kilometrů jeste neznamena, ze jsou odlehlá lokalita.

dopravak

Záleží, z jakého pohledu se na to díváte. Z pohledu manažera firmy z Kolína nad Rýnem, který uvažuje o přesunu pracovních míst někam do levnějších míst, to trochu odlehlá lokalita bohužel je. Na výrobní závod, kde není potřeba tolik cestovat, se to ještě dá zvládnout. Ale na nějaké vyšší vývojové, obchodní, IT pozice to už prostě není.

Města jako Wroclav, Krakov, nebo Katovice jasně ukazují, že i regionální letiště smysl dávají a přinášejí i mimo Varšavu velice zajímavé pozice do regionů.

Šťoural

Tzn., jestli to dobře chápu, tak stát (kraj) by měl dotovat leteckou dopravu, aby manažeři a vývojáři soukromých firem měli opravdu kvalitní letecké spojení. Anebo aby Praha měla někde poblíž letiště pro nízkonákladovou dopravu, tak mají Pardubice za prostředky kraje lákat nějaké lowcostové aerolinky. Jestli v MSK žije srovnatelné množství lidí, jako v Praze, tak proč se tamní letiště neobejde bez dotace, resp. bez finančního lákání leteckých dopravců? Přece jen bych asi rozlišoval odlehlý dejme tomu norský nebo finský venkov od lidnatých aglomerací v ČR, mezi které patří právě Pardubicko, Ostravsko i okolí Brna. A staral bych se prioritně, aby… Číst vice »

dopravak

Jenomže tady nejde o to, aby někdo dotoval létání manažerům soukromých společností, ale o to, aby toto spojení vůbec existovalo. Pokud neexistuje dobré spojení, tak tolik potřebné pozice jako jsou třeba tyhle: https://www.credit-suisse.com/microsites/careers-wroclaw/pl.html do kraje prostě nedostanete. Spojení v minimálním intervalu do nejzapadlejší vesnice je sice fajn, ale toto bohužel do kraje žádné pozice nedostane. A tady se točíte v kruhu. Dokud nemáte dobrá spojení, nemáte pozice. Dokud nejsou spoje, nejsou zákaznící. Tento začarovaný kruh se snaží kraj vyřešit. Pokud jde o dotace do provozu, tak se jedná o asi 2% rozpočtu kraje. Opravdu je toto tak zásadní položka? Stačí… Číst vice »

Šťoural

A nevozí náhodou Ryanair či jiní lowcostoví dopravci z/do českých letišť za dotace trošku jinou sortu lidí poněkud jinými směry, než jakými je žádoucí letecké spojení pro byznys?

dopravak

Tak pokud jde o Ostravu, tak Londýn používají jak business, tak běžní cestující. Těch 200 mega ročně, o kterých se tady psalo, je pro linky do Mnichova, Vídně a Varšavy – hodně rotací malými letadly do velkých HUBů. Tedy v podstatě zajištění základní dopravní obslužnosti podobně jako u vlaků a autobusů. Můžete namítat, že je to velká suma na relativně málo lidí. To sice je, ale je to právě ta hrstka lidí, kteří rozhodují o umístění, nebo neumístění pobočky.

lii

Ano, v dobytcacich od ryainairu je to samy top manazer a it expert 😂
Dotace na letiste v lokalitach typu Pardubice jsou pouze malá domů, to neni žadnej odlehlej fjord.

Jiří Kouba

Zrovna Pardubice dotované nejsou.

Apex

No, obávám se, že tento dokument je poněkud zastaralý, navíc z něj nevyplývá, co přesně bylo důvodem navyšování základního jmění. Jistě, mohlo jit o dofinancování provozní ztráty, ale stejně tak si umím představit, že v těch letech, kdy k němu docházelo, mohlo jít o prostředky nutné k pořízení nezbytné provozní techniky nebo k rozvoji nutné infrastruktury. Což by mi z pohledu vlastníka nepřišlo jako úplně špatný postup, nehledě na to, že objem prostředků je v rámci rozpočtu pardubického kraje naprosto marginální.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Jako člověk co dělá 6 let v IT korporaci můžu říct že jsem lidi z vyššího a středního managementu, kterej je v zámoří viděl osobně 1–3x. A ze středního managementu to byli jen lidi kteří maj produktovej tým v Praze, čili zlomek. Že by letěl vývojář na služebku je naprosto výjimečný, nízký jednotky lidí za ty roky. A videokonference vlastně taky neděláme ikdyž techniku na to máme, audio, sdílení obrazovky a možnost čmárání na sdílenou obrazovkou bohatě stačí. Internet je jeden z důvodů proč neexistuje nástupce Concorde – nikdo by tim nelítal za ty ceny, už nejsou lidí, kteří jsou… Číst vice »

Netris

Typicky letiště na ostrovech.

dopravak

Páteří ekonomiky MSK kraje je lehký, zejména automobilový průmysl napojený hlavně na německé firmy. i do příhraničního Bavorska je to autem 7-8 hodin, na západ ještě mnohem více. Rychlé železniční spojení neexistuje. Jak jinak, než letadlem, se mají pracovníci těchto firem dostat do centrály? Existují sice videokonference, ale někdy je prostě fyzická přítomnost potřeba.

Když už mluvíme o ekologii. Pořád lepší letět s 66g/km, než jet 1000km autem se 150g/km.

J.L.

66g/km na jednoho cestujícího (zřejmě při plně obsazenem letadle) oproti 150g/km celého auta, tj. při čtyřech cestujících 37,5g/km na sedadlo.

dopravak

A teď mi řekněte, jak často někdo cestuje ve 4 na služebku. Jako stane se, ale ze zkušenosti služebkáři cestujou většinou sami.
Produktivitu práce při takových cestách asi nemusím blíže popisovat.

johny

On by ten Mošnov zatěžoval kapsu daňového poplatníka tak jako tak. I kdyby se nakrásno politici před 20 lety rozhodli letiště zrušit a udělat z něj třeba průmyslovou zónu, tak by to obnášelo mnoho jiných investic. Ukázkový příklad je jistá strategická průmyslová zóna vybudovaná z jiného regionálního letiště tady na Moravě, která spolkla desetimístnou částku a vzniklo tam pár desítek pracovních míst. Takže oproti tomu jsou ztráty Mošnova\Brna fakt směšné peníze…

petr766

Holešov? 😉