ŘVC chystá ve Veselí nad Moravou nový kanál s lodním výtahem
Stavba kanálu a dalších úprav má probíhat v letech 2028 až 2030, náklady aktuálně ŘVC odhaduje na 480 milionů korun.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) se rozhodlo rozšířit zážitky posádek lodí na Baťově kanálu ve Veselí nad Moravou o okružní plavbu. Novým 350 metrů dlouhým průplavem propojí ve Veselí řeku Moravu s Baťovým kanálem, čímž vznikne zhruba devítikilometrový lodní okruh. ŘVC plány aktuálně poslalo k posouzení vlivu na okolí (EIA).
Záměr zahrnuje nový průplav s lodním výtahem, kterému ŘVC dalo přednost před klasickou plavební komorou. Výtahem v podobě vany s vodou lodě překonají zhruba třímetrový rozdíl hladin. „Důvodem pro výběr lodního zdvihadla jsou zejména téměř nulové nároky na potřebu vody oproti plavební komoře,“ píše se v dokumentaci EIA. Proplavení bude trvat zhruba 14 minut.
Součástí plánů je i výrazné rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou, který teprve nedávno prošel velkou modernizací za 70 milionů. Přístav se rozšíří o 46 lodních stání na celkovou kapacitu 81 lodních stání. Na řece Moravě vznikne nové přístaviště Zarazice, a to v podobě 45 metrů dlouhé přístavní hrany pro čtyři malá plavidla.
Stavba kanálu a dalších úprav má probíhat v letech 2028 až 2030, náklady aktuálně ŘVC odhaduje na 480 milionů korun. Průplav budou moci využít lodě až do velikosti 20 × 5 × 1,2 metru o maximálním výtlaku 120 tun.
„Bude tak vytvořena možnost plout plavidlem z Veselí nad Moravou stávajícím plavebním kanálem do Vnorov, kde po proplavení plavební komorou Vnorovy I bude možnost vrátit se řekou Moravou do Veselí nad Moravou a prostřednictvím nového lodního zdvihadla zpět na kanálový úsek, respektive do přístavu Veselí nad Moravou,“ stojí v dokumentaci.