Automobilový průmysl Automobily

Růst prodejů aut je u konce. Po čtyřech let odbyt klesl, v prosinci – 27 %

I v říjnu zůstala nejprodávanějším vozem na českém trhu Škoda Octavia. Foto: Škoda Auto
I v říjnu zůstala nejprodávanějším vozem na českém trhu Škoda Octavia. Foto: Škoda Auto

Trh s novými auty v Česku se po čtyřech letech propadl, především kvůli novým homologačním testům WLTP. Za celý rok se prodalo 261 437 osobních aut, což je meziroční pokles o 3,7 %. Od většího poklesu zachránily celková čísla dobré prodeje v první polovině roku.

Vyplývá to z dat o nových registracích vozidel za celý rok, který dnes zveřejnil Svaz dovozců automobilů. Pro letošní rok čekají analytici ze společnosti PwC stagnaci. „Prodeje nových automobilů v roce 2019 budou na začátku roku ovlivněny zavedením nové metodiky měření emisních limitů WLTP a za celý rok dosáhnou úrovně zhruba 265 tisíc, s možnou odchylkou -1 až +3 %. Lze však předpokládat, že veškeré automobilky zvládnout dokončit všechny homologace v průběhu roku,“ řekl Radek Drábek z PwC.

Prodeje za celý rok nepřinesly zásadní změnu ve struktuře, mezi značkami dál vede Škoda Auto, která loni upevnila svůj podíl na 32,2 % celého trhu. Následuje Volkswagen a Hyundai, na čtvrtou pozici se před Ford dostala Dacia. V prodejích podle modelů vede Škoda Octavia před Škodou Fabia a Škodou Rapid. V pohonech dál klesl podíl nafty na 30,2 %, prodeje alternativních pohonů jsou stále zanedbatelné.

Kvůli novým homologačním normám došlo k výraznému snížení nabídky vozidel, řada modelů není k dispozici nebo pouze v některých motorizacích. Za celé poslední čtvrtletí klesly v meziročním porovnání prodeje o 19 %, v prosinci dokonce o 27 %.

Dovoz ojetých aut se zvýšil o 3,8 procenta na 177 117 vozů. Jejich průměrné stáří bylo 10,3 roku.  V závěru roku ale začal klesat také odbyt ojetin.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Sova
Host
Jan Sova

Obávám se že problém je širšího rozměru. Emisní předpisy nutí automobilky snižovat výkon (degradovat), tj. automobilový vývoj (zejména u motorů) je narušen. Za pořádný motor je potřeba si extrémně připlatit a vybrat odpovídající značku vozu, která ho ještě nabízí. Než evropská populace dojezdí, co se vyrobilo, třeba přijde nějaký nový hbitý pohon, který nebude dál ekologicky sžírat planetu tak vehementně, jako spalovací motory nebo i sekundárně elektromotory (baterie). Další otázkou je, co na to zbytek světa mimo Evropu.

Gogo
Host
Gogo

Zbytek světa na to naše evropské ekobláznění jednoduše hodí bobek, i Trump řekl že ekologizace by jim zdražila výrobky a je po ptákách.

Maistus
Host
Maistus

třeba vodík jako měl hyundai nebo ty elektromobily, to si myslím, že je budoucnost

Dalibor Rousek
Host
Dalibor Rousek

Nedivím se, že klesají prodeje. Hlavně, když škodovka není schopna přijít s žádnou novou motorizací a pak má problémi s emisemi a auta jim trčí v Milovicích. To je jedno k druhému. Škodovka už dávno není to co bývávala.

Gomis
Host
Gomis

Lépe bych to asi nenapsal. Obecně škodovka není schopná žádných novinek, tak jenom výmýšlí nové stupně výbavy ve kterých opět není žádný razantní rozdíl. Nejhorší na tom je, že ty jejich ceny už jsou opravdu hodně vysoko a lidi už to prostě přestává bavit kupovat, proto jim také klesají prodeje.

Vydra
Host
Vydra

Maj plný sklady těch aut, nejdou na odbyt, spíše to asi lidi nechtějí kupovat za takové peníze, jsem zvědav na další statistiky

Partneři