Automobily Elektromobilita

Přehledně: Tržní podíl 0,38 %. Jaké elektromobily se v Česku nejvíce prodávaly?

Volkwagen e-Golf ve flotile Car4Way: Foto: Car4Way
Volkwagen e-Golf ve flotile Car4Way: Foto: Car4Way

Elektromobily a plug-in hybridy stále jen pomalu pronikají na tuzemský trh s novými auty. I když loni meziročně registrace stouply o 82 % a celkem se u nás registrovalo 981 osobních elektromobilů a plug-in hybridů, vozidla s možností jezdit pouze na elektřinu loni dosáhla podílu jen 0,38 % celého trhu.

Ukazuje to analýza Centra dopravního výzkumu z dat z centrálního registru vozidel. Loni se v Česku prodalo podstatně více hybridů, přes čtyři tisíce kusů. Jde ale o vozy, které nelze dobít přímo ze zásuvky, ale pouze samotnou jízdou a brzděním.

Ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Fryč upozorňuje na fakt, že nabídka automobilek stále roste: e-vozidla nabízelo v Česku už 17 značek. Po zářijovém propadu trhu (nejen) s elektromobily, došlo v závěru roku k jeho oživení. Nejvíce elektromobilů bylo v uplynulém roce registrováno v prosinci (88), naopak nejméně v lednu (25). Únor a září byly jediné měsíce v uplynulém roce, kdy došlo meziročně k nižšímu počtu registrací.

Podle Fryče je zajímavé, jak se podíl e-vozidel liší u jednotlivých automobilek. Například u Porsche se e-vozidla podílela na všech registracích již 6,7 %. Kromě Tesly, která vyrábí jen elektroauta, neměl nikdo tak vysoký podíl. Nejvíce registrací elektromobilů zaznamenaly Volkswagen (308), Nissan (139), BMW (89), Tesla (85) a Hyundai (42). V oblasti plug-in hybridů dominovalo BMW se 101 registracemi, následovalo Volvo (50), Porsche (27), Volkswagen (26) a Mini (21).

Registrace elektromobilů v ČR za rok 2018. Foto: CDV
Registrace elektromobilů v ČR za rok 2018. Foto: CDV
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
liberal shark
Host
liberal shark

Hybrid má jakýsi smysl jen na pojíždění v centru města. Elektromobil jen do uzavřených prostorů. Jinak je to ekonomický a ekologický zločin.

Carlos
Host
Carlos

jde v článku o registrace nových vozů nebo je započítán i individuální dovoz ?

noerf
Host
noerf

Jestliže je ekonomická návratnost elektroaut oproti spalovacim motorum někde na hranici 400 000 – 450 000 km a většina vozidel najede tak 200 000, výjimečně 300 000 km, tak to nedává smysl.
Kromě toho, na jedno dobiti se stále da najet méně, než na jednu nádrž a dobijeni je oproti taktování pomalé.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ta čísla jsou sice zajímavá, ale pro použití elektromobilů nemusejí být přesto rozhodující: záleží především na tom, kde a jak ta vozidla mají být využívána – pouhá samotná ekonomická efektivita nemusí být vždy určující.

petr.r
Host
petr.r

správně, to by člověk musel počítat u všeho co si kupuje. Třeba kdyby u toyoty mohl být závěs, tak ji mám teď v zásuvce.

Carlos
Host
Carlos

a na tu návratnost jste přišel jak ?

Partneři