Rusové přemýšlejí nad přejmenováním letadla Suchoj SuperJet, šéf Rostechu nechce anglický název
Suchoj Superjet 100 v barvách Aeroflotu. Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons
Výrobce vyvíjí novou generaci letadla, u které dovážené díly nahradí součástky ruského původu.
Číňané msjí pro své výrobky také spíše Čínské názvy, sice je letectví stejně jako námořnictví dost pod vlivem angličtiny, mělo by být hrdostí své výroby nazvat v rodné řeči.
Tak ten název v angličtině měl být takovou berličkou pro export na západní trhy. Jak se za těch 10 let provozu ukázalo, pojmenování v ruštině bude vzhledem ke skladbě zákazníků stačit…
Rusové se nepochybně inspirují americkým nápadem na přejmenování B-737MAX po dvou haváriích, který však neprošel.
No, kdyby už od začátku se to jmenovalo „Charošij reaktivnij samaljot“, tak to mohl být ještě větší trhák, než to je teď…A co teprve, kdyby to i pro celosvětové trhy bylo psané v bukvách – Хороший реактивный самолет.
SuperJet se to jmenuje proto, aby celý svět konečně pochopil,
že Rusové už fakt přešli a vrtulových letadel na trysková…
To je samozřejmě blbost. Druhé tryskové letadlo na světě v pravidelném provozu byl ruský Tu104 v roce 1956, takže si nic dokazovat nemusí.
No druhé, byl to překonstruovaný bombardér Tu 16. Conet i Dash 80 z (něhož vznikl Boeing 707 a který vznikal +- ve stejné době) byly přeci jen (hlavně Boeing) více dopravní letadla než Tu 104.
berte to s nadsázkou, je to narážka na fakt, že v SSSR se na turbovrtulích frčelo trochu víc než na západě
Tech v názvu rostech je taky angl.původu, co to změnit všechno na Rosputin a Suputin?
Technika (z řeckého τεχνη/techné – řemeslo, umění)
Tolik wikipedia. Ne vždy je přítomnost slova v angličtině způsobená jeho anglickým původem.
Slovo Jet nahradíme slovem Putin a je to, ne?
Doufám, že ty létající rakve tady zase nějakým způsobem Zeman a jeho nohsledové neprotlačí.
Mohly by hlídkovat nad DOLem.
Naštěstí stát žádné aerolinie nevlastní a AČR má zánovní A 319, takže bez šance. Díky bohu.
Samaljot samopad.
Tak třeba takový Igor Hrozný by se hodil… vlastně ne, pro civilní letadlo třeba Ilja Muromec 😎
Ale stejně to s těma ruskýma součástkama bude padat jak švestky, do toho bych nesednul…
Ilja Muromec byl ruský bombardér z počátku 1. světové války. Jeho konstruktrém byl jistý Igor Sikorski nebo Sikorskij (dle toho zda o něm mluví Poláci nebo Rusové), ruský a posléze americký letecký konstruktér a průmyslník polského původu. Kromě Iljy Muromce (první čtyř motorové letadlo na světě) se proslavil v USA stavbou hydroplánů a hlavně vrtulníků, ostatně firma existuje do dnes.
Postaven byl v roce 1913 pro civilní účely, ale s vypuknutím světové války byl přepracován na těžký bombardovací letoun.
Změnou názvu paretovým pravidlem vyřešili drtivou většinu problémů, teď už jen vyřešit drobnosti zástavby parního kotle a zásobníku na uhlí. Jejich problémy bych chtěl mít…
A vybrat palubního nástěnkáře.
Ale no tak, tohle je moderní ruské letadlo, místo páry je na dřevoplyn.
Nespadl jimjeden superjet při předvádění v Indonesii? Tam se předváděl kapitán letadla, jak chytrý letou Rusové sestrjili.
Takže Padačók 😀
CFIT, narazili do hory.
Jejich starosti bych chtěl mít 😃
Myslete politicky Kefalín! Nikoliv nadarmo v té zemi vymysleli Potěmkinovy vesnice.
Bez rozsáhlé mezinárodní spolupráce Rusové žádné životaschopné civilní letadlo nepostaví. I ti Číňani s C919 silně spoléhají na zahraniční díly.
A to jsou s výzkumem a průmyslovým potenciálem v úplně jiný galaxii.
Duopol Airbus/Boeing tu není jen tak náhodou.
A co oprášit pojmenování Ilja Muromec II.
To je ideově problém, Sikorski měl polské kořeny a navíc ze Severní Asie utekl do USA. Ostatně nebyl sám, jen z leteckých konstruktérů ho následovali ještě Seversky a Kvarteli.
Narodil se v Kyjevě a Rusko je ve válečném stavu s Ukrajinou.
Aha, to jsem nevěděl, halt asi Kyjevská Rus…
To ano, ale byl to takový rusifikovaný Polák, ostatně tehdy nemalá část Polska včetně Varšavy patřila Rusku..Navíc ani Seversky nebyl úplně 100% Rus a Kartveli (zakladatel firmy Republic) měl gruzínský původ.
Na Rusku je super, že se tam někdo po X letech zbudí a začne se ptát proč to tak je. Shodou okolností jsem se včera díval na youtube na video o Kamčatce, krásný kus planety, ale to ruské řešení všeho, to je něco.
Jinak ta MS-21 měla pár týdnů zpět testy u Archangelsku.
Tak tím to skutečně nevylepší, problém SSJ nejsou díly z dovozu, ale neschopnost ruského průmyslu nastavit a udržet kvalitní sériovou výrobu a nějakou rozumnou servisní podporou. Teď je to s mírnou mírou nadsázky co kus to originál a ruské díly a ani ruský název to nezmění, spíše naopak. A za sankce si mohou jen a jen sami. Ale chtít po zemi kde včera snědli to co měli sníst až pozítří nějakou míru logiky a sebereflexe je nemožné.
Obávám se, že tyto letouny budou mít uplatnění jen v Rusku, popříp. ve firmách spřátelených zemí, díky politické podpoře. Z nějakého důvodu to s tou výrobou v Rusku vždycky nějak vázne. Krásně to bylo vidět u případu Sputniku V. Byla to první schválená vakcína na světě, Rusko se kasalo, že už má miliardu objednaných dávek v únoru. No a 12. května, když bylo naočkováno po světě 1,4 miliard dávek, tak se v Rusku vyrobilo do toho data jen 33 miliónů dávek.
Souhlas, rusaci maji vzdycky velkou hubu. Konkurovali zapadu v dobe, kdy stacilo vzit kus plechu a kladivem z toho vymlatit letadlo. Spotrebu mikdo neresil, emise taky ne a spolehlivost byla stejna na obou stranach. Dnes jsme ale jinde. Je to o kompozitech, hi-tech technologiich a toto vymyslet od nuly, jak chteji rusove, proste uz nejde. Latka je hodne vysoko (Boeing, Airbus) a dostat se alespon nekde na dohled k ni vyzaduje kazen a poradny vyvoj. A stejne je pak dulezite take navazat na vyvoj seriovou vyrobou.
Oni nekonkurovala ani tehdy. Jediné ruské civilní letadlo, které sneslo konkurenci se západní produkcí byl Il 18 a trochu i Il 14, ale ten až po té co ho v pražské Avii vylepšili v rámci licenční výroby. Jinak Rusové dokázali zprasit i slovutnou DC 3, kterou v rámci licenční výroby předělali na Li 2, která byla ve všech směrech horší než americký originál.
asi čtete špatnou literaturu 😀 zajděte si někdy do knihovny „KSČM“, před rokem 1989 se psalo, že DC-3, alias C-47, bylo špatné letadlo a nehodilo se do podmínek SSSR, proto jej sovětští konstruktéři svým umem vylepšili a díky tomu se z něj stalo ideální letadlo….
jojo i to se dřív povinně psalo, naštěstí v té samé knize bylo z tabulek technických vlastností vidět, že Li-2 bylo téměř ve všem horší….
Jo, jako kluk jsem ty bláboly také četl.
Pravda …
To už nemají teď, např. Brussels Airlines se jich zbavily tak rychle jak to jen šlo. Mizerná provozuschopnost daná „kvalitu“ ruské sériové výroby a praktický neexistující servisní podpora ze strany výrobce prakticky neumožňovala udržet rozumnou ekonomiku provozu.
Nahradit díly tím, co se vyrobí v Rusku je sice pěkná myšlenka, ale běh na dlouhou trat. V letecké výrobě není ani tak problém něco vyrobit, ale získat k výrobku potřebné certifikáty. A to je těžký průvan do šrajtofle.
Ty certifikace velmi úzce souvisí s kvalitou a to bude pro Rusko s jejich přístupem k práci největší problém.
Certifikovat to budou ruské autority, to nebude problém, vůle věrchušky je v této zemi vždy nad zákony, někdy i přírodní.