Rusové přemýšlejí nad přejmenováním letadla Suchoj SuperJet, šéf Rostechu nechce anglický název

Suchoj Superjet 100 v barvách Aeroflotu. Foto: Anna Zvereva, Wikimedia CommonsSuchoj Superjet 100 v barvách Aeroflotu. Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons

Výrobce vyvíjí novou generaci letadla, u které dovážené díly nahradí součástky ruského původu.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Číňané msjí pro své výrobky také spíše Čínské názvy, sice je letectví stejně jako námořnictví dost pod vlivem angličtiny, mělo by být hrdostí své výroby nazvat v rodné řeči.

Viťa

Tak ten název v angličtině měl být takovou berličkou pro export na západní trhy. Jak se za těch 10 let provozu ukázalo, pojmenování v ruštině bude vzhledem ke skladbě zákazníků stačit…

Zdeněk

Rusové se nepochybně inspirují americkým nápadem na přejmenování B-737MAX po dvou haváriích, který však neprošel.

Roman

No, kdyby už od začátku se to jmenovalo „Charošij reaktivnij samaljot“, tak to mohl být ještě větší trhák, než to je teď…A co teprve, kdyby to i pro celosvětové trhy bylo psané v bukvách – Хороший реактивный самолет.

Stanislav Hrouzek

SuperJet se to jmenuje proto, aby celý svět konečně pochopil,

že Rusové už fakt přešli a vrtulových letadel na trysková…

AirFanda

To je samozřejmě blbost. Druhé tryskové letadlo na světě v pravidelném provozu byl ruský Tu104 v roce 1956, takže si nic dokazovat nemusí.

Pražák

No druhé, byl to překonstruovaný bombardér Tu 16. Conet i Dash 80 z (něhož vznikl Boeing 707 a který vznikal +- ve stejné době) byly přeci jen (hlavně Boeing) více dopravní letadla než Tu 104.

kakov

berte to s nadsázkou, je to narážka na fakt, že v SSSR se na turbovrtulích frčelo trochu víc než na západě

Tomáš Korel

Tech v názvu rostech je taky angl.původu, co to změnit všechno na Rosputin a Suputin?

Jiří Kocurek

Technika (z řeckého τεχνη/techné – řemeslo, umění)

Tolik wikipedia. Ne vždy je přítomnost slova v angličtině způsobená jeho anglickým původem.

Facepalm

Slovo Jet nahradíme slovem Putin a je to, ne?

Bergham

Doufám, že ty létající rakve tady zase nějakým způsobem Zeman a jeho nohsledové neprotlačí.

Facepalm

Mohly by hlídkovat nad DOLem.

Pražák

Naštěstí stát žádné aerolinie nevlastní a AČR má zánovní A 319, takže bez šance. Díky bohu.

Greta

Samaljot samopad.

ldx

Tak třeba takový Igor Hrozný by se hodil… vlastně ne, pro civilní letadlo třeba Ilja Muromec 😎

Ale stejně to s těma ruskýma součástkama bude padat jak švestky, do toho bych nesednul…

Pražák

Ilja Muromec byl ruský bombardér z počátku 1. světové války. Jeho konstruktrém byl jistý Igor Sikorski nebo Sikorskij (dle toho zda o něm mluví Poláci nebo Rusové), ruský a posléze americký letecký konstruktér a průmyslník polského původu. Kromě Iljy Muromce (první čtyř motorové letadlo na světě) se proslavil v USA stavbou hydroplánů a hlavně vrtulníků, ostatně firma existuje do dnes.

Petr

Postaven byl v roce 1913 pro civilní účely, ale s vypuknutím světové války byl přepracován na těžký bombardovací letoun.

Martin K.

Změnou názvu paretovým pravidlem vyřešili drtivou většinu problémů, teď už jen vyřešit drobnosti zástavby parního kotle a zásobníku na uhlí. Jejich problémy bych chtěl mít…

Jiří Kocurek

A vybrat palubního nástěnkáře.

Pokec

Ale no tak, tohle je moderní ruské letadlo, místo páry je na dřevoplyn.

Zdeněk Navrátil

Nespadl jimjeden superjet při předvádění v Indonesii? Tam se předváděl kapitán letadla, jak chytrý letou Rusové sestrjili.

ldx

Takže Padačók 😀

Y.K.

CFIT, narazili do hory.

Ondros

Jejich starosti bych chtěl mít 😃

Pražák

Myslete politicky Kefalín! Nikoliv nadarmo v té zemi vymysleli Potěmkinovy vesnice.

Filias

Bez rozsáhlé mezinárodní spolupráce Rusové žádné životaschopné civilní letadlo nepostaví. I ti Číňani s C919 silně spoléhají na zahraniční díly.
A to jsou s výzkumem a průmyslovým potenciálem v úplně jiný galaxii.
Duopol Airbus/Boeing tu není jen tak náhodou.

Petr

A co oprášit pojmenování Ilja Muromec II.

Pražák

To je ideově problém, Sikorski měl polské kořeny a navíc ze Severní Asie utekl do USA. Ostatně nebyl sám, jen z leteckých konstruktérů ho následovali ještě Seversky a Kvarteli.

Jiří Kocurek

Narodil se v Kyjevě a Rusko je ve válečném stavu s Ukrajinou.

ldx

Aha, to jsem nevěděl, halt asi Kyjevská Rus…

Pražák

To ano, ale byl to takový rusifikovaný Polák, ostatně tehdy nemalá část Polska včetně Varšavy patřila Rusku..Navíc ani Seversky nebyl úplně 100% Rus a Kartveli (zakladatel firmy Republic) měl gruzínský původ.

Lukino

Na Rusku je super, že se tam někdo po X letech zbudí a začne se ptát proč to tak je. Shodou okolností jsem se včera díval na youtube na video o Kamčatce, krásný kus planety, ale to ruské řešení všeho, to je něco.
Jinak ta MS-21 měla pár týdnů zpět testy u Archangelsku.

Pražák

Tak tím to skutečně nevylepší, problém SSJ nejsou díly z dovozu, ale neschopnost ruského průmyslu nastavit a udržet kvalitní sériovou výrobu a nějakou rozumnou servisní podporou. Teď je to s mírnou mírou nadsázky co kus to originál a ruské díly a ani ruský název to nezmění, spíše naopak. A za sankce si mohou jen a jen sami. Ale chtít po zemi kde včera snědli to co měli sníst až pozítří nějakou míru logiky a sebereflexe je nemožné.

Polobrňák

Obávám se, že tyto letouny budou mít uplatnění jen v Rusku, popříp. ve firmách spřátelených zemí, díky politické podpoře. Z nějakého důvodu to s tou výrobou v Rusku vždycky nějak vázne. Krásně to bylo vidět u případu Sputniku V. Byla to první schválená vakcína na světě, Rusko se kasalo, že už má miliardu objednaných dávek v únoru. No a 12. května, když bylo naočkováno po světě 1,4 miliard dávek, tak se v Rusku vyrobilo do toho data jen 33 miliónů dávek.

Jirka B.

Souhlas, rusaci maji vzdycky velkou hubu. Konkurovali zapadu v dobe, kdy stacilo vzit kus plechu a kladivem z toho vymlatit letadlo. Spotrebu mikdo neresil, emise taky ne a spolehlivost byla stejna na obou stranach. Dnes jsme ale jinde. Je to o kompozitech, hi-tech technologiich a toto vymyslet od nuly, jak chteji rusove, proste uz nejde. Latka je hodne vysoko (Boeing, Airbus) a dostat se alespon nekde na dohled k ni vyzaduje kazen a poradny vyvoj. A stejne je pak dulezite take navazat na vyvoj seriovou vyrobou.

Pražák

Oni nekonkurovala ani tehdy. Jediné ruské civilní letadlo, které sneslo konkurenci se západní produkcí byl Il 18 a trochu i Il 14, ale ten až po té co ho v pražské Avii vylepšili v rámci licenční výroby. Jinak Rusové dokázali zprasit i slovutnou DC 3, kterou v rámci licenční výroby předělali na Li 2, která byla ve všech směrech horší než americký originál.

kakov

asi čtete špatnou literaturu 😀 zajděte si někdy do knihovny „KSČM“, před rokem 1989 se psalo, že DC-3, alias C-47, bylo špatné letadlo a nehodilo se do podmínek SSSR, proto jej sovětští konstruktéři svým umem vylepšili a díky tomu se z něj stalo ideální letadlo….

jojo i to se dřív povinně psalo, naštěstí v té samé knize bylo z tabulek technických vlastností vidět, že Li-2 bylo téměř ve všem horší….

Pražák

Jo, jako kluk jsem ty bláboly také četl.

Jirka B.

Pravda …

Pražák

To už nemají teď, např. Brussels Airlines se jich zbavily tak rychle jak to jen šlo. Mizerná provozuschopnost daná „kvalitu“ ruské sériové výroby a praktický neexistující servisní podpora ze strany výrobce prakticky neumožňovala udržet rozumnou ekonomiku provozu.

Pokec

Nahradit díly tím, co se vyrobí v Rusku je sice pěkná myšlenka, ale běh na dlouhou trat. V letecké výrobě není ani tak problém něco vyrobit, ale získat k výrobku potřebné certifikáty. A to je těžký průvan do šrajtofle.

PetrT

Ty certifikace velmi úzce souvisí s kvalitou a to bude pro Rusko s jejich přístupem k práci největší problém.

Pražák

Certifikovat to budou ruské autority, to nebude problém, vůle věrchušky je v této zemi vždy nad zákony, někdy i přírodní.