dpp

Rusové přemýšlejí nad přejmenováním letadla Suchoj SuperJet, šéf Rostechu nechce anglický název

Suchoj Superjet 100 v barvách Aeroflotu. Foto: Anna Zvereva, Wikimedia CommonsSuchoj Superjet 100 v barvách Aeroflotu. Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons

Výrobce vyvíjí novou generaci letadla, u které dovážené díly nahradí součástky ruského původu.

První a dosud jediný civilní letoun v pravidelném provozu nově zkonstruovaný a vyráběný v Rusku po zániku Sovětského svazu Suchoj Superjet by se měl přejmenovat. Podle Sergeje Čemezova, šéfa ruského státního konglomerátu Rostech není normální, aby ruský letoun nesl anglický název. Nový název by se podle Čemezova mohl stát předmětem celostátní soutěže.

„Proč by se letadlu ruské výroby mělo říkat anglickou zkratkou?“ pozastavil se Čemezov. „Soudím, že název se musí změnit. Možná na to vyhlásíme celostátní soutěž,“ dodal podle listu Vedomosti.

Ten připomněl, že o nezbytnosti přejmenovat toto proudové letadlo určené pro krátké regionální linky hovořil Čemezov již před dvěma lety, kdy se hodně probíraly technické problémy letounu, i po tragické havárii na moskevském letišti Šeremeťjevo v květnu 2019 s 41 oběťmi na životech.

Suchoj Superjet SSJ 100 vznikal od začátku tisíciletí, na letecké linky se dostal v roce 2011. Letoun byl původně vychvalován jako výsledek hluboké integrace ruského leteckého průmyslu do mezinárodní spolupráce s globálními dodavateli. Ale přibližně 70 procent součástek se dováží, což se stalo problémem po roce 2014, kdy Západ zareagoval sankcemi na ruskou anexi ukrajinského Krymu a podporu povstání proruských separatistů na východě Ukrajiny. V roce 2018 tak přišlo rozhodnutí nahradit díly z dovozu domácími.

Vinou sankcí a nízké poptávky výroba základní verze Superjetu i tak nedosáhla plánovaného objemu, poznamenal deník. Dodal, že výrobce chystá k roku 2023 zmíněnou novou verzi, u které dovážené díly nahradí ruské součástky, a to včetně čistě ruských motorů. Vývoj této verze vyjde podle deníku Vedomosti na 120 až 130 miliard rublů (asi 34 až 37 miliard Kč).

Rusové u názvů letounů obvykle dávají přednost čistě technickému pojmenování, jak svědčí i název vyvíjeného letounu pro středně dlouhé linky MS-21, který má konkurovat americkým boeingům a evropským airbusům v nejpopulárnější kategorii dopravních letadel. Prototyp MS-21 vzlétl už v květnu 2017, ale to jej poháněly americké motory. První veřejné představení MS-21 předloni v létě na moskevské letecké výstavě sledovali i prezidenti Ruska a Turecka Vladimir Putin a Recep Tayyip Erdogan. Loni v prosinci stroj poprvé letěl s ruskými motory PD-14.

Sovětský svaz byl významným výrobcem osobních dopravních letadel široce používaných i ve spojeneckých zemích. Ale po pádu komunismu letecké společnosti své tupolevy a iljušiny nahradily boeingy a airbusy. Kreml usiluje o snížení závislosti Ruska na dovozu ze Západu, zejména od zavedení západních sankcí. Moskva plánovala dodávky MS-21 od roku 2019, ale datum muselo být odloženo. Rostech vysvětlil, že americké sankce přinutily nahradit dovážené kompozity v křídlech kompozity ruské výroby. První dodávky nových letadel se nyní čekají na konci roku.

ČTK

Tagy Rostech Suchoj Suchoj SuperJet 100
44 komentářů