Ruské aerolinky zrušily den po nehodě objednávku dalších suchojů
Suchoj SuperJet 100 společnosti Jamal Airlines. Foto: Anna Zvereva from Tallinn, Estonia - Yamal Airlines, RA-89035, Sukhoi Superjet 100-95LR, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53851639
Jen den po tragické nehodě letadla Suchoj Superjet 100 společnosti Aeroflot na moskevském letišti Šeremetěvo se jeho výrobce dočkal další
Hasiči tam byli až za tři minuty? V tom letadle snad letěl někdo nepohodlný, protože jestli letištní hasiči byli u letadla až za tak dlouhou dobu, nedivil bych se kdyby v tom nebyla nějaká „náhodička“… To, že přistane letadlo s vážnou závadou se vědělo relativně dlouho na to, aby byli hasiči dobře připravení. Navíc z radarů muselo být dobře vidět na kterou dráhu a ze kterého směru letadlo míří.
Na netu už je k dohledání komunikace mezi pilotem a věží. Pilot hlásil PAN-PAN hned na začátku. Zdá se, že šlo o pozdě ? vyhlášenou pohotovost. Pilot před přistáním s věží komunikoval, na dotaz zda bude potřebovat asistenci po přistání odpověděl negativně, že vše bude standartní, a bude přistávat podle ILS. Což značilo, že sice vypadlo hlavní rádio a autopilot, ale jinak letadlo je OK – teda alespoň to takhle pochopili na věži. Poplach pro hasiče byl vyhlášený až asi 1 minutu po dosednutí letadla a vypuknutí požáru. Je ale divný, že neměli aspoň místní pohotovost a později ani nikdo… Číst vice »
Pan pan nic neznamena. To je pouze “prednostni zprava”.
Pan pan nic neznamená? Pak pročpak se asi používá..;)
Hlavní problém tohoto letadla je nepochopení trhu ze strany ruských výrobcú. Vývoj letadla nekončí ve chvíli získání certifikace. Po uvedení do provozu je nutno snižovat poruchovost, protože se vždycky najdou systémy, které nefungují tak, jak bylo plánováno. Boeing a Airbus v tomhle nemají konkurenci a například A320 je vylepšována v podstatě nonstop od uvedení do provozu.
Je to opravdu poruchová mašina. Co vím tak Sukhoje vyřadili i Brussels Airlines. Drahé na údržbu, nedostatek náhradních dílů, malá podpora ze strany výrobce… Celkově takový nepovedený projekt. Podle posledních informacích je měla nakoupit i Adria Airways, nicméně od toho na poslední chvíli odstoupili (otázkou je jestli dostali rozum, nebo kvůli svojí docela zapeklité finanční situaci…)
Ono se stačí podívat na zkušenosti jediného zákazníka v Americe. Mexická společnost Interjet (nízkonákladovka) jich od roku 2012 koupila celkem 22 kusů. Bohužel jsou děsně poruchové a Rusové nejsou schopni zajistit náhradní díly a pomoc při servisu (u části dokumentace chybí překlady z ruštiny atd). Takže nyní u nich létá již jen 5 kusů a zbytek je uzemněn pro neprovozuschopný stav. V podstatě z těch uzemněných strojů berou díly, aby alespoň těch posledních 5 udrželi ve vzduchu.
Ty překlady z ruštiny bývají drsné. Ruští technici anglicky buď neumí, nebo jsou líní, takže to zadávají do překladatelských firem. A výsledek jke pravidelně naprostý paskvil :-(.
To letadlo je pohodlné a tiché, pravidelně s ním létám z Drážďan a teď i z Prahy do Moskvy. Snad zjistí příčinu neštěstí brzy.
No jestli jsem si všiml v textu správně, tak ho aerolinky odmítají kvůli vysokým provozním nákladům. Těžko říct, jestli je to záminka, ale vyšetření příčin na tom asi nic zásadního nezmění.
Letadlo to může být pohodlné a tiché jak píšete, ale nic to nemění na faktu, že je to ruský klumpr (vyjádření vesměs všech aerolinek co tento letoun provozují), který už nechtějí ani ruské aerolinky (dnes zrušená objednávka z Ruské federace, viz. článek). Ruská snaha si honit ego dopadla alespoň v tvrdém průmyslovém prostředí tak, jak dopadla. Ono když letadlo spadne i při velkolepé předváděcí show, tak to nevěstí nic dobrého.
Letěl jsem s tím jen jednou na ruském nočním charterovém spoji. Nezapomenu, jak při přistání silně drnčely všechny prázné sedačky.
Moje zkušenost s SSJ je zcela opačná – před pár lety jsem si právě kvůli vyzkoušení tohoto letadla zvolil pro let CUN-MIA Interjet, abych mohl porovnat s American které na tyto lety normálně beru. Můj subjektivní pocit byl že letadlo bylo větší „hrkač“ než Boeing/Airbus, uvnitř byl větší hluk, sedadla tvrdá a kvalita materiálů jak při porovnání SsangYong a Audi.
I přes super místo na nohy a levnější ceny u Interjetu jsem pro další lety volil opět American..
Poprosím redakci o odstranění tohoto účtu, protože záměrně mate. Toto jsem pod nickem“Eda“, který zde dlouhodobě používám, nenapsal. Děkuji.
Eda Edovi – záměrně nematu, nick asi používáme oba dlouhodobě protože se tak dlouhodobě jmenujeme. Budeme to muset nějka zvladnout.
Vidíte, já měl ta to že email se při komentáři dává právě z takového důvodu, aby stejný Nick s jiným mailem nemohl publikovat, bral jsem to jako takovou „poloregistraci“, tak nic, ale bylo by to chytré a dobré řešení.
To letadlo má prostě od začátku smůlu – viz jeho nehoda při předváděcím (!) letu v Indonésii v roce 2012.
https://www.idnes.cz/technet/technika/havarie-suchoj-superjet-s-100-indonesie.A120515_151041_tec_technika_mla
Při předváděcím letu kdysi spadl i Airbus, nemýlím li se.
To byla plná vinna pilotů, kteří to naprali do hory i přes varování systému.
Pampara myslel nehodu za kterou mohlo fly-by-wire, s následným pádem do lesa při předváděcí letů na nějaké airshow.
Ano, to letadlo za to nejspíš nemohlo. Ale důvěru zákazníků si takovou událostí asi moc nezíská. Prostě smůla.
Dodnes si pamatuju, jak sem se tomu smál. Byla to taková klasická ruská věc, celá ta nehoda, její okolnosti i to v jakém to bylo kontextu.
A co takový padavý MAX, tam ke šlendriánu nedošlo – protože se nedělá v Rusku? Pokud vím, MAX zabily víc kaštanů, nežli ssj. Proč nemáte jeden metr?
A ten článek je o Boeingu? Navíc, v Rusku je tohle standard.
Já vím, oni Vás tím pořád masírují, tak to vnímáte jako „standard“. Faktem ale je, že na odlétané km toho Rusům (Sovětům) spadlo méně, nežli okolním státům, v kosmickém programu totéž – méně mrtvých, mnohem méně havarií. Jenže se ZVELIČUJÍ, zřejmě v souvislosti s bojem proti údajným fejk ňůs. Mnoho i vzdělaných lidí tuto zřejmou manipulaci snadno přehlédne a uvěří všemu, co je na technetu, nebo jinde. Já jsem také věřil, že CESSNA 172 je lepší, nežli Z 43:-), leč nikde jsem krávovinu neventiloval a nebyl za vola, víte? Dokud si člověk věc neprověří ze všech možných úhlů, neměl by… Číst vice »
„Rusům (Sovětům) spadlo méně, nežli okolním státům“
Které okolní státy? Jako Estonsko nebo Mongolsko? A pokud jsou okolními státy myšleny USA, tak možná to bude i tím, že tam neexistuje normální železniční přeprava a tedy letadla jsou využívána mnohem více.
Stejné je to i s modely letadel – když sečteme všechny provozované Tu, Il, An nebo Su, stále je jich několiknásobně méně než Boeingů.
A ne, 737 MAX tady opravdu nikdo nevychvaluje.
Stačí jediný úhel, podívat se na statistiky nehod. A z nich je jasně vidět, že absolutně i relativně na tom bylo SSSR a Rusko vždycky tragicky, snad jen v porovnání s Afrikou by na tom byly lépe. A když už člověk ty statistiky studuje, tak největší šok přijde při zjištění, že jednou z relativně nejnebezpečnějších aerolinek světa od 50. do poloviny 70. let byly… ano, ČSA.
Máte pravdu, ČSA nemělo moc nehod. Existuje taková celosvětová statistika leteckých nehod, z ní to vyplývá.
Už chápu, v čem je váš problém, prostě neumíte číst.
Takže jen krátká citace z této statistiky pro ČSA, na které leckterý fanoušek vzpomíná se szlou v oku – rok a počet nehod s mrtvými a počet mrtvých:
1954 – 2 – 17
1956 – 3 – 65
1961 – 3 – 134
1962 – 1 -13
1967 – 1 -37
1968 – 1 -11
1970 – 1 -13
1975 – 1 -126
1976 – 1 – 76
Pro srovnání, je to víc nehod i mrtvých než u násobně větší Lufhansy…
hahaha. to se povedlo
ale u většiny – i těch s nějvětším počtem obětí bohužel opět chyba posádky.. Casablanca, Damašek,
prosím než něco vypustíte do éteru koukněte na fakta
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_%C4%8Cesk%C3%BDch_aerolini%C3%AD
Jirka
Nehoda, je nehoda.
Je naprosto irelevantní z jaké příčiny.
Koukam, ze rusti trolove jsou uz i na z dopravy…
jací trolové?… se proberte z manipulace a přemýšlejte svojí hlavou
poledení roky se všude vnucuje ostatním názor že to co je americké je jediné dobré a to co je odjinud, nedejbože z ruska je vždy 100 špatné,
no … mozna vy byste mel vytahnout hlavu ze sputníku a aeronetu.
to, ze tohle sučko je pruser, a hromada šrotu, není žádná manipulace ale objektivní fakt .)
Pamparo, píšeš že:
Dokud si člověk věc neprověří ze všech možných úhlů, neměl by vynášet nějaké soudy.
Takže s chutí do toho, ať tady neventiluješ krávoviny, si totiž za vola 🙂
Na téma nehod 737 MAX zde vyšlo asi sto textů včetně toho, že aerolinky chtějí zrušit objednávky. Použijte prosím klíčové slovo 737 MAX ve vyhledávači.
Když už jste zmínil vyhledávač na webu, neplánujete ho vylepšit tím, že by uměl klíčové slovo vyhledávat kromě v nadpisech článků také v textu? Např. když hledám výraz „Praha“, zobrazí mi jenom zlomek ze všech relevantních článků (možná by pomohlo lepší využití štítků?)
Pokud by náhodou toto v plánu nebylo, můžete zkusit funkcionalitu google, stačí (dle Vašeho příkladu) vložit výraz: ‚site:zdopravy.cz praha‘. To najde všechny články, které obsahují slovo Praha
Dobrý den. Možná by se Vám mohlo diskutovat lépe u vás na Aeronetu. Tady Vaše příspěvky nepůsobí ani tak bouřlivě jako spíše směsně 🙁
Aeronet? To neznám. To je nějaký server o létání či letectví? 🙂
Pan Michal o pár komentářů nad tímto na mne také trošku dýchnul „sibiřským vánkem“. Doufám, že se ruští trolové nedostali i na zdopravy.cz… 🙂
To letadlo není možná tak špatné, ale těžko se navazuje na výrobu po delším období bez aktuálního know-how a s možným šlendriánem při výrobě a provozu (viz. Třeba rakety).
Ne není, ani to know-how nebyl problém, nejdůležitější komponenty (podvozek, motory, avionika, pomocná jednotka) byly vyvinuty na Západě (hlavně ve Francii) a v Rusku se jen vyrábí, Rusové dělali jen trup a křídla, tedy to „lehčí“. To letadlo má slušné parametry. Bohužel na ruský bordel ve výrobě se dá spolehnout jako na ranní východ Slunce.
Co mi to jen připomíná?
Aha!
Škoda Zázrak 380.
Navazují na výrobu po dluhých letech, poskládané z kvalitních zahraničních komponentů, nízká provozuschopnost, poruchovost …. atd. 😉
Četl jsem, že naopak za problémy motorů může francouzská část a nikoliv ruská (nízkotlaký kompresor, jinde se uvádí obecněji „studená“ část). Tak jak to tedy je s tím? To už ale odporuje i vašemu tvrzení, že motor byl vyvinut ve Francii. Ale nesetkávám se s tím poprvé, kdy je nějaký rádobyexpert schopen uvést sadu polopravd, kterým jiní budou tleskat. Na IDNESu mě to nepřekvapuje, zde ano. Také mě fascinuje, jak se každý ohání ruským „bordelem“, ale když se dotyčného zeptáme, tak v Rusku nikdy nebyl a tudíž o nějakém ruském „bordelu“ ví jen zprostředkovaně ze zaujatých zdrojů, které bude stále… Číst vice »
A Vy jste v Rusku byl? Já ano, pracovně jsem tam s přestávkami strávil více než 2,5 roku. A věřte mi, že takový bordel jaký tam panuje nevidíte ani v mnoha rozvojových zemích. Jinak konkrétně problém s motory nespočívá ve vadné konstrukci, ta je v pořádku, ale v neschopnosti ruských subdodavatelů dodržovat technologickou disciplínu. Prostě to nedokáží dělat pořádně. A motor byl skutečně vyvinut ve Francii firmou Snecma, podíl Saturnu na konstrukci byl minimální. Že se Rusové tváří, že to není pravda a pak následně svoje problémy svádí na jiné je pro tuto zemi typické.
Ano, také byl několikrát. A od známých vím, kteří tam pracovali, že si to v Rusku pochvalovali mnohem víc, než třeba na Slovensku nebo v Saudské Arábii. Jen mě překvapuje, když je to tam tak hrozný, že jste tam tedy vydržel více než 2,5 roků. Předpokládám, že peníze asi tehdy nesmrděly, ale teď se holt říct něco pozitivního na Rusko nenosí. Ale jsem rád, že nejste jeden z těch, které jsem zmiňoval, protože je to dost časté. A teď k tomu zbytku. Odkud máte ty uvedené informace? Mohu poprosit nějaký relevantní zdroj, protože nic takového nejsem schopen dohledat. Děkuji.
A Vám přijde jako relevantní zdroj “ Od známých vím “ 😀 vtipné
asi podobné jako jedna paní povídala
pražák – nick velmi trefný , ještě připsat tu kavárnu a je to, no ne
Ono je spíše typické a klišoidní to co o Rusácích píšete. Propaganda našich masmediíí je vidno úspěšná. Má li někdo zkušenosti opačné, tak máte jasno – proruský trol, aeroweb, putinomilec, a tak dále. Jak je ten Váš svět jednoduchý. S technologickou nekázní máte možná trochu pravdy, ale věřte mi, zlepšuje se to, paradoxně po zavedení sankcí hloupými ocásky ameriky se tito docela bojí, když se to nyní Rusákům (ale i třeba Iráncům) daří zlepšovat. A je co zlepšovat, v době, kdy zde vesele kradla klauzovská klika oni byli vinou gorbačeva úplně nepředstavitelně na huntě.
Který konkrétní ruský výrobek má technickou úroveň a uživatelskou podporu srovnatelnou s USA nebo Evropou ?
Mají (v ČR, jinde situaci neznám) téměř monopol na ozonizační zařízení. Výborně prodávají akrobatické a turistické letouny. Potraviny (mnohem lepší, nežli zde – z vlastní zkušenosti). Kvalitní nářadí (to se od n ich ostatně vozilo vždy). Dává se to tam celkem do kupy, a to leckoho děsí – nevím proč?
JJ, vždycky když někde prohráli výběrko, tak za to mohla „polítika“ :-)).
Mám 30 let technických a kontraktačních zkušeností s Rusy. V Rusku jsem byl mnohokrát. Nikdy bych si od nich nekoupil nic složitějšího, než titanové kladivo.
Rusové nikdy neměli technickou ani bezpečnostní kulturu. Nikdy nedokázali vytvořit komplexní systém marketingu, projektování, výroby, prodeje, servisu a technické podpory uživatelů. Všichni jejich zákazníci si stěžují na totéž.
Aneb jak ruský bordel ve výrobních podnicích zase jednou zvítězil nad dobrým projektem.
Zdá se, že jste v Rusku v nějakém výrobním závodu pracoval, že o tom tolik víte. Můžete se na toto téma rozepsat více? Děkuji.
Který konkrétní ruský výrobek má technickou úroveň a uživatelskou podporu srovnatelnou s USA nebo Evropou ?
Sukhoy Super Jet MAX?