Rumunská lekce Správě železnic. Modernizace trati do Bulharska ukazuje předražené české stavby

Vizualizace modernizované trati Bukurešť - Giurgiu. Foto: CFRVizualizace modernizované trati Bukurešť - Giurgiu. Foto: CFR

Kilometr modernizace trati do Giorgiu vyjde o 18 % levněji, než podobná akce v Česku vysoutěžená před šesti lety.

Rumunský správce železniční infrastruktury CFR začne s rozsáhlou modernizací 93 kilometrů trati z Bukurešti do města Giurgiu ležícím na hranicích s Bulharskem. Způsob, jakým infrastrukturní manažer přistoupil k celé akci z pohledu výběru zhotovitele, může být velkou inspirací i pro Správu železnic. O výběru zhotovitele informovala CFR na svých stránkách.

Zásadní je totiž dosažená cena: za kompletní modernizaci, elektrizaci, zvýšení rychlosti na 160 km/h a instalaci traťové části ETCS jednokolejné tratě zaplatí CFR celkem v přepočtu 10,192 miliard korun. Jeden kilometr modernizace tak vyjde na 109 milionů korun. Odhadovaná cena byla o více než 700 milionů korun nižší.

V Česku takovou rozsáhlou modernizací prošla nedávno trať z Olomouce do Uničova. Došlo ke zvýšení rychlosti na 160 km/h, elektrizaci a instalaci ETCS.

Cena za práce, které se vysoutěžily v roce 2019? V přepočtu 133 milionů korun za kilometr, tedy o 22 % dražší než v Rumunsku. Ceny v roce 2019 byly navíc ještě výrazně nižší.

Méně konkurence, vyšší ceny

I když nelze obě stavby porovnat tak, že jsou stejné, mají velkou podobnost. Především ukazují zásadní rozdíly v přístupu k nakládání s veřejnými penězi.

Rumunský správce jde cestou velké zakázky, která může přilákat i silné mezinárodní hráče a zvýšit tak konkurenční boj. Do rumunského tendru přišly čtyři nabídky. Do největší letos zahájené zakázky Správy železnic – modernizaci uzlu Česká Třebová za 17 miliard korun – dorazily pouze dvě nabídky. Když se soutěží instalace ETCS, přichází jediná nabídka. Omezená konkurence vede k vyšším cenám.

Kilometr za 704 milionů. „Rychlotrať“ Brno – Přerov ukazuje předraženost české železnice

Správa železnic jde raději cestou rozdrobení modernizací na úseky po několika kilometrech. Jediný pokus vysoutěžit dlouhý úsek najednou se zatím nepodařilo dokončit. Jde o instalaci ETCS z Kralup nad Vltavou do Děčína a dál na hranici s Německem. Více než dva roky po zahájení soutěže není dosud uzavřená. Nápad na větší soutěž než rozdrobení na menší úseky nepřišel od Správy železnic, ale přikázalo ho ministerstvo dopravy.

Jen dva soutěžící. Vyloučení Alstomu z největší zakázky na ETCS v Česku platí, rozhodl ÚOHS

Trať z Bukurešti do Giurgiu vede na bulharské hranice, roky je ve velmi zanedbaném stavu. Zakázku získalo sdružení RailWorks Association, kterou tvoří společnosti Arcada Company a Alstom. Vítěz musí celou akci také naprojektovat. Většinu nákladů má zaplatit Evropská unie. Stavba má trvat tři roky. Elektrizace umožní lepší napojení na most přes Dunaj do Bulharska. Detailněji je stavba popsána na stránkách CFR.

Tagy alstom Bukurešť - Giurgiu CFR Správa železnic
22 komentářů