Rumunská Kluž získá metro, součástí první trasy bude 19 stanic
Vizualizace jedné ze stanic nového metra v rumunské Kluži. Zdroj: Youtube.com - Emil Boc - Simulare Metrou Cluj-Florești
Po dokončení bude metro v Kluži první plně automatizovanou linkou metra v Rumunsku.
Pěkné. Za povšimnutí však také stojí v článku zmíněné termíny. Obávám se, že v českých poměrech neostižné. Kološvár jede ;D
Moc pěkné. Design stanic je takový čistý, střídmý, jednoduchý a přitom velmi lidský. Žádná okázalá architektonická gesta k ničemu. Kombinace bílých obkladů s kresbou zajímavých staveb (pravp. přímo z města Kluž) to celé zjemňuje. Jako byste byli někde v útulném hotýlku a ne ve stanici MHD, kterou chcete co nejdříve prolítnout, protože všemi smysly jednoznačně hrůza. Docela slušně strčili do kapsy celou slavnou Prahu i s Patrikem.
Hozená rukavice Déčku.
Poslední zatáčka před Vídní stále bez metra, zatímco Kluž…
Poslední zatáčka před Vídní už přeci tento rok stihla slavnostně otevřít trasu A i trasu B.🤣
Pravda, na to jsem zapomněl. Jen ty trasy jsou co do výše rychlostí „mírným pokrokem v mezích zákona“.
Tam bohatě stačí výrazně lepší preference MHD, nové rychlé tramvajové tratě (s tunely) a metro S mezi Řečkovicemi, Kr. Polem, Sportovní, Moravským náměstím, neodsunutým Hlavákem, Zvonařkou a Heršpicemi (ideálně se špičkovým intervalem okolo 5 minut, mimo město pak 10 min směr Kuřim, Modřice a Střelice)…
A že to nestačilo v Kluži??
A co je to vlastně to „lehké metro“ ?
Jezdí to po kolejích, v tunelech….
Nižší kapacita souprav (kratší či užší) a menší stanice a tím pádem i nižší náklady na jeho výstavb
„Kratší a užší“ Tak to jsem ani netušil, že když vznikalo londýnské metro, tak už vlastně stavěli lehké metro… 🙂 Ale vážně. 80 % nákladů na výstavbu podpovrchových linek je ražba či hloubení tubusu tunelu. Jestli jsou pak soupravy kratší (kratší stanice) už tak velkou roli v rozpočtu nehraje. Aby bylo dosaženo skutečně výrazného snížení nákladů, musí „lehké metro“ zvládat větší stoupání / klesání a ostřejší oblouky. To umožňuje trasování v příznivějších podmínkách (např. z pod řeky rychlé vystoupání k povrchu a hloubení z uliční sítě, popř. rychlé vystoupání ma most nad uliční síť. A zatočení metra ve stopě nadzemní… Číst vice »
Me stejne nejvice bavi Glasgow… i kdyz tam stanice upravuji, tak ta velikost vlaku a sirka nastupist je neskutecne mala…
https://www.youtube.com/watch?v=u4VTltNg1FA
Wikipedia: Lehké metro
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lehk%C3%A9_metro
Umím si představit lehké metro i v Brně. Jedna linka Řečkovice – Modřice a druhá Bystrc – Líšeň.
Řečkovice – Modřice: proč by podzemka měla jezdit ve stejné trase, kde dnes už vedou koleje, byť dvou linek šalin. Navíc trasa po Vídeňské až dozadu do Modřic byla postavena v parametrech „rychlé šaliny“, tedy jako izolovaný dopravní systém bez křížení s auty.
A současně jsou obě místa Řečkovice – hl.nádraží – Modřice už dnes spojeny vlakem.
Princip metra je hlavně zefektivnit dopravu v centru města, která se šalinou díky křižovatkám nedá urychlit. V Praze se taky nemuselo stavět céčko z Holešovic na Kačerov, když obě místa spojuje vlak a přesto se jedná o nejvytíženéjší úsek metra v Praze.
V Brně by prozatím stačila agresivnější preference pro šaliny. Ušetřené minuty by ve výsledku hrály proti metru, jelikož mají šaliny kratší docházkovou vzdálenost, odpadá vylézání apod.
agresivnější jakože vůbec nějaká
Jneže nejpomalejší je šalina tam, kde auta vyhnali – na Svoboďáku. Všude jinde může 2x rychleji.
Akorát jede v tomto případě poloviční vzdálenost, než ta auta, a je také městotvorným prvkem (zásobuje lidmi a nakupujícími přímo historické jádro, které díky tohoto žije).
přes Husovu to není dvakrát dál než po Masarykové…
No to právě s tím lehkým metrem obvykle nebývá takový problém dostupnost zastávek – kratší eskalátory a tak. Ostatně, co říkáte na současnou módu nadchodů nad kdejakou silnicí, to je dobrá dostupnost pěší když místo nějkých 15m to bývá 45m a dvoje schody á 5-6m výškového rozdílu??
Ta šalina se bohužel pohybuje (kromě okrajových částí) po běžných ulicích, tam nenaděláte rychlost (špičkovou, ne průměrnou) ani 50kmh (bo takový pojízdný gomokolem a pochozí kolejový systém snad ani nevymysleli), a zastávky chtějí mít lidé nejlépe všude, takže se staví každou minutu…
Akorát to C obsluhuje oblasti, jež vlak míjí, a ulevuje i tak plným tramvajím. Spíše už by se tam nemuselo cpát D, pokud by vlak dostal druhou kolej a byly obnoveny některé tramvajové tratě v centru, což je v plánu; a nemuselo by pak být na východě suplováno „metrem Ö“.
Jsem velký zastánce podpovrchového řešení veřejné dopravy v Brně. Průjezd přes širší centrum už reálně po povrchu nejde více zrychlit. Ale myslím si, že podpovrchová varianta by měla nabídnout spojení větších přestupních uzlů, ideálně trasování i v jiných směrech než současné vedení šalin nebo tam, kde ty kapacity opravdu nestačí. Proto se mi nelíbí myšlenka na trasu z Řečkovic do centra, protože a) v Řečkovicích žádný velký přestupní uzel není a reálně nebude. Ten je v Krpoli u nádraží. A b) vést podpovrchovou variantu „pod kolejemi“ šaliny, které vedou rovno až do centra je kanibalizace současného řešení. Tam, kde je… Číst vice »
ano, vlakem přes Obřany. kdo to má, okružní vlakovou linku? byla by škoda nahradit ji nějakým rychlým spojením.
Myslíte jako tím vlakem co to bere hezky oklikou přes Majlont jo? A zastávky má vysloveně „po ruce“ jako třeba ta v Modřicích na Nádražní, v Horních Heršpicích na Výpravní nebo v Židenicích na Lazaretní?? To jsou věru „živé dopravní uzly“…
Ono holt koleje (obzvlášť „velkého“ vlaku) se tak nějak špatně snášejí s ostatní „civilizací“ (přinášejí takové výhody jako přejezdy se závorami a zvoněním) a jsou tedy normálně vystrčeny někam na vyhnálkov…
Pokud se „to“ nezakope aspoň částečně pod zem, tak z toho rychlý a přitom dostupný (zastávky v dobrých místech) nebude nikdy.
Já si dovedu přestavit severojižní kolejový diametr v parametrech pro vlak. Protože zavádět třetí a nekompatibilní systém kolejové dopravy je blbost.
Nojo, ale aby to přes to centrum (v drahém tunelu) jezdilo jen po patnácti minutách je vysloveně hřích… chtělo by to ještě něčím proložit na polovinu a po výjezdu na povrch zatočit do druhé větve, jako do té Bystrce třeba… „něco“ co by bylo kompatibilní s vlakovou kolejnicí a trolejí a zabezpečovačkou, ale dokázalo to jezdit i na něčem přívětivějším než „plnotučné“ koleje a drát s 25kV…
Takže Bukurešť už má Sbahn na letiště a Kluž má metro. A pak koukáme na Rumuny zvrchu. 😀 😀
To zas úplně nemá, je to jedno (ve špičce dvě) nacpané desiro v komicky nepravidelných intervalech po v zásadě z velké části jednokolejné trati. Plná elektrifikace a dvě koleje se tak nějak budují, ale po Rumunsku (pomalu).
Vtipné jsou plánky sítě metra umístěné ve vozech, kde je čárkovaně zakresleno i prodloužení na letiště včetně názvů stanic. Poprvé jsem tam byl v roce 2015 a už to tam měli, ale předpokládám že nic takového se celou dobu ani budovat nezačalo.
Ano již brzy na letiště #mynic
tak to jsou cary na mape, ale kdyz uz se srovnava s Prahou, tak uz pred par lety se otevrela nova linka M5 srovnatelna s prazskym deckem a ted se pripravuje jeji prodlouzeni pod centrum (i u M4), zatimco Praha teprve kuta nekde pod Olbrachtovou
No my nemáme ani to Desiro na letiště. Ono to se to buduje, ale tak nějak po Česku.
Praha ma efektivne lepsi spojeni verejnou dopravou na letiste nez Bukurest, to desiro po 40 minutach by nas moc nevytrhlo, to by byl takovy AE bus+, zatimco v Bukuresti to je vyrazne zlepseni. Jestli bude mit driv „skutecny“ s-bahn na letiste Praha nebo Bukurest nevim, sance mi prijdou zatim relativne srovnatelne, Bukurest ma asi vyhled o neco lepsi protoze technicky jde o mene narocny projekt, i kdyby si SZ dokazala vytahnout hlavu ze zadku, prace samotne zaberou lepsi cast dekady, CFR by to melo za dva roky sfouknute.
Proč? Je to starý šrot. Šotouší touží po beztlumičové Bardotce na povrchové dvojkolejce, aby to dali místním lidem sežrat, co nejdéle uzavřené přechody pro chodce: https://mapy.cz/s/losukezuha
https://youtu.be/TVJoVsszAcE
Po Rumunsku nebo po rumunsku?
Podobně to stále více platí i pro Polsko.
Stanice Europa unita
Koukám že se zase vrací do mody ideologické názvy stanic
Členství v EU Rumunsku obrovsky prospělo.
Nám samozřejmě taky, ale u nás není moc populární na to poukazovat.
Např. v Sofii mají také jednu ze stanic metra pojmenovanou po Evropské Unii. Jako poděkování za to, že úsek, na kterém stanice leží, pomohla EU výrazně zafinancovat.
ok, ale tohle ani přímo na EU neodkazuje. Je to stanice „evropské jednoty“. EU se rumunsky řekne jinak. Má to podobnou konotaci asi jako náměstí Míru. Fakt nechápu, že na to někdo marní svůj čas napsat takový komentář, myšlen původce tohoto vlákna.
Stanice Náměstí Míru obsluhuje náměstí Míru, tam je to logické.
jezis, tak dtto název náměstí 😀
Dezorientace cestujících jako poděkování. 🙂
No a? Že něco někomu prospělo, je pěkné, ale stanice veřejné dopravy by měly především odrážet místní názvy. To nemá nic společného s přízní či nepřízní vůči Evropskému společenství. Pokud by ta stanice obsluhovala nějaké území toho jména, proč ne. Jinak je to na hlavu postavené. Unie není od toho, aby se jí někdo klaněl, nýbrž aby byl zapojen.
Názorný příklad je třeba Pražského povstání, že
Hlavně neumíme ty peníze rozumně využít.
Název stanice „Europa Unită“ = Sjednocená Evropa
Evropská unie = Uniunea Europeană
evropská jednota = unitate europeană
https://translate.google.cz/?source=osdd&sl=ro&tl=cs&text=Europa%20Unit%C4%83Uniunea%20European%C4%83unitate%20european%C4%83&op=translate
koukám, že jste ještě nevytáhl hlavu z prdele
Rumuni si na rozdíl od věčně nespokojených dezolátů dokáží zatím členství v EU vážit, protože si ještě pamatují, v jakých sračkách byli. Ale nebojte se, i tam vyroste generace „za Ceausesca bylo líp“.
No a v Bratislave v Petržalke sa snažíme už ani neviem ako dlho vybudovať 3,9 km električky, na rovine, bez tunelov a skoro všetko preplatila EU a tu v Kluži rovno metro a ešte k tomu 22km…
No v Jablonci v N. se snaží prodloužit tramvaj o 800 m …
Na druhou stranu ta tramvaj není tolik potřebná jak v Bratislavě.
Pokud vím, tak v roce 1988 se začalo v Petržalke budovat metro sovětského typu, ale jak rychle se stavba začala, tak rychle se zase ukončila, tuším v roce 1990. Kdyby se stavba neukončila, respektive začala o pár let dřív, dnes mohla mít Bratislava metro … věřím, že peníze by se na to v tehdejším Československu našly ….
Áno, je to pravda, tam, kde sa teraz buduje električka, tak presne v tej stope malo ísť metro. Dokonca sa postavilo aj depo – ktoré sa teraz niekedy zbúralo…
Nedokážem si však predstaviť, odkiaľ by sa zobrali peniaze na prevádzku a údržbu, lebo mesto Bratislava má o polovicu menší rozpočet ako Brno. Jedna jazda by musela stáť aspoň 2€, aby to fungovalo….
Přijde mi to velmi levné. 22 km za 43 miliard. Praha staví 11 km za 52 miliard .
Jestli to nebude tím, že stanice jsou kratší, tunely užší …. stanice jsou téměř podpovrchové, nikoliv hluboké …. ono, když se to sečte, tak věřím, že se dá ušetřit nemalý peníz ….
Město velké jak Brno a má metro. 🤔
Však Brno by si ten SJKD zasloužilo.
No otázkou je, jak zajistí financování. Brno by 50 mld. Kč ze svého za stávajících podmínek určitě nedalo. Přitom je to částka, která odpovídá tak 40 % alokace OP Doprava v ČR. Pochybuji tedy, že Kluži většinu zaplatí z dotace EU. Pak je otázkou, jak moc kouzlili se studií proveditelnosti a na jaké částce se nakonec zastaví. Aby to nedopadlo třeba jako s metrem v Bratislavě…
Metro se ve vetsine evropskych zemi plati spise ze statnich penez.
Brno za ně chce ovšem stěhovat osobní nádraží, argumentuje nedostatečnou kapacitou pro příměstské vlaky – jejichž část by přitom šlo „uklidit“ právě do diametru. 🙂 Že odsunem může naopak část lidí vyhnat z vlaků, je mu jedno. Tak se tu hospodaří.
A je otázka zda ze svého a kolik.
A kolik je to veřejný zájem.
A právě proto by se to mělo stavět…?
Zajímavé dilema, jestli si posunout nádraží a nebo mít úplně nové metro…
Takové dilema neexistuje – Brno chce obě. Odsun s SJKD
A samozřejmě dlouhodobě nedostává ANI JEDNO… o obou projektech se mluvilo už když mi bylo 10, dnes je mi 50 a pořád ještě se ani nekoplo, natož aby to bylo hotové…
Je taky otázka jak je město financováno. Mnoho států má nastavený daňový mix tak, že jsou města financována výběrem z daní z hodnoty nemovitosti / majetku lidí žijících ve městě. Nevím jak to má Rumusnko, ale pokud to mají udělané rozumně, pak se takovéhle investice navracejí mnohem rychleji než u nás.
Kord když je to v Rumunsku.
Vícezdrojové financování samozřejmě. Část půjde z NGEU (EU „postcovidového“ fondu), část z jiných EU fondů, část ze státního rozpočtu, část z místních rozpočtů.
Myslím, si, že Brno má o nějakých 80.000 obyvatel víc a jeho rozloha je větší …. ale neberte mě, prosím, úplně za slovo …. všichni jsme omylní …. 🙂
Neznám místní reálie, ale přijde mi, že by možná pro 350 000 město byla lepší hustší síť tramvají za nižší cenu.
Aglomerace má skoro půl milionu, do toho se tam nachází jedna z největších a nejlepších rumunských univerzit, kam jezdí hodně Maďaři nebo Srbové (proto je většina oborů v těcho jazycích i vyučována). Je to celé velmi kosmopolitní a živé město. Určitě doporučuji. Kdybych si mohl podruhé vybrat erasmus, jedu tam. Aglomerace má lehce protáhlý tvar, takže jim to vyšlo asi nejlíp, udělat jednu takto kapacitní páteř. Zbytek doplní tramvajemi a hlavně trolejbusy, do kterýych taky sypou slušně. Navíc staví lehké metro, neberou to hned jako my, zakopat všechno „kilometr“ pod zem i na periferii a pak se divit, že je… Číst vice »
Plán linky metra Cluj:
https://metroucluj.ro/index.php/harta-draft/
Díky. Ta jediná tramvajová trasa vede v podstatě rovnoběžně, ale o kus severněji, takže se budou doplňovat.
Tramvaje zakopané pod zem už ovšem zhoršují dostupnost, případně orientaci. Smysl to má tam, kde nelze na povrchu vytvořit dostatečně propustnou trasu pro požadovanou kapacitu, zejména kvůli zástavbě (autostrády nepočítám). Brno už mohlo dávno začít s vlakovým diametrem, místo toho nesmyslně odsouvá osobní nádraží ze středu města. Pouhé zakopání „elektrišalinií“ tyto možná zrychlí, zato se k nim bude hůře dostávat (pár metrů pod zemí přitom asi bude zrovna v centru trochu problém, záleží na podloží).
Opravdu typický Čech. Sice o tom vůbec nic nevím, ale musím těm … poradit.