ŘSD žádá o prodloužení stanoviska EIA ke středočeské D3, spolek je proti. Ministr jede uklízet

Dálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSDDálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSD

Ministr bude uklízet část toku od Žampachu v místech, kde bude údolí Sázavy překonávat 113 metrů vysoký dálniční most.

Příprava středočeské dálnice D3 se zacykluje. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) žádá už podruhé ministerstvo životního prostředí (MŽP) o prodloužení kladného stanoviska v procesu posouzení vlivu stavby na okolí (EIA). Souhlasné stanovisko MŽP bylo vydáno v roce 2012, v roce 2017 bylo poprvé prodlouženo o pět let, do 1. února 2022.

„Do rozhodnutí MŽP je toto stanovisko stále platné. K žádným změnám ani doplněním nedošlo a sami čekáme na rozhodnutí, jehož součástí bude i doba jeho prodloužení,“ uvedl mluvčí ŘSD Martin Buček. Proti automatickému prodloužení se ale postavil spolek Alternativa středočeské D3, který se dlouhodobě staví proti takzvané západní variantě, tedy vedení dálnice přes Posázaví kolem Jílového. Tuto trasu nedávno definitivně potvrdil soud.

Vedení středočeské D3. Pramen: ŘSD

Vedení středočeské D3. Pramen: ŘSD

Podle spolku se podmínky v krajině změnily, mimo jiné se rozrostly některé obce. „Původní posouzení vůbec nezahrnuje zásadní skutečnosti, například že byl dokončen IV. železniční koridor, před dokončením je dostavba D4, částečně je modernizována silnice I/3. V návaznosti na to se změnily dopravní toky, pro něž je D3 disponována, a je na místě revidovat samotný dopravní význam této dálnice,“ napsal spolek ve vyjádření pro media. Spolek považuje plán za zastaralý a zatěžující krajinu.

ŘSD aktuálně předpokládá, že středočeský úsek D3 se bude stavět v letech 2025 až 2029, podle ŘSD jde nicméně o „silně optimistický“ předpoklad. Celkem jde o 58,6 kilometru rozdělených do pěti úseků. ŘSD je chce zprovoznit všechny najednou.

Ředitelství silnic a dálnic už v listopadu zahájilo na celé trase geotechnický průzkum. Aktuálně silničáři usilují o pravomocné územní rozhodnutí, pro které ale potřebují rozhodnutí o výjimkách pro zvláště chráněné druhy. O výjimkách rozhoduje kvůli objektivitě Krajský úřad Plzeňského kraje, který první rozhodnutí vydal už v roce 2020. Tato rozhodnutí byla napadena námitkami odpůrců stavby a v odvolacím řízení ministerstvem životního prostředí zrušena a vrácena k novému projednání.

Na místo stavby se dnes chystá ministr dopravy Martin Kupka. Bude zde sbírat odpadky v rámci 17. ročníku akce Čistá řeka Sázava. Dobrovolníci čistí okolí řeky v návaznosti na zahájení vodácké sezóny. Ministr bude spolu s dalšími účastníky akce uklízet část toku od Žampachu, v místech budoucí stavby středočeské části dálnice D3, kde bude hluboké údolí Sázavy překonávat 113 metrů vysoký most s délkou 787 metrů.

Úklid devadesátikilometrového úseku z Kácova do Pikovic organizuje obecně prospěšná společnost Posázaví.

Tagy D3 Posázaví středočeská část D3
131 komentářů