Silnice Stavebnictví

ŘSD začalo se stavbou dalšího úseku D35. Kvůli chybě vyjde o půl miliardy dráž

Vizualizace stavby D35 v úseku Opatovice nad Labem - Časy. Foto: ŘSD
Vizualizace stavby D35 v úseku Opatovice nad Labem - Časy. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo dnes oficiálně se stavbou nového úseku dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Časů. Společně s loni v prosinci zahájeným úsekem Časy – Ostrov se tak staví aktuálně 27 kilometrů nové spojky z Čech na Moravu, která má být v budoucnu alternativou k D1.

„Část mezi Hradcem Králové a Mohelnicí je tím nejdůležitějším úsekem celé D35, neboť po dokončení bude společně s dálnicí D11 tvořit severní alternativu přetížené D1,“ okomentoval zahájení stavby generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Trasa navrhované dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem - Časy. Pramen: ŘSD
Trasa navrhované dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy. Pramen: ŘSD

Nový úsek postaví sdružení firem Strabag, M-Silnice a SMP, které ze čtyřech nabídek v soutěži přišlo s nejnižší cenou za 3,388 miliardy korun. ŘSD začalo se stavbou o dva roky později, než původně plánovalo. Důvodem byl zásah antimonopolního úřadu, který celou soutěž na stavbu zrušil kvůli chybám v zadávacím řízení. Stavba nakonec vyjde o půl miliardy dráž než kolik byla nejlevnější nabídka v první soutěži od od italsko-tureckého sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (2,833 miliardy Kč). Levnější byly tehdy i další firmy, nová soutěž byla ale vypsána už v době, kdy na trhu začaly stoupat výrazněji ceny stavebních prací.

Původní zakázka skončila na zdánlivé banalitě: kvůli jednomu z formulářů, který byl součástí nabídek. ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně. Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři. Porr ovšem nebyl jedinou nespokojenou firmou. Na ÚOHS se obrátilo také italsko-turecké sdružení.

Sdružení firem má 12,6 kilometrů dlouhý úsek postavit do roku 2022. Stavba začíná u opatovické estakády, na trase jsou dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy. Na trase je hned v úvodu kilometr dlouhý most přes inundační území Labe. Na stavbu navazuje úsek Časy – Ostrov, který se začal stavět v prosinci a který staví sdružení Eurovia, Metrostav a Swietelsky.

Ještě před dokončením obou zmíněných úseků chce ŘSD otevírat staveniště i jinde na trase. Od roku 2021 mají být postupně zahájeny stavby v délce 55 kilometrů, konkrétně úseky Ostrov – Vysoké Mýto, Vysoké Mýto – Džbánov, Džbánov – Litomyšl, Litomyšl – Janov a Janov – Opatovec. ŘSD už získalo územní rozhodnutí na stavbu úseku Opatovec – Staré Město, kde vznikne i nejdelší dálniční tunel v Česku.

Celá dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou, s celkovou délkou 210 kilometrů (hotovo 63 km) bude po D1 (376 km) druhou nejdelší dálnici v České republice.

Zajímavosti na stavbě:

Žárové hroby
Výzkum společnosti Archaia odkryl u Rokytna jedno z nejbohatších a nejrozsáhlejších žárových pohřebišť lužické kultury z pozdní doby bronzové nejenom u nás, ale i v polském prostoru. Na pohřebišti v pískové duně našli archeologové více než 200 žárových hrobů a více než 2000 keramických nádob. V prostoru pohřebiště vzniklo v 50. letech 20. století letiště pro práškovací letadla, takže jej nepoškodila hluboká orba. Vznikla tak možnost zkoumat perfektně zachovalé hroby.

Estakáda přes Labe
Účelem estakády je převedení D35 přes inundační území Labe, služební sjezd, polní cestu, koryto Labe a část biocentra. Přemostění tvoří dva nezávislé předpjaté trámové mosty dvoutrámového a komorového průřezu s podélnými náběhy. Délka mostů je 1,06 km. Založení mostů bude hlubinné na vrtaných velkoprůměrových pilotách. Na mostech bude provedena příprava pro osazení samočinného ostřikovacího zařízení proti námraze.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Souprava
Host
Souprava

Až dosáhne D35 k Litomyšli, je na uvážení, zda má dál smysl držet souběžnou lokálku. Už teď většina spojů končí ve Vysokém Mýtě a je vcelku logické, že jen minimum cestující dojíždí do Pardubic z Litomyšle vlakem, natož do Třebové. A i směrem do Hradce to bude nekonkurenceschopné. Po otevření D35 se daná lokálka stane symbolem dalšího ukázkového plýtvání.

-TR-
Host
-TR-

Milý cyklofanatiku, běž ty svoje teorie vyprávět místním, třeba do hospody. Jsem zvědavý, zda pro tebe nepřijede sanitka.

A když chceš tak šetřit, doplním, že na staré I/35 bude po výstavbě dálnice místa dost. Cyklostezku nepotřebuješ 🙂

Lech Malý
Host
Lech Malý

Ano, správně! Doba lokálek a osmsetdesítek je skutečně pryč! Jenom nevím, jaká doba bude následovat. Představa doby pumpičkářů a cyklostezek mě skoro děsí. Takový pumpičkář je nejslabší účastník silničního provozu a jako takový nemusí brát ohled vůbec na nikoho. Rozhlížet se při vjezdu z vedlejší na hlavní nemusí, řidič má přece předvídat a přizpůsobit. A chtít po něm, aby na nepřehledném úseku zpomalil, no to už je přímo diskriminace. Ne každý pokrok je opravdu pokrokový.
Dyskljemr: tento příspěvek používá nadsázku (R). Pokud se v něm někdo pozná, je to jeho problém.

Souprava
Host
Souprava

Potrefené husy se ozvaly?

JarynJarin
Host
JarynJarin

A do Prahy busem holoto

VRT
Host
VRT

V normální* zemi k nejbližšímu uzlu. A pak rychlým vlakem.
*CH, D, AT…

Gwann
Host
Gwann

A z Chocně se dostanu do Litomyšle jak? Že škůdci dusí lokálku k nepoužitelnosti je jiná věc, ale „nějaké“ napojení Litomyšle na koridor, a to buď do Chocně nebo Třebové, je nutné. V případě busů se obávám nepoužitelnosti maximální…viz dojezdové části busů Vysoké Mýto – Choceň.

Souprava
Host
Souprava

Po stavbě dálnice se ta silnice značně uvolní, takže bus bude ideál.

Gogo
Host
Gogo

Vím že z mého návrhu pumpičkáře asi trefí šlak, ale nepřidalo by na atraktivitě a využití této lokálky její protažení až do Svitav?
P.S. furt by to bylo v jednom kraji takže Iredo.

VRT
Host
VRT

Takže když připočítáme i obchvat Budějic, kde se sice neklepalo (prý v nejbližších týdnech), ale už tam bagříci vesele jezdí, staví ŘSD na jaře 2019 celkem 138,579 km nových dálnic. To jde.

Laik
Host
Laik

Bude ŘSD stavět na nových úsecích také odpočívky a parkoviště pro kamiony?

Vlaczech
Host
Vlaczech

Ano na jednom z úseku je plánována střední odpočívka jen teď nevím jestli na úseku Opatovice-Časy nebo Časy-Ostrov

Daniel Bečvář
Host
Daniel Bečvář

V úseku Opatovice – Časy bude malá odpočívka Bukovina, mezi Časy a Ostrovem střední odpočívka Dolní Roveň. Obě by měly být oboustranné:
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/8fd5918a-4027-4a1c-81e1-0da8583b2eb6/rsd_odpocivky_2018_web.pdf?MOD=AJPERES

Bohdan
Host
Bohdan

Konkrétně zde: https://mapy.cz/s/3pLLJ . Je to vidět i leteckého snímku.

Pavel
Host
Pavel

Jen doplním, že kromě zmíněného úseku Opatovec-Staré Město, kde je ÚR stále ještě nepravomocné, bylo vydáno ÚR i na úsek Janov-Opatovec, kde už pravomocné je. I když jsem četl, že MD chce stavět úseky D35 postupně, kvůli očekávaným průtahům úseků v okolí Vysokého Mýta a Litomyšle doufám, že se uvedené úseky od Janova ke Starému Městu (pokud ÚR opravdu vyjde) začnou stavět hned jak to jen půjde a nebude se zbytečně čekat. Fungovat mohou i samostatně.

VRT
Host
VRT

Dokonce by to bylo velmi vhodné. I jako řekněme nátlakový prostředek vůči Mýtu a Litomyšli.

Poudy
Host
Poudy

Přesně tak, kdyby se na ně čekalo, tak to pro ně bude ještě vlastně trumf a nový impulz protahovat. Když jim dálnice povede z obou stran před město, tak snad pochopí že je na čase začít uvažovat.

Partneři