ŘSD vypsalo soutěž na nejvyšší silniční most v zemi, vyjde na více než půl miliardy korun

Most přes Střelu na obchvatu Plas. Foto: ŘSDMost přes Střelu na obchvatu Plas. Foto: ŘSD

Most má být hotov do roku 2028.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Antonín

Zdravím. Jsem řidič s povolání z Valašska a přes Plasy a úsek Most Plzeň jsem jel už xkrát . A musím uznat že ten obchvat je tam potřeba stejně tak jak v Žiželicích u Žatce na stejné trase který se staví. Vždy mám,ale obavu z termínů začátku a konce staveb. Z napadání výběrovek (např D11)a dalších rádoby právních kliček některých stavebních firem a jejich chobotnicovych společností které se při lukrativních akcích snaží vykopat levného konkurenta a tím zdržují zahájení staveb. a je mi jedno jestli to bude stavit Číňan,nebo arab hlavně ať to je. Každý si za svou práci musí… Číst vice »

XYZ

Jaký je na té silnici provoz? Nejsem zdejší, ale připadá mi trochu zbytečné stavět drahé veledílo u takového s prominutím zapadákova. Myslím, že v těsném okolí většiny krajských měst je spousta podobných míst, kde se mezinárodní kamiony spouští po formanské cestě do údolí přes náměstí a to jsou hlavní tahy. Tady to usnadní akorát provoz z Plzně na Mostecko, všude jinam se to dá rozumně objet. Jako chápu, že pro místní je to peklo, ale máte tady tucet důležitějších míst, až to bude hotové, tak potom klidně obchvat každé vesnice.

Jiřik

Deset tisíc aut denně. To „veledílo“ je vyvolané terénem, prostě je nutné překonat hluboký zářez řeky Střely. Neexistuje lepší řešení než most.

krteček

Jak je na tom sousední obchvat Kaznějova? Nedalo by se to stavět najednou?

Honza

Problematické podloží, což by vystřelilo cenu do nebe. Vypadá to bohužel, že ŘSD dává od obchvatu Kaznějova ruce pryč. Bude i problém obchvat samostatně obhájit kvůli délce trasy, původně se to mělo spojit s Plasy, aby se dala prokázat časová úspora.

Honza

Bohužel to vypadá, že ŘSD od obchvatu Kaznějova dává ruce pryč. Bylo zjištěno problematické podloží, což výrazně zvedá cenu stavby. Druhý problém bude prokázat časovou úsporu bez spolecné stavby společně s obchvatem Plas.

Jiřik

Zpracovává se dokumentace ke staebnímu povolení.

novák

obchvat Havl Brodu byl o 500 milionů dražší prý kvůli tomu že jsou tam mostky

Happy

Těch mostů tam zrovna není málo. Mostkem bych je fakt nenazýval…

Jaaa

No, celý je to megalománie.

Happy

Takže ten most bude větší než přes Orlík a přesto bude levnější? Jinak je znát, že ŘSD buduje poněkud levněji než SŽ…

libor

to je snad veřejné tajemství, že SŽ to má dražší než ŘSD, však bych SŽ převedl pod ŘSD jako divizi železničních staveb, třeba by pak i byla lepší spolupráce a koordinace…

Klabavátor

U Orlíku se ještě loni uvádělo 685 milionů. To by mi divné nepřipadá.

Roman

Není železniční most užší jak silniční?

Happy

A proto má být dražší?

Tom Matto

Nema vyssi nosnost, o dost?

Hara_Pes

Samozřejmě, kolik silničních mostů se staví na 22,5 tuny na nápravu

Pozorovatel

To je zase ohýbání principů v podání ŘSD.
V čem spočívá ten „Design“, když uchazeč dostane stavební povolení a musí „vymyslet“ obloukový most?
A proč je stavba rozdělena? na most a zbytek? Není to náhodou účelové dělení zakázky? Dopadne to stejně jako na D35 Ostrov – Vysoké Mýto, kde se bude zhotovitel dálnice (Eurovia) vesele přetahovat o přístupy na stavbu a návaznosti se zhotovitelem tunelu (Eurovia) a oba zhotovitelé budou ŘSD claimovat.

Kubrt

Jako že projekt toho mostu je práce na jedno odpoledne a nestojí za řeč??

Pozorovatel

Ne, jako že „Design“ v původním smyslu znamená, že zhotovitel (a ne zadavatel) navrhne nejvhodnější technické řešení a pak ho postaví. Ale tady je řešení už dáno, tak nechápu, proč se to nesoutěží normálně jako červený FIDIC.

Kubrt

Protože projektovat bude zhotovitel, nikoliv objednatel.

Pozorovatel

A co bude zhotovitel projektovat? Když bude mít v ruce stavební povolení? Pokud bude mít snahu ho měnit, tak narazí na termíny. Původní myšlenka žlutého FIDICu je ta, že zhotovitel navrhne řešení – tedy jestli most obloukový, zavěšený, kolik bude podpěr a kde, jestli bude ocelový nebo betonový…. Ale v podání ŘSD je to tak, že řešení je dáno a projektování zhotovitele se omezí na rozpracování dokumentace pro stavební povolení.

Kubrt

Chcete stavět most podle DSP? Asi ne, že.
Já mám taky rád korektní vyjadřování, ale tohle mi tedy žíly netrhá.

Pako

Podle DSP nepostavíte ani propustek. Někteří diskutující viděli stavby jen z okénka rychlíku.

Slávek

Soutěží se samozřejmě podle Red Book a bude se jednat o klasický měřený kontrakt. Zhotovitel (jak je obvyklé) bude odpovědný za zpracování realizační dokumentace.

Happy

Tohle jsem říkal už dávno, že stát to má soutěžit jako celek. Má pouze říct co chce, kde to chce a pak to převzít se zárukou. A ne že se pak leta bude soudit za zfušovanou stavbu, kde se dohaduje projektant se zhotivitelem, kdo to zpatlal.

Václav

Tak postavit dobře a přitom levně silnici umí hodně firem, tak proč jim nedat šanci. Naopak stavba unikátního mostu je práce pro specialisty a proto chápu to rozdělení. A že si firma sama vypracuje finální projekt také chápu. Vizuální podoba je zadaná, ale firmy specialujízící se na takové mosty mají každá své know-how a tomu je třeba i přizpůsobit i projekt. Proto je dobré, když si ho firma vypracuje sama. Nakonec předpokládám, že ve výběrovém řízení na most nebude cena jediným kritériem, narozdíl od zbytku stavby.

Jan z Rokycan

Reálně si to ale ty velké stavební firmy projektovat nebudou. (Samozřejmě, že projektant zohlední jejich požadavky).

Je to vždycky sdružení stavební firmy + projekce. Je pravda, že Metrostav v M4R rozjíždí vlastní projekci, ale na takový most je to pořád celkem málo.

Xaver

Nejvyšší most je Žďákovský, který se nad dnem údolí tyčí do výšky 100 m, akorát z poloviny je údolí zatopené Orlickou přehradou.

libor

neplatí…

tonyton

bude to frekventovaná silnice. Podle videa auto odbočující z hlavní do leva se ještě dá, ale ti co pojedou právě z vedlejší do leva na hlavní směrem na most jsou super na rozstřel a tim ohroženi i jedoucí po hlavní. Proč při takové investici neudělají opět podjezd kde by auta sjela i najela bez ohrožení druhých a plynulost by byla úplně v pohodě.
Když už to tam těm lidem tak zpříjemní, tak jim mají ZARUČIT kvalitní a bezpečnou křižovatku.
ČR to asi mluví za vše.

jinonic

Kterou křižovatku máte na mysli? Původní cestu do Plas od Kralovic, nebo od Rybnice? Ani jedna z křižovatek není nebezpečná. A kdo se na to necítí bude moct sjet do Plas na mimoúrovňové křižovatce Babina (čas videa cca 4:15). Po původní cestě skoro nikdo už jezdit nebude, to mi věřte.

Zlámalík

No tak bych hlavně udělal značení tak, aby to všechny, kdo nejsou místní, hnalo až na ten nadjezd. Jinak každý odbočí při první příležitosti. Osobně bych připojil oba konce obce přes MÚK a tu jedinou MÚK zrušil.

libor

přesně tak, zbytečný luxus mít tolik křižovatek, a vždy je to nebezpečné místo.

SYN

MÚK není úplně levná, obzvlášť tam kde ještě není most (musí se kvůli ní extra udělat. To už bych raději zakázal v nebezpečném směru odbočování na těch úrovňových…

SYN

Ale to už se přece dneska celkem dá řešit… viz řekněme křižovatky na I/43 Kuřim, Lipůvka… Na tom odbočování doleva na hlavní se udělá kousek dvoustopý, přímý průjezd po hlavní se oddělí patníkama, a odbočující doleva jakmile má kousek „mezeru“ tak se napřed přesune do „připojováku“ a tam teprve počká na mezeru ve směru do kterého se hodlá připojit. Žádný zázrak, ale funkční, přitom levné a moc neruší při jízdě rovně po hlavní. Na obou místech byl předtím kruháč a vyhodili ho odtama, bylo to horší…

marek hudec

krasny most na krasnem miste

Bobek

A pěkný doplňkový exponát k muzeu historie stavitelství. 🙂

Vvvt

A s tratí na Most se bude taky něco dělat, nebo to bude navždy klikatice?

Sova

Tam se něco dělá každé léto, ale že by docházelo k nějakému narovnávání jsem nezaznamenal. Takže asi navždy. Navíc úsek kolem Plas patří k těm rovnějším…

libor

přesně, každý rok je tam snad výluka na několik měsíců, ale pokrok žádný 😉

Bobek

V kraji s tím nejsou dobré zkušenosti. Když dráhu stavěli, bylo z toho jezero!

Tom Matto

Nekde jsem cetl, ze prosta elektrizace.

Fliczek

Ano, Správa železnic i tuto trať měla na seznamu tratí k prověření, zda by nešla prostá elektrizace. Ale od té doby zatím „ticho po pěšině“. Jinak na téhle trati se zvyšuje rychlost. Ještě před nedávnem tam byla maximálka asi 75 km/h, teď jsou úseky přes 80 km/h a u Podbořan dokonce 100 km/h. Pravdou je, že aby osobní železniční doprava byla v úseku Plzeň – Žihle konkurenceschopná silniční dopravě (zvlášť po vybudování mostu přes Plasy) chtělo by to zrychlit. Jako nekonečný úsek se zdá vždy úsek mezi Horní Břízou a Kaznějovem. Mezi Plasy a Žihlí, obzvlášť skrz tunely a podél… Číst vice »

Frantisek X

Nechce se. Současná dopravní politika státu tkví v přednostním přizpůsobování silnic. Přizpůsobovat oboje, aby se mohlo soutěžit „co s čeho“, je ještě vzdálenější finančním možnostem, nemluvě o efektivitě takové spotřeby hmot a energií. Už tak jsme si zvolili to méně šetrné…

libor

a co chcete po této trati vozit za náklad? uhlí ? to už se moc nepálí a pálit ani nebude… co tam máte dál?

Jiří Kocurek

Všecko. Zemědělci si pořídí menší kombajny, aby nepotřebovali polní cestu.

Pozor! To s tím kombajnem je jeho nápad.

digi

Kaolin co se nedaleko těží… To je zrovna nesmysl to vozit po silnici…

Kubrt

Oni asi producenti a odběratelé kaolínu měli nějaký důvod, proč přešli z železnice na silnici (a naštvání Františka tím důvodem nebylo). Nezbývá, než založit spediční firmu a všem ukázat, že to po dráze umíte lépe, než kamionysti.

Jaaa

Jistě, a ten důvod je velká podpora silniční dopravy a nulová podpora dopravy železniční.

Zase děláte, jako by to byl přírodní fenomén, přitom jde o lidskej systém. To je furt dokola.

libor

a jak tu podporu a nepodporu chcete vyřešit? ono psát dokola, že silnice fůj a železnice super je hezké, ale jak???

SYN

Jeho recept je jasný – omezit silnice, zakázat náklaďáky. To by bylo abysme je na tu železnici nenahnali!

BND30

A železnice se jako sama podporuje v tom, že konkrétně žatecká je pravidelně vyloučená i několik měsíců v roce a už několik let v řadě po sobě ? Tu se dělá ujíždějící násep, tu most, tu se musí vyřezávat dřeviny…. Hážou si klacky pod nohy sami a pak se diví, že lidi přestalo dojíždění vlakem spolehlivé jako hod kostkou u člověče bavit a přešli na spolehlivější druhy dopravy. To samé nákladní dopravci. Jakou má tato trať při výluce alternativu ? Objížďku přes Cheb nebo přes Rakovník ? Na to se Vám každý vybodne. Železnice má peněz dost, jen se utrácí… Číst vice »

Kubrt

V tomto kontextu bych ještě připomněl týdenní Duškovu stávku v roce 1997; v té době ještě jezdilo po dráze spousta JVZ, dost možná včetně nějakého toho kaolínu z Kaznějova apod.

Jaaa

Naprosto souhlasím. 🙂

SYN

To přece někomu kdo si (naivně) postaví vlečku a nakoupí vozidla nemůže vadit že mu byznys bude pár měsíců stát… to by nikoho nerozhodilo, že…

SYN

Viz raději nickolejný provoz než něco dělat „po půlkách“ aby to aspoň jakžtakž mohlo fungovat…

Co celé samozřejmě jen za předpokladu že vůbec je nad čím uvažovat, pokud je kolej jen jedna není co řešit když je zavřená.

Jiří Kocurek

Tak vedle v Horní Bříze je to z lomu do výroby asi 1,4 km. To se nevyplatí vozit vlakem.
A hotová keramika vlakem, přijede celá?

SYN

Ne, ten důvod je že pokud „toho“ nemáte celej vlak, tak si počkáte „až se to bude hodit“ a pokud miň než jeden vagon, tak na to rovnou zapomeňte… dovézt na nádraží, na jiném nádraží vám to vyklopí, takže stejně dvakrát potřebujete kamion, sice na kratší kousek ale zato s dvojí překládkou. A pěkně si počkáte až se to na dráze bude „hodit“… Jako za císaře pána když se nedělaly zase takový štráchy s papírama tak jste si celkem reálně mohl pořídit vlastní vůz a půjčit loko, dneska byste na tom vykrvácel, násobně dražší než ty silniční vozidla (náklaďáky)… Prostě… Číst vice »

Fliczek

Nejvíc nákladů jsou asi cisterny do Třemošné, občas jedou vojáci na Doupov, pak se vozí kámen z Mladotic, dřevo převážně ze Žihle… škoda, že na takovou kaolinku v Kaznejově jezdí auto za autem, že se to nevozí častěji po dráze. Stejně tak je kousek Best. To samé fabriky v Horní Bříze. Uprostřed trati moc potenciál není, kromě občasného dřeva. Ačkoliv, třeba chmel, brambory a jiné plodiny. 😀 Jinak samozřejmě nějaké to uhlí ze severu. Eventuelně by byl skvělý autovlak. Aby se ulevilo dopravě na 1/27, když ji podle článku zahlcuje, tak by se na severu naložily kamiony na vlak, ten… Číst vice »

SYN

To tak určitě, vagon chmele! 🙁

Tom Matto

Problem tehle trati je, se aby se nejak vyrazne zrychlila, tak by se muselo zacit uplne od znovu a jinak. Aspon ja jako laik pri pohledu na mapu nevidim moc moznosti rozumneho zrychleni. Je to proste vylet krajem krizem krazem. Zajimave je, ze pres tu bidu trasovani rychlik Plzen – Plasy neni casove zas takova katastrofa, az mi to prekvapilo.

Vic nakladu by se tu mohlo objevit leda az bude elektrifikace. Pry by to byla moznost AT – Budejice – Plzen – Usti – D

libor

no jako ta trasa možná trochu zajímavá, ale problém je snad i kapacita Ústí -D. a hlavně od Vídně je snad lepší jet na sever, dříve stejně bude Ele ČV-Veselí, takže vše spíš směřuje na Prahu (bohužel). A z Linze do Německa možná lepší jet rovnou a objet ČR a tím se vyhnout třeba i 3 kV

qěcy

Tahle trasa pro tranzit je spíš odklonová a alternativní.

qěcy

A čím vyřešíme kapacitu a délku vlaků? Potřebujeme na takovou vozbu nezbytně protáhnout v hodině aspoň pár nákladních vlaků: 780 m dlouhé koleje, trolej, ETCS. Takže přemístění spousty zeminy a to bude pěkně drahý.

Frantisek X

Asi ne, když se kvůli té poptávce po přepravě i těžkých nákladů (!) staví přednostně nová silnice….

Kebab

Holt silnici aspoň potenciálně využijí skoro všichni, železnici pouze někdo a ještě je dražší.

Jaaa

“Holt silnici aspoň potenciálně využijí skoro všichni”

Pěkná snaha o sofismus, ale opravdu ne. 🙂

Jaaa

A koukám, jak vám lidi na ten sofismus pěkně naskakujou. 😀
A pak má tenhle stát dohánět západ. 😀

libor

pokud chcete mluvit o západě, tak se podívejte kolik mají dálnic tam a kolik u nás, kolik zrušili neperspektivních tratí a kolik u nás…. a pak se můžeme bavit. dál . K dohnání západu nám ještě chybí…

Jaaa

Ano, a pak se můžeme bavit dál, jak teď pláčou s přeplněnejma výpadovkama.

Kubrt

To by mě zajímalo, které z těch přeplněných výpadovek nějak korelují s nějakou zrušenou železnicí.

MartinS.

Ale u nás přece nemáme neperspektivní tratě;) Všechny přece mají obrovský potenciál a nejlépe, kdyby se do nich nalily miliardy, aby se ty tratě narovnaly. Co na tom, že jsou už teď daleko od všeho a byly by ještě dál? A provoz na nic by byl nadále 100 lidí za den a 3 vagony dřeva za týden. Potenciál se musí využít;)

qěcy

A hlavně na jejích model split.

qěcy

V rozdělení módu nákladní přepravy jsme před západem. Před náma je jen Švýcarsko a asi Rakousko.

Jiří Kocurek

Nicméně má pravdu, po vedlejší silnici se dá jezdit na kole, chodit pěšky, jet s dvoukolákem, maloktrakrorem, pinckem, na skůtru…

… a je-li v zimě zasněženo, tak na těch nesyspaných a neprotahovaných i na běžkách.

Stráťa

Navíc po těch silnicích jede autobus, IZS, zásobování, svoz odpadu…

Jaaa

V pohodě, beru. Smaže všechnu IAD, která veze víc než jen jednoho člověka a bez nákladu, kterou tady účelově nepoužíváte, a vidělo by se, jestli je NOVÁ silnice vůbec potřeba. 😛

PvvS

Takže se zruší i tratě bez nákladní nebo osobní dopravy ?

Jaaa

“Všichni” je sofismus právě proto, co píšete. Vyjeďte si na tuhle novou silnici s dvoukolákem a uvidíte.

Jaaa

A po zemi jezdí vlaky, auta, chodí se pěšky a i na kole. Zrušme leteckou dopravu. Lodní je taky na houby.

Vaše sofismy jdou úplně mimo.

qěcy

Právě že pro železnici bohužel ano.

provozák

Pro tranzitní nákladní dopravu se ta trať nehodí: TR by sice ještě asi i stačila, ale je to hrbatice s množstvím ztracených spádů, takže ekonomika a vlastně i ekologie by dostávala dost na frak: ty doby, kdy tudy muselo jezdit uhlí na čtyři Sergeje jsou už definitivně minulostí. A zadrátovat to ve stávající podobě (stopě) by byla podobná hloupost jako elektrizace jižního tahu přes Horní Cerekev v 70. letech minulého století.

Twix

A proč by to byla hloupost zadrátovat to ve stávající stopě? Co třeba jen po Plasy, aby příměsto bylo EMU (ideálně průjezdné přes Plzeň) a rychlíky BEMU?

qěcy

No že nákladní dopravě by BEMU teda nejezdila.

SYN

Jako já neříkám, ale co pak provedete s tou nákladkou když se tam úspěšně rozběhne osobka, na jednokolejce? To je tak na „trochu od každého“ 🙁