ŘSD už ví, jak překoná s novou dálnicí D52 Nové Mlýny. Levnější variantu preferují i obce

Stávající I/52 zůstane jako doprovodná komunikace.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) převede novou dálnici D52 z Brna do Vídně přes vodní nádrž Nové Mlýny pomocí násypu. Jeho vybudování bude levnější než dvoukilometrový most. Překonání nádrže je nejkomplikovanější částí celé stavby.
Finální rozhodnutí v pondělí v Mikulově představili premiér a ministr dopravy, ŘSD ho již uvádí v aktualizovaném letáku ke stavbě. „Bude to obrovská změna, kterou pocítí všichni. Spojení do Vídně bude rychlejší a bezpečnější,“ řekl premiér Petr Fiala. Stávající I/52 zůstane jako doprovodná komunikace. Nyní tak začne plnohodnotná projekční příprava násypu.
V červenci vydané souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí na stavbu dálnice D52 z Pohořelic na státní hranici s Rakouskem umožnilo ŘSD obě varianty, tedy násyp i most. Obě varianty měly několik podmínek.
Už po vydání stanoviska generální ředitel ŘSD Radek Mátl uváděl, že preferuje variantu přísypu hráze. Nejen proto, že je levnější, ale vycházel i z reakcí okolních obcí na takové řešení. „Tato varianta byla pro všechny místní přijatelnější,“ podotkl v červenci Mátl.
Pro násyp mluví zejména náklady, podle prvotních odhadů je o polovinu levnější než most. Levnější by byla i údržba. Podle dokumentace má vedení dálnice po přísypu menší hlukový dopad na okolí. Zástupci obcí dnes vyjádřili spokojenost s vybranou variantou a opakovaně ocenili vstřícnost ŘSD při jednáních.
Násyp povede v souběhu se stávající hrází horní nádrže. Nekopíruje zcela směrové a výškové vedení současné silnice I/52. Prostor mezi tělesem D52 a stávající silnicí I/52 bude v místě přechodu nádrže dosypán zeminou. Most o 49 polích by měřil 2,424 km.
Ministerstvo v dokumentaci EIA stanovilo celkem 8 podmínek specificky pro násyp a dvě pro most. V případě násypu jde hlavně o kompenzační opatření za ztrátu retenčního a zásobního objemu horní nádrže. V případě mostu by bylo potřeba řešit možnosti průchodu pro vydru říční a také podmínky pro bezpečnou rekreační plavbu.
ŘSD plánuje, že úsek přes Nové Mlýny začne stavět v roce 2029. D52 patří z pohledu povolování mezi nejsložitější dálnice. Rakousko dálnici z Vídně na hranice s Českem přivedli již před osmi lety.
Chybějící úseky dálnice jsou celkem tři. Z Pohořelic k nádrži již běží projektová příprava, příští rok bude žádat o společné povolení. Nejdále je zatím příprava od Nových Mlýnů ke státní hranici, vykoupeno je již 75 % pozemků.
D52 od Nových Mlýnů až na rakouskou hranici má projektanty, běží výkupy pozemků