ŘSD už ví, jak překoná s novou dálnicí D52 Nové Mlýny. Levnější variantu preferují i obce
Vedení D52 přes Nové Mlýny. Foto: ŘSD

Stávající I/52 zůstane jako doprovodná komunikace.

Stávající I/52 zůstane jako doprovodná komunikace.
Co takhle nádrž vypustit, silnice zbourat, řeku nechat znovu zmeandrovat krajinou, a na Vídeň a Mikulov z Brnéčka jezdit jinudy. 🙂
Ale jednejme rychle, aby nádrž náhodou nebyla prohlášena za kulturní památku.
lol, to už mělo stát dvacet let
To to trvalo, ta dálnice velmi chybí
A financování uz vymysleli, nebo to teprve budou řešit?
Dobrý den, dovolím si vstoupit do diskuze Rakousko dálnici na hranicích ještě nemá! Je cca 2,5 km od hranic!
Spíše 8km od hranic. Mezitím je jen obchvat Drasenhofenu v polovičním profilu
V podstatě jen čekali na rozhodnutí české strany, kde se přesně dálnice napojí. Nemůžete postavit dálnici někam, když to Češi dovedou jinam. Takže je celkem chápu…
Plácáte nesmysly. Od roku 2009 je podepsaná mezistátní dohoda a určen přechodový bod D52/A5. Nic Rakousku nebrání v tom stavět až na čáru. Tak jako D3 u Dolního Dvořiště.
A proč by to Rakušáci dělali, když donedávna viděli na naší straně akorát tak neutuchající diskuse a nevěrohodná prohlášení politiků.
Hlavně u toho byl Hašek se slovenským titulem….
Naštěstí na to nebudou peníze.
Bože proč?!! Kolikrát v životě jste tudy jel na Vídeň? To je příšerný úsek!!
Jaká to náhoda v době Pálavského vinobraní v Mikulově. Houby D52, burčáku se jim zachtělo 🙂
Podle vizualizace to asi bude dost ohrožené stoupající vodou, řekl bych. Ale jinak jsem rád, že vyhrála normální varianta, co nebude stát majlant a jako bonus i krásně zapadne do okolí. Těch estakád a tunelů je poslední dobou přespříliš.
Stoupající vodou? To spíš pouštním pískem z budoucí Novomlýnské pouště. Tolik vody aby to zaplavilo nejen Novomlýnské nádrže ale i tu rovinatou krajina okolo do výše náspu tam nikdy nebude.
Tak jak se doposud nikdy nevalila voda přes současnou hráz/silnici, tak je krajně nepravděpodobné že by se po „dosypání“ dalšího materiálu měla šance na tento jev zvýšit…
Pokud by to trasovali tudy, tak už mohlo být hotovo:https://mapy.com/s/cerurenefe
A jakože TAM žádné problémy nehrozí??
Nicméně, hlavní problém byl že se prostě 10 let nestavělo v této oblasti vůbec nic, peníze se seškrtaly a co zbylo se poslalo na jiné stavby…
No, aspoň, že se po třiceti letech už ví jak se bude stavět. Velký pokrok. Skoro si myslím, že ministr dopravy očekává pochvalu. Jenže toto už se opakuje vždy před volbama.
Já bych řekl že s vámi místní obyvatelé nebudou souhlasit. Tato trasa zcela neruší krajinný ráz a vyvolá nevoli mezi místními.
Trasování přes přírodní památku Dunajovické kopce? Tak to ani náhodou.
hezké obloučky. bylo by tam taky 90 jak na D46 u Olšan?
Se jděte projet přes Semmering. Plná 130 km/h a kroutí se to si kopce. Žádná omezení, nic. Max při dešti. To jen u nás dají dvojitá svodidla a sníží rychlost, ..
Ukažte tu mapku místním vinařům a následně rychle utíkejte.
To máte někde i podložené, nebo vás to právě napadlo?
Několik let jsem bydlel v Břeclavi. Snad se dočkají obyvatelé vysněného obchvatu. Bohužel obchvat Břeclavi bude jen v uspořádání 1+1. Bude MUK na křížení D2 a D55. Velká škoda, že D55 nebude pokračovat až k přechodu Reinthal. Tím by vzniklo plnohodnotné napojení od hranic s Rakouskem směrem na Polsko a vyhnulo se Brnu. Tím by potřeba D52 nebyla tak nutná. Stávající D52 vést na Znojmo. Ze Znojma vést dálnici na Jihlavu s napojením na D1 a dále směr Pardubice a napojení na D11. Ve věci náspu u Nových mlýnu, je to ekonomicky levnější, údržba snadnější než mostní kce. Otázkou je,… Číst vice »
Hráz pro dálnici bude dosypávaná do střední nádrže – čili dálnice bude dál od rekreační horní nádrže než je současná silnice.
Jižní obchvat Břeclavi a dále v Rakousku jako dálnice je neprůchozí pro chráněná území.
Je Znojmu i jedna dálnice – natož dvě je nesmysl, protože Rakušané tam žádnou také nemají a nechtějí.
Těleso dálnice bude dosypané do horní nádrže, a aby byl zachovaný její retenční prostor, tak bude prohloubené koryto Dyje na jejím vtoku do nádrže.
Dálnici směrem na Reinthal tam asi nikdo neudělá, ale ať se Břeclav domluví s JMK a můžou tam udělat obchvat jako silnici II. třídy…. Je to jen otázka peněz a včasného výkupu pozemků (prý na obchvat se musí držet pozemky 5let dopředu mi říkal jeden krajský silničář)….
Bude to nepředstavitelná skoda pro jižní Moravu a pritom by nebylo problem vést dalnici vic západně, az za nadrzema. Tam žádné chráněné území neni.
Je, NPP Dunajovicke kopce
Hm, mimochodem, pohledem do mapy byste mohl zjistit že dálnice vede vedle současné silnice, která tvoří hranici CHKO Pálava. Okolo Mikulova sice cípem prochází, ale tam se „vevnitř“ v CHKO nachází tak 75% celého města, jmenovitě i takové perly (v tom cípu) jako Billa, COOP, Lídl, Mountfield, koupaliště Riviéra, hotel Maroli, herna bar RedBlack, Casino Admiral… a pak několik nově „nalinkovaných“ ulic rodinných domků. Tak to s tou hranicí CHKO ani dokonce oblasti uvnitř neberou tak rezolutně, zvlášť když „je potřeba“…
kolik ekoduktů bude na onom úseku? a vše záleží na tom, jestli si v Mikulově zase ten obchvat nezastaví domy, aby se pak mohli vymlouvat, že žádný obchvat nemají.
Doufejme že nebudou mít zájem stavět v bezprostřední blízkosti dálnice a také „za tratí“ (železniční). A kasina už tolik netáhnou, ke komplexu ubytování+benzínka to bude kousek krátkým sjezdem tak snad „jen“ jedna benzínka na opačném směru a víc tam snad nepovolí… jhe to do značné míry otázka místních úřadů. Ale každopádně by dálnice měla mít ochranné pásmo…
mě by zajímalo,jak se tam bude provádět zimní údržba….solí, aby konečně měli i to moře nebo něčím jiným?
Patrně podobně, jako se provádí na D1 u VN Švihov.
jo, ale čím? to, že diskuse tady mají různě pochybnou úroveň je jen doklad toho, že mínusáci mají dojem, že dálnice se v zimě asi neudržuje…. jinak ten jejich duševní zkrat nechápu.
Inertními materiály (drť kameniva, možná je přípustná škvára)… není to zdaleka jediné místo kde je sůl zakázaná, též na spoustě mostů…
o to mi šlo…aby se to nesolilo.
Inertnimi materiály se zimní údržba provádí všude v CHKO.
Dnes se staví dálnice s odtokem do retenčních nádrží . Všude jsou žlaby a vyspádování . Proto jsou dnes dálnice taky tak drahé . Samozřejmě něco se tam asi dostane , ale ta spotřeba soli bude jiná než někde na Vysočině
Bude se dělat stejně jako na stávající I52.
Jako pardon, ale D52 je celá špatně a neměla vůbec vzniknout. Dálnice by měly být takto (hrubě načrtnuto) https://mapy.com/cs/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9j8oPxUQUpaN0xUH.ucn0xU0d2iN0x8sHXin0x8N.Um00xTstg9jebPxT-zs9jvgkxT0G79kKbPxSdRl9kaBPxSDZI9kkEPxRkiwgn0xR8wkdn0xR2ZXgN0xQmitjWKcQpgQpxQaHLdg0xQLfl9kqLPxPtXH9kxZPxP5s0in0xPTe15N0ajQ9lTLP1At9l3lPdiU9lmlPcS69luzPhR2gn0xP6Oq9mCzPxPX3Gi00xPm-D9mNlPxPyDfin0xQJgg3n0xQUKPkN0lxYk10l6z5N0xQo5G9mglPxQvv-9msZPl6U9mzZPxRIme9nElPxRQMDjD0xRaNL9nT0PxRm-q9n10PxR9cD9nnGPxSFA697EJPxS8JImG0xSgJb&x=15.5065410&y=49.3647878&z=8
jo, akorát ten odkaz se ve slušné společnosti dělá takto: https://mapy.com/s/nobarabupe
je to tak, ale nikdo s tím nic už neudělá. Ale ve všech ohledech lepší řešení a hlavně neskutečná úleva pro uzel Brno
Neblaznete. Z toho nic nebude. To už jatovy folklór. Je před volbami a tak se budou předhánět jak by stavěli pokud budou opět u koryt
D52 se postaví, věci už se daly do pohybu, termín sice úplně nevyjde, ale je to na dobré cestě..ale tenhle koncept už nikoliv, přitom to stejně k němu časem dospěje..už i rakousko plánuje úpravy směrem k Břeclavi od A5, ke Znojmu už má střídavý třípruh
Přesně tak, tohle je mnohem lepší reseni.
Proč?
Víte, v řešení liniových dopravních staveb je běžně k dispozici více variant, a málokdy to bývá tak že by jedna z nich byla optimální ve všech možných kriteriích co jich je. Takže ano, není až tak překvapivé že lidi jako vy vymýšlejí varianty které jim zcela upřímně připadají lepší. Ale je tu jeden dost důležitý moment – tu vaši malůvku už asi osm let musíme nutně považovat za „minulost“, rakušáci dovedli A5 k Drasenhofenu a nejeví vcelku žádnou aktivitu ohledně obchvatu Reintalu (a dále Grosskrutu), což jsou okolnosti zcela vylučující použít k nákladní přepravě směrem Vídeň obchvat Břeclavi. A popravdě… Číst vice »
S přestavbou I/38 na D38 od Jihlavy do Rakouska souhlasím, to samé platí i o zdálničnění obchvatu Břeclavi ve směru do Rakouska, ale D52 má v infrastruktuře také své místo. Je to spojince Brna a všeho nad ním s Rakouskem.
Naopak. Trasa D52 existuje hlavně kvůli tomu, že chtěl jistý vůdce ve třicácých letech propojit Wroclaw, Brno a Vídeň.. Navíc tam je tam D2, který vznikla jenom kvůli železné oponě. Původně měla D1 (tak, jak ji nakreslil Baťa) vést ze Zlína dál na Slovensko. Ta síť by potom vypadala takhle (nutno odmyslet pryč celou D2)
https://mapy.com/s/ludogolata
Jojo, to byl tak pošahanej plán, podle kterého byl Zlín středobodem Československa.
Ostatně, jeden z mnoha plánů… tehdy se plánovalo a tvořily koncepce skoro tak dlouho a zuřivě jako dneska, než se konečně (těsně před válkou) začalo stavět (na dnešní D1)…
Omo by vůbec bylo lepší postavit celou Čé eR jinde, jinak a líp…
Neeee musí být přímá dálnice Brno Vídeň stůj co stůj a všechny ostatní varianty musí být zablokovány aby veškerý provoz šel přes Brno!
A zapadá ten váš plán alespoň nějak do koncepce sítě rakouských dálnic?
Opravdu Rakousko privedlo A5 až k českým hranicím? Pokaždé když tam jedu, tak ji tam hledám a pořád se mi ji nepodařilo tam najít…
taky jsem jí tam neviděl, ale marketing, že jsme něco propásli…
Tak tak. Jímavému sebebičovacímu příběhu by neměla v cestě stát nějaká fakta. Vždycky se na to chytne dostatek neználků, kteří věří, ze A5 je až na hranice. Další oblíbený cint je „Dyž voni čekali na nás kde se to napojí“. To je známé od roku 2009.
Stejně tak se na ně bude čekat i s S10.
Trapné, že je v oblasti s frekvencí 5k vozidel za den „pouhá“ příprava na rozšíření 1+1 na 2+2…
Ostatně ČR plně potvrzuje správnost takového přístupu, ani po 10ti letech tam ten provoz vyžadující dálnici nebude protože STÁLE nebude hotová česká strana. Takže peníze které se „neuložily“ zbytečně brzo do asfaltu/betonu. A údržba která celou tu dobu běží v menší míře.
Ale jako jo, jako bonmot zajímavé, pokud někdo nezná podrobněji situaci… tak pro ty upřesňuji, je tam JEDEN kruháč místo budoucí múk a 10km trasy v provedení „halbausbau“, připravené na rozšíření.
Chybí asi 4 km.
Ano, plnohodnotná dálnice od Drasenhofenu ke hranici není, ale celou cestu z Vídně až ke hranici jedu širokou a přehlednou silnicí a neprojíždím obcí nebo akvaparkem.
Je to jen silnice. Ne smysl života.
je to liniová stavba, která bude prznit naší krajinu…
Krajinu przni megalomanské Nové Mlýny, které zničili cenné lužní lesy.
…plné komárů, občas přenášejících různá horečnatá onemocnění…
Obecně ano, ale v českých podmínkách těžko chytnete horečku denge nebo malárii.
To je už jen otázka času. Komáři tygrovaní už několik let v Česku žijí..
Tak nekecat a stavět. Včera bylo pozdě.
napište Ježíškovi, prachy došli….
no vida, odborník na rozpočtovou politiku, který nemá intelektuální kapacitu ani na to, aby zvládl základy mateřského jazyka
Když už máte tak moc rád měkké „i“, tak příště: „prachi došli“
I ta vizualizace je pěkná. vypadá to podstatně lépe než ta předchozí s variantou most. O nějakém výrazném zásahu do krajinného rázu tady snad ani nemůže být řeč.
Pride mi, ze na vizualizaci chyba MÚK pri Aqualande. ci je to zamer alebo chybicka, tazko povedat.
Bude MUK Ivaň o necelé 2 km severněji na logickém místě, to naprosto dostačuje. v blízkosti aqualandu navíc není zdaleka tolik místa aby se tam mohla udělat MUK a hlavně by musela být na výjimku kvůli velmi malé vzdálenosti od MUK Ivaň…
Ty omezení na vzdálenost sjezdů jsou nesmyslný přežitek, nicméně tady souhlas, stačí sjezd u Ivaně.
„Most o 49 polích by měřil 2,424 km“
Škoda že to neprošlo, to byl hezký rekord 😀
Zkoumal jste někdo dokumentaci? Bude tam také pěší/cyklospojení?
To už tam přece dávno je, ne?
no, dávno… zas tak dlouho to není 🙂 ale jo, vedle I/52 je cyklostezka.
A když bude 52 „degradována“ bude to s cyklistikou ještě o něco lepší…
Já bych počkal, co na to Voda z Tetčic
Jen skoda, ze tohle trvalo rozhodnout cca 30 let
Plus je strašidelný začátek výstavby za čtyři roky, to se čtyři roky bude projektovat a žádat o povolení? Není divu že je tato země ohledně infrastruktury tak pozadu.
A já bloud věřil, že zvítězí varianta překonat novomlýnskou nádrž tunelem… 🙂
Tak nějaká malá domů tam určitě taky bude
Ty vydry by si to zasloužily.
Věta „Zástupci obcí dnes vyjádřili spokojenost s vybranou variantou a opakovaně ocenili vstřícnost ŘSD při jednáních“ je takovej balzám na duši. Tohle opravdu dříve bylo takové divoké scifi.
Patrik by si ji měl vyvěsit nad postel.
„Rakousko dálnici z Vídně na hranice s Českem přivedli již před osmi lety.“ … já tam žádnou dálnici u hranic nevidím. 😉
Protože čekají na Česko
Otázka:
Proč asi ASFINAG před lety zapíchl stavbu A5 u Poysdorfu, asi 8 km před státní hranicí?
https://mapy.com/cs/zakladni?x=16.6658816&y=48.7418371&z=12
Nápověda:
Ze stejného důvodu, jako před lety zapíchl stavbu S10 u Freistadtu.
Asfinag
Na AT strane uz jsou cedule Asfinagu ze A5 na hranici zacnou budovat v roce 26
Mám pro ně plné pochopení.
Když vidí, jak frajerům trvá třicet let dohodnout se, kudy postavit dvacet kilometrů, tak si raději počkají, kam ten svůj konec napojí.
A to ještě počkejte, až se dokončí D55 a polské kamiony se objeví v Poštorné/Reinthalu.
objeví se možná tak jednou a jelikož dostane takovýho flastra tak už si to podruhé rozmyslí 😀 Rakušáci si takově věci pohlídat umí velmi dobře…
Tak mohli by ho otočit hned na státní hranici, ale proč neudělat obyvatelům problémy.
Myslím, že rakouská dopravní policie jim velmi rychle vysvětlí, že tudy cesta nevede.
počítají tam s nějakými obchvaty
D55 se odkládá na neurčito. Když vidím na kolik nacenili toto: https://www.youtube.com/watch?v=d1wpOlzInyQ&t=89s
a to je jen do Bzence kolonie. Dalších 13 miliard potom do Rohatce. A to ještě nejsme zdaleka v Břeclavi. Teď když MD Stanjura krouhl o 60 mld bude preferována právě dostavba D52, D35 a D3 na nic jiného peníze nezbydou. D55 začne nejdříve 2035.
Tyjo to je síla… konstrukce jak tovární hala… jsem si myslel že to bude aspoň částečně zapuštěné (řádově metr) a ono to spíš vypadá že je úroveň vozovky nad terénem…
no úsek Bzenec-Rohatec by to chtělo, Rohatec – Břeclav je pak v pohodě, to už je stavěno v polovičním profilu dálnice a jezdit se po tom dá, to tak nehoří
Taky bych s dálnicí od Rohatce na Břeclav nespěchal. V Lužicích si aktuálně užívají dálničního režimu po dostavbě D55 do Břeclavi
V Reinthalu se neobjeví, tam je zákaz vjezdu a je kontrolovaný.
Spíš z nich budou mít radost ve Valticích.
A tuny osobáků.
To se bude honem honem řešit spojka.
Blekotáte nesmysly. V roce 2009 byla podepsána mezivládní dohoda o propojení české dálnice D52 s rakouskou dálnicí A5 na hraničním přechodu Mikulov/Drasenhofen. Od té době je jasné, kde bude přechodový bod.
Výborně! Takže nám je už od roku 2009 jasné, kde bude přechodový bod a už v roce 2025 před volbami jásající český premiér pronese magickou větu: „Bude to obrovská změna, kterou pocítí všichni.“
To se pak ale nelze Rakušákům divit, že si dálnicemi řeší hlavně svoje problémy a stavbu ukončí tam, kde to pro ně začne být zajímavé teprve tehdy, až se k něčemu odhodlá také jejich protistrana.
Kolik, za těch uplynulých 16 let, u nás k D52 vzniklo různých memorand a jiných keců?
Tak hlavně aby si vyřešili Rakušáci Ostumfahrung Linze a tunel Lobau ve Vídni. To bude obrovská změna, kterou pocítí všichni. Zatím tam vznikají memoranda a jiné kecy.
Zatím stavějí Rakušáci dálnice poněkud úspěšněji, než my, a to i přes silnou pozici jejich ekologických aktivistů.
Můžete prosím doplnit, z jaké strany asi tak byla ta paní, za jejíž éry byl mj. i tunel Lobau, nebo Waldviertel Autobahn zaříznut?
Letos na jaře podala Strana zelených návrh na vyjmutí dálnice a tunelu Lobau ze zákona o federálních dálnicích, naštěstí neúspěšně.
https://www.parlament.gv.at/aktuelles/pk/jahr_2025/pk0200
Doufám ze podmínka bude keře a par stromů podél nasypu. Malá věc co udělá ohromný rozdíl vizuálně.
Čekal bych, ze stromy mezi nádrží a dálnicí spíš nebudou…tam se budou oprávněně bát možného narušení hráze.
Důležité je, zda to není v těch 8 podmínkách. Zapojení násypu do krajiny a zakrytí dálnice stromy by tam mohlo být.
Kořeny bývaly pro hráze spíše výhodou, ne? Dodávaly jim výztuž, ale možná už to tak není…
U rybníků ano, ale mám takový pocit, že s tím nakonec byly na Třeboňsku problémy během povodní 2002. Nejsem si tím jistý. Pro současnou stavbu je otázka, jestli ano či ne. To by mě taky zajímalo.
S duby na hrázi že byly problémy? Co to plácáte za bludy?
No dodávaly „výztuž“ ovšem jen do konce „života“ onoho stromu, ve stárnoucích kořenech začínalo odumírání a všelijaká zvířata si tam s oblibou dělala nory, to už pak bylo proti původnímu účelu a muselo se to hlídat, aby střídavě byly stromy mladé a staré…
Pán je sklerotik a tak neví, že na hráze se vždycky vysazovali stromy pro zpevnění.
Pán Mirďa je asi také sklerotik, jinak by nenapsal:
„…se vždycky vysazovali stromy…“ 🙂
Pokud byste si přečetl logické zdůvodnění, které tady 4 hodiny před vámi napsal pan „SYN“ panu “ Frantisek X“, ušetřil byste si i tu hrubici.
Zajímavá bude technologie provedení násypu a jeho propojení se současnou hrází.
První povodně jeho kvalitu prověří.😉
A kdy se ozve ten kazisvět Patrik?…asi až těsně před stavbou aby zaqs co nejvíc mohl uškodit…
místo kazisvět bych použil slovo aktivista…to je přesnější.
ekoterorista
Kaziaktivista.
Hezký pokus
„Žádná hérečka, kurva to je“.
Naopak. Aktivista se snaží něčeho dosáhnout a má to podloženo vlastní argumentací a vlastním světonázorem. Kazišuk Patrik chce cokoliv jen zastavit a pokazit, argumentaci či názory nemá.
On se ale snaží dosáhnout toho, aby se nedělalo nic. A světonázor má taky.
Se obavam, že než se zacne stavet, tak Patriuz tu nebude
Určitě se připojí také imbecilní voda z Teplic.
z Tetčic
Záleží na tom kolik a zda-li dostane nasypáno do korýtka.
Zrovna včera jsem z Vídně do Brna jel. Je to hrozná ostuda a snad se to co nejdříve vyřeší.
Říkejme tomu spíš selhání, než ostuda. Ostuda je hodnocení druhou stranou na základě jejího předpokladu, a vzhledem k povaze Česko – Rakouských vztahů a mentalit si nemyslím, že by po návštěvě bordelů, kasín, tržišť a turistických pastí umístěných na české straně hranice kdokoliv u Rakušanů čekal, že by stavět dálnici, která bude pro tyto podniky čárou přes rozpočet, byla jakákoliv priorita. Ano, naštěstí se to už pomalu mění..
Ano vždycky se tou cestou stydím. Také. Špinavá díra uprostřed Evropy. A ještě si pepíci myslí jak jsou skvělí. A nejchytřejší. Nejsou, jsme 20 let za standartní Evropou, o světě nemluvě. A bude hůř.
Ale přeci musíme být, když jsme vynalezli kostkový curk, ne?
Slovy klasika: „A bude to stačit, myslíš?“ 🙂
Chápu vaší nadsázku a k tomu „…jsme vynalezli kostkový cukr…“ 🙂 ještě doplním: Ďábel se, jako vždy, skrývá v detailu. Kostkový cukr byl roku 1841 vynalezen v Dačicích a roku 1843 patentován, ale… – jeho vynálezcem byl Jacob Christoph Rad, narozený 25.3.1799 ve švýcarském Rheinfeldenu (Kanton Aargau), který od roku 1835 žil ve Vídni, v roce 1840 byl pověřen vedením cukrovaru v Dačicích (majetek barona Karla Antona von Dalberg). Po 6 letech na funkci rezignoval (Dačice leží mimo cukrovkářskou oblast a doprava suroviny z větší dálky nebyla efektivní), vrátil se zpět do Vídně, kde 13.10.1871 ve věku 72 let zemřel.… Číst vice »
Ano vím o tom, to byla součást té nadsázky, protože tuhle pohádku tady žije nemalá část lidí, a přitoom to fakticky, jak píšete, ani není pravda.
Ale tak zase to s tim sebemrskacstvim tak neprehanejme…Rozhodne i v Evrope jsou mnohem spinavejsi diry nez je CR…Tenhle opacny extrem (vsechno je tu spatne, vsechno je na …., nic se tu nedari) je taky blbe.