ŘSD už má obě potřebná povolení pro provizorní napojení D49 na Zlínsko

Stavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSDStavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD

Pokud by ŘSD povolení nezískalo, končil by aktuálně budovaný sedmnáctikilometrový úsek D49 bez dopravního významu v polích u Fryštáku.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lysimachia

Na Cejlu v Brně, v Obchodní v Otrokovicích a na tetčické návsi potečou proudy krokodýlích slzí…

Lufěk Novák

zlatí komunisti,ti by to měli již hotové

D49 Fryš.-Viz. 17,7km PPP jako D3 Posázaví 58,5km

Důležité připomenutí (pozn. vycházím i z dřívějších diskuzí zdopravy.cz): Dálnice D49 bude NEJRYCHLEJŠÍ spojení ČR-SK pro většinu obyvatel ČR (mj. Praha, Brno, Hradec, Ústí, Plzeň… dokonce i Liberec). Výstavba D49 tak významně zrychlí spojení (směr Žilina, Poprad, Košice,… Vysoké/Nízké Tatry i další slovenské NP, příp. směr UK) nejen pro Moravu, ale i naprostou většinu Čech, tj. na dálnici D49 bude vedena většina obyvatel ČR. K tomu připočtěme negativní dopad dnešní I/49 na přetížené obce (Zlín, Želechovice, Lípa aj.), kdy v úseku „D49 Fryšták-Vizovice“ (17,7km) má I/49 dnes 14,5-19,1 tis. vozidel. Proč by teda měla přijít na řadu nejdříve v r.… Číst vice »

Ivo Havlíček

O tom, že se v ČR stavěly a nadále staví dálnice často na základě politických rozhodnutí a nikoliv na základě skutečné potřebnosti určované zejména intenzitou dopravy v dané lokalitě, jsem zde psal v minulosti vícekrát. Vámi uváděný příklad s dostavbou D6 je do očí bijící upřednostňováním výstavby v místě, kde je relativně slabá intenzita provozu oproti jiným velmi zatíženým lokalitám, kam patří D49 (Hulín – Holešov – Zlín – Vizovice), ale i např. úsek I/35 Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm, kde jsou intenzity provozu násobné ve srovnání s dostavbou D6 či D3 v úseku Kaplice – Dolní Dvořiště. Bohužel,… Číst vice »

Vladimír

…tak ono se nejspíš staví tam, kde je výstavba povolena.
Jasně, že by bylo lepší stavět v první řadě nejdůležitější dálnice, ale u D52 se bouří ekoteroristé, u D0 suchdolští a vlastně i březiněveští, u D3 ku Praze NIMBY chataři, že by jim most zničil panoráma, přitom ve Hvězdonicích u D1 je most naprosto v pohodě, nikdo ho neřeší, sám jsem tam mnoho let na chatu jezdil.
Odvolat se samozrejmě proti stavbě obyvatelé dotčených obcí můžou, občas mají i reálné důvody, ale odvolání a rozklady p.Patrika a podobných zjevů by měli na ministerstvu dopravy házet rovnou do koše.

Otakar

D52 není zrovna potřebná stavba, ano, ulehčí to cestu do Rakous, ale na cestě se víc obávám situace v Brně nebo úředníka na přechodu, když Fritzovi rupne v bedně a každé auto chce kontrolovat. Samotný chybějící úsek dálnice není tak urgentní. Násobně více potřeba je D35.

Intenzity dopravy přeshraničních úseků jsou obvykle relativně nízké a platí to i pro česko-slovenskou hranici. D2 má 15 tis., pak už jsou to je jednotky tisíců 1 na I/71, 2 na I/54, 5 na I/50, 2 na I/57, 2 na I/49, 4 na I/35, 5 na I/68.
Výstavba D49 by mohla přitáhnout tak část dopravy z I/50, ale i tak by to asi nebylo nad 5 tis. Doprava na úseku I/49 ke Zlínu je primárně příměstská, D49 Fryšták-Vizovice tam žádný velký zázrak neudělá.

D49 Fryš.-Viz. 17,7km PPP jako D3 Posázaví 58,5km

Vážený pane jkjk dovolte mi rozvést Vaši zavádějící myšlenku. To, že intenzita v příhraničí prudce padá, není nic neznámého a určitě nic typického pro hranici s SK. Klidně info níže ověřte: Intenzita všech čtyř přeshraničních úseků dálnic ČR: „D2 (SK) 15,5tis.“ „D5 (DE) 12,7tis.“ „D8 (DE) 13,4tis.“ „D1 (PL) 12,4tis.“ Příp. „D52“ nad Mikulovem 15,9tis., přes hranici už „jen“ 7,1tis. Co z toho plyne? Že pád intenzity před státní hranicí je běžný fenomén. Zároveň dálnice ČR-SK je v příhraničí tou vůbec NEJVYTÍŽENĚJŠÍ komunikací ČR! Intenzity přechodů (kde vede dopravu navigace dnes, po dokončení ji převezme dálnice): D49 vychází 19,9tis. (vybrané… Číst vice »

Spíše vaše teorie jsou velmi zavádějící a nepravdivé. Pro toto je potřeba větší znalosti širších vztahů… Převod 65% dopravy ze zmíněných přechodů na D49 je naprosto nereálně vysoké číslo u všech přechodů snad jen kromě I/50… – na I/68 tvoří velkou část (ne-li většinu) nákladního provozu tranzit z Polska na Slovensko (od Baltu/Katowic směr Žilina, ČR projíždí od Těšína na Jablunkov, resp nově i s využitím D1+D56+D48). Po dostavbě polské S1 zmizí pravděpodobně úplně. K tomu velmi silné meziregionalni vazby Ostravsko-Žilinsko (zaměstnanecké dojížďky – ocelarny, automobilky + nákladní doprava) – na Bumbálce I/35 je dost místní dopravy, kterou D49 nepřevede… Číst vice »

D49 Fryš.-Viz. 17,7km PPP jako D3 Posázaví 58,5km

Ve Vašich úvahách zapomínáte, že I/68 dnes využívá i tranzit „Liberec-Hradec/Pardubice-Olomouc“, tento přechod tak není jen PL-Žilina, a tak zde musí model s přesunem dopravy počítat. Přípustnou alternativu (pomalejší, ale kratší) pro tento „proud“ představuje I/35 přes ValMez/Bumbálku (viz zdejší vysoké intenzity), a tak i zde musíme významné procento převést na D49. Dále dnes Bumbálku zatěžuje tranzit „Vsetínsko-Žilina po II/487“. Rovněž přesun na D49. U přechodu na I/50 to věřím, bude určitě více jak polovina, vždyť tranzit „Plzeň-Praha-Brno-SK“ bude převážně mířit směr „Žilina-Tatry aj. NP-Košice-UK“, než směr „Prievidza-Zvolen-Lučenec“. Zohledníme-li pak fakt, že drtivá většina obyvatel ČR jedoucích do oblíbených turistických… Číst vice »

D49 Fryš.-Viz. 17,7km PPP jako D3 Posázaví 58,5km

Moc se omlouvám za překlep.
Pro Vizovice-Horní Lideč platí intenzita 8,3-10,0tis. vozidel/den

Jen bych ještě doplnil, já sám jsem zastáncem výstavby D49. Jen od toho nesmíme mít přehnané očekávání viz to co jsem napsal v mém příspěvku před chvílí. Ale i s ohledem na to co jsem napsal a čísla z modelů naprosto chápu, že plnohodnotný čtyřpruh za Vizovicemi není prosaditelný a že až na hranice bude střídavý 2+1. Ostatně na slovenské straně se výhledově plánuje R6 od Púchova jen v polovičním profilu 1+1

Je potřeba se podívat na celý úsek
https://www.ceskedalnice.cz/prilohy/mapa-r49.jpg
Já osobně vidím protažení až po úsek Fryšťák – Lípa obrovské odlehčení dopravy Zlína. Co jsem tam poslední 3 roky jezdil, část nákladních vozů jen projíždí. A i když je to rovný úsek, to množství semaforů je neskutečné.
Takže určitě na to tlačí Zlín, aby se jim podařilo část dopravy odklonit z centra města.

PetrN

bohužel jen velmi malou část, drtivá většina dopravy na průjezdu Zlínem je buď místní doprava nebo ta co ve Zlíně končí či začíná. Tranzitu ve směru východ-západ je pouhých 2000 voz/den v součtu obou směrů, což je méně než 10% z toho co projíždí po I/49 např. kolem náměstí Práce u centra…

hank

Oblíbená metoda výstavby silnic a dálnic salámovým způsobem je ve zdejších poměrech zřejmě nesmrtelná. Nejméně jedna výhoda se jí ale musí přiznat: Když už se někde takový kousek in the middle of nowhere postaví, lépe se pak na různých jednáních argumentuje při shánění peněz na jeho pokračování.

mgr.pavel

To je taky nápad, udělat dálnici co končí v poli..

Proč probůh rozdělili tu dálnici na etapu Hulín-Fryšták(pole), a ne Hulín-MÚK Fryšták?

Mohli si odpustit spoustu papírování a dočasná napojení dálnice..

Ivo Havlíček

Souhlas!

Myslím, že by zajímalo zdůvodnění takového postupu více lidí…
Nejhorší na celé záležitosti je ale to, že o problému s napojením zakončení D49 u Fryštáku na I/49 se ví více než 15(!) let.

Slovy klasika se ptám: „Kdepak udělali soudruzi z NDR chybu?“

Odhaduji, že termín uvedení do provozu této části D49 se dosti posune.

Avoda

Ten nyní stavěný úsek D49 má být zprovozněn letos.
Provizorní napojení na II/490 je stavebně v bodě 0, není ani vypsaná soutěž, pokud je mi známo.

Takže poslední možnost odbočit z D49 bude stejně po dobu cca dvou let MÚK Holešov.
Budou všichni zdejší obdivovateelé a adoranti Mátla tleskat i za tohle?

Sova

To, že aktuální úsek D49 končí v poli a ne MÚK s napojením, fakt není chyba Mátla. Jeho chybou by max. mohlo být, že navazující úsek je hodně pozadu s přípravou, ale to je spíš otázka politických priorit. Které do této lokality snad za žádné české vlády nesměřovaly.

Kodl

Myslíte, že ten aktuálně rozestavěný kus D49 Hulín Fryšták opravdu tento rok otevře? Když to občas vidím jak jedu kolem, přijde mi tam ještě strašně moc práce, na to, že za 10 měsíců má být hotová.

PetrN

Soutěž už nějaký čas vypsaná je… V zadávací dokumentaci je délka stavby jen něco málo přes půl roku…

PetrN

jen drobné upřesnění. Soutěž byla vypsána 27.12.2023, aktuální termín podání nabídek 23.2.2024, tady se nedá očekávat že by se výběr zhotovitele měl nějak moc táhnout… Maximální doba realizace je 270 dní (do zprovoznění), s tím že se ale soutěží i na čas a váha doby realizace je 35%, což je hodně a někoho kdo nabídne třeba 180 dní to zvýhodní více než když třeba pošle cenu o 20% níže…
Více zde: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003026/zakazka/671711

Ivo Havlíček

Pár faktů o stavbě D49: – po zahájení stavby v září roku 2008 bylo do jejího zastavení panem Vítem Bártou v létě roce 2010 zhotoveno pouze několik stavebních objektů, byly provedeny v nevelkém rozsahu skrývky zeminy apod., – poté byla stavba D49 přerušena (zřejmě jako v té době „neprioritní“) na více než 10 let (sic!); v této době mimo jiné vyšlo najevo, že v trase dálnice se vyskytují chránění živočichové (zejména pověstný Křeček polní), – výstavbě úspěšně brání v průběhu druhé poloviny desátých let přespolní ekologický spolek, – soudy/správní orgány postupně zamítly všechny podané žaloby a vznesené námitky, – restart… Číst vice »

FrenkyUL

No stavební povolení tedy jsou, ale co odvolání dědka a Páti? Budou? Pokud ano, tak je jedno, že bude letos hotovo.

Jiří Kocurek

A když se SP vydá o rok později, tak odvolání přijdou taky. Není důvod se domnívat, že nepřijdou.