ŘSD ukázalo podobu přechodu pro medvědy u hranic se Slovenskem
Vizualizace ekoduktu u Mostů u Jablunkova. Foto: ŘSD
Stavba má začít v roce 2024, náklady jsou odhadovány na 155 milionů korun.
Stavba má začít v roce 2024, náklady jsou odhadovány na 155 milionů korun.
Jó Patrik, ruský šváb ten se stará hlavně o ruského medvěda, který ho platí.
Snad tam bude nějaká fotopast, abychom věděli, na kolik vyjde přechod jednoho medvěda. Taky by se na základě fotopasti dalo určit, jaký bača bude mít brzo roztrhané ovce, a bylo možné připravit reparace.
Ve videu to říkají – středový pás písku pro monitoring.
Zde je video, kde je vidět i už postavený medvědí podchod pod tratí.
https://fm.denik.cz/zpravy_region/video-rsd-ukazalo-podobu-prechodu-pro-medvedy-u-jablunkova-20221117.html
Ještě bych doporučil ŘSD udělat osvětovou kampaň přímo mezi medvědy, aby vėděli kudykam…
Jeden pro medvědy byl vybudován před x lety na dálnici D1 mezi Lipníkem n. B. a Ostravou, ví někdo zda už nějaký medvěd jim prošel? Leda, že by na novém přechodu byl vyměněn „Bureš“ za nějakého ze Slovenských Beskyd, nebo V. Tater, určitě by byl Čechy, Moravu a Slesko užitečnější 🙁
L.K.
Co to je ten žlutý pás uprostřed? Napadá mě jen nějaký písek, pro sledování stop.
Ti medvědi jsou docela drazí. Ale co bychom pro medvídky neudělali.
Nedaly by se takové „lehké tunely“ nějak prefabrikovat, aby bylo jednodušší projektování a rychlejší stavba? Třeba by to i vyšlo levněji a třeba by pak bylo snazší takovou stavbu prosadit…
Daly a dělá se to. Však na D1 se to skládalo z prefošů dovezených na místo.
Jelikož je ale každé místo specifické, tak je lepší ty prefoše nadělat na míru každému ekoduktu. Projekční práce to moc nezdrží, na délku samotné uzavírky to bude mít vliv minimální.
Lipník nad Bečvou: http://www.uake.cz/ip2018/assets/excursions/excursion06-05.jpg
Je mi jasné, že mě milovníci „divoké“ přírody sežerou, ale zrovna medvědům bych migraci na našem území moc nepodporoval. Je to zvíře s velkými nároky na volný prostor, ideálně bez lidské činnosti, což u nás prakticky není k dispozici. Jsou to chytrá zvířata, která se rychle přizpůsobí novým podmínkám. V praxi to skončí tím, že se méďa přeorientuje na napadání stád a nebo vybírání popelnic u lidských sídel, jako se na východě ČR už několikrát stalo. Pak je otázka času, než to skončí neštěstím… Na Slovensku pro ně jsou mnohem lepší podmínky ale ani tam to soužití není bez následků:… Číst vice »
🐻 se stěhují celoročně po cele Evropě. Z Itálie přes Rakousko do Rumunská, ze Slovenska přes Moravu do Polska atd. Vlci například taky…
Mrtvých bude muset být daleko víc, aby lidi konečně dostali rozum.
Naši předkové dobře věděli proč je vyhubili.
Podle vaší třeskuté logiky bude tedy třeba nejdříve vyhubit všechny řidiče, že? Ti mají totiž na triku mnohonásobně víc mrtvých, než medvědi.
Velmi často jsem se pohyboval v oblastech, kde je mnoho medvědů (třeba na Slovensku, v Rumunsku), trávil jsem i noci v horách. A nikdy jsem se necítil ani trochu ohrožen přítomností medvědů. On ke strachu totiž neexistuje žádný důvod. Jak Slováci říkají – medvěda tam samozřejmě potkáte každá den, ví o tom ale jenom on.
https://fotopavouk.cz/priroda/karpaty/slides/2016-07-07-155910.html
jistě, ten výše jmenovaný se taky nejspíš necítil ani trochu ohrožen
Každý z nás je milionkrát více ohrožen na každém z přechodů pro chodce.
Na přechodu pro chodce má ale chodec situaci při opatrném chování z 90 % pod kontrolou.
Při náhodném setkání s medvědem už záleží výsledek víceméně jen na něm. Většina mírumilovně odejde, ale nikdy nevíte, kdy vy nebo vaši příbuzní můžete narazit na medvěda, který má velký hlad, je zraněný, má pocit že mu ohrožujete mláďata apod.
Píšete o době,kdy se lidé řídili zdravým rozumem. Ten se dnes moc neuplatnuje,protože si různé zájmové spolky berou zbytek společnosti jako rukojmí. Osobně tyhle ekoteroristy stavím na téměř stejnou úroven jako teroristy z ruské federace,protože rovněž uzurpují vše okolo.
Asi jste se dějepis moc dobře neučil. Nemyslím si, že by se kdy v dějinách lidé byli schopni řídit zdravým rozumem.
možná pokud nevíte, tak se na dané lokality příště zkuste vypravit a zjistíte, jaká je realita. Realita je taková, že Beskydy a vůbec celé západní Karpaty mají místa pro tyto zvířata dost a dost. Lidi povětšinou žijí spíš v údolích a v horních částech jsou osady/paseky/samoty. Medvědi, rysi i vlci tu už jsou, tak proč jim nepomoct, kór zrovna tady mezi v tomto místě. Gorale jsou už na ně zvyklí
Ví někdo důvod, proč se řeší takové přechody přes dálnice, silnice, ale ne přes železniční tratě? Díky.
Na železnici je ta šance menší, že něco srazí, ale staví se to taky
A proto mají nejen Francózi tu VRT oplocenou.
Kousek od plánovaného silničního ekoduktu je železniční podchod pro medvědy (vybudován před cca 10-15 lety když se železnice upgradovala na koridor) – https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zver-podchody-pod-stavbami-vyuziva-nasly-se-tu-uz-i-stopy-medveda.A101102_135532_ostrava-zpravy_jab
Díky!
Žádný medvěd tam nebyl. Ekologové medvěda nikdy neviděli a tak se nechali napálit.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/medvedi-stopa-ve-zvirecim-podchodu-byla-podvrh-ekology-napalil-vtipalek.A101110_1480978_ostrava-zpravy_stk
Tento podchod je daleko od toho plánovaného.
U plánovaného už je pár let další, druhý, tam medvěda opravdu viděli.
Na vodítku při slavnostním otevření.
Železnice má více tunelů a větších mostů protože nerada do kopce. Zrovna v jablunkovském průsmyku tunel je.
Tento bude stát kousek od toho v článku popsaného.
https://www.mojekysuce.sk/spravodajstvo/zmluva-podpisana-ekodukt-vo-svrcinovci-sa-zacne-staviat
Je i přes železnici.
To budou mít medvědi super, až tam zas za pár let tudy půjdou. Hned vedle, asi 1,5km na slovenské straně, se bude stavět další.
Medvědí podchody pod tratí jsou už v té oblastí dva.
Svého času v jednom z nich našli medvedí stopy. V novinách a u ekologů měli Vánoce.
Do doby, než se zjistilo,že medvěd nechodí po dvou. Zahanbení ekologové se poté omlouvali, jak naletěli nějakému vtipalkovi.
„Spolek Děti země se dlouhé roky účelově handrkoval o trasu dálnice Říkovice – Přerov, navrhoval neproveditelné posunutí trasy, či ideálně nepostavení dálnice, přestože by optimálně měla být šíře dálnice dvojnásobná. Neustálá neshoda, vymýšlení neexistujících překážek (na trase) je jen důkazem, že spolek Děti země pohrdá zájmy ochrany obyvatelstva a přírody, neboť ho zajímá jen pomalé a rozsáhlé rujnování životů lidí, zvěře a v konečném důsledku i oné krajiny. A to pouze pro rozvíjení v mnohých případech bezpředmětných obstrukcí, zdržování a někdy nejspíš i osobního uspokojení,“ 🙂
za jedna 🙂
Rozhodně nerozporuji jestli 40 nebo 80. Ale pokud někdo říká, že to má být 80m…rád bych tomu věřil, ale má ten filuta někde nějakou studii apod?
A mají snad silničáři nějakou studii, že 47 m je optimální?
Minimálně to musí mít zdůvodněné, aby k tomu získali veškerá potřebná povolení. Navíc ve videu říkají, že to bylo připraveno s odborníky.
Zdůvodnit se dá cokoliv a pri získání stavebního povolení je třeba jen splnit zákonné podmínky. Ono říkat ve videu se dá také cokoliv, také se tam objevují trochu odlišná čísla, tak jestli ta pravda také nebude trochu odlišná od obsahu toho videa.
Bacha ať nedojde k záměně. Z pohledu dopraváka je délka mostu/ekoduktu totéž, co je šířka přechodu z pohledu zvířete.
Stojím teď v lese a koukám, jak se tady jeví 40 m. Nejsem zoolog, ale tak nějak cítím, že pro velké divoké zvíře je to docela úzký koridor.
Něco takového: https://www.ceson.org/document/AOPK_METODIKA_DOF_WEB-1.pdf
Doporučuju zajet do sekce „citovaná literatura“.
Za odkazem je bezmála 300stránkový návod. Studie to ale není…
Prosím prosím, jak vypadá taková směrovka pro medvědy a losy? Já jenom, aby to našli 😀
Plot okolo cesty
Pořád lepší něco než nic. Lepší ekodukt i kdyby tam jen přecházeli bažanti než rozštípat auto za mega.
Ano, to je krásná ukázka myšlení civilizovaného konzumního člověka: Mě nezajímá, že my lidé devastujeme přírodu, mě zajímá jedině, že mi příroda omezuje můj pohodlný konzum. Že snad medvědi a jiná zvířata chtějí také normálně vést své životy? Něco takového může tvrdit jedině nějaký ubohý neomarxista, který si ani nedokáže vydělat na auto za mega!
To bude tím že to auto za bezmála mega mám a rád bych se s ním dopravoval. Zajímalo by mě jaký je váš návrh pokud zde na zemi má pospolu existovat vícero druhů flóry a fauny. Že bychom se vrátili do Neolitu způsobem života?
Tohle je zbytečná hádka, pánové. Asi se oba shodnete, že je ten ekodukt v zásadě dobrý počin.
Asi bychom v tom „jejich“ neolitu nemohli lovit. Natož zvířata chovat.
Ale on je opravdu lepší nějaký ekodukt, než sražené zvíře a bouračka.
PS: Neomarxista by si naopak přál, aby se tam nenažranej buržoust v autě za mega vysekal, jedno jestli srazí zvíře nebo ne. A Diesel se se zvířetem evidentne srazit nechce.
Ve videu mluví o šíři stavby 70m, pro zvěř min 50m. Prostě kecy a nakonec to udělají ještě užší.
Kdo ví, kdy se reálně kopne 🙁
Viz obrázek v článku. Pro zvěř to asi bude šířka mezi ploty tam nahoře, ne? Zatímco stavba se měří u paty, kde je výrazně širší, podle té vizualizace.
Kdyby to končilo u plotu a šlo kolmo dolů, tak by to zvířatům připadalo mnohem užší, ikdyby bylo mezi ploty stejných 50 metrů. Si to zkuste představit, že jste v lese a díváte se na to.
Kolik žije v ČR medvědů ve volné přírodě? Abychom pro ně stavěli podobné nesmysly.
Matně si vybavuji informací před několika lety, že po nějaké přechodu pro zvěř nad komunikací přešly žáby. A divoká prasata a srnčí v lesích okolo nebyli.
Jaké nesmysly? Jak asi mají zvířata přecházet? Víte kolik ja tam střetů se zvířaty ročně? Je to přechod i pro medvěda, ne jen pro medvěda.
A mimochodem, přechody a podchody pro zvěř měly být všude, kdysi tady byla cesta, kterou rekonstruovali někde pod horama a co pár metrů dali rouru pod vozovku a fotopasti, chodilo tam neskutečně moc zvířat od veverek po lišky a snížilo to dramaticky nehodovost.
Tyhle přechody jsou dobré i pro lidi. Přecházet takovou silnici není žádný med .
Ony jsou dobré i pro lidi na té silnici. Jet autobusem a nedojet, protože čelním sklem proskočila srnka?
Na YT je video zachycující takovou nehodu, bus byl DPMB. Nevymyslel jsem si to.
Jo jo. Jednou jsem takhle jel jako spolujezdec, jeli jsme ani ne moc rychle, když z polňačky vykráčel divočák a rozvážným krokem se přešoural před autem. To jsme brzdili i očima.
Tam je prý i další nebezpečí: i když samotný střet řidič přežije, tak se může stát, že srna, když je zraněná nebo v posmrtných křečích, tak kope tak silně, že může toho řidiče i usmrtit.
Takovéhle stavby jsou přínosné nejen pro medvědy.
Třeba pro čeleď hrabavých…
Divoká prasata a srnčí v okolí nebyli? 😀 Leda tak v pohádce a tu vyprávěli místní lidoví myslivci?
Když jedli houbový guláš, zatímco pod stolem odpočíval pes.
Nj, když on každý houby nepozná a tyhle byli takové hezké červené s bílými puntíky… 😀
Takhle to vypadá, že zvířata budou chodit přes most přímo do vozovky