Informační technologie Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava Zprávy

ŘSD si pronajme značky pro Vysočinu, které mají v zimě držet kamiony na uzdě

Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek
Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek

Ředitelství silnic a dálnic začalo naplňovat nápad na omezení kamionů v zimě na D1 na Vysočině. Vypsalo výběrové řízení, skrze které si chce pronajmout sérii proměnných značek. Ty budou operativně na pokyn silničářů uzavírat levý pruh kamionům.

Systém by měl fungovat v nastávajícím zimním období po 90 dnů. Jeho majitel a provozovatel musí být připraven jej začátkem zimy spustit na pokyn ŘSD. „Předpokládá se jeho nasazení od poloviny prosince do poloviny března,“ píše se v zadávací dokumentaci ŘSD.

Odhadovaná hodnota zakázky, v níž je zahrnuta i instalace značek, baterie a jejich napájení z agregátů nebo solárních panelů, činí 13,5 milionu korun. ŘSD předpokládá rozmístění proměnného značení mezi 68. a 168. kilometrem (níže uvedená tabulka je jen orientační).

O zavedení nového značení, které v případě nepříznivého počasí či dalších omezení zakáže kamionům předjíždět, začal mluvit už předchozí ministr dopravy Dan Ťok. Stalo se tak po kolapsu dálnice loni v prosinci.

Na Vysočině běží modernizace čtyř úseků dálnice. Ministerstvo proto vedle proměnného značení minulý týden představilo i další opatření na zimu. Do konce roku má na D1 přibýt 130 parkovacích míst pro kamiony, celkem jich bude 850. Dalších 213 míst vznikne pro mimořádné události.

V rámci zimní údržby budou také po celou zimu stát na exitu 90 dva posypové vozy, které v případě potřeby okamžitě vyjedou a ošetří vozovku.

Značka omezující kamiony. Pramen: ŘSD
Značka omezující kamiony. Pramen: ŘSD

 

Směr BRNO

Směr PRAHA

Značka

Km

Značka

km

B 22a

74,760

B 22a

140,700

B 22a

78,780

B 22a

133,500

B 22a

82,264

B 22a

130,710

B 22a

85,589

B 22a

126,064

B 22a

90,970

B 22a

118,740

B 22a

93,660

B 22a

117,400

B 22a

96,000

B 22a

115,200

B 22a

98,000

B 22a

112,550

B 22a

100,040

B 22a

110,550

B 22a

103,800

B 22a

104,000

31
Diskuze

avatar
10 Komentáře
21 Reakce na komentáře
15 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
16 Autoři komentářů
PetrMedvědKarelJan PytelaHonza D. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ivan
Host
Ivan

Kdoví, zda se někdo do takové rychlé soutěže přihlásí. A nebo přihlásí, protože to bylo domluveno.
„mám navíc nějaké značky, nechcete?“
„ale jo, uděláme výběrko. Řekněme 25%?“
„no, za 20% to beru“
„ok“

Karel
Host
Karel

Ta značka zakazuje jen předjíždění, nikoliv objíždění. Takže vůbec nic neřeší.

Trdlo
Host
Trdlo

Přesně. Když to v pravým někdo zastaví na blikačky, tak ten zatím to může frknout do levého (objíždí překážku) a když v něm zůstane také stát, tak se to ucpe stejně, jako když tam značky za miliony nebyly.

Proč tam tedy nedají značku zákaz vjezdu náklaďáků v levém pruhu?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Protože to by pak nemohl náklaďák objet jiný, porouchaný a to celoročně. Ne jen 3 − 5 dnů v roce.

Karel
Host
Karel

To je zajímavá akademická otázka, jestli se na objíždějícího řidiče vztahuje omezení v jízdním pruhu dané dopravní značkou. Protože omezení daná zákonem vesměs při objíždění, otáčení a odbočování neplatí.

Novotny
Host
Novotny

Proc si znacky bude RSD draze pronajimat, namisto toho, aby si je koupilo a udrzovalo samo??

Trdlo
Host
Trdlo

Protože nemají smysl – a pak už si je v tichosti pronajímat nebudou. Ale politické body za to v médiích na začátku budou lízat všichni..

libcha
Host
libcha

Jaký je prosímpěkně přesně mechanizmus toho, že v zimě způsobují kolaps Déjedničky právě předjíždějící kamiony?

Ivan
Host
Ivan

Asi po D1 nejezdite, je to spíše pravidlo…

libcha
Host
libcha

Nejezdím, právě proto se ptám!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Adhezní hmotnost. Je rozdíl, jestli je na poháněné nápravě 20 % nebo 60 % hmotnosti. Každý si může udělat test − domluvit se s kolegou, vzít ho na lano a zkusit se rozjet na sněhu. Půjde to rozhodně hůř, než když nikoho na laně netaháte.
No a kamion s návěsem má typicky 5 náprav, hnaná je jenom jedna. Takže kolega vzadu si ještě připojí ložený vozík.
Kamionu nestačí jedna hnaná náprava 1 týden v roce, zbylých 51 týdnů to funguje. Jo a záběrové penumatiky na nehnané nápravě jsou k ničemu.

libcha
Host
libcha

Přiznávám, že asi něco přehlížím, ale pořád nevidím souvislost mezi tím, že se relativně neohrabané vozidlo s nízkou adhezní hmotností hnaných náprav při nějakých 70 až 90 km/h pustí do předjíždění o něco pomalejšího vozidla, a výsledným kolapsem dopravy.

Je to tedy třeba tím, že při takovém předjíždění je velká pravděpodobnost smyku způsobujícího nehodu a následné zablokování dálnice?

Nebo je tam nějaká příčinná souvislost, že se stane ještě něco a něco jiného a dojde k rychlejšímu zasypání vozovky vrstvou sněhu?

Já v tom vážně tápu 🙁

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

viz výše
1) Kamion č.1 se v kritickém místě zasekne a nehýbe se
2) Kamion č.2 vjede do levého pruhu a zasekne se taky
(toto ale značka neřeší, protože kamion č.1 nejede a tudíž jej nelze předjet)

coolio
Host
coolio

A budou mít ty sypače taky radlici, kterou budou ochotni za jízdy spustit k vozovce? Protože prosolená konzistentní břečka ucpe vzorek i zcela nové pneu.
Jinak 2 jsou málo, musí jet aspoň 2 v tandemu, na každý pruh jeden.

Medvěd
Host
Medvěd

Spíš 3 sypače s radlicí. Neboj, dojedou kamion napříč a budou pro srandu králíkům……. stát a čekat až je vyprostí. A televize v 19:30 bude mít zas senzaci. Bohužel oprávněnou……

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

V zaostalých USA to dělají s jedním strojem takto: https://www.youtube.com/watch?v=YJEgkbq_b2Q
Dělám si srandu − natočili to ve studiu, přívěs řídil Emil Triner 😀

Petr
Host
Petr

Ve Vrchlabí a Jablonci mají něco podobného ještě ze sovětské éry, říká se tomu Stalinovy ruce. 😀

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Už se těším na cedule „pozor, kalamitní sníh“ anebo „parkoviště (příštích 10km)“.

Já to stejně nechápu. V alpských zemích jsou dálnice v mnohem horších klimatických podmínkách, a takovéto problémy tam afaik nemají. Kde udělali soudruzi z ŘSD chybu?

jozka
Host
jozka

Problem bych videl v tom AFAIK.

jozka
Host
jozka

No a pak v pravem zavisne kamion, dalsi kamion, kterej to hodi do leveho tam zavisne taky a jsme tam, kde jsme byli a pro hlavniho aktera beztrestne.

Bjcarkar
Host
Bjcarkar

Obávám se, že vypatlanej zamindrakovanej kamionak, kterých je 90% z nich si z takové značky hlavu dělat nebude. Mnohem efektivnější by byly fookamery, tak jak to dělají na nedalekém západě.

sladlu
Host
sladlu

Stat z dani plati jeden nastroj prvotne urceny na podobne udalosti. Jmenuje se to dopravni policie.

Treba i v lete na stavbach chybi zastupce zakona. Nikdo nezpimali kdyz silnicari rozmisti snizeni rychlosti jvuli praci na vozovce

Karel
Host
Karel

Kdyby bylo všechno očipované a okamerované a přestupky se důsledně a pružně řešily, tak do týdne zmizí ze silnic 95 % řidičů všech kategorií vozidel… ale politicky je to neprůchodné.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A pak přijde pan ředitel planety a nejvyšší dobroser do obchudu a vzteky začne řvát na prodavačku, jaktože−−va nemají zboží.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Jak chcete zajistit tu pružnost, když jenom v aglomeraci Praha jsou těch přestupků statisíce ?? Kdyby se za to rovnou střílelo, tak už na cestě potkáte akorát pohřebáky.

sladlu
Host
sladlu

A snizeni rychlosti?
Ridici neznaji zakon o prizpusobeni jizdy je stavu vozovky atd…

Mysli si ze 130 na dalnici musi byt statem poskytnuto vzdy celorocne. Vsadim se ze zase v TV bude nejaky frajer vykladat jak jel 130 a zacalo mrznout nebo snezet a ted ma svuj novy bavorak v prikope a za vse muzou silnicari 😀

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Chlape, už jsi někdy v životě zapadnul, protože to klouže? Garantuji ti, že se sněžným pluhem za traktorem to klouže i při rychlosti 5 km/h a uzavřenou závěrkou diferenciálu. Dokonce je možné nechat na mokré trávě prokluzovat zadní kolo mopedu značky Stadion o výkonu 2,5 kW. Jestli kamion uvízne nebo ne, vůbec nezáleží na tom, zda jede 80, 50, 20, 10, nebo 1 km/h. Mno vlastně poslední tři možnosti znamenají uvíznutí. A že do toho někdo vpálí někdo bezhlavě a rozmlátí si auto? Tak takoví pak většinou vyřvávají zákaz jízdy kamionů nejvíc. Sobě nedokážou přiznat vlastní chybu, chyba je u… Číst vice »

Medvěd
Host
Medvěd

A) Zákon = řidič musí přizpůsobit rychlost povaze vozovky a jet takovou rychlostí, aby byl schopen bezpečně zastavit vozidlo.
B) Pokud je v příkopě, tak předešlé nesplnil
C) Na silnici je několik generací aut a řidičů
D) Určitě by prospělo, kdyby v zimě byla akce BESIP a POLICIE – aby si každý mohl vyzkoušet rozjezd a brzdění svého auta na sněhu a ledu ! Potom by jezdili s rozvahou a opatrně.
E) Silničáři nestíhají uklízet sníh z silnic. Jejich práce zaslouží obdiv.
F) Je to na nás – řidičích- jak se budeme chovat.

Medvěd
Host
Medvěd

A) Když už značku, tak před sjezdem, aby měli kam odbočit a sjet…….a zaparkovat !
B) Kam s nimi – na parkoviště – jaký – vejdou se tam ?
C) Zase budou den čekat, než se prohrne silnice ?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ad A) Existuje takové místo, nebo „zaparkovat“ je nesplnitelná povinnost?
Ad B) Odstavný pruh se jmenuje odstavný, neb je určen k odstavení nepohyblivého vozidla.
Ad C) Než přejde vánice. Prostě kamion na sněhu a lyže na asfaltě nefungují. Jenže to by taky mělo být ŘSD shopné zprůjezdnit dálnici do hodiny po konci vánice. A ne že budou stát jako Kája při přebírání Slavíka.

Honza D.
Host
Honza D.

Ad B) jak se dostat do odstavného pruhu, když vlivem sjízdnosti a sněhu v něm není možné do něj vjet?

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll