ŘSD posune pruhy na Pražském okruhu, aby udělalo místo pro autobusy

Buspruhy se v posledních letech v Praze rozšiřují. Loni je město nechalo zřídit na jedenácti místech v celkové délce 4,5 kilometru.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš

Stačí rozšířit Štěrboholskou radiálu mezi Průmyslovou a Lanovým mostem na 3 pruhy a je po zácpách.

Leoš Konečný

Ja bych zredukoval ty autobusove linky, polovina jich je zbytecnych a jezdi prazdny. Stoji nas to akorat zbytecny prachy

Vamid

Autům se nebudou plést autobusy, MHD bude rychlejší a spolehlivější, doslova win win pro všechny. A někteří tady jen nadávají, smutný to život

zdydy

spíš at dodělají pořádně silnice

Rene

Buspruhy můžou mít jistě přínos, pokud by jejich tvůrci trochu uvažovali o širších souvislostech jejich zavádění. Zajímavým příkladem je nedávno rozšířený buspruh kontinuálně vedoucí z rozhraní Vinohrady/Vršovice (Ruská/Bělocerkevská) až do Michle (Chodovská/U Plynárny) – celkem v délce 2 km, protínající 3 frekventované křižovatky! V jeho důsledku se tak automobilová doprava, která jakž takž z Vinohrad ven z centra jela hromadí už na Vinohradech a ve Vršovicích a zatímco 2 km buspruhem projede na celém jeho úseku v jeden čas i pouze 1 autobus (schávlně jsem na to on-line koukal), zatímco v délce 2 km stojí kolona aut v jednom pruhu.… Číst vice »

Y.K.

Samozřejmě že bus je povětšinou prázdný to je jeho princip. Přesto ten většinou prázdný buspruh odbaví mnohem více lidí než ten zacpaný sousední pruh (ten při 2 km bude dosahovat tak kapacity jednoho kloubového autobusu).

Frantík

By nebylo ale špatné legalizovat předjíždění buspruhem i zprava…

Leinad

Předjíždění (pokud dojedu kochálistu a je před ním místo, kam se zařadit zpátky) ano. To je taky na flastr za bezdůvodně pomalou jízdu.

Vojtěch Hrabal

Tyhle ODSácký úvahy, naprosto odtržené od reality, se objevují před každými komunálními volbami.

V pracovní dny, v ranní špičce, projede úsekem mezi sedmou a osmou 30 kloubových autobusů, tedy jeden za dvě minuty. Každý autobus má kapacitu 180 cestujících. Jedním pruhem projede nanejvýš 2000 automobilů. Zkuste si to nějak spočítat.

Vyhrazené buspruhy nejsou kontinuální, jak nám podsouváte. Před všemi křižovatkami jsou ukončené, automobily mohou využívat všechny pruhy v křižovatce. Propustnost komunikace není určena počtem pruhů, ale propustností křižovatek, která vyhrazenými buspruhy není nijak ovlivněna.

Bohužel mnoho neznalých žvanilů využívá veřejný prostor k nepodloženým osobním útokům.

veli.k

Dobrá zpráva 🙂 Ale co je opravdu potřeba snad ještě více, je konečně zavedení automatizované kontroly jízdy v buspruzích pomocí kamer. Policie i Městská policie není v této věci skoro vidět a na dodržování vyhrazených pruhů to je vidět… Další a další pruhy nemají smysl, pokud se nebudou vymáhat.

rozinka

Taky by se mělo kontrolovat používání modrých majáků, aby si tím třeba někdo nekrátil cestu na svačinu nebo na raut na ministerstvu, ale GIBS v této věci také není vidět.

Kotlík

Takový „BUS pruh“ na Tupolevově je úplně k ničemu. (V tom opraveném úseku) protože začne a najednou se přemění jen v cyklopruh… To vymyslel debil 🙂

rozinka

Prostě Ropid

Vojtěch Hrabal

Jak jste na to přišel? V jednom úseku se vyhrazený pruh pro autobusy šířkově vejde a může předjet kolonu automobilů. V návazném úseku se bohužel šířkově mezi obruby nevejde, a proto je vyhrazený pruh na předchozím úseku „úplně k ničemu“, ačkoliv umožňuje autobusům předjíždět kolony automobilů? Já měl dojem, že buspruhy mají sloužit právě k tomuto účelu. Můžete vysvětlit proč je „úplně k ničemu“?

Bvovka

Dotaz
Naruší to parametry plnohodnotných dálnic?

Pako

Na nejvyšší prvek silniční dopravní sítě, kterým je dálniční okruh, MHD a bus-pruhy nepatří! To je jako byste chtěli na VRT provozovat lokálku. Praha naráží stále na nesystematičnost přípravy a výstavby a neúplnost komplexní dopravní obsluhy města. Pokud musí MHD jezdit po dálničním okruhu, tak prostě chybí někde ve stejném směru rychlé a kapacitní propojení. Už tam dávno mělo být metro, tramvaje nebo nová městská komunikace s preferencí MHD. Skuteční dopravní odborníci ctí kategorizaci komunikací dle významu a způsobu využití. Ale „odborníci“, kteří jsou v Praze u vesla, by nejraději nacpali všude „kola, kočárky a lavičky“. Pak se diví, že… Číst vice »

Franta

A nebo prostě Pražský okruh nevede kolem města, ale přes město. Takže logicky se po této komunikaci vede vnitroměstská doprava mezi jednotlivými čtvrtěmi.

Georg

v teto casti je prazsky okruh pomerne dost ve meste, takze jakkoliv obecne pravdu mate, tohle misto je trochu vyjimka.

Bohumil Pokorný

Stejnou logikou posuzováno na městský okruh zase nepatří ty tranzitující kamiony,jejichž kolony si vynucují zřízení těch bus pruhů na torzu pražského okruhu.A města vznikla pro lidi,nikoliv pro auta.Současné vedení Prahy je od r.1989 první,které se snaží s dopravou v prospěch lidí něco dělat.

Mikuláš Kalina

Neustálé opakování levicového argumentu že město vzniklo pro lidi. Především lidí v tom městě mají auta, které tam mít chtějí.

Zjistěte si proč ve skutečnosti vznikla města možná se budete divit.

Tomáš Záruba

To spíš lidi z okolí…

Leoš Konečný

Ne – ja jsem z Prahy a chci auto. MHD pouzivat proste nebudu

Vojtěch Hrabal

Města začala vznikat ve starověku, několik tisíc let před objevem ropy i vynálezem automobilu.

Hlavním důvodem byla minimalizace docházkových vzdáleností.

Čemu bychom se, podle vás, měli divit?

Flinta19

V podstatě máte pravdu, ale to co píšete se týká spíše městského okruhu, tzv. vnitřního okruhu, který tvoří tunelový komplex Blanka, Jižní sojka a další. Pražský okruh, o kterém se tady bavíme, je vnější okruh určený právě odvedení tranzitní dopravy, té převážné části kamionů, mimo vnitřní části města.

Y.K.

Účelem okruhu je odvést co největší dopravní práci a ne se tvářit, že patří autům, což není pravda. Pokud ty autobusy lidi využívají, tak je to dobré využití infrastruktury, lepší než dopravní zácpou. A v takovém případě bus pruh zlepší využití komunikace.

Flinta19

A kolik tam těch autobusů za den projede?

Y.K.

Nevím, můžete si to spočítat z jízdního řádu. Každá z těch dvou linek linka má ve špičce 15 min interval, ráno jede dvě hodiny o spoj víc. To máte 8 – 10 busů za hodinu ve špičkách. Konzervativně tak 500 lidí za hodinu v jednom směru? Možná víc? Já tam nejezdím, nevím jak moc jsou nacpané.

Vít Jůza

Pokud na VRT budou mít zastávkové osobní vlaky a nákladní vlaky vlastní pruhy, je to skvělé a patří tam, a v rámci jedné trasy a jednoho ochranného pásma ta VRT získá ne dvojnásobnou, ale trojnásobnou užitečnost.

milbi

Naštěstí do vyhrazeného jízdního pruhu mohou řidiči ostatních vozidel při objíždění, předjíždění, odbočování a otáčení, viz §14, odst. 1

Y.K.

Ještě ale také znát jiné paragrafy…

§12 (3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu… bla bla bla; … přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.

Frantík

Za předjíždění se to nepovažuje u normálních jízdních pruhů a v případě, že vyhrazené vozidlo jede v tom vyhrazeném jízdním pruhu.

Čili normálně můžete buspruhem někoho předjet, ale ne zprava…

Y.K.

Ano, předjet někoho můžete, ale původní příspěvek se evidentně snažil to „upravit“ že když pojede buspruhem, tak je to předjíždění a to je OK. Jenže to není předjíždění dle definice i když fyzicky ostatní auta předjíždí.

Kotlík

To předjíždění nepla, pokud se nepletu. Ale 100% jistý si teď nejsem … Jinak objíždění ano, ale překážky – kolona naštěstí překážkou není.

Panoramix

Místo vyhrazeného bus pruhu by tam pomohl regulérní dlouhý připojovací a odpojovací pruh jako nově mezi Boleslaví a Kosmonosy na D10. Spousta aut chce sjíždět z okruhu dolů na Běchovice, ale oficiálně mají také čekat naprosto zbytečně v kolonách, které se tam často tvoří. Přitom odbočení doprava na Běchovice bývá plynulé, tam se směrem z okruhu netvoří zásadní fronty, aby ten dlouhý odbočovací pruh musely mít pro sebe jenom autobusy. Bohužel je to hnáno zase především politicky, aby se současná garnitura na magistrátu mohla před volbami chlubit, jak zrychluje MHD. 🙁

rozinka

Však Ropid už se do Boleslavi roztahuje taky. Uvidíte přijde čas, kdy si to zaberou taky.

prt

Propojení připojovacího a odbočovacího pruhu byla samozřejmě základní varianta v počátcích přípravy (cca rok 2015!). Průchodné ale bylo pouze v článku popsané řešení (zachovává počet obecných jízdních pruhů).
Termín realizace rozhodně není možné považovat za uspěchaný a politicky motivovaný – je o cca 7 let až 3 roky později, než to mohlo být, kdyby to šlo celé lépe…

David

Myslím, že tam je nějaký problém s hlukovými limity a proto není žádoucí aby ten pruh byl používaný IAD.

rozinka

Ono to tam asi rušilo srnky v lese, když tam nejsou žádné domy.

digi

Zákony jsou zákony a mají se dodržovat…. Jestli se vám to nelíbí, volte si někoho kdo bude chtít zrušit hlukové limity…

Bohumil Pokorný

Znevýhodňování IAD ve městech bude mít stále výraznější tendenci.Je to jediná cesta,jak zmírnit negativní působení silniční dopravy ve městech.

Liquid

Nechápu, proč tohle vypadá jako celkem kontroverzní prohlášení. Auto by mělo být do města až úplně poslední volba, jen když je to opravdu nezbytně nutné. Čím větší město a čím blíž do centra, tím to platí víc.

Frantík

Taky by se mohly postavit parkovací domy na okrajích měst v první řadě…

Vojtěch Hrabal

To by nejdříve lidi museli být ochotní za parkování ochotní platit alespoň režijní náklady. Nejsou, tak se nedivme, že parkovací domy nikdo nestaví.

rozinka

Tak hlavně, že Ropid si kupuje za naše daně vlastní IAD, a ještě si k nim pořizuje různé povolenky, že mohou třeba na Staromák, třeba kdyby jezdili všichni VHD, bude ta doprava k něčemu.

Kotlík

Dlouhý připojovací/odbočovací pruh řidiči zneužívají k předjíždění a na konci/začátku tím způsobují špunt, který ještě více dopravu zpomaluje…

Diesel

Je to okruh a ten by měl sloužit především pro tranzitujici dopravu aby se nemusela cpát do města. Tyhle popudy ROPIDu jsou fakt věc. Možná se zachvili dočkáme buspruhu na každé dálnici z Prahy.

rozinka

Prostě Ropid…víc už na to ani říct nejde.

ksz

Pro ropiďáka je automobilista nepřítel č. 1, a to i v případě, že se třeba přibližuje k vlaku. Dobrodiní Ropidu je potřeba využívat v celé trase, jízda na P+R je zavržení hodná.

prt

Ukažte jinou vhodnou spojnici terminálu Černý Most a I/12 (zde Českobrodská), po které autobusy pokračují.

Buspruh nikomu nic nebere, vznikne v rozšířeném odstavném pruhu.

Frantík

Ony ty odstavné pruhy mají taky nějaký význam…

Poudy

Jaký mají význam který zároveň zanikne s přemalováním?

Frantík

Nouzové zastavení, když bude v tom pravém..

Liquid

Buspruhy jsou hezká věc, opravdu to ušetří dost času. Jen by mě zajímalo, jestli se to i nějak vymáhá, už se mi vícekrát stalo, že se kolona aut částečně přesunula i do buspruhu.

Sch

A tady to bude skvělá zkratka pro všechny, kteří jedou na sjezd Běchovice, odstavným se moc nejezdí, ale bus pruhem to půjde snadno… Takže uvidíme.

Původní Pražák

Trošku z vašeho příspěvku cítím, že s tím máte problém. Ve skutečnosti by to bylo ideální řešení, kdyby to byl prodloužený odbocovaci pruh, který by sloužil nejen autobusem. Nikomu by to neublížilo a spousté lidi pomohlo.

Kotlík

Na konci by jste koukal jak to zaspuntují ti, kteří ho využili k předjíždění 😉

Frantík

Předjíždění zprava zakázat…

Leinad

Jsou situace, kdy je rychlejší jízda připojovákem naprosto legitimní (na sedmé hodině mám kamion, před ním je volno, mám zrychlení abych se zařadil před něj)
A v odbočováku mě zase vůbec nezajímá co dělají auta jedoucí rovně, já jenom držím odstup od auta na výjezdu.
Pokud někdo připojovák/odbočovák zneužije, tak mu dát pokutu.

Walker

A nenaslo by se tam jeste misto pro cyklopruh, popr. turistickou trasu…?? Achjo.

Martin

Turistickou trasu na prazskem okruhu? 😮

Stepan
Zbyněk

Proč ty kecy, když to absolutně nikoho neomezí?

František Koudelka

Jen ridici prijdou 1 pruh… Ale nikoho to neomezi… Aha 😂😂

Leinad

O odstavný pruh. Jo kdo tam běžně parkuje, tomu asi bude chybět.
Prakticky si myslím, že moc případů, kdy autobus trefí vzdechlinu, tam nebude.

Kuba2

Opravdu? Doporučuji si znovu přečíst předposlední odstavec článku.

Zbyněk

Omezení na den či dva jsou na denním pořádku všude, poté už to nikoho omezovat nebude, pruhů pro auta zůstane stejně a ani nebudou zúžené. Akorát je budou moct busy objet, čímž uvolní místo autům v pruzích pro auta.

původní Jakub P

Protoze to ohrozuje pozici jedineho spravneho dopravniho prostredku.

Neni dulezite, kolik casu lidi ztrati v kolonach, je dulezite, aby podezrely povl v autobusech neprojel rychleji nez radni obcane kazdy ve svem automobilu, jak je spravne a dobre.

Walker

Drze se domnivam, ze D0 by zaslouzila tri pruhy, tim ze z „rezervy“ udelaj buspruh, tak tam asi uz misto pro treti (vlastne ctvrty) pruh nebude, takze to omezi hodne lidi, kdyz ne ted, tak v blizskem budoucnu ano.

A to nemluvim o tom, ze si myslim, ze MHD nema co delat na dalnici – uz kvuli bezpecnosti. Od toho by mel slouzit „vnitrni okruh“.

rozinka

A ten cyklopruh prosím mezi jednotlivými pruhy jako na Průběžné a před sjezdem na Běchovice se bude pumpičkářům z pravého pruhu dávat přednost.

Poudy

A snížení rychlosti na okruhu na 30km/h. Jako cyklista tohle budu podporovat, děkuji za impuls.