ŘSD nezískalo výjimku pro část obchvatu České Lípy, musí doložit veřejný zájem

Lávka pro pěší přes silnici I/9 a I/13 u Nového Boru. Foto: Projektový ateliér VanerLávka pro pěší přes silnici I/9 a I/13 u Nového Boru. Foto: Projektový ateliér Vaner

Podle Dětí Země není jasně prokázáno, zda by nestačilo modernizovat silnici ve stávající stopě.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) musí lépe doložit veřejný zájem pro stavbu nové silnice I/9 z Nového Boru do Dolní Libchavy. Přes deset kilometrů dlouhá nová přeložka má sloužit jako část obchvatu České Lípy.

Po Libereckém kraji odmítla výjimku k zásahu do biotopů kolem padesátky zvláště chráněných druhů organismů i Správa CHKO České Středohoří. Informovaly o tom Děti Země. Podle ředitele Správy Liberec ŘSD Jana Wohlmutha se proti rozhodnutí odvolají. Odvolání bude řešit ministerstvo životního prostředí.

„Postup obou úřadů byl správný, neboť státní investor v obou svých žádostech předložil jen floskule, které nedokládaly veřejný zájem na výstavbě uvažované třípruhové přeložky vedené z větší části přes krajinářsky a biodiverzitou cenné území CHKO České středohoří. Také chyběly důkazy, že nelze použít jiná opatření či modernizovat současnou silnici ke snížení škodlivých vlivů automobilové dopravy,“ řekl předseda Dětí Země Miroslav Patrik, podle kterého investor chyboval i v tom, že si nezajistil souhlasné závazné stanovisko EIA.

Stavbu chtějí hlavně města Nový Bor a Česká Lípa, proti jsou naopak některé obce v trase obchvatu.  Rozhodnutí na svých stránkách zveřejnilo Děčínské fórum. Z nové přeložky má v budoucnu vést i nová trasa silnice I/13 do Děčína.

Podle Dětí Země nejsou dopravní intenzity na stávající silnici do budoucna tak vysoké, že je skutečně naléhavé vedle ní stavět novou silnici a ještě přes chráněné území se závlekem nových automobilů se škodlivým vlivem na krajinu a kvalitu bydlení tamních obyvatel. Nová silnice podle organizace „robustně změní krajinu s vysokou biodiverzitou, a dokonce bude nutné podél ní postavit několik protihlukových opatření“.

ŘSD plánuje silnici jako střídavý dvoupruh, podle aktuálních plánů chce začít stavět v roce 2025. Náklady odhaduje na 1,6 miliardy korun, detailněji je popsána v informačním letáku ŘSD. Navázat má na úsek do Dubice, který se má začít stavět příští rok.

Trasa silnice I/9 Nový Bor - Dolní Libchava. Foto: ŘSD

Trasa silnice I/9 Nový Bor – Dolní Libchava. Foto: ŘSD

Tagy česká lípa Děti Země I/9 Nový Bor Nový Bor - Dolní Libchava obchvat České Lípy Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
40 komentářů