ŘSD má smlouvy na projektování problematického úseku D55, dálnice bude kvůli ptačí oblasti zakrytá

D55 Bzenec - Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘSDD55 Bzenec - Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘSD

ŘSD počítá se zahájením stavby až v roce 2030.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan P.

Ta vizualizace, na to je skutečně (pro mě osobně) otřesný pohled. To snad raději už hloubený v nějakém nejexponovanějším úseku nebo raději nic. Ale což tak často v tom kraji nejezdívám, sám však budu zvědav na výslednou podobu.

Petr

Hloubený tunel může být problém z důvodu podzemní vody, je potřeba osvětlení tunelu a máte větší náklady na větrání.

Jan P.

Chápu, tak snad to alespoň nějak vizuálně upraví a nebude to takový „skleník“.

Bohdan

Jsem jediny, koho napada… obrovsky sklenik a jak s nim? Zda se mi, ze tam v lete budou vznikat velmi vysoke teploty, kdyby slo o par desitek metru, tak to asi nebude tolik citit (jako na D8 u Lovosic), tady si kladu otazku, co to bude delat s povrchem dalnice a se vzdusnym prodenim, jestli auta budou prepinat na vnitrni cirkulaci, aby si dovnitr nepoustely vzduch o teplote treba 50+ stupnu Je toto nekde zohlednene a domyslene? Aby to nedopadlo podobne jako s Walkie Talkie v Londyne, ktere tavilo plasty aut (ano, tam to bylo jeste jine a jina intenzita),… Číst vice »

flinta19

Jak jste přišel na to, že to bude zaklené? V článku se uvádí: „Kromě zakrytí železobetonovou konstrukcí (zřejmě doplněnou o pletivo) má být na zmíněném úseku dálnice i ekodukt o šířce 20 metrů.“

Bohdan

Nepsal jsem zasklene, dnes skleniky taky casto nejsou ze skla.
V letaku je:
Nosný systém bude zakryt pomocí dutinkových desek z polykarbonátu tl. 16 mm, po stranách budou větrací světlíky. Z boku bude konstrukce zakryta min. do výšky 2,5 m, zbylý prostor bude vyplněn pletivem.
Uvidime, nakolik to bude nebo nebude vytvaret sklenikovy efekt, ja bych z toho tuto obavu mel.

Vlastimil Kocurek

Přesně, polykarbonátové mat, uvnitř vedro, na povrchu se nejspíše ptáci zabijí o ten polykarbonát,
To, co se tady děje, už začíná být komické, už na pohled je to jeden velký nesmysl.

Ptacek

Jen jestli to bylo s temi ptacky radne projednano. Aby se pak nezjistilo, ze tunel je ochrani pred zlymi auty a do hodnych vlacku narazeji. Ale tak coz, Ceska republika jako ropny emirat si muze dovolit stavet tunel na rovine pro ptacky, vzdyt uz nevime co s temi penezi delat…

Joker

Nic není na pořád. Ani vzhled této stavby. Myslím, že ptákům by to samozřejmě nevadilo. Fór je v tom, že se tato podmínka s tímto podivným krytím splní a tím pádem dojde k dohodě, která odblokuje stavbu. ŘSD tak ve všem vyhoví spolkům a dojde tak ke kompromisu. Tím pádem se z jakýchkoliv dalších akcí, které by mohly spolky podniknout proti stavbě, stanou tzv. účelové námitky. A třeba za 40 let až materiál toho „sarkofágu“ zestarne, tak se odstraní a to už možná žádné spolky nebudou nebo bude klima ve společnosti takové, že to nikdo nebude vyžadovat. Dálnice však bude… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Tak není to jedno, protože stavba dálnice je součástí krajiny.
Tak když si dáte jakékoliv video o projektu dálnice, vždy je tam pamatováno na zapadnutí dálnice do krajiny. Teoreticky.
Ve skutečnosti to ale tak není. Tady je toto jako pěst na oko,

D3 za Budějovicemi mohla být v jednom místě trasována po rovině (tam totiž původní cesta vede), nakonec ji vyhnali kousek do svahu, začaly hrozit sesuvy půdy, tak upravili – yykamenovali několik hektarů svahu, místo původního lesa.

Tukan

Když už se ten ekodukt staví, tak neměl by být i přes železnici?
A klidně bych se nebránil, kdyby tam byl jeden i mezi Přívozem a Rohatcem.

panda

Ta okna by měla mít žaluzie, aby se ptáčci neděsili, že se za sklem něco hýbe…

Juraj

Ajéje, hnedka jsem si vzpomněl na Goldbach-Hösbach. Tam pro jistotu zabalili dálnici do betonové krabice se světlíky, kvůli hluku.

Efekt byl takový, že při jízdě ve dne si řidič užívá stroboskopického efektu a jelikož to má poměrně náročnou údržbu a leckdy se tam něco rozbije, je doprava odkláněna přes malá města, kterým ta obluda měla ulevit od hluku.
https://www.youtube.com/watch?v=NsntjBXpeKA

Český daňový poplatník může být hrdý na to, že ŘSD tento experiment zopakuje na domácí půdě.

Jiří Kocurek

Díky, to jsem neznal. Ale návrhy vypadají natolik rozdílně, že stroboskopický efekt by se v tom českém neměl projevovat díky mnohem tenčím příčkám.
Ale simulace by byla fajn diplomka pro obor osvětlení budov, hádám?

Joker

Očekávám smršť účelových námitek ohledně rázu krajiny, pískům, polopoušti a taky prostě jen tak.

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/negurazato

Těží tam písek a vyrábějí z něj betonové střešní tašky. Alternativou je těžit cihlářskou hlínu a vyrábět pálené tašky. Plechová střecha za deště… případně se dá použít asfaltová krytina, sklolaminát a plasty. Azbestocement
Na šindel by se borovice musely kácet taky a krytina je to spalná, ikdyž nehoří tak dobře jako došky. Které město chce vyhořet…

Joker

👍

PetrH

Dálnic je fakt moc, na tohle snad nikdy nebudou peníze.

Ic540

Tak to bych byl v klidu.
Né že by peněz bylo neomezeně.
Ale v mnoha ohledech takové řešení může ulevit místům kudy potřebná komunikace prochází…

Zatímco někde takový typ stavby ochrání ptáky. Jinde to mohou být třeba na obchvatech měst lidé…

Těch možností/variant kudy vést potřebné komunikace či obchvaty totiž není prostě mnoho…

PetrH

Když už, tak to třeba i zakrýt, ale nenazýval bych každou dálnici jako „potřebnou“. Obchvaty snad.

Jiří Kocurek

Přes strážnici po I/55 jezdí 11 ticí vozidel, z toho 2000 těžkých nákladních v prac dny.

Až se sečtou s proudem přes Bzenec a Kyjov, tak u Mikulčic už to je 13000 a 3500 v prac. dny.

Něco o tom, že obchvat je tam potřeba snad a možná: Dne entého ixtý jsme provedli losování 20 % nešťastníků na základě vyhlášky číslo/rok Sb. Proto vám oznamujeme že za účelem snížení objemu přeprav byla vase objednávka stornována.

PetrH

A je tohle intenzita na dálnici? S těmito plánovanými máme víc dálnic na milion obyvatel než Německo, už jsem to tu psal.
Mám pocit, že se dálnicemi dohání neexistující obchvaty měst. Což je samozřejmě daleko dražší řešení. Při těch schodcích, které máte, na takový luxus prostě nebudou peníze.

Vrták

Dálnic je dost, ano, možná těch co vedou paprskovitě do Prahy, místo rozumného středočeské okruhu, který by umožnil se Praze vyhnout minimálně z jihu i severu.
Ale zpátky na Moravu, úsek D55 Bzenec-Rohatec by se měl stavět přednostně, bohužel mám tušení, že kvůli uvažovanému zatunelení a tím prodražení se to nepostaví nikdy…

Jan Kavan

Takže jedinečná česká polopoušť mezi dvěma liniovkami. Neuvěřitelný.
No ještě že nám změna klimatu těch polopouští postupně zařídí víc…

Staňa Míček

Však to bude podél železnice, ne? Takže se přece „jenom“ jedna liniová stavba trochu rozšíří.

55p

no „trochu“, šířka 2kolejné železnice cca 6 metrů, šířka dálnice cca 25 metrů.
Já bych řekl výrazně rozšíří

Staňa Míček

Jako jasně, souhlasím. Ale není to „jedinečná česká polopoušť mezi dvěma liniovkami“, jak píše předřečník.

SYN

Cca. 6 metrů?? Vždyť jen rozteč os kolejí je 4m, k tomu šířky dvou polovin vozu… to máme čistě jen průjezdný profil minimálně 8m, šířka zemní pláně je 10m a k tomu si připočítejte na obou stranách vykácený pás…
Takže ano bezprostředně zastavěná část je u dráhy „užší“ nicméně jako „brázda v krajině“ už v tom skoro není rozdíl a jedná se v obou případech přes 50 metrů!

fous55

Osová vzdálenost kolejí v širé trati je 4,7 m. Na fotomapách si to může každý změřit: jen mezi sloupy je to 12 metrů.

Luboš Beneš

A ten železniční koridor zakryjeme taky?

Luboš Beneš

Ještě doplním, že tu písečnou poušť osázeli naši staříčkové borovicemi aby se zpevnila a nešířila se. Takže je to pěkný bor na písku, krajina zcela kulturní, člověkem přetvořená.

Jiří Kocurek

A již staříčkové a nejenom našich staříčků vedli obchodní stezky Moravským úvalem. Ferdinadka rozhodně nebyla první.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jantarov%C3%A1_stezka

Jiří Kocurek

A ještě přidám jinou mapu než je na wiki. Holt, zdroje se v tomhle různí a stezky mohly mít a měly různé větve.
https://shop19102.glutapanacea.net/content?c=star%C3%A9%20obchodn%C3%AD%20cesty%20mapa&id=13

IGCT

Luboš Beneš Víte, proč se les jmenuje Bzenecká doubrava? Protože tam původně byl dubový lužní les bzeneckého panství. Jenže to jej vykácelo a pak až jeden lesník po mnoha pokusech a nezdarech zjistil, že se tam daří pouze borovici, proto byla borovice vysázena.Současný les je tedy nyní uměle vysázený.

PetrH

Tak to je valná většina lesů…

Luboš Beneš

Dudek česká! Moravská je. Pokud chcete českou, tak jeďte do Veselí nad Lužnicí.

Jiří Kocurek

Jenže data ukazují pravý opak, než že ubyde srážek, naopak jich přibývá. Což je logické, jelikož teplejší vzduch pojme více vodní páry, tudíž transport odparu z oceánu nad pevninu zesílí.
https://www.osel.cz/10441-epocha-fosilnich-paliv-patrila-k-nejvlhcim-obdobim-z-celeho-tisicileti.html

A stromům bych věřil, letokruhy nelžou.

Zakon kaze

Pouste nevznikaji nedostatkem srazek ale vymiranim vegetace

Jiří Kocurek

Nepřehazujte příčinu a následek. Vymírání vegetace rozhoně nenastane tam, kde pravidelně prší.

Jiří Kocurek

Aneb zhrádka se za sucha zalévá dešťovkou z nádrže aby to lépe rostlo a nezašlo to suchem. Platí to i ve velkém, už ve starém Egyptě, zúrodnili polopouště zavlažováním.
Tak mi neříkejte, že když tam bude o něco více pršet, tak tam vegetace vyhyne.

PetrH

Překladatel z angličtiny Kremlík a osel. To vypovídá za vše.

Jiří Kocurek

Ano, Osel. Vladimíru Wagnerovi tam dokonce někdo vyhrožoval radiaktivní komorou (to bude asi horší než Cyklon B) zato, že nezastává zelené náboženství.

PetrH

Jj, tohle vaše žvanění by se na osla taky hodilo, tak tam napište.

Staňa Míček

V místní části Veselí nad Moravou, v Zarazicích, na tuto dálnici čekáme už opravdu hodně dlouho. Někdy i pět a více minut, než můžeme přejít silnici…. Každý posun v přípravě této dálnice považuji za přínos samozřejmě nejen pro nás v Zarazicích, Petrově, Strážnici, ale i celkově. Až se dostaví úsek do Bzenca, tak si odfoukne Ostroh, Ostrožská, Kunovice… Ale my zatím ne. Tak proto. „Zadeklování“ dálnice kolem Přívozu považuji za rozumný kompromis mezi ekonomickým a ekologickým pohledem na věc. Velmi doufám, že nikdo nevytáhne stromečky. Když se tam může těžit písek a vytěžená oblast se znovu zalesňuje, může tam být… Číst vice »

Jan Mráček

Když by se to pokrylo solárními panely, tak máme docela pěknou elektrárnu

Jiří Kocurek

To by fungovat mohlo, minimálně v rozsahu vlastní spotřeby pro případné noční osvětlení.
Jestli je pod sklem křemík, tak to už vliv na stoupající proudy vzduchu nemá. Blbě se v nich lítá, říkal mi jeden rogalista, vyhýbá se fotovoltaickým elektrárnám od jisté nepříjemnosti.

SYN

A to by se asi i klidně mohlo… kde už jinde než na takhle velké ploše „volné“…

Hans

To je opravdu zajímavé řešení. Existuje někde něco podobného?

Ondřej

Ta dálnice by měla vést úplně jinudy. Nemusíme přece zaasfaltovat celou naši krajinu, zvláště takto chráněnou a zajímavou. Lenost nade vše… A těch peněz navíc…

Luboš Beneš

Kudy?

Jiří Kocurek

Jinudy by znamenalo delší trasou… aby se méně asfaltovalo?

SYN

Kdežto někde jinde… tam na to přímo čeká vhodná brázda kde nic není, nic neroste… sakra, a kde že to je? A je to vůbec u nás, v ČR??

marek hudec

klidně si do mne kopněte, aly bylo-li by mi umožněno zrovna tady rozhodnout, žádná galerie by nebyla – jen dálnice v otevřené krajině vedoucí mimo obce…. fakt, ptáci, sorry…ale jestli je někde vyhazování státních peněz okorvoucí, tak TADY a pak ještě u medvědích přechodů

Jiří Kocurek

Kopat nebudu, ale… Slyšel jste někdy vyprávění o kančím guláši „na grilu“ za 50.000 Kč?
Jsou místa, kde škody při nehodách se zvířaty vyváží náklady na stavbu přechodu za 10 let.

Ondřej 2

Tak prase a pták, to je ovšem pane rozdíl. A fťáci mají většinou tendenci uhnout.

Ketchup1970

Sejmul jsem nechtě již několik ptáků , o těch co se rozplacnou o sklo nemluvě .

Pavel

Koroptev letos v květnu za 85 tis. Kč včetně DPH. Na první pohled to vypadalo, že se nic nestalo.

J.K.

Stejně je zvláštní ta politika „ptáci nad lidi“, jak když člověk pojede od jihu na sever, tak pojede v tunelu – dálnice dokonale odhlučněná, a přijede někde k Bzenci mezi lidi a dàlnice se otevře, ať si lidi užijou… 😀

Honza P.

SMRT ptáků nárazem vs. zhoršení životních podmínek lidí.
Nehledě na to, že ignorujete PHS.

Petr

O cem se moc nemluvi, ze ten usek je projektovany v polovicnim profilu, tedy 11,75/80 a v rezimu 1+1. Po dokonceni cele D55 lze tady cekat spunt.
Nebo jestli pak chteji doprojektovat druhou polovinu,.. pak by ale museli udelat novou EIA, coz nevim jestli bude pruchozi…

Daniel Bečvář

Nemáte pravdu, v loňském roce bylo rozhodnuto, že půjde o čtyřpruh v kategorii R 26/100. V informačních letácích na webu ŘSD je to už i takto zakresleno.

Petr

To jsem nevedel. V tom pripade je to v poradku.

Kleist

Ta divná konstrukce na vizualizaci se mi teda vůbec nelíbí, nebylo by lepší dálnici postavit spodem přes strážnici anebo to předělat na hloubený tunel ?

J.M.

Hloubený tunel je moc drahý, přes Strážnicu už to bohužel nejde, protože by to od Bzenca nedávalo smysl v rámci vedení trasy. Strážnica a vůbec Kunovice, Ostrožská, Veselí apd budou mět jedničkové obchvaty. Alespoň koridory pro ně sa pořád drží v územních plánech obcí i krajů. Uvidíme do budoucna.

SYN

No jistě, s překrytím „zasklením“ případně „zadrátováním“ to bude tak o polovinu dražší, tak proč to neudělat rovnou tak třikrát dražší zakopáním a přesypáním?? A jen mimochodem, takové věci jako zásah do podzemních vod a objem přemístěných hmot budou násobně větší, čili silnice bud kvalitněji „schovaná“ ale zásah do území bude ve finále větší…

Kleist

Tak tady to už je zahloubený polovičně tak to jen prostě udělat z betonu a nasypat na to zpátky ten písek. Třeba v Rakousku mají zahloubenou S10 , tak nevím proč by to nešlo i u nás.

ArF

TAk mě to přijde celkem nesmysl. Oblast „Vátých písků“ znám, a chápu, že je to unikátní oblast. Nicméně železniční koridor, kde vlaky jezdí až 160 a určitě průjezd nákladního vlaku udělá monohem větší hluk než dálnice není zakrytý a nikomu nevadí. Nevadí, prtože to tam postavili už za císaře pána 😀 a hned vedle budeme dálnici, kvůli klidu pro ptáčky zastřešovat za miliony? Jestli někomu jde o tento kousek přírody, pak by měly oba koridory (silniční i železniční) jít pod „střechu“ jinak to nemá význam. Někdo zase našel zástupný problém a cestu jak se napakovat na státním rozpočtu.

ZdC

Přiznám se, že je mi taky laicky divné, že trať může být otevřená a silnice ne.

Chainy

A to po podél trati vede ještě dlouhý dopravník písku, který ptákům zjevně nevadí, ani nonstop projíždějící vlaky po koridoru. Ale na auta na dálnici jsou asi velmi citlivý, Děti země, Arnika, i Duha určitě mezi místími ptáky uspořádáli anketu, referendum a sociologický průzkum. Cestou, když šli kupovat další křečky pro Fryšták, protože je tam zemědělství v minulém století vyhubilo.

Kleist

Vlak nejezdí nepřetržitě, auta ano.

Ornyl

Tak tohle je parketa ČSO…

Ottis

Protože ta dráha tam stojí od roku 1841 a nikdo v té době neřešil žádnou EIA.

TnM

Stoupnete si vedle koridoru a vedle dalnice, chvili sledujte provoz a zapremyslejte, v cem je rozdil. Mozna Vam to dojde.

J.M.

A to ještě díky tělesu železnice vznikla unikátní stanoviště pro hnízdění všemožných ptáků

Honza P.

Nejde o hluk, ale o nárazy s auty, kterých projede násobně víc než vlaků.

Mrc

Jestli nebude rozdíl v tom, že kravál z aut na dálnici je neustálý bez přestávky, zatímco ten nákladní vlak projede prinejlepsim jeden za 5 minut

Jiří Kocurek

Železnice je stará zátěž, v tom je hlavní rozdíl.

Ornyl

Tak jistě se bude podílet i EU, většinou na to dává 70%..

Tom

Nebudou ptáčci narážet do těch skel?

Jiří Kocurek

Do těch šikmých možná ano, ale zase ne čelně do těch vodorovných…. to už bude jedno, když padá z oblohy. A do těch svislých jen ze začátku, než je první podzim obarví.

Ondřej 2

Kdesi byla studie, která pojednávala o nárazech ptáků do skleněných ploch. A že jich je mnohem víc, než se obecně myslí, PROTOŽE místní kočky kuny lasičky si zvykly chodit k těmto skleněným stěnám jak do bufetu a redukují počet mrtvolek na minimum. A pak je jde jen obtížně spočítat.

Jako dát ptákům do ptačí oblasti toto, to je fakt blej vtip. Ptáci autu většinou uhnou a randál? To by pak nemohli hnizdit ani třeba u moře, kde rachotí příboj.

cikcak

…. mám pocit, že se psalo, že tam budou pravděpodobně sítě

PetrH

Často i pověření pracovníci to kolem skleněných budov uklízí, ač se o tom taky vůbec nemluví, aby se sluníčkoví lidé necítili špatně.
Skleněné plochy zabijí 100x tolik ptáků než větrné elektrárny a kočky přímo zabijí ještě několikanásobně větší počet než skleněné plochy.

Ale taky se proti tomu dá něco dělat, viz sítě a další.

Ottis

Vizualizace je stará a má tam skla. V textu se hovoří o pletivu ne?

Kodl

Ten projekt je realizovatelný, ale naprosto nerealistický a absurdní, hlavně v dalším využívání a provozu dálnice, po jejím dokončení.
Z mého pohledu totální nesmysl, především k odvedení pozornosti, tzv. Alibi-Projekt, aby se dalo vidět, že se něco dělá a projektuje, ale za mě to rozhodně takto nemůže být odsouhlaseno a postaveno. Je to totální paskvil.

Jiří Kocurek

A co navrhujete vy?

Ornyl

A Vy jste odborník na co? Na ptáky nebo na stavby? Hádám, že ani na jedno…

kodl

Predstavte si zasah jednotek integrovaného záchranného systému v takoveto zakryte dalnici.
Predstavte si tu nakladnou kazdorocni udrzbu te konstrukce a kryti.
Predstavte si nekolikahodinovou zacpu pri dejme tomu nehode v takto zakryte dalnici.

Musim uvadet dalsi priklady?

David

Slyšel jste někdy pojem tunel? Já jen, že to všechno už máme vyřešené… Respektive s tím jsou zkušenosti právě z tunelů

Kodl

Samozřejmě. Nevěděl jsem, že česká dálniční síť disponuje několika kk dlouhými dálničními tunely.

Rossec

Bude v tom úseku omezena rchlost 80, nebo 130 ?

PetrN

Čekal bych asi 100 jako v jiných nově projektovaných tunelech…

SYN

Toto není plnotučný tunel, úniková trasa je v kterémkoliv místě několik metrů… odvětrání průběžné… proč by TAM mělo být nějakých 80??

Ottis

80 tam skutečně bylo v nějakých starších letácích ŘSD. V nových už ten nesmysl naštěstí chybí. Dokonce tam bylo uspořádání 1+1!

Azkaban

Z jakého roku sou ty vizualizace? 1995?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

1997

Lukáš

Tak tohle je úplná tragédie, s tím bude ještě tolik problémů… To by snad mohlo být i rychlejší úsek přeprojektovat a vést jižněji kolem Strážnice…

BND 30

Třeba z toho Patrika trefí a bude klidem..

M H

Současná plánovaná trasa prochází Moravskou saharou a jde těsně vedle NPP Váté písky a PP Vojenské cvičiště Bzenec. Prochází pouze ptačí oblastí Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví, která nemá statut ani přírodního parku, ani CHKO. Pokud se budete chtít vzdálit Vátým pískům a dálnici vést jižněji/východněji, jak navrhujete, čeká vás průchod Přírodním parkem Strážnické pomoraví (který je navíc zároveň tou samou ptačí rezervací) a ve větší vzdálenosti pak CHKO Bílé Karpaty, přičemž mezi nimi není díky sídlům na dálnici prostor. Navíc aby se z jihu zcela vyhnula trasa ptačí rezervaci, musel by úsek Strážnice-Rohatec vést po území Slovenska. Opravdu si… Číst vice »

Vít

Správně, pěkně celou dobu nejblíž železnici, stejně je to úsek vybudován uměle člověkem. Je to nejkratší cesta do Rohatce. Jakékoliv přetrasování ke Strážnici nebo naopak k Vracovu je mnohem větší zásah do původní krajiny. Dá se z těch smluv vyčíst, kdy mají být ty vizualizace?

Cipisekmp

Dobrý den. Jako místní člověk který pochází ze Bzence mohu říci 1) že celý ráz té krajiny je uměle vytvořený v dobách dávných viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Doubrava_(les) 2) i ten pás krajiny kde ti ptáci mají hnízdiště je opět uměle vysekaný pás kolem trati takže to opravdu neni Šumava nebo Krkonoše. 3) kdyz stavíme dálnice v blizkosti lidských obydlí, tak stavíme protihlukové stěny, tady budeme stavět skleněný nebo polykarbonátový tunel? Nezdá se to někomu divné? Ano, scela chápu že příroda se musí chránit ale nelze prostě postavit tu dálnici, pak směrem k lesu ochránit zvěř a ptactvo buď ochranným valem nebo protihlukovou… Číst vice »

Ornyl

Ptačí oblasti jsou zahrnuty také v našem zákoně na ochranu přírody jako projekt EU…předcházely jim významná ptačí území, vyhlášená již před roken 1989 , která byla vytipována a připravena Českou společností ornitologickou…

SYN

Jenže tama je to citelně delší, a „přes baráky“ – hustě obydlené území. Nebo myslíte někudy podél hranice, přes Karpaty?