ŘSD chystá u slovenských hranic první „medvědochod“, vyjde na 155 milionů

Ekodukt na Vysočanské radiále. Autor: Sefjo – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20768835Ekodukt na Vysočanské radiále. Autor: Sefjo – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20768835

Silničáři chtějí ulehčit medvědům toulky na česko-slovenském pomezí. Připravují proto projekt ekoduktu, který u Mostů u Jablunkova překlene silnici I/11.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Jen se na to dívám ty ostré rohy plotu.Nebude to odrazovat zvířata? Osobně bych ty rohy zkosil, ale nevím, jestli jo nebo ne. Jak to je?

Člověk

Při předpokladu funkčnosti stavby 100 let odhaduju cenu přechodu jednoho medvěda na statisíce až jednotky milionů korun.

Xaver

Doufejme, že ostatní zvěř tam nebude mít vstup zakázán 😉

Xaver

A kdy postaví jelenochod? A daňkochod? A rysochod, srnochod, vlkochod, kancochod, zajícochod, zmijochod atd.?

Jiří Kocurek

Ne, to bude zmijoplaz. Vy jste snad viděl zmiji chodit? 😀

jal

Pokud se tvrdí, že „47 metrů je pro medvěda málo: „Ověřovali jsme si v okolních zemích, že šířka 80 metrů pro funkční ekodukt je minimum,“ tak jak má potom použít už ve stejném místě hotový podchod, který má tak 30m?
https://mapy.cz/zakladni?x=18.7634881&y=49.4948690&z=19&l=0&base=ophoto

Okoloidúci

Chápem správne, že na Slovensku ho bude robiť NDS a pár metrov už v Česku RDS? Načo preboha?

IGCT

Doufám, že se na tuhle blbost poskládaly ekologické spolky bránící výstavbě liniových staveb.

Medvěd

Kšeft je kšeft. Jen bych uvítal, kdyby ty spolky ukázaly, kdo je financuje a od koho dostaly peníze! No a kdyby se ukázalo, že od firmy která to stavěla (projektovala nebo dodávala na stavbu), tak bych jim dal tyto vícenáklady proplatit a zrušil registraci !

K.S.

Nesouhlasím, náklady na kompenzace musí jít za tím, kdo zřizuje stavbu která charakterem svého provozu či svou existencí výrazně narušuje ekologické, dopravní a přirozené komunikační vazby v daném území. To zcela jistě dálnice, přehrady, a v nejmenší míře železnice jsou. Pokud stavíte silnici III. třídy, narušení migračních a jiných vazeb nebude o moc jiné než u polňače či bez, pokud postavíte vlečku, lokálku, tak také moc nic nenarušíte. Jenže pokud už stavíte širokou dvojku, jedničku, tak se vazby v krajině narušují, jak pro zvířata, tak pro lidi, jenže to stále tzv. deštníkové druhy (což u nás jsou až na pár… Číst vice »

Y.K.

Oplocené liniové stavby skutečně brání migraci čehokoliv. Dálnice se nedá přejít ani obejít, takže nějaké přechody jsou nutné. Jak pro místní lidi tak pro zvěř. Chtít mít rychlou spojnici z A do B bez jakékoliv starosti o vliv na území kterým prochází, je neuvěřitelně sobecké. Pak jsou tu samořejmě věci jestli to ŘSD opravdu konzultuje s odborníky, jestli schválně nehrotí cenu za blbou betovou skruž se zásypem (neumím posoudit).

Jiří Kocurek

Samozřejmě, že se k takové stavbě vyjadřuje také statik. Bez statického posudku se dá postavit ledacos, ale fakt ne tohle. Karlův most byl také staticky posuzován, jen to tehdy Mistr Parléř dělal jinak, než se to dělá dnes či před 100 léty.

liberal shark

A až zase nedejpánbůh nějaký ten medvěd opravdu přijde, vyhlásíme kvůli němu všeobecnou mobilizaci 🙁

K.S.

Jenže to všeobecnou mobilizaci budou ctít vyhlásit akorát tak myslivci pro které pořád bohužel často platí že jak to má zahnutý zobák, nebo drápy, tak je to škodná. Stačí si přečíst názory některých lidí jenom co se tu objevili vlci, hned by to nejraději vystříleli, protože roztrhali stádo nepůvodního druhu vysoké. Myslím že horší než silnice, dálnice a další stavby, které přece jenom fragmentují krajinu na celkem velké bloky, jsou lesníky tolik oblíbené oplocenky, které samotný les rozdělují zcela neprostupnou bariérou a tyto ploty v něm zůstávají i roky po tom co jejich původní účel – ochrana stromků, pominul.

AAA

Jasně. A kvůli těm roztomilým vlčkům zase ochranáři radí farmářům že si maj pastviny obehnat dvoumetrovým elektrickým plotem za kterým bude cenit zuby pořádnej pes. Ne, vůbec to nebude bariéra v krajině 🙂

K.S.

Ten elektrický plot A) není dvoumetrový. B) je to silnější ohradník, jestli náhodou to není némlich to co už mají někteří, tedy ohradník C) víte proč existuje tolik plemen ovčáků? Případně proč existuje v lidské kultuře mem dvojice bača-pes? Protože bylo třeba stáda zabezpečit proti nebezpečí ve formě vlků a jiných šelem, ale také třeba zdivočelých psů. kteří mimochodem napadají stáda ovcí častěji než divoce žijící vlci. Ovčáčtí psi se, pokud se pamatuji, stále bez problémů používají v Karpatech, na Kavkaze a jako pomocníci shánění stád v Anglii, Irsku a dalších zemích. Navíc pokud dáte divoké zvěři dostatečně velký areál… Číst vice »

Y.K.

No ta pastvina asi nemá stovky kilometrů na délku, že? Předpokládám, že jde docela v pohodě obejít.

Medvěd

Neboj žije. Co dělal nedávno Čunek v Zlíně ? Ale víte co je výmyslů, jen aby se to prodražilo……………… Zkrátka by na silnicích po určité délce měl být nadjezd pro zvířata, hospodáře a spol. V cizině taky každý hospodář má vedle silnice svoji obslužnou cestičku a nejezdí po silnici jako u nás !!!!! Po státovce si to nedovolí.

Jiří Kocurek

Ech, v těch končinách je medvědů víc jak myslivců. Myšleno v nadsázce – tohle je jiná část než Valašské Meziříčí nebo Prženské Paseky. Mezi Jablunkovským průsmykem a Bumbálkou moc lidí nežije. Navíc ten loňský byl nevychovaný, asi mu pošla mama, možná ji srazil vlak. Byl moc mladý na to, aby se vydal samostatně do světa. Dost možná se neuměl sám uživit jinak než strháváním ovcí. Ostatně kdybyste přišel o veškerý roční zisk, tak byste ho honil taky.

Pako

Je to sice dost šmudláků, ale co když tyto stavby mají mnohem větší význam a mělo by jich být podstatně více ve spojení s oplocením okolo silnic vyšších tříd a dálnic

Michal

Jeden hodně „využíváný“ medvědí podchod je už kousek vedle na žel. koridoru 😀

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/medvedi-stopa-ve-zvirecim-podchodu-byla-podvrh-ekology-napalil-vtipalek.A101110_1480978_ostrava-zpravy_stk

Michal

Tak ono jestli to taky nebude tím, že ústí blízko k té silnici, která tam sice má mezeru ve svodidlech, ale jinak právě tvoří tu bariéru.

Eko

47 metrů je pro medvěda málo: „Ověřovali jsme si v okolních zemích, že šířka 80 metrů pro funkční ekodukt je minimum. Nechápu ani odvolávání se na lesní cestu, protože má i jiná ústí na komunikaci,“ uvádí Miroslav Kutal z Hnutí Duha. Obává se, že experti zase něco vyprojektují bez připomínek ekologů, dílo neobstojí a bude se muset předělávat.

AAA