ŘSD chystá soutěž na další část obchvatu České Lípy, u delšího úseku neuspělo s odvoláním
ŘSD chystá novou žádost o výjimku, příprava běží dál.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neuspělo společně s Novým Borem a Českou Lípou v odvolání proti neudělení výjimky k zásahu do biotopů podél trasy navrhované část obchvatu České Lípy. Na kratší úsek přeložky Dubice – Dolní Libchava má již stavební povolení a chystá vypsání soutěže na zhotovitele.
Odvolání zamítlo ministerstvo životního prostředí. Dokument byl na úřední desce, jeho část se objevila ve facebookové skupině Českolipáci. Jde o takzvanou výjimku k zásahům do biotopů kolem padesátky zvláště chráněných druhů organismů pro více než deset kilometrů dlouhou přeložku silnice I/9. Ta má sloužit jako část obchvatu České Lípy. ŘSD musí lépe zdůvodnit veřejný záměr stavby.
„Postup úřadů byl správný, neboť státní investor v obou svých žádostech předložil jen floskule, které nedokládaly veřejný zájem na výstavbě uvažované třípruhové přeložky vedené z větší části přes krajinářsky a biodiverzitou cenné území CHKO České středohoří. Také chyběly důkazy, že nelze použít jiná opatření či modernizovat současnou silnici ke snížení škodlivých vlivů automobilové dopravy,“ řekl předseda Dětí Země Miroslav Patrik po prvním odmítnutí plánů. Stavbu chtějí hlavně města Nový Bor a Česká Lípa, proti jsou naopak některé obce v trase obchvatu. Z nové přeložky má v budoucnu vést i nová trasa silnice I/13 do Děčína.
„Musíme požádat o výjimku znovu dle popsaného odůvodnění MŽP. Jinak se ale nic nemění. Příprava běží dál,“ řekl Jan Wohlmuth, ředitel Správy ŘSD v Liberci.
ŘSD plánuje silnici jako střídavý dvoupruh, podle aktuálních plánů chce začít stavět v roce 2025. Náklady odhaduje na 1,6 miliardy korun. Navázat má na úsek do Dubice, který se má začít stavět příští rok. Pro úsek Dolní Libchava – Dubice má již stavební povolení.