Infrastruktura Silnice

ŘSD chystá oplocení dalších dálnic. Za pletivem ubylo výrazně srážek se zvěří

Oplocení dálnice. Foto: Ajploty.cz
Oplocení dálnice. Foto: Ajploty.cz

České dálnice prochází na první pohled nenápadnou proměnou, která ale zvyšuje výrazně bezpečnost řidičů i divoké zvěře. Už více než 600 kilometrů starších úseků českých dálnic je oploceno. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) postupně chystá ochránit i zbývající úseky.

Zatím poslední soutěž na oplocení je pro úseku dálnice D11 mezi kilometry 81,920 – 86,500 km. Necelých pět kilometrů má vyjít na zhruba deset milionů korun. Ne vždy je taková cena lákavá: ŘSD muselo minulý týden zrušit zakázku na oplocení devíti kilometrů D8, protože se nikdo nepřihlásil.

„U nových dálnic je oplocení již součástí projektu, stejně je tomu i v případě modernizace D1. U starších dálnic je oplocení postupně doplňováno,“ říká mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle dat ŘSD je z celkem 1276 kilometrů starších dálnic oploceno 621 kilometrů, tedy necelá polovina.

Oplocení má přinést především úbytek srážek se zvěří. „Po osazení oplocení je úbytek odklízení uhynulých zvířat až o 90 % menší,“ tvrdí Studecký.

Ne všichni jsou ale z oplocení nadšeni. Česká televize tento týden upozornila na kritiku hasičů proti budování plotů.  Podle hasičů může plot komplikovat přístup k nehodám i únikové trasy z dálnice.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
HonzaX
Host
HonzaX

Až tak moc nové řešení to není. V roce 1980, když se dokončila D1+D2 do Bratislavy, byla oplocena celá. Bohužel, po pár letech různí ekodobrodinci začali tvrdil, že zvířata potřebují svobodu (o tom žádná …), tak jim dopřáli svobodně umírat a ploty šly dolů.

Vojta
Host
Vojta

Jako fajn, ale ruku v ruce s tím by mělo jít ruku v ruce s mimoúrovňovými kříženími, které by využitelné pro zvěř a taky nemotorovou dopravu. Ono stav, kdy většina míst pro překonání dálnice je v těsné blízkosti frekventované silnice, je dost na pytel.

Vojta
Host
Vojta

Bohužel místo aby se budovaly se spíš ruší – např. nedávno snesená lávka u Přibyslavic (u Velké Bíteše) nebo plánované rušení lávky u Kývalky.

Martin V.
Host
Martin V.

Situaci u Bíteše tak dobře neznám, ale té lávky u Kývalky by mi líto nebylo. Přes ní vede jen žlutá turistická značka, jinak moc smysl nemá, les se dá obsloužit i z druhé strany. Pokud by se ale někde měly budovat přechody pro zvěř ve formě biokoridorů, tak skvělý kandidát je právě kousek odsud v hlubokém zářezu u kóty 424 Baba. Co si pamatuju, tak ten zářez (hlavně jižní svah) pravidelně ujížděl snad od té doby, co dálnici postavili. Vždycky se to pak nějak sanovalo. Kdyby to po rozšíření na 3+3 pruhy „přiklopili“ betonovými klenbami, zasypali hlínou a zalesnili, tak… Číst vice »

Vojta
Host
Vojta

Právěže tam vede ta žlutá značka, mj. napojující oblast Kývalky na Omice, Tetčice a Rosice. Toto propojení bude prodloužené o dva kilometry. Je to nejpřirozenější místo překonání dálnice – v sedle, navíc hodně kilometrů na západ žádná rozumná možnost překročení po zklidněných komunikacích není (ještě je by tam navíc bylo potřeba překonat silnici I-23). Potom tudy vede tzv. brněnské kolečko, po kterém se odehrává např. tradiční pochod Brněnské vokruch vokolo štatlu. Ekodukt v oblasti kopce Baba byl posuzovaný v roce 2008, ale to bylo to v době, kdy byly ekodukty poměrně předražené (získáno na základě „106ky“), takže se rozhodli jenom… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Tam, kde se předpokládá pohyb lidí (únikové a přístupové cesty kvůli nehodám, nebo u odpočívek, pokud vedle vede cesta) bych udělal branku na pružinu (jako na fotce, ale nevím, jestli je na pružinu). Jinak tam totiž někdo vyrobí díru. Minulý týden jsme si udělali přestávku na D11 směrem na HK na velké odpočívce u Velimi. Koukám dálnice oplocená, tak říkám máme smůlu, ale dcera na to – tady plot není. A opravdu, někdo tam plot prostě rozstřihl a odhrnul, byla tam vyšlapaná cestička ke zkušebnímu okruhu. Vyplatilo se, každých cca 5 minut tam profrčela tahle souprava: https://zdopravy.cz/alstom-zacal-ve-velimi-testovat-nove-jednotky-pro-nizozemske-drahy-28035/ Kdyby tam byla… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

V Jižní Africe mají kolem cest skoro všude ploty. Dokonce i když třeba jedete mezi malými městečky 50 km a skoro nikoho cestou nepotkáte, je tam skoro vždy plot, který se táhne desítky a desítky kilometrů. Dejmetomu tak cca 30 metrů od cesty. Občas potkáte i dělníky, co ploty spravují. Projel jsem tu zemi hodně, tisíce a tisíce kilometrů, a NIKDY jsem netrefil žádnou antilopu či větší zvíře. A to je Afrika, ne Evropa. Proč ty ploty tam mají, to je snad jasné každému: Proti zvěři. Občas mi připadá, že v Česku jsou některé věci totálně pozadu. V tomhle i… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

To není řešení. Zvěř potřebuje migrovat a kdyby to bylo u každé silnice tak se celá země rozpalceluje na malé kousíčky a zvířata to uvězní.

K.S.
Host
K.S.

A jste si jistý že to není plot místní farmy?
Každopádně jak píše Ondra, zvěř potřebuje migrovat, to že jí v tom zabráníte nakonec povede ke zhroucení populace, nebo tedy k tomu že někde zvěř nebude a jinde myslivci způsobí v těch kouscích přezvěření. Navíc v JAR je hustota obyvatelstva, pokud vyhodíme Kapské město a pod. někde jinde než u nás, cestní síť je jinak hustá, kdybyste tím obehnal jenom každou státní silnici, tak tím začnete působit dost velké problémy.

Honzík
Host
Honzík

A kdy to napadne SZDC oplotit aspoň koridory?

Prngr
Host
Prngr

No jo, ale co na to zvířata, která se nikam nedostanou?

Y.K.
Host
Y.K.

Nic, nikdo se jich neptá. A ty lidské rasy co chtějí přechody pro zvěř nazveme ekoteroristy čímž je problém morálně vyřešen.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Mám za sebou srážku se zvěří, ale vidím v oplocení jenom bariéru pro genofond . Nebudou se moci míchat geny z uzavřených populací , vznikne tak degenerační gheto. Cena za civilizaci…

Graylag
Host
Graylag

Pokud oplocením nevytvoříte maličké uzavřené buňky o jednotkách km2 (a tak hustou dálniční síť opravdu nemáme), tak bych se toho co popisujete vůbec nebál. Není to o nic horší překážka, než větší řeka. A pokud by byl co pár (nejhůř desítek) kilometrů biokoridor, nebude to pro přírodu vůbec problém.

Určitě bude zajímavé sledovat, jak se to na přírodě projeví. Myslím si, že to bude mít podobný efekt, jako právě větší řeky, tedy že budou kousek od sebe existovat odlišné populace s jen příležitostným míšením. Ale katastroficky bych to neviděl.

Y.K.
Host
Y.K.

Ono záleží jaké zvěři. Je zvěř co se drží v teritoriu a zvěř migrující. Migraci dálnice celkem překáží.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Vlk, Medvěd, Rys. Tím to začíná i končí. Zubři nejsou už ani v Zubří. Losa uvidět, přijede tam ČT. A to mezi Polskem a ČR není dálnice, ani řeka. Tažným ptákům je to šumafuk.

K.S.
Host
K.S.

Problém je v tom kolik takových biokoridorů vznikne, například D2 je už oplocená prakticky celá, ale ani jeden na ní není, nebo se snad ŘSD chce tvářit že zvěř má chodit jenom kolem Trkmanky a po nadjezdech? To je přece hloupost. Ano, až budou co pět kilometrů biokoridory, tak možná oplocení nebude problém. Navíc u nás moc nepřekročitelných řek nikdy nebylo, Morava i Dyje jsou snadno překročitelné i v kanalizovaných korytech snad 3/4 roku, Vltava nevím, ale mimo přehrady to asi také nebude zlé a Labe také překročitelné bude minimálně pár měsíců za rok, takže co tu v okolí máme… Číst vice »

Roman P
Host
Roman P

Jel jsem minulý týden na kole kolem „oplocení“. Chudák zajíc narazí do oplocení a přes to velké oko se protlačí a x-krát vyděšenejší vletí na dálnici. Místo toho, asi se někde mezi zastavil, valí dál…. Možná to odradí vysokou, ale pokud tak do metru nad zemí nebudou oka menší….

Graylag
Host
Graylag

V tomhle si bohužel moc nepomůžete. Ať budou oka jakkoliv velké, vždy budete mít nějaké zvíře, které se jimi ještě protlačí a pak vyděšené vběhne na dálnici. Jedině tak hladká vysoká zeď s elektrickým ohradníkem, která by ale pro přírodu byla úplná katastrofa.

Kubrt
Host
Kubrt

Tohle řeší lesnické pletivo, u země jsou menší díry (drobní hlodavci prolezou, zajíc ne) a nahoře větší.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll