Rozšíření dálnice D5 na šest pruhů dostalo zelenou. Vyřeší se kolony, bude tvořit část nového okruhu

Dálnice D5, ilustrační foto. Pramen: ŘSDDálnice D5, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Stavba čelí silnému odporu obcí. Předpokládaný termín zahájení je nyní rok 2027.

Rozšíření dálnice D5 mezi Prahou a Berounem na šest jízdních pruhů získalo kladné závazné stanovisko k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Vyplývá to z registru ministerstva pro životní prostředí.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje dálnici rozšířit od pražského Zličína až ke kilometru 22,575, tedy k exitu 22 u Králova Dvora. Zejména úsek u Prahy je už nyní přetížen a na hraně své kapacity, téměř denně se zde tvoří kolony hlavně nákladních vozidel.

U Králova Dvora by v dalších desetiletích měla na rozšíření D5 navázat dálnice D99 tvořící středočeský okruh Prahy směrem na Benešov. Kvůli Brdům je v předběžných plánech vychýlena jižněji, aby navazovala na zmíněné rozšíření a vyhnula se průchodu pohořím.

Mapa rozvoje dálniční sítě po roce 2050. Zdroj: Ministerstvo dopravy

Mapa rozvoje dálniční sítě po roce 2050. Zdroj: Ministerstvo dopravy

V novém uspořádání by D5 měla mít 2×3 jízdní pruhy a šířku 34 metrů. Součástí záměru je i úprava pěti mimoúrovňových křižovatek – MÚK Rudná (km 5,360), MÚK Loděnice (km 10,245), MÚK Beroun-východ (km 14,565), MÚK Beroun-centrum (km 18,395), MÚK Beroun-západ (km 22,400).

EIA řešila i přestavbu 19 mostních objektů a obnovení odpočívky Beroun na 16. kilometru dálnice. Má zde vzniknout 25 parkovacích stání pro osobní automobily, dvě stání pro ZTP, čtyři stání pro autobusy a šest pro obytné vozy.

Zkapacitnění dálnice ve stávající stopě je z hlediska dopadů na většinu složek životního prostředí příznivější oproti vedení zkapacitněné dálnice mimo stávající stopu, což by mělo za následek významně větší zábory půd a významně větší ovlivnění dalších složek životního prostředí,“ uvádí závěr posudku EIA.

Alternativní varianty technického řešení a směrového vedení tak podle autorů posudku nebyly zvažovány.

Obce nechtějí rozšíření D5 na šest pruhů. Kritika zní i z Prahy, podpořilo by to růst předměstí

I přesto čelí rozšíření dálnice silnému odporu dotčených obcí, které se obávají hlavně hluku. Bylo to patrné již při veřejném projednávání loni v květnu, autorům posudku přišlo následně celkem 33 vyjádření. Součástí EIA je tak i velké množství podmínek, se kterými se nyní budou muset projektanti vypořádat.

Počítá se s doplněním a úpravou protihlukových stěn a kompletním novým odkanalizováním zpevněných ploch dálnice. Podmínkou také je, aby realizace navazovala na ukončení stavby nulté etapy zkapacitnění MÚK Třebonice a stavby zkapacitnění Pražského okruhu D0 v úseku 515.

Ten nesouhlas obcí vidím jako velmi krátkozraký. Pražská aglomerace je obrovské množství lidí, kteří denně dojíždějí, proto potřebujeme dálniční síť kapacitnější,“ uvedl k nesouhlasným stanoviskům před rokem šéf ŘSD Radek Mátl.

Pražský magistrát by například upřednostnil jiné formy dopravy než individuální, zejména by pomohl chystaný železniční tunel Praha – Beroun. Zkvalitňování silniční dopravy podle úředníků přiláká k dojíždění autem do Prahy více lidí a nepřímo tak podpoří další suburbanizaci velkoměsta.

Obce bojující proti rozšíření D5 zvou auta k sobě, řekl Mátl. Odpor je podle něj krátkozraký

Rozšíření dálnice je plánováno ve čtyřech etapách (1. úsek – km 0,000 – 11,000, 2. úsek – km 11,000 – 15,300, 3. úsek – km 15,300 – 17,900, 4. úsek – km 17,900 – 22,575). V průběhu výstavby bude zajištěn obousměrný provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy vždy po jedné polovině dálnice.

Předpokládaný termín zahájení stavby je nyní rok 2027, v minulosti se však již několikrát posunul. Hotovo by mělo být v roce 2032.

Se stavbou se má začít už brzy zkapacitněním mimoúrovňové křižovatky na Pražském okruhu na křížení s D5. Následovat má rozšíření samotného okruhu v dosud čtyřpruhovém úseku 515 od Barrandova. Teprve poté se plánuje začít s rozšiřováním dálnice, a to ve dvou etapách směrem od Prahy.

Náklady na stavbu podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky přesáhnou miliardu korun.

Dálnice D5 se na svých prvních 11 kilometrech podle zpracovatelů EIA blíží k horní hranici dopravního zatížení. Jakékoliv kolize tam pak vedou k zácpám a dopravním kolapsům. Kolem roku 2040 pak modely očekávají vyčerpání kapacity i na zbývající části D5 mezi Prahou a Berounem.

Veřejné projednávání EIA k rozšíření D5. Foto: Zdopravy.czVeřejné projednávání EIA k rozšíření D5. Foto: Zdopravy.czVeřejné projednávání EIA k rozšíření D5. Foto: Zdopravy.cz
Tagy Beroun D5 EIA rozšíření D5
78 komentářů