Rozšíření dálnice D5 na šest pruhů dostalo zelenou. Vyřeší se kolony, bude tvořit část nového okruhu
Dálnice D5, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Stavba čelí silnému odporu obcí. Předpokládaný termín zahájení je nyní rok 2027.
Auta a jejich provoz jsou v poměru ke mzdě nejdostupnější v historii. Rozšiřovat silnice budeme donekonečna, pokud bude všude příjezd a parkoviště, proč bych lezl do MHD? Cena PHM by neměla klesat pod 50-60Kč/litr a je to příležitost pro vyšší spotřební daň a zlepšení financování deficitu.
Teď se dívám na dopravní info.cz co dělá naše slavné šestiproudé rozšíření u Brna. A co to vidí oko mé? Kolona na 34minut? Kolik dní bylo reálně rozšíření bez kolon? Cca 3 dny. D0 měla ulevit okolí a je denně ucpaná. Jak to? Kde asi udělali soudruzi asfaltéři chybu? Ano, rozšiřujme kapacitu dálnic, ale regulujme počet vozidel, jinak se nikam neposuneme. PS: Nevidím, žádný tlak na rozšiřování kapacity železnice. Ti lidé v těch vlacích, kteří denně dojíždějí do Prahy, se nepotřebují pohodlně a spolehlivě dostat do metropole? Nebo proč jim jako budeme omezovat počty spojů, protože není hentá kapacita, voe,… Číst vice »
Jenže v tomto našem Banánystánu lidi řvou i proti rozšiřování, respektive stavbě kapacitnějši železnice. Bohužel další faktor je ten, že kdo nebydlí, nepracuje, nepodniká nebo jinak nefunguje v Praze, tak jako by nebyl. A proto tam není k hnutí.
Jo, jenže u železnic se Sabotáž Železnic ohání lidskými právy a alibisticky poslouchá i největší žvásty a naschvál požadované obstrukce blokovačů. Zatímco u silnice jsou lidé, stěžující si právem na hluk, smrad, emise či zábor půdy označování za zavilé teroristy, nepřátele lidu, co by bylo nejlépe vyvlastnit a poslat na Sibiř.
Namísto výstavby stále nových dálnic, které jsou plně využité jen pár hodin denně ve špičkách, je třeba zavést řádné zpoplatnění, zejména osobních aut obsazených méně než třemi cestujícími. https://en.wikipedia.org/wiki/Road_pricing
Z vás by v 50. letech minulého století měli radost. 😉
Ona ta pravda tady bude někde uprostřed. Stávající dálniční síť je nedostatečná. Nadruhou stranu není možné si zabetonovat celou zemi. Tzn. samozřejmě páteřní síť dostavět a tam, kde je nedostatečná zkapacitnit. Na druhou stranu zabránit další indukci dopravy regulací.
Už to tu zaznělo několikrát a sám musím potvrdit, že problémy s kolonami jsou způsobeny především tranzitující nákladní dopravou, IAD není hlavním viníkem problému. Zaklínat se tedy myšlenkou, že berounský tunel situaci vyřeší, je nesmysl. Pokud se trochu zasním, tak si opravdu myslím, že rozšíření D0 od Zličína k Barrandovu, změna konfigurace křížení D5/D0 a rozšíření D5 hodně pomůže. Navíc po dobudování severní části okruhu se část tranzitní dopravy odkloní tam a nepojede vše po D0 jen na jih. A úplně mimo mísu mi přijde odpor nejvíce postižených obcí, především města Rudná. Kdo někdy zkoušel jet ve špičce přes Rudnou,… Číst vice »
Krásný komentář a úplný souhlas..a ještě větší souhlas s tou Rudnou, kde to opravdu nechápu🙏🏻.
a pan starosta musí být asi hodně pro lidi z Rudné, když řekl, že se proti této stavbě bude bránit všemi možnými prostředky.
Člověk nepochopí
Já to rozšíření hlavně vidím jako o 10-15 let opožděné dobudování poddimenzované infrastruktury. Nějak se nebojím, že by se třetím pruhem najednou nastal masový exodus lidí z Prahy dojíždějících na předměstí, nebo že by jeden člověk řídil víc aut najednou, či si auta pořizovali i kojenci. Jak už tu někdo psal, ty další pruhy dnes již existují, ale vedou po 5m širokých III. třídách. A to je problém celé ČR. Takže kecy o indukci fakt ne… jenom řešení, jak dostat již naindukovanou dopravu do nějaké kvality!
Je to blbost, protože se má investovat do opatřeních, které nebudou vyvolávat větší a větší doprava. BTW po čase bude ve špičkách bude ucpaný i tento 3 pruh, ale 80 % času to bude v pohodě stejně jako je to v pohodě teď.
Dát do ESG reportingu firem větší důraz na podporu homeoffice? Nebo co máte na mysli? Letakovou kampaň o tom, proč se nastěhovat do měst a lidi se maji věnovat zemědělství?
Hm. A jak by jste tu dnešní katastrofální situaci řešil. Dnes sednete v Berouně do auta a často jste rychleji v Chebu, než na Zličíně.
Zavedl by jste všeobecnou drážní povinnost po trati 171? To by teda bylo.
A skutečně si myslíte, že je to dnes v pohodě? Jezdím pracovně, za zakázkami, minulý týden Beroun – obec u Lysé n. L. 2,5 hodiny a další zakázka Jesenice – Beroun 1,5 hodiny. Teoretiku, to je praxe.
Jádrem pudla ale nejsou pouhé 2+2 pruhy na D5, ale soustavné problémy na D0, protože tudy jezdí doprava, která tam nepatří (tranzit kamionů), ale nikdo se nesnaží vytvořit pro ni takové podmínky jinde, aby mohla jet jinudy a Praze se vyhnout.
Aby jste byl rychle z Berouna ve Zličíně tak snad konečnčně postavit více pruhů na odbočce na P.Okruh-směr Brno,ten jeden odbočovací pruh to je ten problém.Rozšíření do Berouna přinese jenom to že 10 let bude rozkopáno a všichni se s toho akorát po–rem.
Přesně. Ten sjezd je neskutečně špatně. Pokaždé je špunt jenom tady. Zbytek dálnice je většinou v pohodě.
Ještě bych pochopil, když už nezbytnost tohoto rozšíření zdůvodňují silnou dopravou v rozrůstající se pražské aglomeraci, že to tedy postaví jen mezi Rudnou u Prahy a SOKP a místo toho zbytku začnou urychleně řešit taková vylepšení jiných možností propojení Plzeňska a D1, aby ty kamiony přes Prahu vůbec nejezdily – ale takto je to opravdu hloupost – naprosto jednoznačně chybí pořádné vylepšení silnice I/19 (obchvaty obcí, křižovatky, střídavé třípruhy, atd.), aby byla rychlá a po kamiony zajímavější než problémová cesta přes Prahu.
moje řeč, proto říkám nepřidávat koleje na železnici, nebudovat VRT, zrušit lokálky, nezvyšovat rychlost. = všechno to vede k tomu, že lidé více cestují a má to špatný vliv na životní prostředí. máte sedět doma na zadku a ne furt někam jezdit. 😀
Problém je v ŘSD. Ti vždycky něco postaví a pak se po letech diví, že po té silnici jezdí auta a kamiony a že se vozovka musí po pár letech opravit anebo zkapacitnit. Bylo by fajn udělat jednou něco pořádně hned na začátku, aby chybami ŘSD nemuseli trpět řidiči.
Pane vachmajstr, vy jste hlava!
Nejefektivnějším řešením dopravních kolon je kvalitní, rychlá a bezpečná alternativa k autu, tedy kombinace hromadné dopravy, jízdy na kole a chůze. Mnoho lidí to ale bohužel nedokáže pochopit a uvízli mentálně v 70. letech.
Definujte, jak si to představujete pro lidi, co jezdí z Berouna a jeho okolí (satelity, kde se na „levnější“ bydlení nalákaly značné počty lidí) do Prahy. K tomu poznámka, že železniční tunel do 15-20 let těžko bude.
Kam do Prahy jezdite do práce na kole z Berouna?
Možná to spadá spíš do té části hromadná doprava? Mimochodem, na nádraží v Berouně snad mají cyklověž.
To by bylo super, až by davy lidí na kolech šlapaly mezi Srbskem a Karlštejnem po úzké okresce, cyklostezka tam není, to samé Zadní Třebaň – Řevnice. Tyto pirátské nápady jsou boží.
Až bude plnohodnotný pruh v úseku ze sjezdu z D5 na D0 až po Barrandov, nebude třetí pruh od Berouna tak důležitý…
tohle je taky názor bože🤣🙏🏻🙏🏻..zkus si tam Koro někdy jet a pak si tu piš tyto moudra👍
Betonovací lobby jede
lepší beton než asfalt na tyto intenzity…
Ach ta naivita, že více pruhů zamezí zácpám… Do pár let od dokončení bude situace naprosto stejná jako před rozšířením. Peníze za studii proveditelnosti mi můžete zaslat rovnou.
Když si nedají říci a pořád se jenom pokoušejí řešit jednou silnicí (dálnicí) všechny typy dopravy, tak to pochopitelně nikdy pořádně fungovat nemůže a ani víc pruhů na té jediné silnici to samozřejmě nemůže spasit – ve výsledku je to navíc i provozně dražší, protože všichni najedou víc kilometrů, když jsou naháněni na jedinou trasu dálnice, ačkoli by to jinudy měli blíž, ale dobrá silnice tudy nevede.
Uveďte mi prosím jeden příklad kdy rozšíření dálnice vyřešilo kolony, JEDEN JEDINEJ.
Tak směr na Brno do Průhonic a Mirošovic se díky šesti proudům poněkud odšpuntoval, předtím v letech 1993-1995 to byl jedna velká fronta. Teď to bývá častěji plynule průjezdné, ale kdyby se všichni sunuli slušně vpřed všemi proudy a nechali si závody až na další úsek, bylo by to ještě lepší.
nedovedu si predstavit, jak by vypadala situace mezi prahou a mirosovicemi, pokud by zde byla jen 2 pruhová dalnice. kolony jsou občas i tady, ale bez 3 pruhů by byly podstatně častější a delší.
takze splněno, tady jeden případ máte.
Čtvrtý pruh to už určitě vyřeší.
D3 a D11+D35 tomu taky pomůže 😉
Ten 4. pruh tam už je jako stoupací před Exitem 15 směrem z Prahy. Bývá docela dobře průjezný i v situacích, kdy jsou ty další 3 pruhy plné a popojíždí a zastavují.
Pomůže tohle video?
https://www.youtube.com/watch?v=Rryu85BtALM
Já myslím, že Hradci se ulevilo pořádně.
Ještě bych tam udělal odstavný pruh průjezdný pro kamiony v případě zvýšeného provozu a pak to už opravdu může fungovat.
Kolem Mnichova to tak mají, proměnlivým značením se z odstavného dělá čtvrtý pruh ve špičce.
Taky moc nerozumim proc tohle nedokazeme okopirovat, prijde mi to jako dobry reseni, standardne je to tripruh/ctyrpruh a ve spicce pak o jeden pruh vic. Jenze aktualne asi nejhorsi spunt je MUK Trebonice, kdyz se pak clovek podiva na krizeni A9xA99 u Mnichova, tak je to proste vyrazne kapacitnejsi krizovatka, o tom, ze tam je ted mozna tech pruhu i 5 nemluve. My mame dva a k tomu velmi kratkej pripojovak.
V rozšiřovacím návrhu dálniční sítě chybí D12 Běchovice – obchvat Kolína – Čáslav. R12 do Úval způsobí nárůst intenzit na celém úseku Běchovice – Kolín, bo už se ty Běchovice a Újezd nebudou projíždět skrz, nebo objíždět po D11. A na D11 zase přibude intenzita směrem na Ostravu po dostavbě D35 Litomyšl – Olomouc.
KO, KH, a Čáslav s okolím jsou již dnes na kapacitní spojnici do Prahy a žije tam a bude žít spousta dojížděčů do Prahy.
Rozšíření dálnice by mělo následovat až po plném zafinancování a stavbě železničního tunelu Praha-Beroun.
SŽ úplně nema problém s fincemi…
To je ale gesce ministerstva, ŘSD je její příspěvkovkou. jenže na MD neexistuje žádná strategie…
Má. Velký. Zejména s nesmyslnými hodnotami v CBA, které skrze nařízení z SFDI musejí plnit. Například stabilitu GVD skrze reálná data namísto převzetí vylhaných lží z křídového papíru se téměř nedělá, takže pak nic nevychází, protože se všude jezdí včas.
říkám to furt, že SŽ by měla být jen divize pod ŘSD
To je problém MD a sfdi.
Nebo můžeme zřídit Ředitelství silnic a železnic a koordinovat investice i poplatky za DC v touto státní firmou.
„„Ten nesouhlas obcí vidím jako velmi krátkozraký. Pražská aglomerace je obrovské množství lidí, kteří denně dojíždějí, proto potřebujeme dálniční síť kapacitnější,“ uvedl k nesouhlasným stanoviskům před rokem šéf ŘSD Radek Mátl.“
Jeden by řekl, že ředitel ŘSD s několikamiliardovým rozpočtem bude znát alespoň základy fungování dopravy, které se např. v Anglii učí na střední škole. Není tomu tak.
Myslíte tím, že je nekompetentní? Tak se nebojte a napište to přímo.
Jako, ze když to rozšíření nebude, tak se lidi přestanou stěhovat do Prahy a okoli a zůstanou na venkově v místním JZD? To je vskutku revoluční myšlenka!
Nebo by pro firmy začala být víc zajímavá krajská nebo dokonce okresní města?
Jeden o voze, druhý o koze.
Mimochodem lidi co bydlí v Praze D5 prakticky nepotřebují.
To je těžké sousto, dávat za příklad zrovna Anglii, kde mě lístek na 30 minut jízdy vlakem, stál víc než douhodinový let do Prahy.
Matlat do sebe vzdělání a cenu jízdného je těžké sousto.
A kam pak budou všechna ta auta, co pak nově projedou bez kolon do Prahy, pokračovat?
Také myslím, že kdyby se přednostně vyřešil sjezd aut k vnitřnímu okruhu, kde je úzké hrdlo + lepší nájezd na D0, tak by možná 2 pruhy stačily. Nejvíce se auta špuntují, protože nemají kam sjet.
zdrojem kolon je D0. Po rozšíření úseku 515 se odstraní úzké hrdlo, ale rozšířením D5 se zvýší kapacita na příjezdu k úseku 515 a ten se znovu ucpe. Před dostavbou celé D0 je zkapacitnění jakékoliv dálnice do Prahy zbytečné. U D11 je to stejné, kolony se tvoří od nájezdu na D0 a po vyznačení 3 pruhů bude akorát kolona ve třech pruzích. D10 to samé.
Přesně tak. D0 je už na hranici kapacity a to tím, že nejméně 50% jsou kamiony, které jen přejíždějí na D1 směr Brno. Musí se postavit nové propojení Plzeň – Písek – Jihlava
Na pražský okruh nebo rovně po Rozvadovské do Prahy. Tohle rozšíření se určitě dříve než D0 nepostaví.
Myslim, ze to je i v clanku uvedene, je potreba nejdriv vyresit 515 a MUK Trebonice, davalo by asi smysl mit mezi D5 a Barrandovem 4 pruhy, s tim ze dva od severu a dva od D5, za MUK Barrandov by se z toho stal tripruh, nicmne tam to zase narazi na to, ze nam nekdo naprojektoval tunely jen dvoupruh.
je pravdou, že železniční tunel Beroun – Praha by znatelně snížil individuální dopravu po D5, ale bohužel se jeho stavba neustále odsouvá
Ten tunel by možná snížil regionální IAD, ale nijak neomezí ten hlavní problém, a to jsou tranzitující kamiony, které sice samy do Prahy nechtějí, ale nic jiného jim nezbývá.
Od kamionů by Praze pomohla D19 (Plzeň – Jihlava), ale ta se teprve plánuje…
Hlavní příčina kolon na D5 na vjezdu do Prahy je ucpaný úsek D0 Třebonice-Barrandov. Ten se snad dočká třetího pruhu a časem snad mu ulehčí severní okruh. Dokud toto nebude, bude se stát i ve třech pruzích.
Co se týče D99, nevěřím na ní, nepovažuji průchod přes Brdy, Povltaví a Posázaví za projednatelný.
A také si myslím, že by se mělo udělat něco s průchodem D5 skrz Králův Dvůr. To jak v 80. letech odřízli zámek, je barbarství, tady by se měla dálnice zahloubit.
Tak jižní část D99 nedává smysl ani dopravně v tom smyslu, že je to málo muziky za hodně peněz. Současné jižní části pražského okruhu se uleví dokončením severu plus předpokládám rozšíření netunelových úseků na 3+3. K tomu uvažovaná D20 odvede východo-západní kamionový tranzit. Jižní část D99 je tak nejen neprojednatelná, ale i zbytečná.
A severní část není? Ještě ani není postavená severní část D0 a už chtějí stavět další okruh o 30 km dál?
“Just one more line bro”
,,Its gonna speed up traffic“ Je těch případů kdy rozšíření dálnice nepomohlo v Americe málo snad?
Ale tentokrát už to bude určitě jiné.
A chápete, že tých ľudí žije v danej oblasti obmedzené množstvo? A že nejaké 3 milióny v spádovej oblasti Prahy (vrátane Prahy samotnej), naviac s existujúcou hromadnou dopravou (aj keď v niektorých smeroch, napríklad Kladno a Beroun, skoro ako keby nebola) sa nasýtia pri inom množstve dostupných pruhov ako 12 miliónov v aglomerácii LA, alebo 41 miliónov v aglomerácii Tokio?
Ještě jeden maličký jízdní proužek, a ten již bude určitě ten poslední, který dopravu navždy vyřeší.
A bude těch 6 pruhů stačit? Řešením kolon kamionů na D5 by mohly být regulační pruhy se semaforem, které by vypouštěly jen tolik kamionů, kolik by jich bylo potřeba, aby se neštosovaly na okruhu.
Je potřeba vše převážet kamiony? A musí všechny kamiony tranzitovat přes ČR?
Ano je nutné vše převážet kamiony protože alternativa neexistuje, železnice by se zhroutila už po přesunu jednotek procent na koleje a navíc není schopná fungovat dostatečně pružně.
Takže se ta kolona přesune před ty rádoby semafory…
Jakože teď ty osobáky, který dennodenně objíždějí kolony na dálnici skrze ty dotčené obce hluk nevytvářejí?
Přesně, bydlím v jedné z dotčených obcí (Nučice) a je to peklo. Desítky PL kamionů a tranzitu přes obec.. Ať už je rozšíření hotovo co nejdříve!!
Potvrzuji.
Dobrá otázka, zajímalo by mě které obce si stěžují nejvíc. Často jedu v pátek v 17 hodin Zbuzany – Nučice a v protisměru je to prakticky souvislý proud aut, půlka má polskou nebo německou značku, prostě třetí pruh vede už tudy 🙂
“ Vyřeší se kolony,”
Odsunou se kolony v čase o pět let.
A to za to stojí, přátelé, protože do pěti let už bude stát trvalejší řešení v podobě nějaké rychlé hromadné dopravy.
/s
Ne, do pěti let někoho možná už napadne silniční mýto, což je ekonomické řešení omezených zdrojů.
Takže nejprve rozšíříme silnici (o naprosto nesmyslném, účelovém strašáku ve formě paralelní dálnice, aby se lépe prosazovalo toto, pomlčme), abychom se pak její užití teprve snažili omezit. To za ty miliardy stojí. Možná ale dříve někoho napadne opět odsunout železniční řešení pro takto silný přepravní proud. A už vůbec se nepřipouští jakákoli změna trendu čím dál většího dojíždění a závislosti na centrech…
lepsi problem posunout a ziskat cas, nez se tvarit, ze problem neexistuje.
nez bude nejaka smysluplna alternativa, tak se ta dalnice jeste dvakrat rozsiri.
proberte se.
A jaké řešení máte vy teda? Myslíte si, že když se dálnice tedy nerozšíří, tak auta a kamiony nebudou přibývat? Že je nárůst množství aut vázaný na kapacitu silnic? Asi úplně není viďte. Každá normální rodina dneska potřebuje 2 auta a je jim úplně jedno, jestli má dálnice dva nebo tři pruhy, to auto si stejně pořídí. Stejně tam nákladní doprava poroste tak jako tak, ať už bude mít D5 dva nebo tři pruhy.
A podle Vás je ideální nic nedělat a už takhle přetíženou dálnici nechat úplně zkolabovat. Tleskám
„Vyřeší se kolony.“
Jojo, ve světě mnohokrát empiricky ověřené pravidlo, že stavby nových silnic a rozšiřování stávajících trvale a definitivně řeší problém dopravních kolon a zavádějí v dopravě dokonalou harmonii…..
Just one lane bro…
Kousek od mého domova je víceméně příměstská dálnice, v ranní špičce má ve směru do centra 8 pruhů, odpoledne z centra 7 pruhů, mimo špičku celkem 11 pruhů v obou směrech (v ranní špičce se přesouvá střední dělící pás plus se vždy ve špičce v příslušném směru otevírá odstavný pruh). Přesto je ve špičce běžná rychlost 15-20 km/h.
Tak asi to odvede větší dopravní výkon než D5, ne?
Připravuje se i dráha, ale s rychlostí dráze vlastní…
Kdykoli postavíte další pruh, za pár let se dostanete opět do stavu, kdy je dálnice ucpaná. Řešením je kapacitní a rychlá kolejová doprava, podívejte se do Japonska.
Akorát, že ty auta přibydou tak jako tak. Bez ohledu na to, jestli dálnice bude mít 2 nebo 3 pruhy.
To, kupodivu, nebude pravda. Nejaký väčší dopyt po jazdení v okolí Prahy budú mať odhadom tak 2–3 milióny ľudí, ale denne z toho bude jazdiť napríklad pol milióna, možno milión (ale nie všetci autom). Počet obyvateľov ČR nerastie, takže ani toto číslo denne dochádzajúcich sa už nebude zdvíhať tak výrazne a tak v jednu chvíľu dosiahne kapacita diaľníc hodnotu, ktorá bude dostatočná. Takže to porovnanie so zahraničím je falošný strašiak. Napríklad v US prakticky neexistuje použiteľná verejná doprava (rozptýlená zástavba efektívnu hromadnú dopravu neumožňuje) a potom, keď sa to porovnáva napr. s LA, ktoré má skoro 4 milióny obyvateľov (a… Číst vice »
Přesně. Třeba kdyby se D5 vůbec nepostavila a všechno to jezdilo po I/5 třeba přes Beroun, tak se taková protihluková opatření vůbec nemohla řešit a hlavně bychom se zbavili těch proklatých kolon do Prahy. Nebo třeba I/35 taky funguje úplně perfektně a všichni se úplně děsí okamžiku až bude dostavěná D35. Hlavně ve Vysokém Mýtě a Litomyšli. Prostě dálnice nám byl čert dlužen, vždyť bez nich se nám žilo tak pěkně. (ironie)
Dnes by se rozhodně nestavěla D5 okolo centra Berouna a vyhnali by ji někam do tunelů pod Tetín.
jojo, přímo do CHKO a krasové oblasti.
Takže neustálé přidávání záplat namísto řešení příčin je prima? Periferizace čím dál většího území, přetěžování center a hlavně upřednostnění IAD i v tak silných proudech je to, co chceme?
Reality check:
Vjezd do Prahy od D5 je realne jednopruhovej, protoze druhej pruh je zabranej strudlem nakladaku sdjizdejicich na D0.
Reseni priciny = zkapacitneni D0 po Slivenec a lepsi reseni MUK Trebonice.
Ve vysledku tak dojde k tomu, ze rozsirenim konce D5 na tri pruhy se vjezd toliko priblizi sve puvodne planovane kapacite.
Jenže tenhle problém není jediný. Nezřídka jsem zažila situaci, kdy se kolona od Loděnice do Rudné za odpočívadlem nahoře pěkně rozjela – kolikrát není špunt jen u sjezdu na okruh, ale samotný nájezd od Rudné nebo od odpočívadla.
Možná, kdyby v tom novém pruhu jezdily jen autobusy a IZS, tak by to nějaký dopad na něco mělo.
Jako jsou fakt rychli, snad to tech 2027 zacne. Sotoboys urcite zacnou neco o podpore zeleznice, ale ten tunel bude mit do 2027 mozna tak dalsi vizualizaci.
Tady je pro ně jediná šance, že si prolobbují výměnu kompletního vedení ŘSD s SŽ (a možná celého osazenstva). Pak by se to otočilo a zatímco výstavba dálnic by stála, tak by jsme konečně třeba měli i nějaké VRT apod. 😀
Klidně si urážejte oponenty a pěstujte svou závislost na autech, když si myslíte, že to něčemu pomůže. Je to ale stát a jeho lidmi (stále ještě trochu) volená správa, která raději přidává silnice, než by prosadila účinné investice do efektivnějších alternativ. Uvidíte, na jak dlouho to pomůže. Trpět ovšem budou dále i jiní, bohužel.
lepsi problem odsunout o par let, nez se tvarit, ze problem neexistuje.
vase predstava, ze vlak (ci bus) spasi svet a potrebu iad nejak vyrazne snizi, je usmevna a mylna.
A stejně žádné Japonsko není, všechny ty deseti- (a více-) vozové městské a příměstské vlaky a šinkanseny , vždyť je to jen vymyšlený. Že?
I když s Vámi v letecké tématice obvykle souhlasím, tak teď jsem pochopil, proč si z Vás spousta lidí dělá srandu…
Srovnejte Japonsko a USA. Rychlá a efektivní veřejná doprava vs.každodenní peklo na deseti- až dvacetiproudých dálnicích.
nejsme ve sporu 🙂 rychla primestska doprava je fajn, resi toho hodne a efektivne lidi do vlaku natahne.
ma to ale problem – ne vsichni bydli
v benesove a obcich po trati a ne kazdy jede do prahy a zpatky.
a v tu chvili je ten vlak (ci mhd) v podstate k nicemu a lidi do toho auta stejnw polezou.
a uz i ta trat do prahy nestaci – ale rozsireni nebude za pet let. ani za deset. nejspis ano za dvacet. a do te doby musime zit s tim co mame a jit cestou, ktera ke realizovatelna
Stačí u každého nádraží postavit kapacitní a cenově výhodné parkoviště. Pak ti lidé polezou do auta jen na „poslední míli“.
Že nestačí tratě do Prahy, není důvodem rozšiřovat dálnice. Je potřeba zlepšovat tratě a prodlužovat peróny (více vagonů do vlaku)-
sam vite, jak je to s liniovymi stavbami – a nemluve o tech, ktere nejsou desitky let v uzemnich planech.
chtit zacit nyni stavet treba alternativni trat z kolina do prahy je boj na desitky let.
ty desitky let musime vysrzet s tom co mame, a co jde realizovat. a to jsou ty silnice.
opet – to co nabizite (parkoviste apod) resi vesmes jen cesty z/do prace. nic jineho.
Kdyby jenom lepší / kapacitnější P+R u vlaku (jen namátkou: v Řevnicích, Dobřichovicích nestačí poptávce). Ještě k tomu totiž zjistíte, že potřebujete tříkolejný nový výtoňský most, odpovídající potřebám. A to hodně rychle. Tenhle megaproblém s problémem zvaným D5 vlastně úzce souvisí…
Prodloužení perónů by bylo sice hezké, ale u lidí vítězí pravidelná taktová doprava v intervalu, který ani v okrajových časech nepřesáhne 30 minut. A ve špičkách musí být konfrontováni s nabídkou, „že to jede každou chvíli“.
Kdo z vás v Japonsku byl? Nebo o něm aspoň ví něco více, než že tam mají rychlovlaky?
„všechny ty deseti- (a více-) vozové městské a příměstské vlaky a šinkanseny“ tam jezdí v oblastech, které jsou osídlené hustěji než centrum Prahy. Kdejaká vesnice s 500 obyvateli ve Středočeském kraji má lepší dopravní obslužnost než stejně velká vesnice v Japonsku.
Nastěhujte do Berouna 300 tisíc obyvatel a do Králova Dvora dalších 80 tisíc, aby to bylo srovnatelné. Ale to by bylo řevu od těch, co se stěhovali z Prahy na „klidný venkov“.
diky za tenhle prispevek – byl jsem si skoro jisty, ze je to presne tak jak pisete, ale neb jsem v japonsku jeste nebyl, nechtel jsem se poustet do prilis velkych spekulaci 🙂
Ještě by bylo fajn dodat že na srovnatelnou hustotu osídlení (bez ohledu na rozložení obyvatel) by bylo potřeba v ČR asi 26,5 milionu obyvatel.
Tady je problém hlavně v metodikách výpočtů ekonomické návratnosti, kterými se SŽ musí řídit, ptejte se spíš, proč je má ŘSD proti SŽ tak měkké.