Rozšíření dálnice D5 na šest pruhů dostalo zelenou. Vyřeší se kolony, bude tvořit část nového okruhu
Dálnice D5, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Stavba čelí silnému odporu obcí. Předpokládaný termín zahájení je nyní rok 2027.
Na co tři pruhy, když stejně je lidí neumí používat a všichni jedou v prostředním nebo levým a pravý zeje prázdnotou. D1 u Prahy je toho vzorným příkladem. Co pomůže je výuka řidičů mastnými pokutami. Stát bude mít víc peněz a dálnice najednou budou postačovat…
Rozšiřování příměstských dálnic vede všude ve světě ke zhutňování dopravy a k rozplyzlosti sídel do obrovských šířek. Potom dochází k situacím, kdy 6 pruhů v jednom směru nestačí. Někde si toho všimli, někde ještě ne.
Vždycky jsem si říkal, že by se měla vybetonovat celá republika, že to bude stačit – jezdit podle kompasu. Ale nebudou chtít rozšiřovači další patro? Snad to poznám podle mínusů!
Možná to rozšíření nepotřebují jenom dálnice. Rozšířit na šest pruhů by potřebovala i Rudná ulice v Ostravě a to od křižovatky u řeky Lučiny až ke kruhovému objezdu u dálnice mezi Svinovem a Polankou nad Odrou.
Napadlo mě, jestli by především místním (z Rudné, Nučic a okolí) aspoň trochu nepomohlo výrazné zvětšení a zkvalitnění parkoviště „P+R“ na Krahulově – ale netuším, zde by bylo možné dosáhnout nějak špičkového intervalu vlaků cca 15 minut a jaká opatření a úpravy infrastruktury by to vyžadovalo (elektrizaci ještě dlouho nepředpokládám), protože půlhodinový interval je z tohoto pohledu k ničemu. A pak by bylo možné i přilákat tam na nějakou speciálně zvýhodněnou zpáteční jízdenku do Prahy třeba i nějaké řidiče z dálnice, protože autem to na Smíchov asi dnes rychlejší není a je třeba řešit i parkování – kdyby to odčerpalo… Číst vice »
Jestli Beroun a okolí mají šanci, že jednou budou mít do Prahy dobré spojení vlakem (napřed po opraveném koridoru údolím a později i tunelem), tak Rudná a Nučice budou mít smůlu, protože hrbatá na tohle nikdy mít kapacitu ani jízdní doby nebude (minimálně se s tím zatím opravdu v žádných plánech nepočítá – a až se s tím počítat začne, už bude zabetonováno)…
Že se zatím s ničím v žádných plánech nepočítá, to ještě neznamená, že by to IDSK + ROPID nemohli chtít změnit. Omezující je zjevně úsek Praha-Řeporyje – Rudná u Pr. a chápu, že ten limitující oblouk tam nikdo nerektifikuje a dvoukolejnou vložku mezi zastávkami Zbuzany (mimo) a Jinočany (mimo) také nikdo v dohledné době stavět nebude. Třeba právě stanice Rudná u Pr. je ale dlouhá a s excentrickými peróny, tak by tam mohl vycházet i záporný křižovací interval, ale nevím, jestli by to stačilo a v tomto „tramvajovém“ systému by se mi případné projíždění mezilehlých zastávek „natvrdo“ jen u některých… Číst vice »
171 ve stavu „opraveného koridoru“ pro Beroun nic moc novou kvalitu nepřinese, jen se ten vlak nebude klepat přes styky. Problémem je totiž hustý provoz S7 a dokud bude platit, že S7 je vlak stejně posvátný, jako kráva v Indii a po cestě ho jaksi nelze předjet ničím rychlejším, tak lépe nebude. Myslíte si, že třepat se z Berouna zastávkovým vlakem je nějaký luxus? Plzeňáci ohrnují nos nad R16 a ta zastaví na cestě do Prahy 5 x, z Benešova se také jezdí rychlíkem. Takže dokud se to rychlé bude ze Třebáně do Prahy plazit za S7, lépe fakt nebude.… Číst vice »
No, na opravenej 171 bude aspoň nejaké normálne zabezpečovacie zariadenie a nie báboblok. To znamená aspoň vlaky hustejšie za sebou.
Jestli myslíte zvětšení toho soukromého parkoviště, které patří místní restauraci u kolejí, tak jim to navrhněte, určitě budou nadšení. Už teď milují, když jim tam lidi nechávají auta celý ten i když je tam jasně napsáno, že je to soukromé parkoviště sloužící restauraci.
Ano, myslel jsem tento plácek a domníval jsem se, že jako parkoviště „P+R“ funguje regulérně – místní nejsem a už jsem tam dávno nebyl. Ale místa je tam docela dost i jinde poblíž železniční zastávky (možná třeba na opačné straně od přejezdu mezi tou silničkou a tratí – ta „kapsa“ tam stejně zrovna moc k něčemu ani není), je to dost „průmyslové“ území, takže by třeba i menší zábor nějaké zemědělské půdy tam mohl být schůdný, a kdyby se IDSK a ROPID snažili, možná by to mohlo mít i úspěch. Ale kdyby tam v ranní špičce zůstal půlhodinový interval bez… Číst vice »
Kapacita té jednokolejné trati neumožňuje častější interval než 30 min.
Včera bylo pozdě.
Bohužel ta nejchytřejší parta, což politici samosebou jsou, vymysleli, že je lepší nedělat nic, a při tom co nejvíc plnit svoje kapsy, takže nemáme D0, D3, ani třípruhou D1, i když každej uplnej blbec, by ji při mnohaleté přestavbě provedl. Navíc v té době byly peníze „evropské“ dostupné, což dnes tak jisté rozhodně není….
Teď asi čouhají prachy ze stavby D5, tak to halt projde…. Už mi z těch šmejdů neni ani na blití….
Překlepy se dějou… neměl jsi mít na začátku nicku P?
Dopravní situace v Česku není ideální, ale tohle jsou jen a pouze výlevy nevzdělaného frustráta, které do debaty nic užitečného nepřinášejí. Politici opravdu nemůžou třeba za odpor místních a eko(ne)logických sdružení – to by třeba v případě rozšiřování D1 v celé délce znamenalo obrovské zvýšení nákladů a hlavně zdržení prací – takže byste tu pak nadával že D1 ještě není opravená
Rozdíl v ceně reko D1 na 3 pruhy byl pod 10 %
S dobou projednání několikanásobně delší…
A co bude než se na ty tři pruhy dostanu.Nebo až z nich sjedu.V obou případech budou kolony buď při sjezdu nebo při výjezdu, už teď se skládají auta při sjezdu na okruh a ze tří pruhů to bude to samé.
Proto se napřed upraví MÚK Třebonice na D0 (nultá etapa) a taky rozšíří D0 po MÚK Slivenec (první etapa). Ono narovinu doprava od západu do Prahy je dost komplexní problém, který nemá jednoduché řešení – absence kapacitních P+R parkovišť (terminál Zličín je spíš nechutný zločin proti veřejné dopravě), absence Radlické radiály (kterou suplují přetížené tahy Plzeňská, Radlická, K Barrandovu – na které se navíc přelévá i část dopravy ze severozápadu co nejede po Evropské či Karlovarské resp. jihu od Strakonické), mizerná kapacita a jízdní doby železničních tratí (údolí Berounky, hrabtá, buštěhradka ani Semmering fakt nestačí ve stávajícím stavu dnešnímu provozu… Číst vice »
Šílenství. Na pět let stavební činnosti na D5 nekonečné kolony a pak, možná bude trochu lépe. Nicméně doprava znovu naroste a lidé žijící v okolí D5 budou trpět o to víc.
D5 je kriticky zatížena tranzitem (i pouhým okem od volantu) je propastný rozdíl mezi D5, D1 a takovou libereckou dálnicí, která nenavazuje na čtyřpruh a vede tak do tmy). Dále je denně využívána obyvateli Plzně a samozřejmě okolí Prahy, kam je možno počítat vše po exit 28 (Bavoryně). Každému moudrému bych přál si denně dát Beroun – Zličín. Pak by mluvil jinak. Tři pruhy a rozšíření D0 na tři pruhy po exit Barranddov, to mělo být už dnes. To je vina ŘSD, které asi dlouho žilo v pohádce, že tranzit je jen ve směru D1 – D5 a ne naopak.… Číst vice »
> „Vyřeší se kolony“
… na půl roku. 😉
Ani to ne. Problém není v pruzích, ale ve sjezdech. Klasické „one more lane bro, believe me bro“.
S takovým vhledem do budoucnosti byste měl dělat někde analytika nebo aspoň kupovat akcie…
Neřekl bych kdyby se k pěti pruhům přidával šestý, ale vyrukovat s tou průpovídkou už když se přidává třetí??
Auta a jejich provoz jsou v poměru ke mzdě nejdostupnější v historii. Rozšiřovat silnice budeme donekonečna, pokud bude všude příjezd a parkoviště, proč bych lezl do MHD? Cena PHM by neměla klesat pod 50-60Kč/litr a je to příležitost pro vyšší spotřební daň a zlepšení financování deficitu.
Do nekonečna to nejde, protože lidí není neomezený počet. Ale přijde řízení sledů aut. Zejména pak autoaut. 🙂
Nejde jen o počet lid (řidičů) ale i o účel cesty, začíná se jezdit kvůli kravinám. Dostupnost hraje velikou roli.
Souhlasím, je to v dostupnosti, vidím to i na sobě, před dvaceti lety jsme jezdili do práce MHD a když jsme se později dostali k autům (Škoda 105 Favorit), tak jsme s kolegy jezdili ve třech, čtyřech a střídali jsme se (každý týden svým autem jel.jexen z nás a bral ostatní). Dnes? Už je lroblém se jen domluvit a být někde včas, plus jízda zasekaným městem, než se dostanene na dálnici, často zasekaná dálnice. Je to nejen leností a pohodlností nás, ale zejména nenormální dostupností benzínu, před deseti lety stál cca stejně jako dnes, mám účtenky, dnes mám cca dvojbásobný… Číst vice »
A jak by to bylo v relacích, kde hromadná doprava vůbec nedává smysl a auto je jediná rozumná možnost? Třeba v mém případě: cesta z domova do práce cca 21km, autem <25 minut, VHD s několika přestupy přes dvě hodiny a finančně za trojnásobek (časové ani krajské integrované jízdné není možné, protože jde o trasu s několika dopravci na území dvou krajů). Odpoledne z práce je to ještě o něco horší. I nám, kteří nemáme na výběr byste dal pohonné hmoty za 80,-Kč/l ? Věřte mi, že kdyby to šlo, veřejnou dopravu budu používat rád, ale jsou destinace, kde to… Číst vice »
„A jak by to bylo v relacích, kde hromadná doprava vůbec nedává smysl a auto je jediná rozumná možnost?“
Většina lidí bydlí ve městech.
Je to i o nakupování kravin. Co myslíte, že všechny ty kamiony, které tam stojí v kolonách, vozí?
Všechno možné. Tedy i spoustu potravin, které by se daly pořídit u nás. Spoustu zboží na jedno použití – je v tom těžba jízdy mezi továrnami, jízdy do obchodů, jízdy k zákazníkovi a jízdy na smeťák. Říká se tomu ekonomický růst.
A co všechno jiného je ještě v poměru k platům nejlevnější? Kupa věcí, to samo o sobě není nic špatného…
Do MHD lezu i kvůli času a pohodlí. Je to ale individuální podle bydliště, např. v okolí Brna: Obyvatelé vesniček za Tišnovem mimo hlavní silnici mají problém s dopravou do Brna, pro ně je auto rychlejší. Obyvatel Adamova, Blanska, Židlochovic a Hustopečí to řešit nemusí, tam je vlak jasná volba.
Nevyřeší se nic, protože i kdyby tam bylo 10 pruhů, vždy tam nějaký pitomec bude proudit uprostřed nebo vlevo 80…a dokud se lidi nenaučí jezdit řádně, nepomůže nic. Typickým příkladem budiž zip, všichni ho znají, všichni se s ním odhánějí ale jen když se jim to zrovna hodí, přece nebudu pouštět kamion, který je na řadě ,když to tam můžu ještě poslat a se mnou tři další než se rozjede.
cela trasa Beroun – D0 – D1 – Brno je za hranou kapacity. To se zipem apod nesouvisi. uz dnes tu jezdi vice dopravy nez muze plynule projet. Treti pruh je takova naplast na tepenne krvaceni . V kombinaci s D20 az se postavi to mozna tak nejak zafunguje, otazkou ovsem jest jak do te doby naroste doprava
Teď se dívám na dopravní info.cz co dělá naše slavné šestiproudé rozšíření u Brna. A co to vidí oko mé? Kolona na 34minut? Kolik dní bylo reálně rozšíření bez kolon? Cca 3 dny. D0 měla ulevit okolí a je denně ucpaná. Jak to? Kde asi udělali soudruzi asfaltéři chybu? Ano, rozšiřujme kapacitu dálnic, ale regulujme počet vozidel, jinak se nikam neposuneme. PS: Nevidím, žádný tlak na rozšiřování kapacity železnice. Ti lidé v těch vlacích, kteří denně dojíždějí do Prahy, se nepotřebují pohodlně a spolehlivě dostat do metropole? Nebo proč jim jako budeme omezovat počty spojů, protože není hentá kapacita, voe,… Číst vice »
Jenže v tomto našem Banánystánu lidi řvou i proti rozšiřování, respektive stavbě kapacitnějši železnice. Bohužel další faktor je ten, že kdo nebydlí, nepracuje, nepodniká nebo jinak nefunguje v Praze, tak jako by nebyl. A proto tam není k hnutí.
Jo, jenže u železnic se Sabotáž Železnic ohání lidskými právy a alibisticky poslouchá i největší žvásty a naschvál požadované obstrukce blokovačů. Zatímco u silnice jsou lidé, stěžující si právem na hluk, smrad, emise či zábor půdy označování za zavilé teroristy, nepřátele lidu, co by bylo nejlépe vyvlastnit a poslat na Sibiř.
To rozšíření u Brna je první fáze. Bez rekonstrukce křižovatky s D2 a dalších staveb to nemá šanci vyřešit problémy na tom úseku, ale někde se začít muselo.
Jestli chceme někde začít, tak omezme svoji spotřebu.
Někde se začít muselo, s cedníkem pro vodu. Až za 20let dodělají celých 30km šestipruhu, vrátí se mezi D52 a D2 budovat osmipruh a tak pořád dokola.
Normálně (bez všemožných obstrukcí) by se třetí pruh nestavěl 20 let, nestál by majlant a jeho existence (rozšíření silnice z 25 na 32m tedy o „celých“ 7m neboli 28%) by nezpůsobila kolaps zeměkoule a určitě nezhoršila plynulost dopravy…
Souhlas i nesouhlas…. šestipruh sám o sobě nepomůže, pokud dálnice vede ke kapacitnímu špuntu. D0 nemá severní část, takže i tranzit, pro který by severní trasa byla kratší, jede jižním směrem. Na východě chybí úsek mezi D10+D11 a D1, tranzit míří až na vnitřní okruh, návrat na D0 je zajížďka několik kilometrů, spousta aut tak zůstává na vnitřním okruhu. Spořilov se tak stává špuntem i pro magistrálu a tedy i pro směr D8-D1. Stavba 511 už aspoň začala. Železniční variantou v souběhu s D5 je hrbatá, což bohužel v současném stavu není zrovna atraktivní varianta, ať už kvůli kapacitě nebo… Číst vice »
Hezky jste to napsal. Praha a okolí se prostě rozrůstají mnohem rychleji, než na to dokáže reagovat stát a samosprávy (svázané přebujelou byrokracií a přiškrcené omezenými rozpočty).
Namísto výstavby stále nových dálnic, které jsou plně využité jen pár hodin denně ve špičkách, je třeba zavést řádné zpoplatnění, zejména osobních aut obsazených méně než třemi cestujícími. https://en.wikipedia.org/wiki/Road_pricing
Z vás by v 50. letech minulého století měli radost. 😉
Ona ta pravda tady bude někde uprostřed. Stávající dálniční síť je nedostatečná. Nadruhou stranu není možné si zabetonovat celou zemi. Tzn. samozřejmě páteřní síť dostavět a tam, kde je nedostatečná zkapacitnit. Na druhou stranu zabránit další indukci dopravy regulací.
V padesátých letech se nařizovalo, netuším co má s tím společného cenová regulace.
Přednost více obsazených vozidel není žádný výmysl 50.let, ale běžně používaná praxe např. v Kanadě. Na vícepruhové slinici je vyznačen pruh HOV (https://en.wikipedia.org/wiki/High-occupancy_vehicle_lane), kterým mohou jet auta s min. 2 pasažéry (platí pro osobní auta, autobus může jet i prázdný). Je to něco jako BUS pruh u nás, jen po něm mohou jet i více obsazená osobní auta. A byl jsem překvapen jak ten pruh byl volný i v odpolední špičce.
Ne obsazených méně než třemi osobami,ale všech. Systém na to máme, každý zakoupí mýtnou jednotku a zaplatí každé otočení kola.
Hm, jen tak z hlavy, napadne vás nějaká nejlépe evropská země kde se zpoplatňují obchvaty velkým měst? Ještě tak „běžnou“ paušální dálniční známkou, ale často ani to ne.
Žeby to všichni dělali špatně a vy byste to udělal líp, proč ten plán NIKDE neuspěl?
Už to tu zaznělo několikrát a sám musím potvrdit, že problémy s kolonami jsou způsobeny především tranzitující nákladní dopravou, IAD není hlavním viníkem problému. Zaklínat se tedy myšlenkou, že berounský tunel situaci vyřeší, je nesmysl. Pokud se trochu zasním, tak si opravdu myslím, že rozšíření D0 od Zličína k Barrandovu, změna konfigurace křížení D5/D0 a rozšíření D5 hodně pomůže. Navíc po dobudování severní části okruhu se část tranzitní dopravy odkloní tam a nepojede vše po D0 jen na jih. A úplně mimo mísu mi přijde odpor nejvíce postižených obcí, především města Rudná. Kdo někdy zkoušel jet ve špičce přes Rudnou,… Číst vice »
Krásný komentář a úplný souhlas..a ještě větší souhlas s tou Rudnou, kde to opravdu nechápu🙏🏻.
a pan starosta musí být asi hodně pro lidi z Rudné, když řekl, že se proti této stavbě bude bránit všemi možnými prostředky.
Člověk nepochopí
605 skrz Rudnou supluje ten chybějící třetí pruh. Rudná to odnáší hodně a ten její starosta má pozoruhodný postoj k věci.
A co jsme zase dnes neviděli na kamerách (odpolední hodiny): ve stoupáku před Rudnou hradba kamionů v pravém pruhu, mnohakilometrový had kamionů v prostředním, v některých minutách sekvence byly vidět i kamiony v levém, čímž paralýza byla dokonáno („když neprojedu já, osladím to i osobákům“). /Důsledek drobnější nehody o mnoho km dál, tj. kde jinde než na okruhu u Ořechu./
Odpor Rudné je nepochopitelný? Zjevně jste nepochopil základní věc: Rudné totiž v podstatě nepomůže rozšíření dálnice už od Králova Dvora – té by pomohlo rozšíření dálnice jen právě od Rudné do Prahy, kde jsou teď ty kolony nejčastěji, aby „odsávalo“ tu frekvenci ze „staré plzeňské“. Když to rozšíření uděláte už od Králova Dvora, dosáhnete jen toho, že auta přijíždějící po dálnici jen ještě rychleji zahltí i rozšířený úsek D5 mezi sjezdem/nájezdem Rudná (u Hořelice) a D0, takže auta z okolních obcí tam už na plnou D5 stejně najíždět nebudou a zůstanou na staré plzeňské silnici až minimálně k D0, ale… Číst vice »
Tohle je naprostý nesmysl, naopak by v takové konfiguraci ještě víc řidičů nemělo nervy stát kolonu k rozšíření u Rudné a hnalo se městem. Pokud budou tři pruhy až od Králova Dvora, je o dost vyšší pravděpodobnost, že většina řidičů využije v celé délce dálnici
Já to rozšíření hlavně vidím jako o 10-15 let opožděné dobudování poddimenzované infrastruktury. Nějak se nebojím, že by se třetím pruhem najednou nastal masový exodus lidí z Prahy dojíždějících na předměstí, nebo že by jeden člověk řídil víc aut najednou, či si auta pořizovali i kojenci. Jak už tu někdo psal, ty další pruhy dnes již existují, ale vedou po 5m širokých III. třídách. A to je problém celé ČR. Takže kecy o indukci fakt ne… jenom řešení, jak dostat již naindukovanou dopravu do nějaké kvality!
„…dopravu do nějaké kvality!“
Na úkor toho nejdůležitějšího-životního prostředí.
Zpátky na stromy?
O takovém extrému tady nikdo nepíše. Valí se na nás problém sucha, pro Česko vzhledem k poloze větší, než jinde. Potřebujeme pro ty, co přijdou po nás vložit obrovské prostředky do řešení sucha. A my zatím betonujeme a někdo tady volá po dalším. Chránit si to, bez čeho nepřežijeme není návrat na stromy.
Je to blbost, protože se má investovat do opatřeních, které nebudou vyvolávat větší a větší doprava. BTW po čase bude ve špičkách bude ucpaný i tento 3 pruh, ale 80 % času to bude v pohodě stejně jako je to v pohodě teď.
Dát do ESG reportingu firem větší důraz na podporu homeoffice? Nebo co máte na mysli? Letakovou kampaň o tom, proč se nastěhovat do měst a lidi se maji věnovat zemědělství?
Hm. A jak by jste tu dnešní katastrofální situaci řešil. Dnes sednete v Berouně do auta a často jste rychleji v Chebu, než na Zličíně.
Zavedl by jste všeobecnou drážní povinnost po trati 171? To by teda bylo.
A skutečně si myslíte, že je to dnes v pohodě? Jezdím pracovně, za zakázkami, minulý týden Beroun – obec u Lysé n. L. 2,5 hodiny a další zakázka Jesenice – Beroun 1,5 hodiny. Teoretiku, to je praxe.
Jádrem pudla ale nejsou pouhé 2+2 pruhy na D5, ale soustavné problémy na D0, protože tudy jezdí doprava, která tam nepatří (tranzit kamionů), ale nikdo se nesnaží vytvořit pro ni takové podmínky jinde, aby mohla jet jinudy a Praze se vyhnout.
Aby jste byl rychle z Berouna ve Zličíně tak snad konečnčně postavit více pruhů na odbočce na P.Okruh-směr Brno,ten jeden odbočovací pruh to je ten problém.Rozšíření do Berouna přinese jenom to že 10 let bude rozkopáno a všichni se s toho akorát po–rem.
Přesně. Ten sjezd je neskutečně špatně. Pokaždé je špunt jenom tady. Zbytek dálnice je většinou v pohodě.
Když sleduji „Zelenou vlnu“, tak jen zcela výjimečně informuje o tom, že ve směru do Prahy začíná na D5 kolona za sjezdem na Loděnici, ale téměř vždy je kolona mezi sjezdem na Rudnou a D0 – takže tam by další pruh (de facto ovšem spíše jako parkoviště pro kamiony) možná pomohl, ale rozšiřovat dálnici už někde od Berouna je zjevně zbytečné a spíše kontraproduktivní = obce mají pravdu, když to nechtějí, jen ta jejich zdůvodnění nejsou ta pravá, jaká by měla být.
„Hm. A jak by jste tu dnešní katastrofální situaci řešil.“
Omezením spotřeby.
Ještě bych pochopil, když už nezbytnost tohoto rozšíření zdůvodňují silnou dopravou v rozrůstající se pražské aglomeraci, že to tedy postaví jen mezi Rudnou u Prahy a SOKP a místo toho zbytku začnou urychleně řešit taková vylepšení jiných možností propojení Plzeňska a D1, aby ty kamiony přes Prahu vůbec nejezdily – ale takto je to opravdu hloupost – naprosto jednoznačně chybí pořádné vylepšení silnice I/19 (obchvaty obcí, křižovatky, střídavé třípruhy, atd.), aby byla rychlá a po kamiony zajímavější než problémová cesta přes Prahu.
moje řeč, proto říkám nepřidávat koleje na železnici, nebudovat VRT, zrušit lokálky, nezvyšovat rychlost. = všechno to vede k tomu, že lidé více cestují a má to špatný vliv na životní prostředí. máte sedět doma na zadku a ne furt někam jezdit. 😀
Problém je v ŘSD. Ti vždycky něco postaví a pak se po letech diví, že po té silnici jezdí auta a kamiony a že se vozovka musí po pár letech opravit anebo zkapacitnit. Bylo by fajn udělat jednou něco pořádně hned na začátku, aby chybami ŘSD nemuseli trpět řidiči.
Pane vachmajstr, vy jste hlava!
S tímhle požadavkem ale musíte daleko do minulosti ještě za soudruhama, kteří ty první úseky D0 a D5 začali stavět na konci 70. let. D5 dokončená 2006, úsek od Prahy k Rudné je v provozu od 1982. V té době bylo auto nedostatkové zboží a na západě byla železná opona.
Nejefektivnějším řešením dopravních kolon je kvalitní, rychlá a bezpečná alternativa k autu, tedy kombinace hromadné dopravy, jízdy na kole a chůze. Mnoho lidí to ale bohužel nedokáže pochopit a uvízli mentálně v 70. letech.
Definujte, jak si to představujete pro lidi, co jezdí z Berouna a jeho okolí (satelity, kde se na „levnější“ bydlení nalákaly značné počty lidí) do Prahy. K tomu poznámka, že železniční tunel do 15-20 let těžko bude.
Kam do Prahy jezdite do práce na kole z Berouna?
Možná to spadá spíš do té části hromadná doprava? Mimochodem, na nádraží v Berouně snad mají cyklověž.
To by bylo super, až by davy lidí na kolech šlapaly mezi Srbskem a Karlštejnem po úzké okresce, cyklostezka tam není, to samé Zadní Třebaň – Řevnice. Tyto pirátské nápady jsou boží.
No Vy to opravdu nechápete.
Vy jste vůbec nepochopil situaci. Je to pouze o penězích. Koho zdaníte, kdyby se přestalo jezdit a stát přišel o výpadek příjmu z DPH, silniční daně, spotřební daně a mýta? Cyklisty? Chodce? A co si myslíte, že se stane, až se sníží poptávka po silniční dopravě? Razantně zdraží železniční a autobusová, neboť nebude konkurence. A píšu to jako člověk denně dojíždějící přeplněným Elefantem do Prahy.
Až bude plnohodnotný pruh v úseku ze sjezdu z D5 na D0 až po Barrandov, nebude třetí pruh od Berouna tak důležitý…
tohle je taky názor bože🤣🙏🏻🙏🏻..zkus si tam Koro někdy jet a pak si tu piš tyto moudra👍
Pane jezdím tam často, asi na rozdíl od Vás, opravdu největší problém připojení z D5 na okruh, jeden pruh.
Betonovací lobby jede
lepší beton než asfalt na tyto intenzity…
Ach ta naivita, že více pruhů zamezí zácpám… Do pár let od dokončení bude situace naprosto stejná jako před rozšířením. Peníze za studii proveditelnosti mi můžete zaslat rovnou.
Když si nedají říci a pořád se jenom pokoušejí řešit jednou silnicí (dálnicí) všechny typy dopravy, tak to pochopitelně nikdy pořádně fungovat nemůže a ani víc pruhů na té jediné silnici to samozřejmě nemůže spasit – ve výsledku je to navíc i provozně dražší, protože všichni najedou víc kilometrů, když jsou naháněni na jedinou trasu dálnice, ačkoli by to jinudy měli blíž, ale dobrá silnice tudy nevede.
Kdepak, žádných pár let, bude to do týdne, hned jak se nějakej Pepík rozhodne že se nejlépe jede vlevo a 70
Uveďte mi prosím jeden příklad kdy rozšíření dálnice vyřešilo kolony, JEDEN JEDINEJ.
Tak směr na Brno do Průhonic a Mirošovic se díky šesti proudům poněkud odšpuntoval, předtím v letech 1993-1995 to byl jedna velká fronta. Teď to bývá častěji plynule průjezdné, ale kdyby se všichni sunuli slušně vpřed všemi proudy a nechali si závody až na další úsek, bylo by to ještě lepší.
nedovedu si predstavit, jak by vypadala situace mezi prahou a mirosovicemi, pokud by zde byla jen 2 pruhová dalnice. kolony jsou občas i tady, ale bez 3 pruhů by byly podstatně častější a delší.
takze splněno, tady jeden případ máte.
Čtvrtý pruh to už určitě vyřeší.
D3 a D11+D35 tomu taky pomůže 😉
Ten 4. pruh tam už je jako stoupací před Exitem 15 směrem z Prahy. Bývá docela dobře průjezný i v situacích, kdy jsou ty další 3 pruhy plné a popojíždí a zastavují.
Pomůže tohle video?
https://www.youtube.com/watch?v=Rryu85BtALM
Já myslím, že Hradci se ulevilo pořádně.
Ještě bych tam udělal odstavný pruh průjezdný pro kamiony v případě zvýšeného provozu a pak to už opravdu může fungovat.
Kolem Mnichova to tak mají, proměnlivým značením se z odstavného dělá čtvrtý pruh ve špičce.
Taky moc nerozumim proc tohle nedokazeme okopirovat, prijde mi to jako dobry reseni, standardne je to tripruh/ctyrpruh a ve spicce pak o jeden pruh vic. Jenze aktualne asi nejhorsi spunt je MUK Trebonice, kdyz se pak clovek podiva na krizeni A9xA99 u Mnichova, tak je to proste vyrazne kapacitnejsi krizovatka, o tom, ze tam je ted mozna tech pruhu i 5 nemluve. My mame dva a k tomu velmi kratkej pripojovak.
V rozšiřovacím návrhu dálniční sítě chybí D12 Běchovice – obchvat Kolína – Čáslav. R12 do Úval způsobí nárůst intenzit na celém úseku Běchovice – Kolín, bo už se ty Běchovice a Újezd nebudou projíždět skrz, nebo objíždět po D11. A na D11 zase přibude intenzita směrem na Ostravu po dostavbě D35 Litomyšl – Olomouc.
KO, KH, a Čáslav s okolím jsou již dnes na kapacitní spojnici do Prahy a žije tam a bude žít spousta dojížděčů do Prahy.
Rozšíření dálnice by mělo následovat až po plném zafinancování a stavbě železničního tunelu Praha-Beroun.
SŽ úplně nema problém s fincemi…
To je ale gesce ministerstva, ŘSD je její příspěvkovkou. jenže na MD neexistuje žádná strategie…
Má. Velký. Zejména s nesmyslnými hodnotami v CBA, které skrze nařízení z SFDI musejí plnit. Například stabilitu GVD skrze reálná data namísto převzetí vylhaných lží z křídového papíru se téměř nedělá, takže pak nic nevychází, protože se všude jezdí včas.
říkám to furt, že SŽ by měla být jen divize pod ŘSD
To je problém MD a sfdi.
Nebo můžeme zřídit Ředitelství silnic a železnic a koordinovat investice i poplatky za DC v touto státní firmou.
„„Ten nesouhlas obcí vidím jako velmi krátkozraký. Pražská aglomerace je obrovské množství lidí, kteří denně dojíždějí, proto potřebujeme dálniční síť kapacitnější,“ uvedl k nesouhlasným stanoviskům před rokem šéf ŘSD Radek Mátl.“
Jeden by řekl, že ředitel ŘSD s několikamiliardovým rozpočtem bude znát alespoň základy fungování dopravy, které se např. v Anglii učí na střední škole. Není tomu tak.
Myslíte tím, že je nekompetentní? Tak se nebojte a napište to přímo.
Jako, ze když to rozšíření nebude, tak se lidi přestanou stěhovat do Prahy a okoli a zůstanou na venkově v místním JZD? To je vskutku revoluční myšlenka!
Nebo by pro firmy začala být víc zajímavá krajská nebo dokonce okresní města?
Presne, treba Pilsner Urquel si najme v kazdem okresnim meste kancelar pro 5 marketaku, misto aby v Praze sedelo 100 pohromade. (ironie)
Jeden o voze, druhý o koze.
Mimochodem lidi co bydlí v Praze D5 prakticky nepotřebují.
To je těžké sousto, dávat za příklad zrovna Anglii, kde mě lístek na 30 minut jízdy vlakem, stál víc než douhodinový let do Prahy.
Matlat do sebe vzdělání a cenu jízdného je těžké sousto.
Pan Mátl je v ŘSD po dlouhé době odborník na svém místě, vy experte z Anglie. Zajeďte se podívat na silniční síť v Německu.
A kam pak budou všechna ta auta, co pak nově projedou bez kolon do Prahy, pokračovat?
Také myslím, že kdyby se přednostně vyřešil sjezd aut k vnitřnímu okruhu, kde je úzké hrdlo + lepší nájezd na D0, tak by možná 2 pruhy stačily. Nejvíce se auta špuntují, protože nemají kam sjet.
zdrojem kolon je D0. Po rozšíření úseku 515 se odstraní úzké hrdlo, ale rozšířením D5 se zvýší kapacita na příjezdu k úseku 515 a ten se znovu ucpe. Před dostavbou celé D0 je zkapacitnění jakékoliv dálnice do Prahy zbytečné. U D11 je to stejné, kolony se tvoří od nájezdu na D0 a po vyznačení 3 pruhů bude akorát kolona ve třech pruzích. D10 to samé.
Přesně tak. D0 je už na hranici kapacity a to tím, že nejméně 50% jsou kamiony, které jen přejíždějí na D1 směr Brno. Musí se postavit nové propojení Plzeň – Písek – Jihlava
Na pražský okruh nebo rovně po Rozvadovské do Prahy. Tohle rozšíření se určitě dříve než D0 nepostaví.
Myslim, ze to je i v clanku uvedene, je potreba nejdriv vyresit 515 a MUK Trebonice, davalo by asi smysl mit mezi D5 a Barrandovem 4 pruhy, s tim ze dva od severu a dva od D5, za MUK Barrandov by se z toho stal tripruh, nicmne tam to zase narazi na to, ze nam nekdo naprojektoval tunely jen dvoupruh.
je pravdou, že železniční tunel Beroun – Praha by znatelně snížil individuální dopravu po D5, ale bohužel se jeho stavba neustále odsouvá
Ten tunel by možná snížil regionální IAD, ale nijak neomezí ten hlavní problém, a to jsou tranzitující kamiony, které sice samy do Prahy nechtějí, ale nic jiného jim nezbývá.
Od kamionů by Praze pomohla D19 (Plzeň – Jihlava), ale ta se teprve plánuje…
Hlavní příčina kolon na D5 na vjezdu do Prahy je ucpaný úsek D0 Třebonice-Barrandov. Ten se snad dočká třetího pruhu a časem snad mu ulehčí severní okruh. Dokud toto nebude, bude se stát i ve třech pruzích.
Co se týče D99, nevěřím na ní, nepovažuji průchod přes Brdy, Povltaví a Posázaví za projednatelný.
A také si myslím, že by se mělo udělat něco s průchodem D5 skrz Králův Dvůr. To jak v 80. letech odřízli zámek, je barbarství, tady by se měla dálnice zahloubit.
Tak jižní část D99 nedává smysl ani dopravně v tom smyslu, že je to málo muziky za hodně peněz. Současné jižní části pražského okruhu se uleví dokončením severu plus předpokládám rozšíření netunelových úseků na 3+3. K tomu uvažovaná D20 odvede východo-západní kamionový tranzit. Jižní část D99 je tak nejen neprojednatelná, ale i zbytečná.
A severní část není? Ještě ani není postavená severní část D0 a už chtějí stavět další okruh o 30 km dál?
“Just one more line bro”
,,Its gonna speed up traffic“ Je těch případů kdy rozšíření dálnice nepomohlo v Americe málo snad?
Ale tentokrát už to bude určitě jiné.
A chápete, že tých ľudí žije v danej oblasti obmedzené množstvo? A že nejaké 3 milióny v spádovej oblasti Prahy (vrátane Prahy samotnej), naviac s existujúcou hromadnou dopravou (aj keď v niektorých smeroch, napríklad Kladno a Beroun, skoro ako keby nebola) sa nasýtia pri inom množstve dostupných pruhov ako 12 miliónov v aglomerácii LA, alebo 41 miliónov v aglomerácii Tokio?
Ještě jeden maličký jízdní proužek, a ten již bude určitě ten poslední, který dopravu navždy vyřeší.
A bude těch 6 pruhů stačit? Řešením kolon kamionů na D5 by mohly být regulační pruhy se semaforem, které by vypouštěly jen tolik kamionů, kolik by jich bylo potřeba, aby se neštosovaly na okruhu.
Je potřeba vše převážet kamiony? A musí všechny kamiony tranzitovat přes ČR?
Ano je nutné vše převážet kamiony protože alternativa neexistuje, železnice by se zhroutila už po přesunu jednotek procent na koleje a navíc není schopná fungovat dostatečně pružně.
Není… jeden ze segmentů toho mezinárodního transitu třeba z Pobaltí na jihozápad zatím nemá zrovna dobrou alternativu v železnici i kvůli rozchodu. Ale už začala stavba trati na standartním rozchodu, která povede od Finského zálivu z Tallinnu do Polska. U nás ovšem chybí jak kapacita tratí, tak na některých místech i trať samotná. A realizace jakéhokoliv řešení trvá celé roky. Krom toho by vlak musel být schopen nabídnout i přijatelnou dobu přepravy, což by se v případě nějakého uceleného vlaku z Pobaltí třeba až do Německa povést mohlo. Možná to jako důchodce uvidím….
Takže se ta kolona přesune před ty rádoby semafory…
Jakože teď ty osobáky, který dennodenně objíždějí kolony na dálnici skrze ty dotčené obce hluk nevytvářejí?
Přesně, bydlím v jedné z dotčených obcí (Nučice) a je to peklo. Desítky PL kamionů a tranzitu přes obec.. Ať už je rozšíření hotovo co nejdříve!!
Potvrzuji.
Dobrá otázka, zajímalo by mě které obce si stěžují nejvíc. Často jedu v pátek v 17 hodin Zbuzany – Nučice a v protisměru je to prakticky souvislý proud aut, půlka má polskou nebo německou značku, prostě třetí pruh vede už tudy 🙂
“ Vyřeší se kolony,”
Odsunou se kolony v čase o pět let.
A to za to stojí, přátelé, protože do pěti let už bude stát trvalejší řešení v podobě nějaké rychlé hromadné dopravy.
/s
Ne, do pěti let někoho možná už napadne silniční mýto, což je ekonomické řešení omezených zdrojů.
Takže nejprve rozšíříme silnici (o naprosto nesmyslném, účelovém strašáku ve formě paralelní dálnice, aby se lépe prosazovalo toto, pomlčme), abychom se pak její užití teprve snažili omezit. To za ty miliardy stojí. Možná ale dříve někoho napadne opět odsunout železniční řešení pro takto silný přepravní proud. A už vůbec se nepřipouští jakákoli změna trendu čím dál většího dojíždění a závislosti na centrech…
lepsi problem posunout a ziskat cas, nez se tvarit, ze problem neexistuje.
nez bude nejaka smysluplna alternativa, tak se ta dalnice jeste dvakrat rozsiri.
proberte se.
A jaké řešení máte vy teda? Myslíte si, že když se dálnice tedy nerozšíří, tak auta a kamiony nebudou přibývat? Že je nárůst množství aut vázaný na kapacitu silnic? Asi úplně není viďte. Každá normální rodina dneska potřebuje 2 auta a je jim úplně jedno, jestli má dálnice dva nebo tři pruhy, to auto si stejně pořídí. Stejně tam nákladní doprava poroste tak jako tak, ať už bude mít D5 dva nebo tři pruhy.
A podle Vás je ideální nic nedělat a už takhle přetíženou dálnici nechat úplně zkolabovat. Tleskám
„Že je nárůst množství aut vázaný na kapacitu silnic? Asi úplně není viďte.“
Pochopitelně že je. Čím je snažší jízda, tím více volí člověk (firma) auto. A volbu máme, můžeme se stěhovat za prací, můžeme konzumovat české potraviny, můžeme snižovat spotřebu, můžeme používat hromadnou dopravu…
„Vyřeší se kolony.“
Jojo, ve světě mnohokrát empiricky ověřené pravidlo, že stavby nových silnic a rozšiřování stávajících trvale a definitivně řeší problém dopravních kolon a zavádějí v dopravě dokonalou harmonii…..
Just one lane bro…
Kousek od mého domova je víceméně příměstská dálnice, v ranní špičce má ve směru do centra 8 pruhů, odpoledne z centra 7 pruhů, mimo špičku celkem 11 pruhů v obou směrech (v ranní špičce se přesouvá střední dělící pás plus se vždy ve špičce v příslušném směru otevírá odstavný pruh). Přesto je ve špičce běžná rychlost 15-20 km/h.
Tak asi to odvede větší dopravní výkon než D5, ne?
Připravuje se i dráha, ale s rychlostí dráze vlastní…
Kdykoli postavíte další pruh, za pár let se dostanete opět do stavu, kdy je dálnice ucpaná. Řešením je kapacitní a rychlá kolejová doprava, podívejte se do Japonska.
Akorát, že ty auta přibydou tak jako tak. Bez ohledu na to, jestli dálnice bude mít 2 nebo 3 pruhy.
Nesmysl. Každý z nás má volbu.
To, kupodivu, nebude pravda. Nejaký väčší dopyt po jazdení v okolí Prahy budú mať odhadom tak 2–3 milióny ľudí, ale denne z toho bude jazdiť napríklad pol milióna, možno milión (ale nie všetci autom). Počet obyvateľov ČR nerastie, takže ani toto číslo denne dochádzajúcich sa už nebude zdvíhať tak výrazne a tak v jednu chvíľu dosiahne kapacita diaľníc hodnotu, ktorá bude dostatočná. Takže to porovnanie so zahraničím je falošný strašiak. Napríklad v US prakticky neexistuje použiteľná verejná doprava (rozptýlená zástavba efektívnu hromadnú dopravu neumožňuje) a potom, keď sa to porovnáva napr. s LA, ktoré má skoro 4 milióny obyvateľov (a… Číst vice »
Přesně. Třeba kdyby se D5 vůbec nepostavila a všechno to jezdilo po I/5 třeba přes Beroun, tak se taková protihluková opatření vůbec nemohla řešit a hlavně bychom se zbavili těch proklatých kolon do Prahy. Nebo třeba I/35 taky funguje úplně perfektně a všichni se úplně děsí okamžiku až bude dostavěná D35. Hlavně ve Vysokém Mýtě a Litomyšli. Prostě dálnice nám byl čert dlužen, vždyť bez nich se nám žilo tak pěkně. (ironie)
Dnes by se rozhodně nestavěla D5 okolo centra Berouna a vyhnali by ji někam do tunelů pod Tetín.
jojo, přímo do CHKO a krasové oblasti.
Takže neustálé přidávání záplat namísto řešení příčin je prima? Periferizace čím dál většího území, přetěžování center a hlavně upřednostnění IAD i v tak silných proudech je to, co chceme?
Reality check:
Vjezd do Prahy od D5 je realne jednopruhovej, protoze druhej pruh je zabranej strudlem nakladaku sdjizdejicich na D0.
Reseni priciny = zkapacitneni D0 po Slivenec a lepsi reseni MUK Trebonice.
Ve vysledku tak dojde k tomu, ze rozsirenim konce D5 na tri pruhy se vjezd toliko priblizi sve puvodne planovane kapacite.
Jenže tenhle problém není jediný. Nezřídka jsem zažila situaci, kdy se kolona od Loděnice do Rudné za odpočívadlem nahoře pěkně rozjela – kolikrát není špunt jen u sjezdu na okruh, ale samotný nájezd od Rudné nebo od odpočívadla.
Možná, kdyby v tom novém pruhu jezdily jen autobusy a IZS, tak by to nějaký dopad na něco mělo.
Jako jsou fakt rychli, snad to tech 2027 zacne. Sotoboys urcite zacnou neco o podpore zeleznice, ale ten tunel bude mit do 2027 mozna tak dalsi vizualizaci.
Tady je pro ně jediná šance, že si prolobbují výměnu kompletního vedení ŘSD s SŽ (a možná celého osazenstva). Pak by se to otočilo a zatímco výstavba dálnic by stála, tak by jsme konečně třeba měli i nějaké VRT apod. 😀
Klidně si urážejte oponenty a pěstujte svou závislost na autech, když si myslíte, že to něčemu pomůže. Je to ale stát a jeho lidmi (stále ještě trochu) volená správa, která raději přidává silnice, než by prosadila účinné investice do efektivnějších alternativ. Uvidíte, na jak dlouho to pomůže. Trpět ovšem budou dále i jiní, bohužel.
lepsi problem odsunout o par let, nez se tvarit, ze problem neexistuje.
vase predstava, ze vlak (ci bus) spasi svet a potrebu iad nejak vyrazne snizi, je usmevna a mylna.
A stejně žádné Japonsko není, všechny ty deseti- (a více-) vozové městské a příměstské vlaky a šinkanseny , vždyť je to jen vymyšlený. Že?
I když s Vámi v letecké tématice obvykle souhlasím, tak teď jsem pochopil, proč si z Vás spousta lidí dělá srandu…
Srovnejte Japonsko a USA. Rychlá a efektivní veřejná doprava vs.každodenní peklo na deseti- až dvacetiproudých dálnicích.
nejsme ve sporu 🙂 rychla primestska doprava je fajn, resi toho hodne a efektivne lidi do vlaku natahne.
ma to ale problem – ne vsichni bydli
v benesove a obcich po trati a ne kazdy jede do prahy a zpatky.
a v tu chvili je ten vlak (ci mhd) v podstate k nicemu a lidi do toho auta stejnw polezou.
a uz i ta trat do prahy nestaci – ale rozsireni nebude za pet let. ani za deset. nejspis ano za dvacet. a do te doby musime zit s tim co mame a jit cestou, ktera ke realizovatelna
Stačí u každého nádraží postavit kapacitní a cenově výhodné parkoviště. Pak ti lidé polezou do auta jen na „poslední míli“.
Že nestačí tratě do Prahy, není důvodem rozšiřovat dálnice. Je potřeba zlepšovat tratě a prodlužovat peróny (více vagonů do vlaku)-
sam vite, jak je to s liniovymi stavbami – a nemluve o tech, ktere nejsou desitky let v uzemnich planech.
chtit zacit nyni stavet treba alternativni trat z kolina do prahy je boj na desitky let.
ty desitky let musime vysrzet s tom co mame, a co jde realizovat. a to jsou ty silnice.
opet – to co nabizite (parkoviste apod) resi vesmes jen cesty z/do prace. nic jineho.
cesty za lékařem, kulturou, sportem, na úřad….
Kdyby jenom lepší / kapacitnější P+R u vlaku (jen namátkou: v Řevnicích, Dobřichovicích nestačí poptávce). Ještě k tomu totiž zjistíte, že potřebujete tříkolejný nový výtoňský most, odpovídající potřebám. A to hodně rychle. Tenhle megaproblém s problémem zvaným D5 vlastně úzce souvisí…
Prodloužení perónů by bylo sice hezké, ale u lidí vítězí pravidelná taktová doprava v intervalu, který ani v okrajových časech nepřesáhne 30 minut. A ve špičkách musí být konfrontováni s nabídkou, „že to jede každou chvíli“.
Kdo z vás v Japonsku byl? Nebo o něm aspoň ví něco více, než že tam mají rychlovlaky?
„všechny ty deseti- (a více-) vozové městské a příměstské vlaky a šinkanseny“ tam jezdí v oblastech, které jsou osídlené hustěji než centrum Prahy. Kdejaká vesnice s 500 obyvateli ve Středočeském kraji má lepší dopravní obslužnost než stejně velká vesnice v Japonsku.
Nastěhujte do Berouna 300 tisíc obyvatel a do Králova Dvora dalších 80 tisíc, aby to bylo srovnatelné. Ale to by bylo řevu od těch, co se stěhovali z Prahy na „klidný venkov“.
diky za tenhle prispevek – byl jsem si skoro jisty, ze je to presne tak jak pisete, ale neb jsem v japonsku jeste nebyl, nechtel jsem se poustet do prilis velkych spekulaci 🙂
Ještě by bylo fajn dodat že na srovnatelnou hustotu osídlení (bez ohledu na rozložení obyvatel) by bylo potřeba v ČR asi 26,5 milionu obyvatel.
Tady je problém hlavně v metodikách výpočtů ekonomické návratnosti, kterými se SŽ musí řídit, ptejte se spíš, proč je má ŘSD proti SŽ tak měkké.