Rozšíření dálnice D10 na šest pruhů dostalo zelené razítko. Harmonogram však jasný není

Rozšířená D10 u Mladé Boleslavi. Foto: ŘSDRozšířená D10 u Mladé Boleslavi. Foto: ŘSD

Současný harmonogram počítá se zahájením stavby v roce 2024. Už nyní se však hovoří o dvouletém zpoždění.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
panda

Říkají tomu tři pruhy, ale pořád jsou to podle namalovaných čar dva pruhy a dlouhý připojovák/odbočovák, kam nezajede nikdo, kdo ho nepotřebuje použít. A vypadá to tam jako na začátku D1, kdy je pravý pruh prázdný, ostatní zacpané, ale v pravém (teoreticky) předjíždět nesmíte.

PetrN

Jste mimo. Tady se jedná o plnohodnotné rozšíření v celé délce s krajnicí. To co je nyní ten kilometr u MB je jen logické propojení dvou sjezdů přídavným pruhem…

kix

on není mimo, on popisuje realitu jak se na tom bude jezdit..

Asd

Opravdu nechápu proč si nevezme příklad z Poláků. Ti dálnice staví buď rovnou jako 3+3 nebo nechávají rezervu. Sice je to na počátku o něco dražší, ale ve finále se to více než bohatě vyplatí.

PetrN

Jo, ale to dělají teď a jen někde kde to do budoucna může 3+3 potřebovat, zdaleka ne všude… Potřebu rozšíření mají u nás staré dálnice z 80.let kolem Prahy, Brna – nelze srovnávat s novou výstavbou.. Podobnost možná tak s polskou A4 – stará a totálně přetížená dálnice (vic jak naše D1) téměř celá 2+2, část trasy dokonce bez odstavneho, žádná rezerva samozřejmě… Jo kde se rezerva dělat rozhodně měla z novějších staveb je jižní část D0 – to byla obrovská chyba hlavně kvůli těm tunelům u Radotína…

Asd

Já bych to dělal všude u páteřních sítí. Jeden nikdy neví. Raději na začátku ať je to o něco dražší, ale pak v případě potřeby se ušetří spousta peněz i času. Nehledě že když se na dálnici cokoliv stane tak se to místo vždy hodí.

Petr David

Raději vybetonovat celou zemi.

jan novák

Víc pruhů, víc aut, víc aut víc emisí a hluku… gratulace všem autistům na MD… Kdyby raději konečně postavili adekvátní železnici… a ne to jejich spojkování…

Jaaaa

Jak vidíte podle reakcí, tenhle národ bude klidně ničit život a zdraví sobě i okolí, ale svoje plechová křesla prostě považuje za božstvo.

Mikuláš Pixa

Chce to holt národu pěkně zeleno-neomarxisticky vysvětlit, nejlépe znárodněním aut jako v KLDR, protože ve volbách to asi neuspěje.

Jirka Z

Není třeba hned zakazovat, stačí dát možnost volby. Pokud by v tom směru existovala alespoň trochu použitelná železnice, využila by ji jistě i část lidí, kteří tam dnes jezdí auty. A i ty spojky (Všejanská, Bezděčínská) by přinesly velké zlepšení.

libor

další šotouš, co ani nezná slovo autista, jinak by to tady nepoužil. A někdo takový bude poučovat, co je vhodné a co není… Doufám, že to zařízení, které používáte na net přijelo z továrny až k vám po kolejích? máte důkaz? chci ho vidět…

Tomáš Flaška

D1 by snad byla důležitější, ne? Tam stát při rekonstrukci těžce zklamal.

libor

až bude hotová D35 a D3, tak si myslím, že i D1 bude cajk 😉

Asd

Jenomže hotová není a jen tak dlouho nebude. To že se D1 při rekonstrukci nerozšiřovala byla velká chyba.

Nemel

D1 je zveličená záležitost díky tomu, že mezi Brnem a Prahou pendluje hodně novinářů a tak o každé „prkotině“ na D1 jsou rozsáhlé články na předních stranách nejprestižnějších médií, zatímco o jiných, stejně vytížených dálnicích, napíšou obvykle pár vět. Stejně jako články o dopravních stavbách v Praze, kde také o každém prdu píšou titulky celostátních novin. A to říkám jako Pražák 😉

Mikuláš Pixa

D1 odebere D35 a mezi Prahou a Mirošovicemi i D3, tam kapacita třeba zvyšovat není.

Muflon

Už dávno měla prioritu dostat D5. Jezdím po obojím a to co se děje na D5 nemá absolutně obdoby. Tam to 3 pruhy potřebuje už 10 let, brzo to z Rudné na Zličín bude na 4. A samozřejmě Zličín – Slivenec, ten kdo to tam vyprojektoval jako dvouproudé by měl dostat chládek na pár let.

libor

ono by to chtělo u prahy D10, D5, D11 a možná i D8… jenže….

Dachs

Priorita nejlépe vše 🙂 Vše to jsou intenzity na třípruhové uspořádání.
D0 515 kolem 75 tis.
Začátek D8 až 59 tis.
Začátek D5 až 55 tis.
Začátek D11 až 52 tis.
Začátek D10 až 50 tis.
Ale jinak samozřejmě vede začátek D1, jež odpovídá čtyřpruhu.

kix

ono by to spíše chtělo mít možnost jezdit i mimo Prahu, jenže naše dálniční síť je vše do Prahy, takže se tam setkává místní i transitní provoz a je to přetížené, zrovna třeba D10 uleví i I/35/D35 a pak snad I/73..nakonec to bude i kratší trasa a nemusí se přes Prahu, to stejné poslouží D11+D35 na Moravu a nebude se muset zase přes Brno

Robert

Myslím že mnoho nezastavěných dálnic a obchvatů, které jsou třeba daleko více než tohle, vždyť zas tak velký provoz na této dálnici není

Martin1

No tak to zase tak velká pravda není… Za dálnice je zasekaná slušně.

Jakub

Za ty mosty by měl jít někdo sedět.

Vojta_7

Rozšiřovat by se neměla žádná dálnice vedoucí do Prahy, ale naopak by se měly realizovat dálnice odvádějící tranzit mimo Prahu. Zvláště pak ne před dokončením D0, což může trvat desítky let. Ten šestipruh skončí na provizorním křížení s D0 nebo o kus dál ve sra*kách na Kbelské?
Odporu Benátek se nelze divit, i když pochybuji, že v tomhle státě uspějí. Tam samozřejmě nejde jen o tu část Kbel, ale o velkou část města. Spíše se nechají uplatit.

Jarda

Paráda, další dálnice do skládačky – teď se rozšiřuje na 3X3 pruhy křižovatka Kněževes na D7, aby se příští rok mohla začít přestavovat křižovatka kilometr vedle na letiště VH, a něco se dělá i na D1 u Brna.. Teď schválili D10, a pevně věřím že snad co nejdřív schválí a začnou stavět 3×3 D0 společně s D5 od Slivence, přes Zličín až do Berouna, a samozřejmě i D8…

Vrták

Tam kde chybí kvalitní železnice, je trend přidávat pruhy…bohužel.

Jiří Kocurek

To by SŽ musela jednat a ne čekat, že si to tam obce a kraj postaví samy.

libor

Správa železničních nemovitostí se snaží, mrkněte na článek kolik budov opravila…

Jiří Kocurek

U toho nemusí jednat s majiteli pozemků, maximálně s ČD, ale ne s o hrůzo civilisty.

Martin1

No právě. Na opravené budovy ovšem kapacita „nejezdí“.

libor

já vím, mě to celé přijde úsměvné, možná lepší pojem je správa budov :)))

Jaaaa

To, kde mají koncepčně vést nové železnice, je věc ministerstva dopravy, ne SŽ. Tam hledejte zakopaného psa…

Milan

Správa železnic není ta jediná instituce, která o stavbách rozhoduje… taky je tu centrální komise ministerstva, která musí investice schválit. Jako příklad ona trať Plzeň-Domažlice (Praha-Mnichov), která se má realizovat podle varianty z roku 2019 jako dva nové dvoukolejné úseky na 200 km/h s původní zadrátovanou jednokolejkou Holýšov-Blížejov (cca 13 km s rychlostí 100-110 km/h) . Nutno dodat, že ale i tohle je pokrok, protože ta předchozí varianta z 2015 s druhou kolejí v podstatě vůbec nepočítala. Pokud by se zrealizoval i zbytek, tak expres mezi Domažlicema a Prahou zrychlí o celou půlhodinu. To už by pro D5 mohla být… Číst vice »

Milan

Správa železnic není ta jediná instituce… taky je tu centrální komise ministerstva, která musí takové investice schválit. Jako příklat trať Plzeň-Domažlice, která se má realizovat podle schválené varianty z roku 2019 jako dva nové dvoukolejné úseky do 200 km/h s původní jednokolejkou Holýšov-Blížejov cca 13 km s rychlostí 100-110 km/h. Nutno dodat, že ale i tohle je pokrok, protože předchozí varianta z 2015 s druhou kolejí v podstatě nepočítala vůbec. Pokud by se úsek z Plzně do Domažlic udělal celý, tak expres z Domažlic do Prahy by zrychlil o půl hodiny, což by pro D5 už byla celkem přijatelná alternativa.

_jan91

D10 není v kategorii 26,5 nýbrž 24,5

Milan Prochazka

Horní Počernice – Brandýs 26,5; Brandýs – Kosmonosy 24,5

David

Zrovna od EIA bych právě očekával, že se bude zabývat širšími souvislostmi a řekne například, že rozšíření na 6 pruhů bude dávat smysl až pokud nebude dálnice kapacitně stačit i po dostavbě kapacitní železnice ve stejném směru. Teď nezbývá než doufat, že když už nemá rozum ministerstvo životního prostředí, že ho bude mít alespoň ministerstvo dopravy. Většina provozu na té dálnici je jen vynucená tím, že se jinak než autem nedá mezi Prahou, Mladoboleslavskem a Libereckem pohybovat.

PvvS

Brzdit jiný stavby čekáním na dostavby železnice neschopnou SŽ je trochu nesmysl ne ?

David

V tom se neshodneme. Mě jako občana nezajímá kdo je správce a ministerstvo životního prostředí by to také nemělo zajímat. Životní prostředí máme jen jedno.

Jiří Kocurek

Víte, proč Baťa stavěl plavební kanál? Potřeboval uhlí do fabriky a nemohl čekat, až se Dráha uráčí…

PvvS

Takže svatá železnice a jinak nic.. Klasika.

David

Ne jinak nic, jinak je tam ještě 4 proudová dálnice. Takže svatá dálnice a k tomu by to ještě chtělo nějakou železnici, ani to nemusí být VRT.

David

Nějaké plánování je asi na ŘSD, MD, a MŽP, vzhledem k naší komunistické minulosti, sprosté slovo. Kolik peněz (včetně promrhaného času lidí stojících v kolonách kvůli uzavírkám) promrhalo ŘSD na D10 při přestavbě křižovatek a mostů, které teď plánuje nechat v provozu jen několik let? Jinde v zemi máme problém postavit namísto provizorního mostu stálý a tak tam jsou provizorní mosty dlouhá léta a tady postavíme stálý most, zbouráme ho a pak postavíme nový stálý most v horizontu několika let.

Honza

To samé nás čeká na Pražském okruhu mezi Slivencem a D5. Dva nedávno rekonstruované mosty se komplet zbourají a budou se posunovat nedávno postavené protihlukové stěny.

Marian Kechlibar

Naše plánování hlavně trpí nedostatkem rezerv. Postavit širší most už dopředu, „pro strýčka příhodu“, bylo ještě za první republiky běžnější než dnes.

Částečně za to ale může společenská atmosféra. Pojmy typu „megalomanská stavba“, které neustále prší v médiích i na relativně skromné záměry, plus hrozba stíhání každému, kdo utratí větší množství veřejných peněz, vedou k přílišné opatrnosti zodpovědných lidí.

Nemel

Stále stejná písnička. Ne, není to tak, železnice i dálnice jsou zcela jiné záležitosti, obojí vhodné pro něco jiného. Dálnice nikdy nemůže suplovat železnici a železnice nikdy nemůže suplovat dálnici. Zároveň ale silniční a železniční doprava jsou dva neoddělitelné, symbioticky existující dopravní systémy a čím dříve je přestaneme stále srovnávat a řešit, zda to či ono, tím dřív se pohneme z místa.

Jaaaa

Tak zrovna v denní dojížďce do práce na ose Praha – Mladá Boleslav opravdu je železnice a silnice pro většinu poptávky komplementární.

kix

suplovat nemusí, ono stačí když se právě doplňují, což na Boleslav a potažmo Liberecko chybí, stejně tak chybí z Liberecka R/D35 na Moravu společně s I/73, ono tyhle dvě věci + napojit na rychlou příměstkou železnici i Brandýs, tak se té´D10 neskutečně uleví

Dachs

Jelikož se dá očekávat zarputilost Benátek a petentů z Kbelu, nestálo by za úvahu celé to přeložit o něco východněji, takový obchvat, oddálení tělesa dálnice od zastavěných částí, tak, jak snad bylo i prapůvodně plánováno, ale soudruh řekl jasné ne, neboť dálnice by se „moc přiblížila“ vojenskému prostoru Milovice? Nebylo by to ve finále jednodušší, byť dražší?

P_V

To bude vadit zas na opačné straně toho Kbelu. Pokud by se šlo ještě dál, je tam NPP Mladá.

Honza

… anebo postavit východněji jeden trojpruh na sever a opačný směr nechat na místě dnešního čtyřpruhu. Ale to by zase byly problémy s výkupem pozemků.

Milan Prochazka

Ano, zarputilost se očekávat dá!

Sova

Benátky by hlavně bylo dobré z toho projektu vyjmout a řešit samostatně. Tam to asi bude fakt na dlouho a bylo by zbytečné, aby se kvůli tomu zdržovaly i ostatní úseky. Náročné bude i rozšiřování estakády údolí Jizery u Tuřic.

Hlavně aby se co nejdřív rozjely klíčové úseky Praha-Stará Boleslav a okolí MB (Bezděčín, s velkým vykřičníkem). Ten prostředek (cca Stará Boleslav-Brodce) zase tak kriticky vytížený není, tam ještě klidně nějakou dobu můžou být dva pruhy, dokud se nedořeší pozemky, spory atd.

Jirka Z

V případě přeložení dálnice u Benátek n.J. by navíc mohlo být zajímavé využít současné těleso dálnice, které by po přesunu zůstalo opuštěné, pro novou rychlou železnici z Prahy do MB. To, co u dálnice vadí, tj. že vede těsně kolem města, by v případě železnice umožnilo její dobrou dostupnost, kdy by velká část města mohla být v docházkové vzdálenosti od případné stanice.

Jaaaa

Vše důsledek chybějící kapacitní VHD.

Drtivou většinu dopravy tvoří denní dojížďka.

Opravdu by nebylo lepší tam tu železnici v nové stopě naprojektovat a postavit? Všichni víme, že za 5 let bude i ten třípruh stejně ucpaný, jako je dnes dvoupruh. Budeme žádat o čtyřpruh á la USA? Akorát zase přibude aut v Praze, už teď nemají kde stát.

libor

já se obávám, že železnice do lbc to nevyřeší. to je hodně chalupářský a výletní na pražské hory směr… tam prostě, když někdo jede na lyže, tak fakt jen tak vlakem nepojede…

David

Je spousta lidí, co pojedou rádi na lyže vlakem. Ve Švýcarsku se tak jezdí naprosto běžně. Nikdo nečeká, že pojedou vlakem všichni, ale tvrdit, že nikdo je přestřelené.

David

Mínusáři zpochybňují fakta? Představte si, že jsou dokonce i obce do kterých se jinak než vlakem cestující s lyžemi nedostane a že by tam byla nouze o klientelu s říct nedá.

FrenkyUL

Tolik řečí na rozšíření o 4 metry. Nejsi jeden z lepičů?

Jaaaa

Tady holt někdo nechápe dopady.

libor

a u nás je to tak, že ty koleje do daných míst třeba nevedou, hm? takže se tam jezdí jak? příklad třeba na běžky do Bedřichova. jezdí sice skibus z liberce, ale nejezdí tak často stává se, že se tam člověk nevejde a čeká na další…. a další věc je, že ne každý chce vyrazit na běžky do Bedřichova…

Jiří Kocurek

„stává se, že se tam člověk nevejde“

Jak je to možné, vždyť podle všech pouček autobusem nikdo nejezdí. … ?

PvvS

Chudáci obce, který nemaj koleje. Ty asi vymřou. Ale železnici musí živit pravidelná doprava, neto že si někdo s rodinou vyjede jednou ročně na výlet.

Dachs

Dovolím si rozporovat, že drtivou většinu tvoří denní dojížďka. Tam kapacita nestačí už ani té „rekreační“, víkendové. Železnici do Krkonoš nenatáhnete. Indukci třípruh nezpůsobí, už jen proto, že našinec neumí po třípruhu jezdit. Rozšíření bych vnímal jako příspěvek k bezpečnějšímu provozu, vždyť D10 v mnoha úsecích vůbec nemá parametry dálnice a nehodovost, která z velké části jde na vrub přetížení, je tam bohužel enormní. Intenzity 40-50 tis. odpovídají třípruhu, nikoli „americkému“ čtyřpruhu. U nás je na čtyřpruh D1 po Mirošovice, ale to kvůli chybějící D3. Na druhou stranu neschopnost státu (minimálně dvacet let) pohnout s novou (přímou a rychlou) stopou… Číst vice »

Jaaaa

Tak postupně:

– „Železnici do Krkonoš nenatáhnete.“ – Opravdu? Rakousko, Švýcarsko, Slovensko nic?
– „Indukci třípruh nezpůsobí“ – Kapacita se zvýší? Zvýší. Je přebytek poptávky? Je. K indukci zákonitě dojde.

Opravdu si nelze plést vlastní dojmy s dopravním modelováním…

PvvS

A on SŽ někdo zakázal tam tu železnici postavit ? Evidentně to u dráhy nikoho nepálí, tak to asi nejni potřeba.

kix

a koho by to mělo pálit?

Jaaaa

Tohle je ale věc ministerstev pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí. 😀
SŽ musí dostat befél, sama od sebe nemá co stavět…

Kanil83

Proč je součástí fotodokumentace i Moskvě svijanech , který je mimo rozšíření 3+3? Tohle působí zmateně. Zejména když tohoto místa se článek netýká .

Kanil83

*most ve Svijanech

Jan Sůra

Díky za upozornění, naše chyba, už je to pryč.

Rosťa

Cože ? 41 km budou rozšiřovat 6 let? V Polsku, když rozšiřovali přesně jednou tak větší úsek A1, který měl 82 km, tak jim to trvalo přesně 2 roky. To už je bez komentáře……

Sova

6 let je to na papíře, reálně tak 15 a to tam ještě po dokončení zůstane nějaká „Šmejkalka“, která se bude dodělávat později 🙂

Jiří Kocurek

A v tom Polsku se snažili zachovat provoz, nebo těch 82 km na celou dobu prostě zavřeli úplně? Bylo by to lepší, poslat všecko po II/610, aby se stavbě nezavazelo?

Rosťa

Byl tam standardní provoz po jedné polovině.