Rozšíření D8 na šest pruhů může paradoxně zmenšit protihlukové stěny. Obce u dálnice se brání
"A to nám ty stěny zkrátíte?" ptali se starostové vedení ŘSD na projednávání posudku EIA.
Projekt rozšíření dálnice D8 na šest pruhů mezi Zdiby a Novou Vsí je ve fázi posuzování EIA. Ve čtvrtek se v Klecanech konalo veřejné projednávání, kde se k dopadům zkapacitnění D8 mohli vyjádřit starostové okolních obcí či aktivisté.
A jak je na projednáváních dopravních staveb již zvykem, vypukl konflikt mezi zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a veřejností. Zpracovatelé posudku pak marně upozorňovali, že EIA neznamená stavební povolení projektu.
Rok zdržení kvůli podjatosti. Rozšíření D8 na šest pruhů se po námitce úředníka komplikuje
Samotný závěr posudku uvádí, že nebyly zjištěny významné negativní vlivy stavby. Střední vliv je nutné čekat u hluku a biologické rozmanitosti. Další vlivy jsou mírné až zanedbatelné.
Stavba má mít naopak pozitivní vliv na snížení nehodovosti, zlepšení plynulosti dopravy a tudíž rozptylovou situaci a díky novému ekoduktu i zlepšení migrační propustnosti pro zvířata.
Přijdeme o stěny?
Rozšíření dálnice se týká čtyřech metrů na každé straně. Dotkne se tak i současných protihlukových stěn, které se ukázaly v projednávání jako kámen úrazu.
Byly totiž vybudovány podle přísnějších norem s maximy 50 decibelů v noci a 60 ve dne. Loni v červenci se však novelizovalo nařízení vlády, které nejvyšší přípustné hlukové zatížení zvýšilo na 58 dB noc a 68 dB přes den.
A podle současných mírnějších norem je veden i celý proces EIA. „Nové stěny budou tedy nižší?“ ptal se na projednávání starosta Sedlce Luboš Kuklík.
Stejně jako ostatní starostové ze sdružení obcí a spolků Koridor D8 má totiž obavy, že investor musí jednat s péčí řádného hospodáře a nic ho nebude nutit stavět stěny vyšší či delší, než vyžaduje zákon a současné vládní nařízení.
„O současné stěny jsme usilovali 25 let,“ připomněl starosta Nové Vsi Lukáš Jansa. „Stále jsem nepochopil, zda o ně teď přijdeme,“ konstatoval a dodal, že tvrzení ohledně pozitivního vlivu širší dálnice je „nehoráznost“.
Ředitel závodu Praha ŘSD Tomáš Gross však opakovaně starosty ujistil, že neočekává žádné snižování stěn ani jejich rušení. „Na prvních devíti kilometrech navíc stavíme další, které jsou mobilní, aby se daly při rozšíření demontovat a přesunout,“ popsal Gross.
D8 mezi Prahou a Novou Vsí čeká rozšíření na šest pruhů. Řeší se demolice mostu přes Vltavu
Projekt a dokumentace podle něj navíc vznikly ještě podle starých norem a předělávat se nebudou. „Pokud se mění pravidla během procesu, nemůže se vzhledem k ekonomice měnit dokumentace. Uváděli bychom veřejnost v omyl a vrátili se o tři roky zpátky,“ uklidňoval Gross z ŘSD.
Konstatoval tak, že projekt se nebude upravovat, protože to není ekonomicky nutné a vyvolalo by to negativní ohlas.
Chceme to do podmínek
Obce to však příliš nepřesvědčilo. Město Odolena Voda požádalo zanést podmínku použití starých protihlukových norem do posudku EIA.
Zpracovatelé však upozornili, že posudek zkrátka nejde dělat podle neplatné legislativy a musí být použita ta současná.
Starostka Zdib Eva Slavíková následně zpochybnila samotnou potřebnost rozšíření dálnice. „Z modelů vyplývá, že v úseku Úžice – Nová Ves nebude šest pruhů potřeba ani za 34 let. Lokalita je tam už nyní přetížená, starostové tam bojují hlukem. Chceme prověření zda tam veřejný zájem skutečně převyšuje zájem na ochraně prostředí a veřejného zdraví,“ uvedla Slavíková s tím, že výstavba okolo D8 by se měla lépe koordinovat a ušetřené peníze dát místo dálnice do jiných druhů dopravy.
Podle Tomáše Grosse z ŘSD však nic nebrání etapizaci projektu. „Není potřeba to celé realizovat v jednom okamžiku,“ uvedl Gross s tím, že bude záležet na finančních možnostech státu.
Stejným způsobem se například plánuje i etapizace rozšíření dálnice D5, kdy nejprve se má do podoby 3+3 proměnit úsek Praha – Loděnice a teprve později Loděnice – Beroun. Obavy obcí o hluk jsou však i u toho projektu totožné.
Obce nechtějí rozšíření D5 na šest pruhů. Kritika zní i z Prahy, podpořilo by to růst předměstí
Z jedné strany dálnice, z druhé VRT
Obcím okolo D8 však vadí ještě souběh rozšiřování dálnice s dalším projektem. „V dokumentaci chybí hlukové vyhodnocení vysokorychlostní železniční tratě, žádáme doplnění,“ uvedla starostka Slavíková.
Ani s tím však její obec a sdružení Koridor D8 zřejmě neuspějí. „Časově je to dané tak, že tyto vlivy musí zohlednit zpracovatelé pozdějších EIA, tedy ti, co dělají VRT,“ uvedl zpracovatelé. EIA na úsek VRT Podřipsko však zatím ještě nevzniká.
Starostové v čele s Odolenou Vodou napadají skutečnost, že trať má vést kolem nich po povrchu, kdežto obec Líbeznice, kde bydlí současný ministr dopravy Martin Kupky bude trať obcházet v tunelu.
Líbeznický tunel jako precedens. Obce podél budoucí rychlotrati očekávají podobnou vstřícnost
Zkapacitňování D8 se plánuje v délce 18 kilometrů. Už v roce 2020 vznikla technická studie k posouzení EIA. Přestavovat se bude 21 mostních objektů, dominantní jsou ty přes Vltavu a Bakovský potok.
Úsek se podle projektantů blíží dosažení úrovně vyčerpání kapacity dálnice. Zahájení stavby se nyní plánuje na přelom let 2028-2029, uvedení do provozu pak na roky 2032-2033.
Projekt bude navazovat na zkapacitnění Prosecké radiály až ke křižovatce Zdiby. Ta má mít posudek EIA v příštím roce a zprovoznění se plánuje na rok 2031.