Rozšíření D8 na šest pruhů může paradoxně zmenšit protihlukové stěny. Obce u dálnice se brání
Silnice I/9 a mimoúrovňová křižovatka Zdiby s D8. Foto: Pudis
"A to nám ty stěny zkrátíte?" ptali se starostové vedení ŘSD na projednávání posudku EIA.
Opravdu na tohle máme? Rozjebaná výstavba dálničních nepropojených úseků/nesmyslů po celé ČR s výhledem dokončení v roce 2100 a v tomto úseku, kde relativně nová (20 let) dálnice s relativně novým dálničním mostem,. ještě nedosáhla své hraniční kapacity, tak se to na šest let rozmrdá, rozjebe, nový most se zbourá a postaví se nová nekvalitní sračka? Jenom proto, že tam burani z vesnic rozprodávají investorům pole na haly? Podívejte se do mapy, ta oblast je hnus, zóny Klecany, Úžice, plus pískovny, teď nový retail park u Úžic, nová obří hala za Veltrusy, velká jako hangár NASA. To nefunguje stavební úřad,… Číst vice »
„Starostové v čele s Odolenou Vodou napadají skutečnost, že trať má vést kolem nich po povrchu, kdežto obec Líbeznice, kde bydlí současný ministr dopravy Martin Kupky bude trať obcházet v tunelu.“
Hm, toto namítat v řízení o dálnici je poněkud… chcupe. Když ještě ani není jisté jak to s tím tunelem Kupkovo (který má být va VRT) dopadne…
Dal by se přece víc používat ten dálniční tichý asfalt z Francie a daly by se navrhovat protihlukové stěny i nižší s využitím vhodné geometrie (naklopené, s kaskádou) i s využitím vhodnejsiho pórovitého materiálu aby zbývající hluk, který nebyl pohlcen byl odražen pod úhlem 60°, k tomu stačí i velmi nízké stěny
Obyvatelé uvidí auta i kamiony, ale hluk z nich jdoucí bude umístěny v takové jakoby prostorové kapse, kde se část zvukových vln dokáže efektivně vyrušit takže navenek je slyšet prakticky jen šum rozrážení vzduchu o karoserií. Doporučil bych tohle řešení konzultovat s odborníky z ČVUT, určitě by dokázali přijít s něčím podobným.
No ona část toho hluku díky tiššímu (mj. geometricky „rovnějšímu“) asfaltu ani nevznikne…
Hm, opakovaně se říkalo že v česku prostě budeme dělat povrch dálnice betonový, že je to mnohem lepší (mimo jiné trvanlivější, viz reko betonové D5 které je necelých 30 let)…
Přesně tak. Stačí jen chtít, což je největší problém všude.
Ani ten Kupkův tunel není nesmysl, tyto typy liniových staveb by měly v zastavěných oblastech co nejvíce zahrnovat tunely, ekodukty, galerie, zářezy a různá překrytí. Stavba je to na 100 a více let, peníze nehrají žádnou roli. Zajímá dnes někoho, kolik stála Blanka? Nikoho. Tématem je pouze že se tam (asi) odklonilo, ale to je jiný příběh.
Ekodukty, galerie, zářezy jsem hodně pro. S tunely přecejen opatrně, jednak pravidelně vidím rychlost v tunelu citelně nižší než na širé trati, druhak mají horší „vysvobozování“ v případě mimořádností a (víceméně v důsledku toho) citelně dražší technologii (zejména na dlouhodobou údržbu).
Zejména hodně dlouhé tunely jsou v tomto problém… a to je co mi nejvíc vadí na tunelu Kupkovo. To prodloužení vůbec nebylo o překonání překážky… měli ho nahradit hlubokým zářezem řekněme s dvěma širokými překrytími typu „ekodukt“ (klidně nejen pro zvířata ale i pro lidi/zem. stroje atd.)
Zajímá, protože právě předraženost Blanky víceméně zastavila další stavby.
Ale ne kvuli nedoststku penezi, kvuli strachu a šoku z údajné korupce
Kvůli šoku z násobného překročení plánované ceny.
Blanka doplatila na šledriám Metrostavu a nižším počtu ocelových výztuh. Sanace problému je vždy dražší než účinná prevence před problémy.
Co vy víte o stavu státní kasy a těch přidružených…
Cože? Že nejde stavět podle neplatných norem? A ony snad ty platné normy ZAKAZUJÍ větší ochranu před hlukem?
Ano, pokud ŘSD udělá něco navíc , nejedná s péčí řádného hospodáře a NKÚ na ně „zaklekne“
Pojem řádný hospodář není totéž co nejnižší pořizovací cena. Musím zvážit souvislosti, jestli napr. aktuální ošizení projektu nevyvolá budoucí investice, omezení provozu atd. Nedovedu si představit soud, který by rozhodl, že kompenzování vznikajícího hluku veřejnou stavbou je porušení povinností při správě cizího majetku. To by mj. všechny veřejné stavby měly mít zateplení přesně podle normy ani o milimetr izolace více, žádné prodražující prvky, prostě strohá krabice a konec.
Můžete dostat mínusu kolik chcete ale máte pravdu přesně tak to je. Předpokládám že od minusaru je to pouze neznalost.
Péče řádného hospodáře zahrnuje i princip 3E, a to je i hospodárnost a efektivnost z hlediska TCO.
ŘSD ani Sosna podle 3E nefungují
Můžeme mít sebelepší legislativu, ale pořád je to o lidech. Dokud budou projekty chystat diletanti a napadat aktivisti, tak se výstavba infrastruktury u nás nemá šanci posunout k lepšímu. Každý z nich má svůj podíl na tom, že se v rámci Evropy stáváme skanzenem.
V principu souhlas…V tomto konkrétním případě 35 starostů asi aktivisty nebude…Tady je to spíš diletantství investora
Starosta nerovná se znalec věci.
Ano, starosta nemá „patent na rozum“… Starosta má mandát zastupovat své obyvatele a pokud se jich 35 jednotně poukazuje na zásadní pochybení ŘSD či Ministerstva dopravy – není třeba brát na lehkou váhu a už vůbec nesrovnávat např. s Dětmi Země
Naopak je někdy správně je srovnávat s DZ. Starostové a obce jsou velmi často nejhorší NIMBY. Prostě republik a občané a řidiči by při placení dálniční známky měli dostávat dálniční síť průjezdnou. Proto je logické, že kolem Prahy některé dálnice holt potřebují pruhů 6 namísto 4. Jenže ti joudové z kdejaké horní dolní prostě vidí za každou rozšířenou dálnicí tragédii, která je pomalu zabije .. Přitom jde o to vybetonovat o 8 metrů víc. Auta tam budou 90 % dne pořád ta stejná.
Péče řádného hospodáře by neměla vést k co nejošizenější stavbě do které se bude znovu investovat později. Stavba by měla být navržena tak, aby své vlivy nedistribuovala za hranice svého pozemku. Pokud PH stěna už existuje, nová by neměla mít horší vlastnosti.
Problém je v tom, že se osazují nově budované PHS, jak je zmíněno v článku dle aktuálně platné legislativy v době vydání stavebního povolení, což je trochu oxymoron z hlediska péče řádného hospodáře, jelikož aktuálně budovaná PHS u Vepřku / Nová Ves a čerstvě dobudovaná PHS u Všestud bude předpokládám ze 100 % demontována a je otázka, jestli bude použitelná znovu pro nové osazení s posunutím o jeden jízdní pruh na každou stranu v nezměněné podobě. Každopádně úkon samotného posunutí PHS jsou nemalé náklady pro daňové poplatníky. Stávající PHS by měly být navržena na hlukové limity platné před 30. 6.… Číst vice »
Možnost samospráv kecat do každého detailu staveb celostátního významu, je podobným postrachem rychlosti výstavby jako různé Děti Země. Máme snad nejvíc obcí na obyvatele v EU a každá díra o 300 lidech má pocit, že jejich zájmy jsou to nejdůležitější.
Pak čteme takové perly jako že dálnice podpoří rozšiřování předměstí, a to nechceme, říkají lidé žijící na rozšířeném předměstí…
Kecat je v pořádku. V pořádku neni, že ty “kecy” neumí úřady nebo soudy vypořádávat v reálném čase, aneb pokud ten kec stavbu zastaví, tak na něm asi něco pravdivého bude?
Projednávání v Klecanech, jejichž počet obyvatel viz https://obyvateleceska.cz/praha-vychod/klecany/538311
Nebýt těch obcí severně od Prahy, tak by tam ten třípruh ani nebyl potřeba (protože právě denní dojíždění z tamních „satelitů“ činí o to nedostatkovějším stav se dvěma pruhy).
Snad žádná z obcí tím směrem nemá jen 300 obyvatel, tzn. mimo téma.
A považuji za logické, když nějaká obec nechce SNÍŽIT svoji ochranu proti hluku, nota bene po ZVÝŠENÍ kapacity příslušné silniční komunikace.
Odůvodnění nutnosti záměrů z dokumentace EIA cituji: “ V řešeném úseku se intenzivně připravuje investorská výstavba skladových hal a průmyslových zón, což s sebou přinese nárůst intenzit dopravy, při které již nebude současné uspořádání dálnice kapacitně vyhovovat „
To tam v těch satelitech bude krásné bydlení, za krabicemi 😛
Správně by ale mělo následovat: stavba haly se nepovoluje z důvodu nedostatečného dopravního zajištění. Tedy investor si buď komunikace vybuduje sám nebo halu postaví tam kde ji lze dopravně obsloužit.
Tak ať se ukáží jako frajeři a místo rozšíření dálnice zakážou výstavbu těch skladišť ne?? Ale tam už bych čekal že mj. nebudou „držet basu“ protože postavit JEDEN sklad přece až tolik nevadí, a přináší to peníze do obecního rozpočtu (případně i přímo do kapsy)… no a toto pravidlo se pak opakuje rekurzí…
Že se neobnoví ani současné protihlukové stěny není detail…To jste fakt úplně mimo…Tohle nejsou Děti Země, ale 35 starostů obcí se stejnou arogantní zkušeností s Ministerstvem dopravy…
Přitom si Kupka jako ministr dopravy vedle svého domu zařídí naprosto zbytečný tunel za 6 miliard…
To musíte mít hodně zatemněný mozek tohle nevidět!
Nekteré obce jsou holt ochrany „hodnější“ než jiné…
Navíc ta stavba už stojí, tzn. nyní jde jen o její úpravu. Z toho co píšete jako by to vypadalo, že by se teprve měla stavět.
Strategická koordinace investičních akcí ŘSD a SŽ, to je obzvláště silná parketa ředitele odboru strategie na MD Luďka Sosny😂
Jak jako že nevzniká posudek EIA na Podřipsko? Vždyť SŽ vybrala zpracovatele už v srpnu 2022. Tak co se tam děje?
Snad na všech úsecích už má EIA oproti plánu zpoždění tak 2 roky, ale snad se to aspoň projektuje, ne?
Dobrý den,
dokumentace EIA na VRT PODŘIPSKO se dokončuje a do zjišťovacího řízení má být předložena na začátku roku 2025.
To je jedna ze společných připomínek všech obcí po trase – tristní koordinace ŘSD a SŽ u dvou souběžných staveb v délce několika kilometrů – už od roku 2021…
2,5 roku od začátku projektování ke zjišťovacímu řízení. No to je katastrofa. Pak se ještě bude dělat velká EIA, čekání na razítko a bude 4 z 5 let vyhrazených na povolování pryč.
Ale aspoň že se na tom pracuje a byla to jen chyba v článku.
Špatná koordinace je bohužel jen špatnou vizitkou těchto 2 organizací.
Přitom řeč je o stavbě, která měla být v celé trase Praha – Drážďany hotova v roce 2030 (pohledem roku 2016) https://seznam.cd.cz/zeleznicar/tema/vysokorychlostni-trat-z-drazdan-do-prahy–v-planu-je-rok-2030-/-11567/19,0,,/
Jsem zvědav, jak bude hotova „dnešním pohledem za 14 let“, tzn. do roku 2038.
To je nápad, když se 6 miliard vyhodí oknem za zbytečný tunel Líbeznice vedle domu ministra Kupky, tak se ty peníze ušetří na zmenšení či rovnou nerealizaci současných protihlukových stěn po rozšíření D8, kde provoz bude určitě větší než dosud…
Ať ty obce u D8 nabídkou Kupkovi čestné občanství – sice nebude tunel, ale protihlukové stěny by zařadit mohl
Rozšíření stejně ničemu nepomůže, vyhozené miliardy.
Přesně 80% v levém, 20% v prostředním, pravý pruh prázdný. A takhle si tu u nás doma jezdíme.
U vás?? Tak to u nás teda ne…
Mimo jiné je třetí pruh automaticky zakázaný pro ND.
Jestli jste mluvil výhradně o osobce tak pak by to rozložení mohlo orientačně sedět (hodně orientačně), a není to nic moc překvapivého když většina osobní dopravy chce jet buď „šetřivě“ na úrovni cca. 110kmh (což v pravém pruhu lze jen omezeně případně vůbec, podle okamžité hustoty dopravy) nebo „rychle“ plusmínus 130-140kmh což zase nejde až tak dobře ve středním pruhu…
Neorodujete tu prosím za „neomezování“ letců 160+kmh???
Á propos, toto falešné dilema by celkem obstojně řešilo pár dalších úsekových měření rychlosti…
Klidně mě umínusujte, ale rozšiřování dálnic kolem Prahy na 3+3 je podle mě nesmyslné vyhazování peněz rychle se zadlužícího státu. Stejně se ty auta budou štosovat V Holešovičkách nebo na obdobných špuntech na jiných radiálách a to vše v době, kdy je v západních metropolích jasným trendem omezování IAD. Investujme raději do kolejové dopravy, třeba vlak do Brandýsa atd.
Nebo VRT směřující do Ústí, ale i K. Varů přes Odolena Vodu namísto daleko logičtějšího (zejména ve druhém jmenovaném případě) trasování přes letiště. 🙂
Jedním z argumentů pro VRT je, že významným způsobem odlehčí silnicím a dálnicím = pokud už by VRT tím směrem byla hotova, tak by ten třípruh nebyl potřeba?
Jako byste nevěděl, jakým bojem je zanést trasování velkých liniových staveb do krajiny. Proto chápu jistou nelogiku, ale k zatímnímu výsledku se nějak dospělo na základě mnoha zkoumání a posuzování. Od klávesnice má ovšem jasno každý…
Ono se někdy zkoumalo trasování/posuzování VRTek směr Ústí/K. Vary přes letiště? Pokud ano, na základě čeho to ztroskotalo?
(Pokud ne, pak nemáte pravdu v tom co píšete.)
Kolik lidí vůbec touží po přestupování z letadla na VRT?? A pro kolik z tohoto počtu je přestup na Hl.n. „show stopper“???
???
Jako že od K. Varů oklikou přes Louny do Prahy hl. n. a pak de facto zpět na letiště je to samé jako od K. Varů rovnou na letiště?
Samozřejmě že úzká kooperace vlak-letadlo je (dalším) navýšením synergie vlaků (potažmo VRT) ve veřejné dopravě celkově (vč. letecké).
Ostatně viz letiště ve Vídni (nejen stávající stav s vedením dálkových vlaků, ale i projektovaná propojka, aby přes letiště jezdily i dálkové vlaky Vídeň – Budapešť).
… a to vše samozřejmě nad rámec dalších argumentů, tzn. že ve směru na Karlovy Vary/Chomutov to je přes letiště tak jako tak nejkratší trasa. Ve směru na Teplice/Ústí je to cca stejné zda tudy či okolo Odolena Vody, nicméně letiště tedy přináší výhodu coby významný mezilehlý bod. No a pak to jsou takové záležitosti jako např. že výjezd u Balabenky by tím pádem mohl být využit pro VRT ne směr Ústí, ale směr Liberec (srov. se zdejším Zárubovým vyjádřením, že spojka směr Liberec u Líbeznic už být nemůže proto, že vlaky směr Liberec už by se na úsek Balabenka… Číst vice »
No a abych odpověděl na vaši „otázku“ (u které tedy předpokládáte přesné číslo – ?): rozdíl počtu takových cestujících bude odpovídat rozdílu cestovní doby (zejména od K. Varů či obecně z KV-kraje dost velký, a to nejen co do jízdy na letiště, ale do Prahy obecně), kdy oficiální argumentace uvádí, že právě 320 km/h je u VRT důležitých, aby cestovní doby byly co nejkratší a aby do vlaků bylo převedeno co nejvíc lidí.
Takže půjde o počet cestujících, pro které ten rozdíl minut „zajížďkou okolo Loun + přes Prahu hl. n.“ bude rozhodující.
Je to tak, ale málokdo to chce slyšet. Není a nebude dost P+R, budoucnost silniční dopravy je v elektroautech, která ale nikdo nechce, takže kdoví, kolik aut bude vůbec za 20 let jezdit. Města se aut začínají zbavovat, jakkoliv u nás to jde pomalu. Tohle jenom přesvědčí další lidi, aby se přestěhovali do satelitu za Prahu a dojížděli autem. Pak budou překvapení, když budou muset platit za parkování, případně mýto a budou si stěžovat.
Mám pochybnosti, jestli se vůbec někdo z ministerstva zamyslel nad tím, kam tahle cesta vede.
Jaktože elektroauta nikdo nechce? Proti nim je možná hlasitá menšina petrolheadů. Řada lidí si kupuje hybridy nebo čisté elektro a pochvaluje si, že z vlastních panelů nabijí zadarmo.
Prodeje aut říkají něco jiného
Řada lidí si kupuje hybridy, ano. Protože to je v podstatě normální spalovací auto. Prodeje čistých elektroaut jsou přímo úměrné dotacím, bez nich je opravdu skoro nikdo nechce. Ostatně letos prodeje čistých elektroaut klesly. Já nejsem petrolhead ani ve snu, sám bych klidně malé elektroautíčko bral. Ale neměl bych ho kde nabíjet a taky je neskutečně drahé. Já jezdím ojetinou za 40k (respektive mnohem častěji vlakem), půl milionu na nejlevnější elektro nemám, a bazarové nemá smysl kupovat. Panely si můžu dát tak možná za okno bytu… Ano, někdo z toho zmiňovaného satelitu může mít doma nabíječku a dobíjet z panelů.… Číst vice »
Vyjádříte to procentním zastoupením obou skupin a hlavně těch, kteří nabíjí z vlastní fotovoltaiky? Jen aby nevyšlo najevo, že ta hlasitá menšina je někdo jiný, než ta spokojená většina, které se někdo pokouší vrtat do života a potřeb a vnucuje jí, jak mají jezdit. Hybridy jsou na vzestupu, rozumím zvyšující se volbě EV (pro ježdění po Praze si to mnozí jako dobrou volbu už vyhodnotí), vidíme to ve statistikách, vidím to i ve své lokalitě, kde ale žijí spíše ti středně a vysokopříjmoví, pro něž není problém vypláznout mega a půl za takové vozy. Jenže také často vyjde najevo…“to mám… Číst vice »
Naproti firmě máme čerpačku. Je to uprostřed Prahy a v lepší čtvrti. Takže o dvou a více tunové osobní tanky tam není nouze. Každé druhé obří auto má éčkovou espézetku a nápis hybrid. Týpek v kvádru natankuje plnou a za buráceního obřího mnohoválce opouští spokojeně pumpu vstříc bezplatnému parkování v centru, kde zabere 2 místa a ucpe kdejakou úzkou uličku tak, že už nikdo další neprojede.
Asi tak k těm prodejům hybridů.
To je ale o těch podmínkách toho co se uznává jako hybrid… za mně musí prokázat nejmíň 20-30km dojezd čistě na baterku, jinak si sice může na kapotu napsat co chce ale podmínky na zvýhodnění nesplňuje…
Známej teda firemního EL hybrida SUV bere i na dovču. Jezdí za krásných 13 / 100.
🙂 🙂 🙂
Litrů nebo kilowatthodin?
Navíc když FVE vyrábí ve dne, potřeba nabíjení elektroauta vychází převážně do hodin, kdy slunce nesvítí (a počítá s tím i distribuční sazba D27d), tzn. tak jako tak jedině „přes baterii navázanou na FVE“ (v limitu její kapacity, a to i pro ostatní spotřebu domu).
S hybridem z duše souhlasím (plug-in samozřejmě, žádné „šidítko“) ale čistý elektro má u mně za současného stavu baterií (několik metráků) pořád ještě problém.
Nevšiml jsem si, že by (nejen) v západních metropolích omezovali kapacitu dálnic, hlavních radiál či obchvatů. U 1,5-2mil. aglomerací 3+3 zcela běžné. To, že dosud nemáme rychlou kapacitní železnici na Mělník, BnL+SB, Bolku, Kladno je ostuda všech reprezentací (včetně StČ kraje, že to netlačil) posledních 25 let. Absence infrastruktury obojího druhu vytváří ekonomické ztráty, koneckonců i čas jsou peníze. Za roztočení spirály zadlužování poděkujte ANOnistům (mimochodem jde za nimi i „příspěvek“ k inflaci ve výši minimálně 7 procentních bodů, neboť „vytvořili“ při svém rozhazování chybu, která je popisována i v učebnicích základní ekonomie, včetně následku) a samozřejmě nerazanci protideficitních opatření… Číst vice »