Letectví

Rozpětí 117,3 metrů. Největší letadlo světa poprvé vzlétlo, má vynášet rakety

Letadlo Stratolaunch při přistání. Foto: Stratolaunch
Letadlo Stratolaunch při přistání. Foto: Stratolaunch

Z Mohavské pouště dnes poprvé vzlétlo největší letadlo světa podle rozpětí křídel. Stratolaunch má v budoucnu sloužit pro start raket do vesmíru.

Za projektem letadla stojí firma Stratolaunch Systems Corporation, kterou založil jeden ze zakladatelů Microsoftu Paul G. Allen. Ten se startu nedočkal, zemřel loni na podzim.  Stroj s dvěma trupy absolvoval let ve výšce maximálně 17 tisíc stop, který trval 2,5 hodiny. Letadlo, které vyrobila společnost Scaled Composites, dosáhlo nejvyšší rychlosti lehce přes 300 kilometrů v hodině

Byl to fantastický let, který je pokračováním našeho plánu nabídnout alternativu k cestám do vesmíru,“ řekl šéf projektu Jean Floyd.

Stratolaunch je největším letadlem světa podle rozpětí křídel – měří 117,3 metrů. Dosud největším podle rozpětí byl Hughes H-4 Hercules (97,4 metrů).

Dvoutrupé letadlo je vybaveno celkem šesti motory Pratt & Whitney PW4056, které jsou známé například z letadel Boeing 747-400. Každý trup je dlouhý 73 metrů, piloti a posádka jsou v pravém trupu.

Podle maximální vzletové hmotnosti bude Stratolaunch druhým největším letadlem na světě za Antonovem An-225. Ten zvládne start s 600 tunami, Stratolaunch 589,7 tun.

Letadlo se má používat k vynášení raket, které dopraví do výšky zhruba deseti kilometrů, odkud pak odstartují do vesmíru. Celkem má letadlo zvládnout přepravit 3 rakety umístěné pod křídly.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

Ten stratokocour je pěknej – jo, jo

jirka
Host
jirka

Esli to bude fungovat jako všechno, za čím stál Paul Allen, můžee se těšit i na njvětší leteckou katastrofu všech db.

Karel
Host
Karel

Doufejme, že to bude létat lépe než Hughes H-4 Hercules. Tato největší kachna se odlepila od vody jen jednou a na malou chvilku, letěla přitom pár metrů nad hladinou v dosahu přízemního efektu, a k tomu s velmi malou hmotností paliva i užitečné zátěže. Vlastně ani nevím, proč se ten dřevěný obr vůbec řadí mezi letadla.

Martin V.
Host
Martin V.

Jenže po technické stránce za tím stojí firma Scaled Composites, kterou založil a dlouho říidil Burt Rutan (dnes již v důchodu). A ti mají za sebou řadu úžasných a úspěšných projektů.

Karel
Host
Karel

Nechme se překvapit, tak nebo tak. Podle mého názoru bude klást na řízení velké nároky značný moment setrvačnosti letadla (třeba ve finále a dosednutí už při slabém nárazovém cross windu). Ostatně i na snímku je vidět, že si spořádaně nesedl na oba podvozky… Při tak velkém rozchodu bude asi třeba dávat velký pozor, aby nevyjeli z dráhy, pokud nebude 100m široká. Na druhou stranu bude pro letadlo výhodou velká štíhlost křídla.

Martin V.
Host
Martin V.

Počkáme, uvidíme… Nicméně oproti „Smrkové huse“ (Hughes H-4 Hercules) už napoprvé letěl mnohem dál a mnohem výš. 🙂 A navíc firma Scaled Composites už má s podobnými dvoutrupými letadly, či spíš „nosiči“ zkušenost a věrna svému názvu tento koncept postupně škáluje k větším rozměrům: White Knight – dvoumotorový (2*11 kN), rozpětí 25 m, MTOW 8 tun, nosnost 3 tuny White Knight Two – čtyřmotorový (4*30 kN), rozpětí 43 m, MTOW ???, nosnost 17 t Stratolaunch – šestimotorový (6*252 kN), rozpětí 117 m, MTOW 590 t, nosnost 250 t Spíš jsem zvědavý, jestli se koncept startu kosmické rakety z letadla prosadí… Číst vice »

Xaver
Host
Xaver

Nominuji toto na nejhloupější komentář dne.

Partneři



CSCARGO