egoe-plus
Letectví

Největší letadlo světa má za sebou druhý zkušební let. Po více než dvou letech

Druhý let největšího letadla světa. Foto: Stratolaunch
Druhý let největšího letadla světa. Foto: Stratolaunch
Noví majitelé firmy hledají pro letadlo jiné využití, má sloužit k testování nadzvukových strojů.

Dlouho se zdálo, že první let v dubnu 2019 bude současně i posledním pro největší letadlo světa Stratolaunch. Projekt letadla financovaný již zemřelým spoluzakladatelem Microsoftu Paulem Allenem byl na prodej a zdálo se, že letadlo už nevzlétne.

S novými majiteli, společností Cerberus Capital Management, dostal ale projekt šanci na vzkříšení. Téměř přesně dva roky po prvním startu vzlétlo letadlo s názvem Roc znovu z letiště v Mohavské poušti v Kalifornii.

Letadlo bylo ve vzduchu 3 hodiny a 14 minut, téměř o hodinu déle než při prvním letu před dvěma lety. Podle provozního ředitele Zacharyho Krevora prošlo letadlo od prvního letu úpravami například v řídícím systému.

Letoun měl původně sloužit k vynášení raket do výšky zhruba deseti kilometrů, odkud by odstartovaly do vesmíru. Noví majitelé ale chtějí letadlo používat jako testovací platformu pro nadzvuková malá letadla Talon-A, která firma vyvíjí. Firma je pak chce nabídnout zejména armádě pro testování. Ještě ale úplně nevyloučila ani původní plán na použití k vynášení raket.

Stratolaunch je největším letadlem světa podle rozpětí křídel – měří 117,3 metrů. Dosud největším podle rozpětí byl Hughes H-4 Hercules (97,4 metrů).

Dvoutrupé letadlo je vybaveno celkem šesti motory Pratt & Whitney PW4056, které jsou známé například z letadel Boeing 747-400. Každý trup je dlouhý 73 metrů, piloti a posádka jsou v pravém trupu. Podle maximální vzletové hmotnosti bude Stratolaunch druhým největším letadlem na světě za Antonovem An-225. Ten zvládne start s 600 tunami, Stratolaunch 589,7 tuny.

Odebírat
Upozornit na
guest
10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
yxc

Asi by v článku chtělo opravit „pro nadzvuková malá letadla Talon-A“ na „pro hypersonická malá letadla Talon-A“. To nadzvuková sice není špatně, ale chybí tomu jakákoliv vypovídací hodnota.

Pavel Vavříček

Chcete říct, že Mriya je teď 2.největší letadlo na světě?

Karel_x

Jen co se týče rozpětí, pokud už započítáme tento experimentální stroj mezi letouny, je Mria druhá „nejširší“. Štíhlost křídla u Stratolaunch je opravdu mimořádná. Na délku je Mria nejdelší, stejně jako vede na maximální vzletovou hmotnost, na výšku bude asi třetí po 380 a 747.
Nemá zatím moc smysl srovnávat standardní letadla s tímto experimentálním prototypem, který dosud vzlétl jen 2x, ani jednou se zátěží nebo ve ztížených klimatických podmínkách. Vůbec není jasné, jak by si v takových podmínkách vedl.

Karel_x

Je zajímavé, jak se pořád vzpomíná Hughes H-4, dřevěný stroj (nebo spíš atrapa?), který nikdy neletěl, jen jedenkrát při letové ukázce poskočil po hladině, skoro prázdný a pouze v oblasti přízemního efektu.

Při srovnání s prokazatelně letuschopnými stroji, byla by na druhém místě An-225 Mria (88,4m), sovětský transportér pro raketoplán Buran.

Y.K.

Možná to byl první ekranoplan. 🙂 Hughes H-4 určitě je unikátní dobou vzniku, přeci jen 47 rok, hvězdicové motory, nedostatek materiálu (hliníku) po válce, to je divoká fantazie, že to tehdy v době Dakot postavili. A je fakt že rozpětí měl větší než Mria, což je až šokující.

Jistě hraje roli i to, že pro Amíky je Mria přeci jen vzdálený stroj mimo jejich histroii. 🙂

Y.K.

Jinak ano, jako vzor je trochu problematický, když nikdy neletěl více než sotva minutu 20 m vysoko, takže pořád ve vlivu přízemního efektu.

K.S.

Mělo to kdy co společného s Virgin Galactic? To letadlo vypadá hodně podobně jako jejich stroj na vynášení strojů pro orbitální skoky.

Jiří Kocurek

Nápad asi ano, ale provedení Virgin Galactic je mnohem menšího formátu.

Y.K.

Nelétá Virgin Galactic se 747, kde využívají závěs pro pátý motor na zavěšení rakety?

https://www.theverge.com/2020/5/25/21265057/virgin-orbit-launcherone-rocket-test-launch-747-airplane-cosmic-girl

Xaver

Jsem rád, že ten projekt po smrti Allena nezanikl Doufám, že najede dostatečné využití.