Rozkopané Brno. Auta mohou poprvé do galerie v Žabovřeské, začala omezení na D1
Plný provoz v Žabovřeské začne příští rok.
Brno dnes zažívá dvě velké změny v silničním provozu. Poprvé mohou auta projet v nově budované části Velkého městského okruhu (VMO) nově vybudovanou galerií v Žabovřeské ulici. Naopak nové komplikace začínají na dálnici D1 okolo Brna, kde začalo miliardové rozšíření dálnice. Přesun provozu oznámilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na sociálních sítích.
Provoz do nové silniční galerie byl zahájen ráno. Zatím zde nedochází k žádnému kapacitnímu zlepšení, provoz je stále veden v režimu 1+1. Uvolněná silnice nyní projde modernizací a rozšířením, aby byl možný od září 2024 provoz v režimu 2+2. Silniční galerie vznikla vedle nového tramvajového tunelu. Provoz je veden v pravém jízdním pásu ve směru do Královopolského tunelu.
Změna znamená i uzavření nájezdu z Fanderlíkovy ulice na Žabovřeskou. V křižovatce Pisárecká–Hlinky platí zákaz levého odbočení z Pisárecké na Žabovřeskou a zákaz pravého odbočení z Hlinek na Žabovřeskou. Ve směru na Bystrc od Bauerovy budou muset řidiči jet tunelem Hlinky. Ve směru do centra bude tunel Hlinky uzavřený a trasa povede přes křižovatku Pisárecká–Hlinky.
ŘSD současně dnes zahájilo práce na rozšiřování prvního úseku dálnice D1 u Brna na šestipruhové uspořádání. Konkrétně se jedná o úsek Brno-centrum (EXIT 194) – Brno-jih (EXIT 196). Úsekem denně projede 80 tisíc vozidel.
Dopravní omezení mezi 194. a 196. kilometrem bude podobné, jaké znají řidiči z modernizace D1, která probíhala mezi 21. a 182. kilometrem. Doprava bude vedena v režimu 2+2 jízdní pruhy na jednom dálničním pásu, rychlost bude omezena na 80 km/h.
Širší jízdní pruhy oproti modernizaci D1
„Vzhledem k vysokým dopravním intenzitám se v místě často tvoří kolony i bez jakéhokoliv dopravního omezení, neboť aktuální čtyřpruh již není schopen takovýto objem dopravy kapacitně pojmout. Proto bylo přistoupeno ke zkapacitnění dálnice na šest jízdních pruhů. Jedná se o první úsek na D1 u Brna, kde k takovémuto rozšíření dojde. Další stavbou, kterou máme v plánu, je zkapacitnění mimoúrovňové křižovatky Brno-jih, tedy propojení dálnic D1 a D2,“ představil plány s dálnicí D1 u Brna generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Změnou oproti modernizaci budou širší provizorní jízdní pruhy (2,75 m levý a 3,25 m pravý) a krátkodobá přestavba dopravního opatření (kdy se nelze vyhnout omezení do 1 jízdního pruhu) probíhající v době mimo dopravní špičky zejména během nočních hodin. Zcela zásadní bude dodržování předepsané rychlosti a rozestupů mezi vozidly, neboť i sebemenší dopravní nehoda ve zúžení může mít za následek velké dopravní komplikace.
Zkapacitnění D1 u Brna bude postupně probíhat v nejbližších letech mezi Kývalkou (EXIT 182) a Holubicemi (EXIT 210). Kromě zřízení třetích pruhů budou provedeny také kompletní rekonstrukce vozovek, mostů či odvodnění. V rámci rozšíření dálnice dojde také výstavbě nových protihlukových stěn, díky kterým poklesne hlukové zatížení obyvatel v Brně a přilehlých obcích. Zakázku za 1,027 miliardy korun získalo sdružení MI Roads a Doprastav.