Obrazem: Prošli jsme nové brněnské „metro“. Dvoumiliardová stavba v údolí Svratky vstupuje do poslední třetiny

Po dokončení budou tramvaje moci projíždět tunelem rychlostí 50-60 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPo dokončení budou tramvaje moci projíždět tunelem rychlostí 50-60 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Od května budou tunelem jezdit tramvaje, od srpna začnou auta využívat novou silniční galerii.

Aktuálně druhá největší dopravní stavba v Brně se dva a půl roku po zahájení blíží k prvnímu otevírání pro provoz. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) finišuje se stavbou tramvajového tunelu v Žabovřeské ulici, který je součástí dvoumiliardové stavby části Velkého městského okruhu (VMO). Od 1. května by již tunelem měly jezdit tramvaje s cestujícími. Na konci srpna by pak mělo dojít k otevření silniční galerie. Kompletně by stavba v údolí Svratky měla být hotová na konci příštích letních prázdnin. Celé území prochází velkou proměnou.

Deník Zdopravy.cz měl dnes možnost si stavbu kompletně projít. Stalo se tak jen krátce poté, co zde již Dopravní podnik města Brna (DPMB) zahájil zkušební jízdy. „Jedeme podle harmonogramu, i když tramvajový tunel bude otevřen později, než byl původní plán. DPMB si ale vyžádal změnu v projektu zabezpečení trati, což způsobilo zpoždění,“ řekl ředitel brněnského závodu David Fiala. Stavba se tak blíží vstupu do poslední třetiny.

Tunel je v úseku Pisárky – Komín, nahradí původní povrchovou trať, která ustoupila budování kapacitní silnice. Na jejím místě vzniká nová silniční galerie, kterou povede doprava ve směru od Pisárek.

Práce na druhé části okruhu v Žabovřeské začaly v prosinci 2020, vyjdou na více než dvě miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Eurovia CS, Hochtief a Subterra.

Zprovoznění tunelu bude pro podnik i cestující provozní úlevou. Nyní je velká část zátěže směřována přes Žabovřesky a přes Českou a podnik musí různě kombinovat soupravy, aby vyhověl poptávce cestujících. Navíc se po více než dvou letech výrazně zjednoduší cesta z Komína na Mendlovo náměstí. Velkou proměnou projde i celá oblast, nad galerií a tunelem vznikne nový park a cesty pro pěší údolím Svratky.

Veřejnost bude mít možnost si tunel prohlédnout 28. dubna při dnu otevřených dveří.

Pohled na tramvajový tunel a silniční galerii od severu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBudování tunelu a silnice začalo v prosinci 2020, náklady jsou 2,030 miliardy korun. Pohled do tramvajového tunelu od severu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled od portálu tunelu směrem na sever ke Komínu, část trati je nově vybudováno. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTunel je kombinací raženého a přesypaného, celkem měří 501 metrů. Je tak o 118 kratší než loni otevřený tramvajový tunel ke kampusu Bohunice.  Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz Délka jižní přesypané části je 3 m. délka ražené části je 334 m, délka severní přesypané části je 164 m.  Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZajímavostí je protihluková úprava na koncích tunelu. Při průchodu tunelem ji lze poznat i podle sluchu. Zatímco ve většině tunelu slyšíte při mluvení ozvěnu, tam kde je protihluková ochrana, připadáte si jako při mluvení v malé místnosti.  Foto: Jan Sůra  / Zdopravy.czZhruba v polovině tunelu je únikový východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPo dokončení budou tramvaje moci projíždět tunelem rychlostí 50-60 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled z tunelu směrem na jih do Pisárek. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJižní portál tunelu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVelké náklady si vyžadala sanace a stabilizace svahu Wilsonova lesa. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučástí stavy je i renovace kaple sv. Antonína Paduánského u jižního portálu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJižní portál a schodiště, které povede k budoucímu parku a zeleným plochám, které vzniknou nad tunelem a silniční galerií. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czProstor mezi tunelem a silniční galerií, který bude zasypán. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled od jižního portálu směrem k Pisárkám. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKaple sv. Antonína. Loni v září zde byl slavnostně uložen kříž s poselstvím biskupa Vojtěcha Cikrleho, brněnské primátorky a dalších osobností příštím generacím Brňanů.  Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŘSD plánuje předat tunel a přilehlý tramvajový úsek Dopravnímu podniku města Brna do 27. dubna.  Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled od jižního portálu na sever. Vlevo stávající silnice, která po rekonstrukci a rozšíření bude sloužit jako jízdní pás ve směru do Pisárek. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTramvajová trať a silnice jsou odděleny protihlukovou stěnou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučástí stavby je také 33 m dlouhá a 2,5 m široká lávka pro pěší nad I/42. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled do vjezdu silniční galerie od jihu. Auta zde mají jezdit od začátku srpna. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTramvajový provoz zde začne 1. května. Skončí tak dlouhé omezení, kdy tramvaje do Komína musely přes Českou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czČást budoucí silnice (pohled  směrem k jihu od začátku silniční galerie). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz Šířka tramvajové trati v  tunelu je 7 m, šířka oboustranných nouzových chodníků v  tunelu je minimálně 1,43 m. Světlá výška v  tunelu nad temenem kolejnice je navržena 6 m. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTunel a silniční galerie nevedou zcela rovnoběžně vedle sebe. Tramvaje jsou blíže k Wilsonovu lesu. Tento snímek se po dokončení stavby už nenaskytne, území bude zasypané a vznikne velká zelená plocha. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz Stavba patří mezi ty, na které trvalo získat povolení roky a kterou blokovali různí odpůrci. Jen proces EIA (vliv na životní prostředí) trval téměř pět let.  Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce na stavbě silniční galerie, kde by od 1. srpna měla jezdit auta. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNa stavbě silniční galerie běží již dokončovací práce před pokládkou povrchů. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz Úniková štola z tunelu kolmo k VMO má délku cca 50 m. Šířka únikové štoly je 2,6 m.  Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVeřejnost si bude mít šanci prohlédnout tramvajový tunel 28. dubna, do prostor silniční galerie (na snímku) se ale nedostane. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTrasa II.etapy VMO ŽabovřeskáVizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: BrnoVizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: BrnoVizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: BrnoVizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno

Tagy brno Doporučeno I/42 VMO Žabovřeská Ředitelství silnic a dálnic ŘSD VMO
78 komentářů