Rozhovor: Začíná zlatá éra železnice. Leo Express je naší základnou pro expanzi, říká šéf Renfe

Jednotky Talgo 112 v barvách značky Avlo. Foto: RenfeJednotky Talgo 112 v barvách značky Avlo. Foto: Renfe

Klíčem k budoucnosti je vysokorychlostní železnice, domnívá se Raül Blanco, prezident španělských drah Renfe.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nekdo

nebudu se teď vyjadřovat k odborné stránce, ale zaujalo mě něco jiného – ředitel měl jednání, tak jen z Prahy a do Prahy vlakem. i konkurenčním. a byl tady i s Interrailem. mám z toho dobrý pocit.

Jaaa

Záleží jak definujete realitu. Dokud jsou abstraktní a ne fyzické…

Petr

„Můžeme fungovat jako konzultant, jsme naprosto otevření, pokud jde o naše třicetileté zkušenosti s vysokorychlostními vlaky.“
Nejaky zkusenosti tady nikoho nezajimaj. Dulezity je jestli umite cesky a jestli mate dost modry barvy na zabradli.

Karel

Tak vy jste v tomto ohledu fakt, jak by řekli Francouzi, rètard.

Ignor

Rozhovor narazil i na to, co IMHO rozvoj železnice nejvíce v Evropě brzdí: přehnaná ochrana národních společností ukrytá za „bezpečnostní normy“. Nebo si dovedete představit, že někdo vypráví kamion z Paříže do Varšavy a nutně k tomu potřebuje min. 2 ale spíše 4 řidiče, protože pro každý stát se musí na místě získat zvlášť řidičák a taky tahač má technickou jen pro nějaké státy?
Ale na železnici je to standard.

Jan Tichavský

A ještě se musíte umět dorozumět místním jazykem všech zemí kudy projíždíte. V letecké dopravě to vyřešili, univerzální jazyk je angličtina, stejně tak žargon pro komunikaci už je posledních pár desítek let stálý.

Granja

Bohužel esperanto se (zatím?) neprosadilo.

Kubrt

Stačí, že se prosadila angličtina.

Jan Tichavský

Ano, to je přesně tenhle přístup. Proč se učit angličtinu, která už je zavedeným mezinárodním jazykem, když můžeme mít další obskurní jazyk, který skoro nikdo neovládá. Hlavně aby to bylo unikátní.

Ivan_pha

Naštěstí se nikdy neprosadi.

Petr

Ja myslim, ze to neni ani tak nejaka cilena ochrana jako spis delalo-se-to-tak-vzdycky-ismus. Si predstavte, ze budete chtit po odborarich aby se naucili par slov anglicky. Vynesou vas v zubech a v Nemecku se na zeleznici nehne ani kolo dokud si to nerozmyslite.

Johnny Cash

Totální kravina neboli neuskutečnitelný sen železničních manažerů. Řidič kamionu řídí 1 přepravní jednotku, kdežto strojvedoucí 40. Takže je efektivnější a zaměstnavatelé mu můžou platit tříhvězdičkový hotel (ne v ČR) se snídaní. Tedy pokud by byl nucen strojvedoucí jezdit přes více zemí, došlo by k další degradaci profese a spousta kolegů strojvedoucích by se na to vyprdla. Takže nechápu, co má kdo proti tomu, že se na vlaku vystřídají 4 kolegové. Ten vlak stále jede a je v pohybu. Pokud mu to umožní stav infrastruktury. Tam je potřeba zapracovat. U kamionu ta jedna přepravní jednotka musí stát každý den 9-11h a… Číst vice »

Majkl

Do Kolína Leo Expresem a zpět Vysočinou 🙂

Lambert

Spíš si myslím, že až se začne řešit nákup vysokorychlostních vlaků, půjde se parciálně – část odkup euroduplexů od SNCF a část nový Talga, aby se odlišili od RegioJetu který půjde cestou jetých Velar od Siemensu, zatímco u ČD otázka jestli se do vysokorychlostních jednotek vůbec pustí a nezůstanou u konceptu Pendolino/InterJet/EuroJet. V barvách ČD bych si však i přesto dokázal představit taky Siemensy. Myšlenka přímého napojení Wroclav – Praha – Paříž by pak byla zcela legitimní a úměrně tomu by se mělo diplomatický protlačit řešení Německé tranzitní otazky, kopírující dálnici A6 se sjezdem v Norimberku a Heilbronnu a to… Číst vice »

vlachjan

Pendolino bude v době, kdy se reálně začně jezdit po VRTkách na konci životnosti. Rail(a ostatní)jety asi do provozu nějakým způsobem zasáhnou, ale pokud se ty tratě budou stavět skutečně v uvažovaném měřítku a rychlostních parametrech, pak asi bude dávat smysl investovat i do trakčních jednotek. Napojení na francouzkou sít bych si také přál, a je to něco, co by mělo být dlouhodobým strategickým cílem země. Nicméně, vzhledem k tomu, že i vrtka Podkrkonoší, jenž by na tuto trať navazovala je v plánech SŽ až na druhé koleji, dočkáme se dříve spíše spojky Drážďan s Vroclaví, než s Prahou…

Nocni_spoje

o jakem horizontu pisete? 2080?

***** Petr

Optimistou. VRT překoname a vrhnem síly k teleportaci 😜

MHD

Dopravci nekupují jiné vlaky, aby se odlišily. To je kardinální blbost. Klidně budou jezdit tím samým.

Flatt1

Úžasně jsem se pobavil. Zřejmě nemáte ani páru o realitě. Zjm. ta věta o ČD, jejichž vlastníkem je stejný subjekt, který bude současně sypat miliardy do stavby VRT, je dokonalá….🤣

vlachjan

S expanzí u nás to asi budou mít těžké – ojeté španělské konvenční vlaky zde moc neužijí a s novými budou dost drazí. Ale třeba takové Talgo na českých kolejích by bylo zajímavé osvěžení. Na trati do Budějovic by i mohlo klopit v nemaších na 200 😀

jal

Jednonápravové podvozky jsou fuj. Vždyť to je jako 810.

Aspoň se to tvrdí v diskuzích. : – )

Dušan

Pokud to má pouze pouze jednostupňové vypružení vzduchovým měchem (sekundární), tak to asi není mimo VRT-ku vážně nic moc, ale tím končilo Talgo 250 – Talgo 350 a nejnovější Avril má už vypružení dvoustupňové (jako mají třeba Railjety nebo osobní vozy).

Majkl

Talgo Praha – Kyjev se dost nabízí.

PeDazOl

Vás taky odněkud vyklopili? Ty bláboly o klopení….. 🙂

Movia

Jednotky Talgo mají taky naklápění. 😉

Dušan

Ty nejnovější už ne – ani Avril, ani ICE-L už naklápění nemají.

Addams

Talgo i Alstom maji patenty na naklapeni. Kdyz si nektery dopravce objedna klopidlo, tak mu ho radi vyrobi.
Kazdy dopravce se muze sam rozhodnout, jestli se mu hodi soupravy klopici nebo ne, nebo oboji podle parametru projizdenych trati.
Soupravy pro V=max nad 250 neklopi (opravte me, jestli se mylim).

Jirka

Reálný problém by nastal v lepším příúpadě okamžiku výroby a předání a v horším případě při průjezdu prvním tunelem. Takhle se jedná jen o zavčasu odhalený průser.

r209vltava

Moc příjemný rozhovor, Francie pobavila. Díky autorům.

Kéž by ještě v budoucnu byla možnost se svést Trenhotelem, třeba do Granady.

Španělsko bude spolupořádat fotbalové MS 2030. To se rychlovlaky hezky profičí.

Tonda Sehnal

Myslíte, že se tohle dá jednoduše naučit, nebo to musí mít člověk už v sobě? Nebo to samo přijde s nějakou funkcí?
Myslím 15 minut mluvit a vlastně vůbec nic neříct… 😃

Marker

Uživatel Axel. Stopadesátý pokus. Milý Axeli, zajděte si k lékaři, vaše grafomanie je neúnosná.

Gajda

No zatím jde poshánět něco ještě slušnýho po Evropě, fakt to zmodernizovat a vyčistit a lokomotivu si můžou půjčit a ještě si vybrat, která se jim líbí nejvíc. Nestihnou to za měsíc, ale pokud se shodnou na něčem reálným a snad i ziskovým a budou dělat krůček po krůčku, jde se od ničeho dostat k něčemu. A na vlaky do Varšavy, Berlína a Vídně stačí starší vagon s novou pohodlnou sedačkou a funkční klimou a alespoň tím co funguje ve Flirtech.

Tonda Sehnal

S dovolením se od toho koryčanského blázna distancuji.🙂

Oldřich Sládek

To jste se fakt netrefil 😁

Michal M

To není Axel.

Jan Sůra

Je:) tedy byl. od té doby šest různých nicků a další bláboly ve spamu, kterých jsou čtenáři ušetřeni. vagónky, pasažérské vláčky a tak.

Ivan_pha

Tohle Axel fakt nebude.

Radim

Pár lidí to má asi v sobě, ale většina se to musí naučit. Jsou na to i speciální školy, takové ty, po jejichž absolvování dostanete „titul“ MBA (nebo LL.M.).

Juraj

Tak třeba u veřejně obchodovaných společností na toto reálně existují kurzy, protože nešťastná volba slov může ovlivnit ceny akcií a způsobit finanční škody.
Od určité velikosti si prostě firmy nemohou dovolit čertíka v krabičce jako Radima Jančuru. I ten Babiš ví, že plácat může jen v politice, ale ne v byznysu.

JirkaJJ

A pak jsou tu střelci jako Elon Musk… 😀

Juraj

Taky v rekordním čase vymazat desítky miliard USD hodnoty z Twitteru.
Za války se říkalo „Loose lips sink ships“. V určité formě to platí pořád 🙂

PeDazOl

Muskův problém spočívá v tom, že se z vizionáře postupně stal egomanik a pozér…

Navratp

Vis co je to LL.M?

Michal

profesní neakademický titul

PeDazOl

Titul udělovaný za postgraduální studium v oboru práva (specializace). Třeba právo IT, Stavební právo, Studium placené a krom jiného ho lze, kromě jiných škol, absolvovat i na veřejných VŠ v ČR, třeba na PrF MU v Brně.

Beny

Ty rozhovory nesledujeme jen my, fanoušci a zaměstnanci, ale hlavně konkurence. Chápu že nic neřekne.

Tonda Sehnal

Pravda, touto optikou to dává smysl. 👍 Malý (proč o něčem mluvím, když nic nechci říct?), ale dává. 🙂

marcela

Znám jednu, ta to má tak, že když mluví, tak jí to pomáhá si to uvědomit, prostě přemýšlí nahlas. Zatím se ještě krotí, ale až bude starší, tak si nejspíš bude povídat pro sebe furt. Tak snad bude mít na veřejnosti jenom samé cudné myšlenky:)

Kicruj

Rozhovor je fajn, hlavně z toho pohledu, že se vůbec uskutečnil, tzn. dá se očekávat, že tu něco řeší a že se něco brzy pohne a uvidíme od renfe víc aktivity.
Ale celkově tyhle korporátní rozhovory moc rád nemám, všechno jsou to jen velmi obecné informace.

Kicruj

jen byc hjenom doplnil, že jsem za rozhovor úpřímně rád, rozhodně lepší takovýhle, než žádný. A chápu, že školení vysocí manžeři málokdy poskytnou nějaký šťavnatější materiál. Není každý tlučhuba jako Radim.

Kubrt

Právě že vůči jiným topmanažerským rozhovorům je tenhle věcný a střízlivý, žádné prázdné korporátní floskule.

Jarda

Zatim to vypadá spíše na éru likvidace železnic.

Jirka

To fakt nevypadá.

Jarda

Pořád čtu o rušení tratí, ne jejich modernizaci, zrychlení, efektivizaci pripadne částečnem přeložení (narovnání) atd.

nekdo

tak lokálky z Horních Mrkvovic do Dolních Kozojedů, kde v nejlepších časech projede jedna 810 se třemi pasažéry, z toho dvěma důchodci a jedním s režijkou a nákladní vlak jel naposled v roce 199ý skutečně není nutné ani efektivní modernizovat, zrychlovat, efektivizovat nebo narovnávat. Snad ale přeložení do autobusu, nebo mikrobusu pomůže…

Majkl

Tak v roce 1998 nebo 2002 možná

Figo

Éra likvidace železnic byla za komunistů díky tomu jak skvěle byly udržované.

adamgolias

era likvidace železnic lze dokladovat vládami ODS a jejich ,,zásluhových ministrů,, jako byl např říman.

Jaaa

Tak Kupka taky není zrovna specialista…

Granja

Vypadá to na budoucí zvýšení konkurenčního tlaku, a to je moc dobře pro cestující veřejnost.

Anonymní alkoholik

,,Byla to lokomotiva a vagony. Každý vagon byl jiný, já jsem jel ve starém typu s oddíly. Vlak byl celkem plný.” Hah, Vysočina nebo to na ní popisem i časem vychází. To je zase repré tohlencto. 🙄😃 Tak snad ho to traumatizovalo natolik, že ta avizovaná nová spojení (v rámci ČR + směr východ-západ) fakt rozjedou. 🙂 Super rozhovor, díky za něj.

Kubrt

R9 vysoutěžil Jančura, takže můžeš být v klidu zombie Axeli.

Anonymní alkoholik

No tyjo, dostal jsem hodně nálepek, ale zombie Axel je snad ta nejvíc originální. A to jsem vlastně neřekl nic extra kontroverzního. Tak děkuju pěkně. 😀

El Barto

Ten komentář od p. Kubrta nebyl původně adresován vám, nýbrž komentáři právě od dalšího klonu Axela. Jenže ten byl mezitím smazán.

Kubrt

Ano, bylo to přesně tak, jak popsal El Barto.

Anonymní alkoholik

Aha! Pardon. V době mojí reakce už tu nebylo po komentáři ani památky. 🙂

Martin Hroch

Děkuji za super rozhovor 🙂
Jen mě napadá. Téma jednotek Sirius je moc citlivé nebo je tam už nějaký posun? 🙂

Kubrt

Posun nevím, ale Renfe/Leo už se to tak jako tak netýká.

Tonda Sehnal

Taková nevěsta si ženicha vždycky najde 😉

Juraj

Tak LE odstoupil od smlouvy, teď už s tím nemají nic společného.

Majkl

Zřejmě Renfe doporučilo se těch CRRC vlaků zbavit dokud to jde.

Martin Hroch

Což je jen dohad.
Mluví o potřebě dalších vlaků.
A mezitím v minulosti jedny „odmítly“.
Takže mne prostě napadá jestli stále o ně mají zájem nebo už je vůbec neřeší?

Addams

Zatim jsou to soupravy vyrobce – CRRC. Maji zrejme tesne pred ukoncenim homologizace. Kdyz ji budou mit ukoncenou, daji nabidku a nejaky kupujici se uz najde (bez ohledu na zemi puvodu nebo formu vlastnictvi).

user61

vďaka za rozhovor

Kubrt

Zajímavý rozhovor, děkuji.

Peeetr

Já se teda nově dozvěděl pouze, že pojedou nadále pomalu, a že nadále věří Leoškovi, který vyniká na české železnici nejvíc ze všech pouze v předlužování.

Flatt1

Velice se pletete. Na rozdíl od jiných dopravců nebo dodavatelů Leo už nic například SŽ nedluzi!

Peeetr

No tak jasně. Kdyby Renfe po Leoškovi nezatáhla alespoň dluhy po splatnosti, tak by neudělala za celou tu dobu vůbec nic.

Tomáš M.

Jsou v LE skoro už dva roky