Rozhovor: Začíná zlatá éra železnice. Leo Express je naší základnou pro expanzi, říká šéf Renfe
Jednotky Talgo 112 v barvách značky Avlo. Foto: Renfe
Klíčem k budoucnosti je vysokorychlostní železnice, domnívá se Raül Blanco, prezident španělských drah Renfe.
nebudu se teď vyjadřovat k odborné stránce, ale zaujalo mě něco jiného – ředitel měl jednání, tak jen z Prahy a do Prahy vlakem. i konkurenčním. a byl tady i s Interrailem. mám z toho dobrý pocit.
Záleží jak definujete realitu. Dokud jsou abstraktní a ne fyzické…
„Můžeme fungovat jako konzultant, jsme naprosto otevření, pokud jde o naše třicetileté zkušenosti s vysokorychlostními vlaky.“
Nejaky zkusenosti tady nikoho nezajimaj. Dulezity je jestli umite cesky a jestli mate dost modry barvy na zabradli.
Tak vy jste v tomto ohledu fakt, jak by řekli Francouzi, rètard.
Rozhovor narazil i na to, co IMHO rozvoj železnice nejvíce v Evropě brzdí: přehnaná ochrana národních společností ukrytá za „bezpečnostní normy“. Nebo si dovedete představit, že někdo vypráví kamion z Paříže do Varšavy a nutně k tomu potřebuje min. 2 ale spíše 4 řidiče, protože pro každý stát se musí na místě získat zvlášť řidičák a taky tahač má technickou jen pro nějaké státy?
Ale na železnici je to standard.
A ještě se musíte umět dorozumět místním jazykem všech zemí kudy projíždíte. V letecké dopravě to vyřešili, univerzální jazyk je angličtina, stejně tak žargon pro komunikaci už je posledních pár desítek let stálý.
Bohužel esperanto se (zatím?) neprosadilo.
Stačí, že se prosadila angličtina.
Ano, to je přesně tenhle přístup. Proč se učit angličtinu, která už je zavedeným mezinárodním jazykem, když můžeme mít další obskurní jazyk, který skoro nikdo neovládá. Hlavně aby to bylo unikátní.
Naštěstí se nikdy neprosadi.
Ja myslim, ze to neni ani tak nejaka cilena ochrana jako spis delalo-se-to-tak-vzdycky-ismus. Si predstavte, ze budete chtit po odborarich aby se naucili par slov anglicky. Vynesou vas v zubech a v Nemecku se na zeleznici nehne ani kolo dokud si to nerozmyslite.
Totální kravina neboli neuskutečnitelný sen železničních manažerů. Řidič kamionu řídí 1 přepravní jednotku, kdežto strojvedoucí 40. Takže je efektivnější a zaměstnavatelé mu můžou platit tříhvězdičkový hotel (ne v ČR) se snídaní. Tedy pokud by byl nucen strojvedoucí jezdit přes více zemí, došlo by k další degradaci profese a spousta kolegů strojvedoucích by se na to vyprdla. Takže nechápu, co má kdo proti tomu, že se na vlaku vystřídají 4 kolegové. Ten vlak stále jede a je v pohybu. Pokud mu to umožní stav infrastruktury. Tam je potřeba zapracovat. U kamionu ta jedna přepravní jednotka musí stát každý den 9-11h a… Číst vice »
Do Kolína Leo Expresem a zpět Vysočinou 🙂
Spíš si myslím, že až se začne řešit nákup vysokorychlostních vlaků, půjde se parciálně – část odkup euroduplexů od SNCF a část nový Talga, aby se odlišili od RegioJetu který půjde cestou jetých Velar od Siemensu, zatímco u ČD otázka jestli se do vysokorychlostních jednotek vůbec pustí a nezůstanou u konceptu Pendolino/InterJet/EuroJet. V barvách ČD bych si však i přesto dokázal představit taky Siemensy. Myšlenka přímého napojení Wroclav – Praha – Paříž by pak byla zcela legitimní a úměrně tomu by se mělo diplomatický protlačit řešení Německé tranzitní otazky, kopírující dálnici A6 se sjezdem v Norimberku a Heilbronnu a to… Číst vice »
Pendolino bude v době, kdy se reálně začně jezdit po VRTkách na konci životnosti. Rail(a ostatní)jety asi do provozu nějakým způsobem zasáhnou, ale pokud se ty tratě budou stavět skutečně v uvažovaném měřítku a rychlostních parametrech, pak asi bude dávat smysl investovat i do trakčních jednotek. Napojení na francouzkou sít bych si také přál, a je to něco, co by mělo být dlouhodobým strategickým cílem země. Nicméně, vzhledem k tomu, že i vrtka Podkrkonoší, jenž by na tuto trať navazovala je v plánech SŽ až na druhé koleji, dočkáme se dříve spíše spojky Drážďan s Vroclaví, než s Prahou…
o jakem horizontu pisete? 2080?
Optimistou. VRT překoname a vrhnem síly k teleportaci 😜
Dopravci nekupují jiné vlaky, aby se odlišily. To je kardinální blbost. Klidně budou jezdit tím samým.
Úžasně jsem se pobavil. Zřejmě nemáte ani páru o realitě. Zjm. ta věta o ČD, jejichž vlastníkem je stejný subjekt, který bude současně sypat miliardy do stavby VRT, je dokonalá….🤣
S expanzí u nás to asi budou mít těžké – ojeté španělské konvenční vlaky zde moc neužijí a s novými budou dost drazí. Ale třeba takové Talgo na českých kolejích by bylo zajímavé osvěžení. Na trati do Budějovic by i mohlo klopit v nemaších na 200 😀
Jednonápravové podvozky jsou fuj. Vždyť to je jako 810.
Aspoň se to tvrdí v diskuzích. : – )
Pokud to má pouze pouze jednostupňové vypružení vzduchovým měchem (sekundární), tak to asi není mimo VRT-ku vážně nic moc, ale tím končilo Talgo 250 – Talgo 350 a nejnovější Avril má už vypružení dvoustupňové (jako mají třeba Railjety nebo osobní vozy).
Talgo Praha – Kyjev se dost nabízí.
Vás taky odněkud vyklopili? Ty bláboly o klopení….. 🙂
Jednotky Talgo mají taky naklápění. 😉
Ty nejnovější už ne – ani Avril, ani ICE-L už naklápění nemají.
Talgo i Alstom maji patenty na naklapeni. Kdyz si nektery dopravce objedna klopidlo, tak mu ho radi vyrobi.
Kazdy dopravce se muze sam rozhodnout, jestli se mu hodi soupravy klopici nebo ne, nebo oboji podle parametru projizdenych trati.
Soupravy pro V=max nad 250 neklopi (opravte me, jestli se mylim).
Reálný problém by nastal v lepším příúpadě okamžiku výroby a předání a v horším případě při průjezdu prvním tunelem. Takhle se jedná jen o zavčasu odhalený průser.
Moc příjemný rozhovor, Francie pobavila. Díky autorům.
Kéž by ještě v budoucnu byla možnost se svést Trenhotelem, třeba do Granady.
Španělsko bude spolupořádat fotbalové MS 2030. To se rychlovlaky hezky profičí.
Myslíte, že se tohle dá jednoduše naučit, nebo to musí mít člověk už v sobě? Nebo to samo přijde s nějakou funkcí?
Myslím 15 minut mluvit a vlastně vůbec nic neříct… 😃
Uživatel Axel. Stopadesátý pokus. Milý Axeli, zajděte si k lékaři, vaše grafomanie je neúnosná.
No zatím jde poshánět něco ještě slušnýho po Evropě, fakt to zmodernizovat a vyčistit a lokomotivu si můžou půjčit a ještě si vybrat, která se jim líbí nejvíc. Nestihnou to za měsíc, ale pokud se shodnou na něčem reálným a snad i ziskovým a budou dělat krůček po krůčku, jde se od ničeho dostat k něčemu. A na vlaky do Varšavy, Berlína a Vídně stačí starší vagon s novou pohodlnou sedačkou a funkční klimou a alespoň tím co funguje ve Flirtech.
S dovolením se od toho koryčanského blázna distancuji.🙂
To jste se fakt netrefil 😁
To není Axel.
Je:) tedy byl. od té doby šest různých nicků a další bláboly ve spamu, kterých jsou čtenáři ušetřeni. vagónky, pasažérské vláčky a tak.
Tohle Axel fakt nebude.
Pár lidí to má asi v sobě, ale většina se to musí naučit. Jsou na to i speciální školy, takové ty, po jejichž absolvování dostanete „titul“ MBA (nebo LL.M.).
Tak třeba u veřejně obchodovaných společností na toto reálně existují kurzy, protože nešťastná volba slov může ovlivnit ceny akcií a způsobit finanční škody.
Od určité velikosti si prostě firmy nemohou dovolit čertíka v krabičce jako Radima Jančuru. I ten Babiš ví, že plácat může jen v politice, ale ne v byznysu.
A pak jsou tu střelci jako Elon Musk… 😀
Taky v rekordním čase vymazat desítky miliard USD hodnoty z Twitteru.
Za války se říkalo „Loose lips sink ships“. V určité formě to platí pořád 🙂
Muskův problém spočívá v tom, že se z vizionáře postupně stal egomanik a pozér…
Vis co je to LL.M?
profesní neakademický titul
Titul udělovaný za postgraduální studium v oboru práva (specializace). Třeba právo IT, Stavební právo, Studium placené a krom jiného ho lze, kromě jiných škol, absolvovat i na veřejných VŠ v ČR, třeba na PrF MU v Brně.
Ty rozhovory nesledujeme jen my, fanoušci a zaměstnanci, ale hlavně konkurence. Chápu že nic neřekne.
Pravda, touto optikou to dává smysl. 👍 Malý (proč o něčem mluvím, když nic nechci říct?), ale dává. 🙂
Znám jednu, ta to má tak, že když mluví, tak jí to pomáhá si to uvědomit, prostě přemýšlí nahlas. Zatím se ještě krotí, ale až bude starší, tak si nejspíš bude povídat pro sebe furt. Tak snad bude mít na veřejnosti jenom samé cudné myšlenky:)
Rozhovor je fajn, hlavně z toho pohledu, že se vůbec uskutečnil, tzn. dá se očekávat, že tu něco řeší a že se něco brzy pohne a uvidíme od renfe víc aktivity.
Ale celkově tyhle korporátní rozhovory moc rád nemám, všechno jsou to jen velmi obecné informace.
jen byc hjenom doplnil, že jsem za rozhovor úpřímně rád, rozhodně lepší takovýhle, než žádný. A chápu, že školení vysocí manžeři málokdy poskytnou nějaký šťavnatější materiál. Není každý tlučhuba jako Radim.
Právě že vůči jiným topmanažerským rozhovorům je tenhle věcný a střízlivý, žádné prázdné korporátní floskule.
Zatim to vypadá spíše na éru likvidace železnic.
To fakt nevypadá.
Pořád čtu o rušení tratí, ne jejich modernizaci, zrychlení, efektivizaci pripadne částečnem přeložení (narovnání) atd.
tak lokálky z Horních Mrkvovic do Dolních Kozojedů, kde v nejlepších časech projede jedna 810 se třemi pasažéry, z toho dvěma důchodci a jedním s režijkou a nákladní vlak jel naposled v roce 199ý skutečně není nutné ani efektivní modernizovat, zrychlovat, efektivizovat nebo narovnávat. Snad ale přeložení do autobusu, nebo mikrobusu pomůže…
Tak v roce 1998 nebo 2002 možná
Éra likvidace železnic byla za komunistů díky tomu jak skvěle byly udržované.
era likvidace železnic lze dokladovat vládami ODS a jejich ,,zásluhových ministrů,, jako byl např říman.
Tak Kupka taky není zrovna specialista…
Vypadá to na budoucí zvýšení konkurenčního tlaku, a to je moc dobře pro cestující veřejnost.
,,Byla to lokomotiva a vagony. Každý vagon byl jiný, já jsem jel ve starém typu s oddíly. Vlak byl celkem plný.” Hah, Vysočina nebo to na ní popisem i časem vychází. To je zase repré tohlencto. 🙄😃 Tak snad ho to traumatizovalo natolik, že ta avizovaná nová spojení (v rámci ČR + směr východ-západ) fakt rozjedou. 🙂 Super rozhovor, díky za něj.
R9 vysoutěžil Jančura, takže můžeš být v klidu zombie Axeli.
No tyjo, dostal jsem hodně nálepek, ale zombie Axel je snad ta nejvíc originální. A to jsem vlastně neřekl nic extra kontroverzního. Tak děkuju pěkně. 😀
Ten komentář od p. Kubrta nebyl původně adresován vám, nýbrž komentáři právě od dalšího klonu Axela. Jenže ten byl mezitím smazán.
Ano, bylo to přesně tak, jak popsal El Barto.
Aha! Pardon. V době mojí reakce už tu nebylo po komentáři ani památky. 🙂
Děkuji za super rozhovor 🙂
Jen mě napadá. Téma jednotek Sirius je moc citlivé nebo je tam už nějaký posun? 🙂
Posun nevím, ale Renfe/Leo už se to tak jako tak netýká.
Taková nevěsta si ženicha vždycky najde 😉
Tak LE odstoupil od smlouvy, teď už s tím nemají nic společného.
Zřejmě Renfe doporučilo se těch CRRC vlaků zbavit dokud to jde.
Což je jen dohad.
Mluví o potřebě dalších vlaků.
A mezitím v minulosti jedny „odmítly“.
Takže mne prostě napadá jestli stále o ně mají zájem nebo už je vůbec neřeší?
Zatim jsou to soupravy vyrobce – CRRC. Maji zrejme tesne pred ukoncenim homologizace. Kdyz ji budou mit ukoncenou, daji nabidku a nejaky kupujici se uz najde (bez ohledu na zemi puvodu nebo formu vlastnictvi).
vďaka za rozhovor
Zajímavý rozhovor, děkuji.
Já se teda nově dozvěděl pouze, že pojedou nadále pomalu, a že nadále věří Leoškovi, který vyniká na české železnici nejvíc ze všech pouze v předlužování.
Velice se pletete. Na rozdíl od jiných dopravců nebo dodavatelů Leo už nic například SŽ nedluzi!
No tak jasně. Kdyby Renfe po Leoškovi nezatáhla alespoň dluhy po splatnosti, tak by neudělala za celou tu dobu vůbec nic.