cargo

Rozhovor: Za režijky stojí za to stávkovat, říká nový odborový boss Malý

Martin Malý, předseda OSŽ. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMartin Malý, předseda OSŽ. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Někdejší signalista Martin Malý (47) se po nedávném zvolení předsedou Odborového sdružení železničářů stal jednou z hlavních figur na české

Zpět na článek
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek

ad Vrané: s posledním odstavcem souhlasím více než dost…

Podle mě by se měli režijky zrušit a dat všem IN100. Bylo by to bez problému, jasné, zdaněné a prokazatelné. Ale budiž. Na co se však nikde neupozorňuje a OSŽ o tom samozřejmě nemluví je obrovské zneužívání režijek – pokud vím, režijky mají jasné definované, na co se mohou používat. Nicméně držitelé režijek s nimi jezdí na vedlejšáky (i pro konkurenci) atd. a to by se hlavně mělo řešit.

Vrané

Namátkou z rozhovoru: Představte si, že jste ve stanici a obsluhujete ještě sousední. Když všechno funguje, je to skvělé, ale když se věci začnou kazit, do toho přijde ťukat na okénko cestující, který chce jízdenku, do toho někdo volá, a tak dále, to je velký stres, který může vést k chybám. Pokud si tento pán mimo jiné myslí, že je normální a v provozu bezpečné, aby jeden výpravčí/dispečer (není aktuálně přesně definováno a už vůbec platově) odpovědný za řízení v provozu ve více jak jedné stanici (dopravně) měl v náplni svoji práce ještě prodávání jízdenek (zvlášť při přístupu ČD k… Číst vice »

František

Výpravčí,výpravčí,výpravčí…..A kde jsou strojvedoucí a vlakové čety??!!!!Ti jsou přetržkami a spaním po nocležnách nejvíc postižený!!!Na ty pan předseda zapomněl.

Jiří

Na výpravčí se dlouhá léta kašlalo. Členy OSŽ nejste jen vy. Mimo to zrovna takovýto boj a podpora automatizace, tu asi nechcete. Ve vašem případě si můžete představit vlaky bez strojvedoucích a bez vlakvedoucích. V případě té druhé varianty už se tak začíná dít, od neděle na šumavských lokálkách vyjedou vlaky GWTR s automatem na jízdenky akceptující platební karty, kde o průvodčího nezakopnete. Jakási obdoba samoobslužného odbavení cestujících u ČD, jen bez prodeje strojvedoucími, natož s akceptací bankovních karet.

Jiří

To je první odborová organizace, která podporuje dálkové řízení. Asi nastal čas, aby mu z těch více jak deseti tisíc zaměstnanců mu v OSŽ zůstala jen hrstka, když není schopen hájit jejich zájmy. Stejně je spousta z nich členy OSŽ jen z nostalgie a proto, že tam jsou kolegové. Až kolegové hojně přejdou jinam, nejspíše přejdou taky. Alternativa existuje – ADP (adpcz.org).

carda

neagituj a mluv za sebe a ne za druhé

Jiří

Neagituji, sám jsem členem OSŽ. Ale zřejmě už dlouho nebudu, pokud se bude chovat tak, jak má našlápnuto…

carda

proč?já si myslím,že má pravdu.Zaniknou výpravčí na „lokálkách“ a jiných tratích a otevře se prostor pro adekvátní odměňování dispečerů na CDP.Dnes hodně muziky za málo peněz.Poté adekvátně vyřešit tzv:“pohotovostní“Pak ubude závistivých kolegů,kteří odmítali pracovní růst a jsou stále nespokojeni s něčím.

František

Asi jsme si nerozuměli.Já přece netvrdím,že to výpravčí mají bůhvíjak lehký,jednoduchý a že mají peníze zadarmo.A nejen oni.Já si vážím práce třeba i uklízečky,co mi přijde uklidit soupravu před vyjetím z depa.Mne spíš vadilo,že se pan předseda zmiňoval jen o výpravčích.Jako by OSŽ jiného nezastupovala.A tvrdím jedno.KAŽDÝ zaměstnanec by měl dostat zaplacenou celou dobu co je v práci.Bez vyjímky.

František

A ještě k té automatizaci.Vlaky bez průvodčích?V České republice si to při vší úctě neumím představit.Jezdil jsem jako vlakvedoucí 16 let,takže vím čeho jsou lidi schopný jen,aby nemuseli platit.Když by ve vlaku nikdo nebyl tak by se vesele jezdilo zdarma.Známe všichni mentalitu českého národa ne?Klasická ukázka.Na trati Lanškroun-Rudoltice v Čechách zavedli 0-0-S.Pro neznalé,jízdenky prodával strojvedoucí.Zde však došlo j takovému propadu tržeb,že tam ty průvodčí rychle vrátili.No a tak by to bylo všude.Nebo myslíte,že ne?A bez strojvedoucího?No jednou to možná taky bude.Mám to do důchodu ještě dlouhých 18 let a myslím si,že se to ani nedožiju. Tak asi tak

jal

Proč je jen odborový boss, případně mafiánský a není třeba nejvyšší boss ODS, ANO atd?

Aslanex

Takže argumentem pro režijky je, že na železnici schází zaměstnanci. Proč tedy nedostávají režijky také pokladní v supermarketu třeba?

coudy

když jim zaměstnavatel koupí IN100 a dá jim to jako benefit tak je mít mohou… :-))

K.S.

coudy:
Pro zaměstnance co dojíždějí, nebo jezdí často na služebky do velkých měst je to super benefit, ale Aslanex možná naráží na režijky pro rodinné příslušníky.

Harry

Protože nepracují na dráze!Pojďte si to zkusit!.Jak já nezávidím vám.Nezavidte vy mě.Opravdu nemáte co!Jediný co bych zrušil jsou benefity pro důchodce.Jejich soc.morálka se dodneška projevuje v jejich vyjadřování.Někdy je to opravdu hardcore!Ti žijí opravdu někde na Marsu!!

petr

pro důchodce má být všechna doprava zdarma, tak asi režijky netřeba.

K.S.

petr: Proč proboha? Nezlobte se, ale kdybychom jim sečetli všechny příspěvky a slevy, tak se důchodce jistě dostane o pár tisícovek víš. Kdybych řekl že každý týden jede 3x do obchodu či k doktorovi autobusem á 25Kč cesta (jede tam i zpět), tak je to hned rovné zvýšení důchodu o 600Kč měsíčně. Tady ty slevy pro vybrané skupiny jenom vedou k růstu jízdného pro ostatní lidi a zhuštění dotačně-odvodového chaosu. Mnohem lepší by bylo kdyby se nedělalo tolik všemožných dotovaných věcí a peníze se nechaly více lidem, bude to efektivnější využití prostředků. Nehledě na to se nám dotovaná doprava začíná… Číst vice »

Jirka

Proc? Protoze pokladni v supermarketu si zase odnese levnejsi nakup protoze jako jeden z benefitu ma slevu na zbozi…
Vsichni zavidi nadrazakum jeden z poslednich benefitu, ale ze benefity nabizi prakticky kazdy zamestnavatel uz nikdo nevidi nebo nechce videt…

Bery

Ano, pokladni maji zase slevu na nakup a mozna je to pro nekoho divne, ale z levnejsiho nakupu profituje cela rodina, ktera muze zahrnovat sirsi pribuzensky okruh, nez u naroku na rezijky. 😉

Martin V

Proč pan Malý tak lpí na tom „turnusu“? Uváděl příklad noční směny 18:00-06:00 přerušené od půlnoci do čtyř. Co ale brání tomu, aby měli výpravčí ranní (od 4 do 14 hod.) a odpolední (od 14 hod. do půlnoci) směnu? Takže by měli dvě souvislé desítky a v hloubi noci by spali oba doma. Pokud by byli místní (či z okolí), mohli by do práce jezdit jednoduše autem nebo na kole (i bez režijky).

coudy

no vy by jste určitě vstával cca ve 2:45 aby jste šel do práce od 4h…

Martin V

coudy:
Ideální to sice není, ale pořád lepší než mít půl směny večer a druhou půlku ráno. To nedává smysl vůbec. A co řidiči MHD? Vždyť ti to mají úplně stejně, když mají ranní výjezd. Nebo ti snad taky začínají večer, pak v garáži v noci „hlídají autobus“ a dojezdí si to ráno?

K.S.

Martin V
Také mi to přijde jako logičtější řešení než to roztrhat na kousky. Pokud by to zvládli nějak rozumě slepit i strojvůdcům, tak by to mohlo lidem dost pomoct.
Ono samozřejmě bude záležet od stanice, někde na hlavních tratích se bude asi muset jet na 3 směny.

Jirka

Tohle vymyslet muselo hodne bolet, co? Predpokladam ze Vy pracujete od sedmi do tri a pak hura domu…

Jiří

Když už by tam jel autem (snadno, protože před jízdou prvního vlaku už tam musí být), musel by jet i autem z práce domů, takže by se řeklo, že režijku nepotřebuje. A pro ty co dojíždí daleko by udělali benefit, že by do nepoužívané místnosti dali starou rozvrzanou postel, na dveře nápis odpočinková místnost a byla by to místnost pro výpravčího nastupujícího na směnu / končícího ze směny. Dal by se tomu také název benefit a protože je ten člověk kolegiální, nenechá v chumelenici kolegu ve štychu a půjde mu pomoct vymetat výměny. Zadarmo… Takovýmhle tempem od zaměstnanců za pár… Číst vice »

petr

a co kdyby pracující u železnice vystoupili hromadně z odborů?

K.S.

To jim zabedněnost a lpění na minulosti nedovolí. Přitom to brzdí i zlepšení jejich vlastních podmínek.

petr

Máte pravdu i tady diskuze která je mimo čd je toho důkazem.

Chachar Budvar

Stlačit cenu práce – jediný přínos „liberalizace“. S tím se dá souhlasit. Vidíme např. kamioňáky s jejich prachbídnými hodinovkami. Odbory drah musí být velice militantní, aby ajznbon nedopadl jako ti za volanty, to je dobrý strašák a motivace k jednání. Je zde malá výhoda, na dráze se to týká lidí alespoň vyučených. Což se o kamionistech, jimž k „profesi“ stačí úspěšně skončená zvláška + schopnost čtení piktogramů a značek, nedá říci. A s rostoucím vzděláním roste tlak na cenu práce, jak známo. Kamioňáci jsou vlivem malých požadavků na intelekt z valné části tvární, co do svých práv, neschopni tažení za… Číst vice »

K.S.

A co takového potřebujete na dráze? Zase jenom číst piktogramy, trochu jiné, ale piktogramy. Lokomotivu se naučí obsluhovat i cvičená opice, stejně jako kde co dalšího. Nehledě na to zajistit na dráze autonomní řízení je řádově jednodušší než na silnici, takže jestli si budou odbory moc vyskakovat, do pár let taky můžou skončit všichni na dlažbě.

A nedělám si srandu, jediné co zatím tomuto brání jsou dlouhé inovační časy u drážních vozidel a složité schvalování, nic víc, ale stačí trocha a strojvůdci nebudou třeba.

Michal

Ono to o vzdělání neni, majitel autodopravy si hodně rozmyslí, komu kamion s nákladem svěří. To si představte, že i k řízení tramvaje vám stačí také základka a funguje to perfektně. Naopak dráhy se nesmí divit, když vlakvedoucího může dělat jen člověk s maturitou a to si maturanti rozmyslí, jestli dělat trhačky a spát mimo domov a mít samá přerušení a nebo jít makat někam za stejné prachy s jistou pracovní dobou. Naopak lidé vyučení v oborech jako železničář si bez maturity na dráze prakticky neškrtnou. Takže to že nejsou lidi neni zdaleka o tom, jestli je lákáte na režijku.… Číst vice »

K.S.

Michal: Na toto sem zapomenul, kolejová doprava je prostě svázaná předpotopními a neflexibilními předpisy (nevím kolik hodin je třeba na profesní papíry na kamion, ale třeba na tramvaj je požadováno několikaměsíční školení) a směny má rozházené, roztrhané, což nikdo normální nebude dělat. Možná kdyby si to zreformovaly na relativně stejnoměrné směny s tím že se lidé v 90% případů ten den vrátí do výchozí stanice, tak by to bylo o něčem jiném a možná by to dělalo více lidí. Nebo se to celé začne postupně automatizovat. jedno jestli se začne od dálkových vlaků, nebo od nějaké příměstské železnice, ale jde… Číst vice »

Harry

Někdy mi přijde že tu bednu řídí cvičený opice.!Občas potkám kamioňáka borce.Ale málokdy!Když mi bylo 15 řídil jsem šestikoláka a byl to pro mě neskutečný zážitek!Dodnes si pamatuju když jsem vyjížděl před Brandejsem do oblouku a neviděl jsem za roh.Jak to ti chlapi dávají!Jet naslepo a doufat že to dobře výpravčí postaví.Je to hardcore.Kdo nezažil nepochopí.Ps.vždycky jsem chtěl firu dělat.Dnes už na to nemám,!

xroman

Hmm…rezijky si klidne vemte.Pracuji ve velké stanici a polovina kolegu je uz nechce.Ale zaridte 10% narust mezd.Jinak koncim v OSZ koncem roku.A nechovejte se jak kartel se zamestnavatelem.Uz je to velmi okate par let.Nez takoveto odbory,tak radsi zadne.A zalozit jen profesni svazy vypravcich a dispeceru.Jako na letisti a na zapade.

Roman Srp

Pracuji v komerční firmě a nemáme ani odbory, ani svazy.

Harry

Vážení přátelé.Bohužel to podle mě vypadá na celkovou devastaci zaměstnání.Železničář je takřka nadavka.Parazit, co užírá z rozpočtu!Přátelé mi odchází ,že tu práci dělat za 13 000.- nebudou.Ani se jim nedivím.Mladšího člověka pod 30 let skoro nenajdete.Kdo by byl v práci o vánocích,silvestru, max za 20 000.-.Nikdo!Neustále nejistota jak s vámi vyjebou od grafikonu.Taky nic moc!A průvodčích,strojvedoucích,s nesmyslným turnusem?Jezdil jsem a znám to!Nikdy bych se nevrátil.O režijku mi nejde, to je prostě benefit za to že misto abyste byly u stromečku na vánoce s rodinou obsluhujete ožralce na nádražích.Bohužel.Jestli někdo závidí tak to nechápu.Můžete jít mezi nás!Míst bude jenom přibývat

K.S.

Harry:
A to je ten problém dráhy, jejího řízení, nebo minimálně ČD, nereflektuje změny společnosti, lidí… Jsem si skoro zcela jistý že by se to dalo udělat tak aby se to dalo udělat na bázi 2-3 směnného provozu, jen to prostě chce aby se odbory místo režijek pustili do tohoto. Jsem si jistý že by se i našlo dost lidí, jenomže toto je právě odrazuje.

František

Přesně jak píšeš.Ať si ti slavný režijky nechají.Stejně nám je časem vezmou.Mne osobně by stačila služební jízdenka na cestu do práce.A jak píšeš.Nárůst minimálně 10% jinak odcházím.

xroman

Přesně Franto.Nevím co budou ďelat za 4 roky když z mé stanice odcházi polovina lidi do duchodu.Opravdu zaspali dobu.Mladí lidi u nás chybí.Vše min 40 ,50 a výše.