Rozhovor: V Jablonci nevyjedeme jen v případě 3. světové války, říká šéf Umbrelly
Umbrella pro MHD přijme i zaměstnance BusLine.
Jablonec nad Nisou čeká od února velká změna v městské hromadné dopravě. Její provoz převezme společnost Umbrella Coach & Buses. Pro dopravce známého v Česku hlavně z linek FlixBusu jde o premiéru v závazkové dopravě v Česku. „Chceme ukázat, že i v Česku se dá dělat závazková doprava s kvalitními službami a vozovým parkem,“ říká Pavel Steiner, majitel a šéf firmy, která jezdí s autobusy MHD například v Hamburku nebo Karlsruhe. Rozhovor vznikal kvůli současné situaci elektronicky.
Do první soutěže na provoz MHD v Jablonci nad Nisou jste se nehlásili, proč?
Samozřejmě jsme věděli, kdo je stávající dopravce (BusLine MHD Jablonecko, pozn. redakce), znali jsme minulé či současné kauzy, které jsou s tímto dopravcem a lidmi s ním provázaným spojené. Věděli jsme, u jakého mocného úřadu má de facto neomezené ,,zastání“, a tudíž jsme nechtěli plýtvat časem, energií ani penězi někde, kde byla nulová šance na férovou soutěž. Vypsaná zakázka a dobré úmysly vedení města jsou jedna věc, ale ta zákulisní lumpárna v závazkové dopravě je něco, v čem jsme si nechtěli absolutně máchat prsty. Výsledek toho prvního výběrového řízení a to, co potom následovalo, nám dalo bohužel za pravdu.
Co vás nakonec přesvědčilo se ucházet o jabloneckou dopravu?
„Zavinili“ to naši zaměstnanci, kteří z Jablonecka a blízkého okolí pocházejí. Ti na mě spolu s provozním vedením našich společností tlačili, abychom druhou nabídku podali, že teď už to bude rozdané opravdu na „férovku“ a že máme šanci s tím, co umíme a co můžeme nabídnout, i uspět.
Má smysl se hlásit o zakázku, která je jen na dva roky? Nebude vám líto, když za dva roky budete muset provoz v Jablonci opustit?
Samozřejmě, že úplně nadšený jsem z dvouleté zakázky nebyl, ale na druhou stranu jsme se nakonec s nejužším vedením společnosti rozhodli nabídku přeci jen podat a bereme to tak, že i když z toho na konci dvouletého období vylezeme v tom nejlepším případě jen s opravdu malým ziskem, tak minimálně máme šanci ukázat to, proč s námi chtějí spolupracovat některá města v Německu. Pokud uspějeme, je jasné, že bychom velice rádi za rozumných podmínek i nadále pokračovali. Nicméně budeme pevně doufat, že se bude opětovně rozhodovat stejně tak transparentně a férově, jako tomu bylo v tomto posledním případě.
Po podání nabídek se objevily úvahy, že cena není reálná a příliš nízká…
Chceme ukázat, že se dá závazková doprava dělat i v České republice s kvalitním vozovým parkem a s kvalitními službami za rozumné peníze. Jak jste sám viděl, tak z reakcí různých firem se dalo snadno poznat, jak moc velký ,,luft“ si ta která firma nechala a že se najednou začaly ceny dodatečně až úsměvně hýbat směrem dolů k naší nabídce. (Společnost About Me těsně před zasedáním zastupitelstva podala ještě nepatrně levnější nabídku než Umbrella, pozn. redakce.)
Řešili jste s někým, že nabídku v Jablonci podáte? Vaše nabídka byla v oboru značným překvapením..
My jsme předem nikomu neříkali, že podáme nabídku, nikde jsme se nechlubili. Prostě jsme ji podali, a tím jsme nejspíš udělali pár lidem čáru přes rozpočet. Ne že bychom to tak chtěli a bylo to naším cílem, ale my jsme jen podali dle našeho mínění férovou nabídku, nic víc a nic míň, a čekali jsme zda uspějeme, či nikoliv.
Setkal jste se během doby, než jste byli oznámeni jako vítěz a než vám schválili smlouvu, s nějakými tlaky, abyste ustoupili?
Za těch 14 dní od podání nabídky jsme se jako firma i já jako osoba dostali pod takový tlak od konkurenčního prostředí, že bych až nevěřil, čeho jsou někteří lidé schopni. Nicméně to nás jen utvrdilo v tom, že naše nabídka je v pořádku a že je skutečně dobrá. To, že nám někdo z konkurence pošle všemožné kontroly do firmy, jsme víceméně počítali. Tohle je bohužel kultura stávajícího prostředí závazkové dopravy v ČR, ale to, že to bude až tak rychle a že se bude až tak rychle konat, vážně předčilo naše očekávání.
Mluvilo se i o tom, že jeden z konkurentů chtěl koupit podíl v Umbrelle…
Snahu o odkup části Umbrelly jsem registroval už někdy v loňském roce a pak v červnu tohoto roku, kdy se vůbec žádné Jablonecko ani neřešilo. Naše pozice ve FlixBusu i naše dosavadní úspěšné kroky a objemy služeb v závazkové dopravě v Německu jsou pro určité lidi samozřejmě více nežli jen zajímavé. V momentě, kdy se vyhlásil vítěz soutěže na Jablonec, tak přišel doslova útok na část podílu Umbrelly (poloviční podíl vlastnila investiční skupina RSBC). Naštěstí jsem dal na svůj instinkt a jednal jsem dříve, než vůbec k vyhlášení výsledků došlo, takže v té době už byla firma naprosto bezpečná a ochráněná před možností ovládnutí jiným kapitálem. Vzhledem k tomu, co jsme se pak všichni přítomní dozvěděli v průběhu konání jednání zastupitelstva, jsem přesvědčený o tom, že byla cílem útoku – nebo byla minimálně pod silným vlivem – ze strany jiného dopravce i společnost About Me.
S lidmi, co střílí po lidech, nechci mít nic společného
Objevují se samozřejmě spekulace, že jste spojeni nějak s BusLine. Jaký s nimi máte vztah?
Spojovat Umbrellu s BusLinem je asi tak stejné, jako chtít po Slavii se Spartou, aby uzavřely manželství. Spojovat mě s Jiřím Vařilem je asi tak stejné, jako chtít po Donaldovi Trumpovi, aby upřímně miloval Joe Bidena. Firmu BusLine samozřejmě z profesního hlediska znám a zhruba tak vím, co dělá, konkrétněji se nezajímám.
Jejího vlastníka – vlastně pardon, to je možná jen moje nepodložená domněnka, že je pan Jiří Vařil majitelem BusLine a všech možných firem, které jsou na BusLine nějak napojené – jsem viděl osobně jednou jedinkrát v životě, bylo to letos na konci května či na začátku června. V přítomnosti dalších čtyř lidí jsme ,,spolu“ strávili maximálně hodinu čas. To byla a myslím si, že i bude má jediná osobní zkušenost s firmou BusLine či s panem Vařilem. Omlouvám se za svůj osobní názor, ale s člověkem, který střílí po lidech, já nechci mít absolutně nic společného a i když já osobně nejsem Mirek Dušín, tak tohle je absolutně přes jakékoliv hranice lidskosti. Já věřím tomu, že pan Vařil je z určitého úhlu pohledu velice inteligentní člověk a s firmou BusLine včetně všech jejích všemožných firemních dcer, sestřenic i bratříčků dokázal i za pomoci různých mocipánů „velké“ věci, ale já pevně doufám, že metr platí či velmi brzy bude platit na všechny stejně a že se už nikdy v budoucnu nebude nikdo bát podat nabídku do výběrového řízení s tím, že je to stejně všechno předem jasně dané a prohrané.
S městem máte už podepsanou smlouvu. Jaký bude nyní další postup?
Začali jsme s přípravami už ve chvíli, kdy nám Rada města oznámila výsledky výběrového řízení. Část firmy řeší technické náležitosti, část personální záležitosti, část servis a zázemí. Já osobně dělám vše pro to, abych se alespoň pokusil v tak krátkém čase zajistit částečné omlazení vozového parku, protože mít všechny vozidla z roku 2013 není úplně standard, který bychom chtěli nabízet. Je nesmírná škoda, že na přípravu není více času, protože my bychom to nejraději poskytovali s novými či maximálně pětiletými Mercedesy.
Přijmeme klidně i lidi z BusLine
Kde konkrétně budete mít zázemí v Jablonci na servis?
Máme dvě možnosti v Liberci a omlouvám se, že nebudu úplně konkrétní, protože ne všichni vaši čtenáři jsou přející. Jednáme s vedením města o možnostech přímo v Jablonci a uvidíme v následujících týdnech, jak se celá záležitost vyvine. Každopádně nejpozději do půlky prosince musí být vše vyřešené.
Jakou má město jistotu, že skutečně vyjedete? Nenastane situace, že jim pár týdnů před řeknete, že nepojedete?
Omlouvám se, ale tahle otázka je naprosto mimo moji úroveň chápání. Situace, že bychom nevyjeli, může nastat jedině v případě 3. světové války, silným zemětřesením v Jablonci a destrukcí dopravní infrastruktury či zastavením života v regionu či v celém státě ze strany státu z důvodu Covid-19.
Jak máte zajištěné lidi? Budete brát přednostně zaměstnance z BusLine MHD, kteří provoz znají?
Nechtěli jsme se dostat do situace, kdy bychom měli být závislí jen a pouze na řidičích, kteří by k nám mohli, ale také nemuseli, přejít od stávajícího dopravce. Víme, že stávající dopravce si velkou část stávajících řidičů zavázal nějakými smlouvami, které řidičům znemožňují změnu zaměstnavatele. My disponujeme více než 300 řidiči, řada z nich pochází či žije v Jablonci, Liberci nebo v blízkém okolí, takže jsem si jistý, že jsme bez problémů schopni zajistit řidiče z vlastních řad.
To znamená, že řidiče z BusLine nebudete chtít?
Je ale samozřejmě jasné, že v případě, že by se k nám do práce hlásili místní řidiči, ať už zcela noví či od stávajícího dopravce, jednalo by se o kvalitní a zkušené řidiče, řidiče s praxí a s referencí, tak bychom byli sami proti sobě, abychom takovéto řidiče odmítli přijmout.
Jaké mzdy nabídnete?
Naše kalkulace vycházela z našich interních předpisů a jsme si víceméně jisti, že odměňováni všech zaměstnanců, nejenom řidičů, bude již v základu na horní hranici současného odměňování stávajícího dopravce. K tomu je potřeba si připočítat veškeré zákonné příplatky. Je ale všeobecně známo, že v Umbrelle jsou ještě k řádnému platu a zákonným příplatkům vypláceny osobní odměny na základě spolehlivosti a kvality odvedené práce a pravidla odměňování jsou předem jasně daná, takže záleží jen a pouze na každém zaměstnanci, kolik si v konečném výsledku vydělá.
Rozhovor o cestě Pavla Steinera z fotbalové brány k autobusům jsme přinesli v roce 2017.