Dopravci Rozhovory Železnice

Rozhovor: Uznávat režijky? Musíme se chovat jako řádný hospodář, říká jihomoravský náměstek

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Jihomoravský kraj od začátku příštího roku chystá velké změny v regionální železniční dopravě. Ve vlacích má platit jen tarif IDS JMK, na dvou linkách nově kraj zavede ve vlacích zóny pro cestující bez jízdenky. Novinky vzbudily velmi ostré reakce, zejména pak u železničářů kvůli omezené platnosti takzvaných režijek. „Nerozumím té kritice. Dlouhodobě se nám daří zvyšovat počty cestujících ve veřejné dopravě a jsme přesvědčeni, že i změny od ledna pomůžou cestování ještě dál zkvalitnit,“ říká náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák.

Od ledna přecházíte na takzvanou brutto smlouvu, kdy bude plně riziko na vaší straně. Proč taková změna?

Tento model je v rámci autobusové dopravy již více než desetiletou praxí osvědčen, a protože jsme chtěli celou veřejnou dopravu v rámci IDS JMK sjednotit zavádíme tento model i pro regionální železniční dopravu. Díky tomu budeme mít kompletní přehled nad tržbami a nejsme odkázáni na to, co nám dopravce vykáže.

Znamená to, že v případě Českých drah jste měli pochybnosti o tom, co vykazují?

Neměli jsme přehled o tom, co vykazují jako tržby za jízdu našimi vlaky, a to se teď změní. Není důvod platit za něco, o čem nemáme komplexní přehled.

Roman Hanák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu. Foto: JMK
Roman Hanák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu. Foto: JMK

Nejhlasitějšími kritiky jsou železniční odboráři, protože výrazně omezíte platnost režijek. Proč?

Váš dotaz respektive konstatování není úplně přesné. Jihomoravský kraj nabídl vedení Českých drah uznávání jejich režijních jízdenek ve všech vlacích objednávaných JMK, avšak za určitých podmínek, neboť cestující s režijní jízdenkou ČD a.s., který neplatí klasické jízdné jako ostatní cestující, znamená pro JMK ztrátu v tržbách z prodeje jízdenek. Kraj přesto nabídl vedení ČD kompromisní řešení, spočívající v tom, že České dráhy budou odvádět paušální platbu za každého režijkáře, který bude využívat regionální dopravu objednávanou Jihomoravským krajem. Navíc je potřeba říci, že pro vedení ČD toto není nová informace, neboť problematika režijek byla jasně řešena v podmínkách výběrového řízení na dopravce. Dále je potřeba zmínit, že Jihomoravský kraj v žádném případě nepožaduje po ČD přenos této paušální částky na držitele režijek, což znamená, že je jen na rozhodnutí vedení Českých drah, jakou částku budou po držitelích režijek chtít uhradit a zda vůbec nějakou. Je proto zřejmé, že vedení odborů by mělo platnost režijních jízdenek řešit s vedením Českých drah a nikoliv s JMK, který není jejich partnerem při sociálním vyjednávání. Je to v podstatě analogie, jako kdyby třeba zedník na stavbě placené krajem měl nějaké rozpory se svým zaměstnavatelem a začal stávkovat kvůli tomu proti JMK.

Je ještě nějaká možnost, že ustoupíte v otázce režijek, jako jiné kraje?

Samozřejmě se dalším jednáním nebráníme, nicméně je potřeba si uvědomit, že kraj se musí chovat jako řádný hospodář a dodržovat platnou legislativu, což jsou pro nás nepřekročitelné limity. Domnívám se, že jezdit v JMK neomezeně vlakem ČD za 1.500 Kč je velmi seriózní nabídka, na kterou jiní cestující nemají šanci dosáhnout, neboť platí mnohonásobně více.

Nemáte obavy, že nakonec budete platit podstatně více, protože zaměstnanci ČD nebudou příliš motivovaní prodávat jízdenky na rozdíl od současné situace?

Nemáme, budeme mít zejména na začátku posílenou revizorskou činnost. Obdobné obavy jsme zaznamenali v minulosti v souvislosti s řidiči autobusů, když jsme tento model zaváděli v rámci autobusové dopravy. A mohu zodpovědně říci, že se vůbec nenaplnily.

Nakonec jste částečně ustoupili a navrhli ČD, že jejich tarif může platit, pokud budou garantovat tržby na současné výši. Máte ale jistotu, že ty tržby byly skutečné?

Někde jsme se odpíchnout museli, jde z naší strany o kompromisní návrh. Největší část příjmů budou tržby z jízdenek z krajského tarifu, ale chceme umožnit i to, aby u nás mohli vlakem cestovat lidé při jízdě z jiného kraje na jednu jízdenku. Až vznikne státní tarif, tento problém odpadne. Dráhy ale nakonec tuto nabídku odmítly.

Jak jste daleko v jednání o prodeji krajských jízdenek přes e-shop Českých drah?

ČD nám potvrdily, že ta možnost je a v současné době již řešíme pouze technikálie s tím, že tato účinnost bude již od 1. ledna 2020. Určitě je to pro nás zajímavá nabídka a pro cestující doplnění nabídky prodeje. Současně řešíme vylepšení vlastního e-shopu a aplikace.

Smlouva od ledna je na základě soutěže, do které se přihlásily jen ČD. O kolik budete platit za vlaky od ledna více?

V rozpočtu máme zhruba o 140 milionů korun více, takže zhruba miliardu korun.

Jak je to s platbami kompenzací za státní slevy pro studenty a seniory. Když se zaváděly, stát deklaroval, jak ušetří krajům díky nižší prokazatelné ztrátě. Projevilo se to u vás nějak?

V autobusech ano, ve vlacích v podstatě nijak. I to se změní od ledna, kompenzace budou plně JMK.

Velké emoce vzbudil takzvaný usměrněný nástup, tedy rozdělení cestujících podle toho, zda mají jízdenku koupenou dopředu či nikoliv. Proč taková změna?

Je potřeba zdůraznit, že to bude jen na linkách S2 a S3. Není to náš výmysl, běžně toto funguje v jiných zemích. Jde o to, abychom zamezili úniku tržeb ze stanic, kde není pokladna. Dnes se běžně děje to, že když někdo nemá jízdenku, tak jde schválně na opačný konec vlaku a čeká, že nepřijde průvodčí. Pokud přijde, zaplatí běžnou cenu.

Nově budete mít pruhem označený prostor, kam mají nastupovat lidé bez jízdenky. Nemáte obavy, že vám naopak budou chodit tam, kde mají mít jízdenku, protože budou mít jistotu, že tam průvodčí nedorazí?

Budeme mít revizory, kteří budou kontrolovat i v těchto částech vozu. A na rozdíl od stávající situace budou platit pokutu za to, že lístek neměli, i když nastoupí na zastávce, kde pokladna není.

Pro řadu cestujících změna přinese přesto zdražení, protože v některých případech bude dojíždění na integrovaný tarif dražší než na tarif Českých drah. Co říkáte této kritice?

Je pravdou, že v některých relacích ke zdražení dojde. Na druhou stranu je v ceně na rozdíl od tarifu ČD i jízdenka na městskou hromadnou dopravu. Nově jsme navíc zavedli i jízdenku na krátké vzdálenosti do šesti kilometrů, která dosud v nabídce chyběla a tyto rozdíly by měla výrazně snížit. Na druhou stranu je třeba také říci, že pro nemalou část cestujících se doprava zlevní. Celkově lze říci, že se tímto opatřením sjednocuje celý tarifní systém v rámci IDS Jihomoravského kraje.

Neřešili jste i zdražení samotného tarifu?

Otevřeli jsme to nedávno, protože jsme nezdražili od roku 2012. Navrhovali jsme zvýšení cen o 10 %, nicméně to bylo politicky neprůchodné.

381
Diskuze

avatar
48 Komentáře
333 Reakce na komentáře
76 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
75 Autoři komentářů
dadaOtmarPandrholaLeinadJaaa Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
nádražák
Host
nádražák

Kraj šetří a údajně se chová jako řádný hospodář a je přitom připraven „vyhodit“ stovky milionů v souvislosti s nákupem nových vozidel. Jsem zvědav, který odpovědný hospodář v Zastupitelstvu JMK zvedne ruku pro nákup vozidel krajem. -Kraj musí v 1.fázi vynaložit 100% vstupních prostředků včetně DPH na nákup vozidel. -Kraj si musí na celou částku, 6,7 mld, nikoli jak se píše 3,3 mld vzít úvěr se značnými úroky -Kraj obdrží dotaci z EU po náročném posuzování (uváděné 3 měsíce jsou nesmysl, zkušenost je min. 1,5 roku) z pořizovací ceny, ale bez DPH -Celé DPH, cca 1,4 mld musí kraj zaplatit… Číst vice »

dada
Host
dada

no revidoval bych tu vetu o znacnem uroku. Jestli je neco stale priznive, tak to urokove sazby…

Otmar
Host
Otmar

Všichni zaměstnanci železnic ví že problém je i v tom, že množství zaměstnanců se v rámci plnění svých pracovních povinností dnem i nocí přesunuje vlaky například na odstraňování poruch a závad na železniční infrastruktuře. Všichni tito zaměstnanci si dnes platí režijky za 1100 kč ročně. Pokud by režijky neměli, museli by vykazovat tzv cesťák. Vzrostly by tudíž rapidně náklady SŽDC. To stejné by se stalo u průvodčích ČD při přesunu do výchozí stanice vlaku. Náklady státní firmy SŽDC i ČD a.s. vlastněné státem by byly následně přeneseny na stát tzn zase na daňové poplatníky. A tím se kruh uzavírá. Zrušením… Číst vice »

Axel
Host
Axel

jojo, tenhle troll „Otmar“ je tupý, arogantní a nemravný vůl.

Otmar
Host
Otmar

Děkuji pane Axel. Já si zachovám slušnost a urážet vás nebudu. Respektuji vaše názory byť jsou odlišné. Příjemný den přeji.

Axel
Host
Axel

U trolla neexistuje něco jako slušnost. U trolla existuje pouze snaha popírat logiku, neustále opakovat vyvrácené argumenty a vyvolávat naštvání. Podle mého názoru činnosti lidí kteří pod nickem trolla Otmar, tak jejich činnost prospívá zejména konkurenci Českých drah, protože takovou nenávist vůči zákazníkům Českých drah kterou píše troll pod nickem Otmar, tak taková nenávist se jen tak nevidí.

Otmar
Host
Otmar

Píšete pane Axel velice obecně. Napište nějaké konkrétní věci kde jsem zaséval nenávist. Děkuji.

xyz
Host
xyz

„množství zaměstnanců se v rámci plnění svých pracovních povinností dnem i nocí přesunuje vlaky například na odstraňování poruch a závad na železniční infrastruktuře.“
A to včetně tratí bez osobní dopravy či takových tratí, kde jezdí jiný dopravce než ČD (tzn. takový, který není povinen pracovníky SŽDC přepravovat „zdarma“).

„To stejné by se stalo u průvodčích ČD při přesunu do výchozí stanice vlaku.“
V případě nich platí zvýhodněná cena 480 Kč ročně (coby částka, kterou mají ČD zaplatit JMkraji; tuto částku ČD mohou, ale také nemusejí chtít po onom zaměstnanci proplatit).

Otmar
Host
Otmar

Přesně jak říká kolega xyz. Tam kde ČD nejezdí už se to děje. Evidují se cesťáky. A vše se tím prodražuje. Zatím je to mizivé procento tratí. Ale čím jich bude více tím bude celý systém financování chodu železniční dopravy dražší.

dada
Host
dada

ja bych se cestaku zas tak panicky nebal….

Jaaa
Host
Jaaa

U nás se cesťáky vyplňovat musí tak jako tak (stravné, příp. služ. vozidlo, MHD nebo Pendolino), ale pravda je, že prostě ty cesty vlakem neúčtujeme, přestože si každý z nás režijku zaplatil „ze svého“. Je to taková gentlemanská dohoda. Pokud člověk jezdí několikrát týdně po celé republice, tak je to dost slušná úspora.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Ten nejzajímavější bod z diskuse zůstává… a tím je cena. Někteří zde dokonce tvrdí, že kraj dává slevu, což je těžký omyl. Naopak, cena je naprosto přestřelená a hned vysvětlím proč. Zaměstnanci, zde tedy zastoupení odbory, chtějí zachovat režijku jako celorepublikový benefit, tedy nikoliv rozsekání na hranice jednotlivých krajů, protože tím by to ztratilo na hodnotě. Jinak řečeno, zaměstnanec z JMK by nyní mohl jezdit osobákem v Olomouckém kraji, ale naopak to již dle JMK bez příplatku nelze. Zde nejde o to, zda to skutečně využijí, ale o to, že mají tu možnost. Je to jasné a logické. Na podobném… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Takže, aby zůstal celorepublikový benefit, tak kraj chce 150.000.000,- Kč ročně“
Nikoliv, kraj chce 1500 Kč za jednotlivou režijku pracovníka „neČD/neJMK“. Tato částka 1500 Kč může být zaplacena jen za část takových držitelů. Kdo nemá o aplikaci umožňující jízdu ve vlacích objednávaných JMkrajem, za něj ČD tuto částku platit nemusejí.

Pandrhola
Host
Pandrhola

To si asi nerozumíme… o celosíťovou mají zájem všichni, tam nejde o reálné využití, ale o princip zachování celku. Kraj však stanovil nesmyslnou cenu. Analogicky je to totéž, jako kdyby IN 100 stála 280.000,- ročně, protože ČD si řeknou, že daný člověk jede ve více regionech současně, což je ale nesmysl.

xyz
Host
xyz

„Analogicky je to totéž, jako kdyby IN 100 stála 280.000,- ročně“
Nikoliv. Právě těch 1500 Kč ročně (coby částka zaplacená dopravcem směrem k objednateli) odpovídá plusmínus částce 20 000 (cena celosíťové IN100) děleno 14 (počet krajů).

Taktéž připomínám, že ta cena 1500 Kč je cenou netýkající se pracovníků ČD v JMK, kterým byla (IMHO spravedlivě) dojednána částka/kompenzace nižší.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Ale houby… přesně naopak, nebo si snad někdo myslí, že tam těch pár lidí skutečně projezdí cca 150 mega ročně ? Podotýkám, že v OS a SP vlacích…

Axel
Host
Axel

@Pandrhola… dobrá připomínka. Takže jednotliví dopravci (=nejen ČD) jezdící pro JMK fakturují příliš moc peněz Jihomoravskému kraji, když paušální jízdenka stojí tolik peněz ve srovnání s IN100?

Bylo by prosím možné srovnat jak „levně“ či jak „draho“ vychází integrované jízdné i v jiných krajích ve srovnání s IN 100?

Pandrhola
Host
Pandrhola

Princip IN 100 je založen na množstevní slevě, kdy se vychází z toho, kolik ten člověk v průměru reálně projezdí a zbytek dostává jako bonus zdarma. Nevím od kolika km se to vyplatí dnes, ale dříve to bylo myslím od 55 km pro každodenní dojíždění do práce a zbytek cestování kamkoliv po republice byl zdarma. Je jedno, zda tam člověk s IN 100 pojede, ale IN 100 mu tam prostě platí. Režijka je v rozsahu pokrytí území ČR totožná, ale berou si ji i lidé, kteří dojíždí pravidelně třeba jen 5 km, nebo vůbec a jen jednou za čas ji… Číst vice »

Leinad
Host
Leinad

I když mám pražskou tramvajenku, v Brně i Liberci si kupuju jízdenky.
Že by paušál na všechny kraje stál víc než paušál na Prahu, by mi přišlo docela logické.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Však to jsou také samostatné systémy. Ale příklad Prahy lze pro srovnání využít. Co kdyby každá městská část od příštího roku chtěla svůj vlastní systém a stanovila si odlišná pravidla ? Vždyť přeci každému musí být jasné, že v jeden okamžik se můžete pohybovat pouze v jedné městské části současně. A nepřineslo by takové rozdrobení jen chaos pro cestujícího ?

Leinad
Host
Leinad

A proč by to nějaká pražská část dělala?
IDS JMK vznikl protože před integrací to rozdrobené bylo(vlak vs bus vs MHD), podobně je na tom PID.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Proč by to dělala ? Správná otázka. Protože by k tomu dostala příležitost. Železnice zde byla také jeden systém s návazností na mezinárodní dopravu. A teď si představme, že metro v Praze by zůstalo pod primátorem a každá městská část by si nastavila svá vlastní pravidla pro ostatní druhy MHD. Pro cestující by to znamenalo chaos. A totéž se nyní děje na železnici, rozdíl je jen ve velikosti území, ale princip je v podstatě stejný.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Berlínská zeď padla, je tomu 30 let, ale politikům v JMK je to asi líto, proto s trochou nadsázky… ať žije… Brněnská zeď. Ale raději vážně… 1) Zahlédl jsem tu jeden docela pomýlený názor od PzD: „jen aby nedošlo k mýlce – tím „ale přece nemusí zatěžovat kraj“ jsem samozřejmě myslel, že ČD mají kraji za režijkáře zaplatit (tedy těch 1500,-) … tedy nést náklady na dopravu svých zaměstnanců stejně jako když jiní zaměstnavatelé zaplatí autobus, …“ Mno, ono je to částečně pravda… tedy zaměstnanecký benefit je nákladem zaměstnavatele. O tom není pochyb. Jenže jak víme, tak benefity v žádné… Číst vice »

Axel
Host
Axel

ad 1) vtip je v tom, že pokud by opravdu měly ČD požadovat vyšší cenu, tak na některých linkách holt budou vlaky nahrazeny autobusy. Tj. Váš předpodklad by platil jen na těch linkách, kde ČD „mají“ monopol… Které konkrétní linky ČD v Jihomoravském kraji mají „monopol“, že nemůžou být (v řádech let či měsíců) nahrazeny a) jiným železničním dopravcem (např. dopravcem, který dodá strojvedoucí do vlaků v majetku JMK), b) autobusovým/mikrobusovým dopravcem, c) spolujízdní automobilovou dopravou? Např. je „monopolní“ železniční linka z Veselí n. Moravou do Brna? Ano, ale jen v úseku Kyjov-Bučovice. Ve zbytku tuto linku jde nahradit dopravou… Číst vice »

Pandrhola
Host
Pandrhola

ad 1) vtip je v tom, že cenu nenavyšují ČD, ale kraj… protože brutto smlouva je o nákladech a benefity jsou nákladem, tak platí, že zvýším náklady = zvýším si úhradu. Jsou to spojené nádoby. Pokud tedy někde nevyjdou peníze, když před požadavkem kraje vyšly, je logicky na vině pouze kraj…
ad 2) výklad Tarifu MD, ad 3) zjevně spadá pod bod 10.4 smlouvy mezi ČD a JMK, protože PTV je pro dopravce závazný.

Ostatně, to už jsme spolu dost rozsáhle probrali minule, takže se k tomu snad nemusíme vracet… 😉

Axel
Host
Axel

ad ad 1) Ovšem připomínám, že na většině tratí nemá ČD monopol = pokud navýší nabízenou částku, tak třebas uspěje konkurence (busy/mikrobusy, automobilová spolujízda). A po 2023 je dost možné, že ČD budou minoritní i v železniční Os/Sp dopravě v Jihomoravském kraji (železniční konkurence s vlastními vlaky, nebo s vlaky Jihomoravského kraje)…. Tj. Váš názor, který popisuje monopolní vztah dodavatele, tak tato situace platí jen na menší části Jihomoravského kraje. ad ad 2) namísto slova „zjevně spadá“, bych prosil konkrétně z čeho (z jaké části Právního řádu ČR) Váš názor vychází. Myšleno, abyste dopsal konrétní paragrafy těch právních norem, které… Číst vice »

Pandrhola
Host
Pandrhola

Ad 1) To, že nemá monopol je irelevantní, když tu cenu navyšuje kraj, protože pak je přeci jedno o jakého jde dopravce. Pokud se nepletu, tak kraj tyto částky specifikoval až nedávno, tedy dlouho po uzavření oné smlouvy, ve které akceptoval nabídku ČD. Není nic jednoduššího, než ten dodatečný požadavek stáhnout a cena se měnit nemusí. To „zjevně spadá“ je myšlen bod 10.4. „Dopravce má právo odmítnout vyhlášení tarifů a Smluvních přepravních podmínek požadovaných Objednatelem či Pověřenou osobou pouze v případě, že by byly v rozporu s platnými právními předpisy, a to zejména s výměrem Ministerstva financí ČR, kterým se… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Nemyslím, že je jedno jaká forma dopravy/jaký dopravce provozuje veřejnou hromadnou dopravu. Pokud je parkování v pohodě a pokud se podaří domluvit, tak mimo velká města naprosto vyhrává spolujízdní automobilová doprava (vychází to zhruba, když v autě jedou 3 lidé,… záleží jak moc daleko/blízko je zastávka hromadné dopravy od „bydliště“ cestujících)…. Podobně platí, že velmi silnou konkurencí v regionální dopravě jsou autobusy…. A pokud už se bavíme o železniční regionální dopravě, tak: a) na R8 byl RGJ levnější o více než 10% než ČD b) na části tratí Zlínského kraje byla Arriva levnější o více než 1/3 než ČD Tj.… Číst vice »

Pandrhola
Host
Pandrhola

To je ale na jinou debatu, protože třeba vlak platí za každý km ujetý na kolejích poplatek za dopravní cestu. Tedy i na regionálních tratích. To u auta není, proto může být spolujízda levnější, ale takto to nastavil stát.
A i při porovnání vlakových dopravců rozdíly být mohou, protože náklady na provoz na jednotlivých tratích se od sebe liší. Ani u ČD není cena za km na všech tratích stejná.

Axel
Host
Axel

To Vy tvrdíte, že České dráhy si mohli a můžou při vyjednávání diktovat, že chtějí, aby si zákazník připlatil. Na některých linkách České dráhy můžou, na některých moc ne (resp. to nastane, až budou dodány Jihomoravskému kraji ty rozjednané vlaky). A na části linek už ČD/jiný železniční dopravce vůbec neměli jezdit (protože železniční doprava na nich není (skoro) vůbec využívána)…. a zejména u těchto skoro nevyužívaných linek se díky stávce dostane jako priorita jak co nejrychleji tyto linky zrušit, popř. zredukovat.

Axel
Host
Axel

P.S. To s tím, že se liší náklady na jednotlivých tratích je jasné. Já Vám na 2 konkrétních příkladech napsal, že za zhruba stejných podmínek (na stejné trati) byly ČD výrazně dražší.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Zde bohužel nemám žádná data k porovnání… i na stejné trati může být rozdíl v nákladech různých vozidel.
Co ale bude zajímavé, tak rozdíl v kalkulovaných mzdových nákladech, kdy dopravci podali nabídku v době, kdy ještě neměli zaměstnance a jejich představa kolik zaplatí lidem neodrážela realitu na trhu. Později však inzerovali vyšší plat, takže ta cenová nabídka mohla být podhodnocená. To je ale už rizikem (chybou) dopravců a nikoliv objednatelů.
Ale jak říkám, zde nemám konkrétní data, tak nemohu hodnotit.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Ale nic takového netvrdím. Pouze říkám, že cenová nabídka na jejímž základě byla uzavřena smlouva byla podána dříve, než kraj specifikoval částku za onen doplatek. Oprostěme se nyní od toho, že se zde jedná o režijky, protože předmětem by mohlo být v podstatě cokoliv.
Na to by přeci musel reagovat každý dopravce a v podstatě každý dodavatel služeb obecně.

Axel
Host
Axel

Hm… celý zdroj nedorozumění je v tom, že ČD nevycházeli ze smlouvy, ale při výpočtu za kolik nabídnou své služby, tak počítali s tím, že část smlouvy není platná, protože je v rozporu s čímsi… A doteď jsem se nedočetl (ani od Vás, a ani od jiného diskujícího) konkrétně které ustanovení právní normy (např. zákona jako součásti Právního řádu) způsobuje neplatnost části smlouvy mezi ČD a JMK… Přičemž zdůrazňuji, že ta právní norma (která způsobuje neplatnost) by měla relevantní k uvedené smlouvě…. Buďto se poraďte s nějakým právníkem (z členských příspěvků železničních odborářů by neměl být problém nějakého kvalitního zaplatit)… Číst vice »

Pandrhola
Host
Pandrhola

Nejsem v odborech… Ale zdroj nedorozumění si netroufám takto stanovit, protože je poněkud nejasný. Pan náměstek tvrdí, že to bylo řečeno již v podmínkách při zadávání VŘ, což asi nebude pravdou, jak už tu nějaký jiný účastník řízení psal. Slyšel jsem totéž, ale to je tvrzení proti tvrzení. Nejasná je zde i role samotného MD. Co je ale předpokládám nesporné, tak to je ona částka, kterou kraj stanovil až nedávno… takže nebylo možné s ní kalkulovat již při podání nabídky. Zde je klíč. V ostatních bodech se totiž všechny strany shodnou, jen v té částce nikoliv. Proč se řeší částka… Číst vice »

Otmar
Host
Otmar

Takže řádný hospodář kraj nemá s tím že ve vlaku jede 5 zaměstnanců drah na režijku žádné dodatečné náklady, přesto žádá několik milionů za tyto zaměstnance od ČD.

Axel
Host
Axel

A co kdyby všichni cestují jezdili bez placení…. Dle Vaší logiky je to taky v cajku, ne?

Otmar
Host
Otmar

Proč by měli jezdit zdarma všichni. Úplně stačí železniční zaměstnanci tak jak je to běžné v celé Evropě.

Axel
Host
Axel

Pokud dopravce někomu promine jízdné tak je to věc akcionářů toho dopravce, proč dopravce plýtvá penězi. Chápu, že dopravce pro své zaměstnance dává část mzdy ve formě slevy na své produkty/služby, tj. chápu, že dává smysl dával slevy na dopravu svým zaměstnancům. Ovšem Vy, se pane zaostalý železničářský odborářský papaláši, dožadujete, aby ve stejné praxi pokračoval zákazník Vašeho zaměstnavatele, tj. my všichni, abychom platili 2x Vašemu zaměstnavateli. A to nedává smysl, proč by Váš dopravce měl dostat zaplaceno 2x, z našich daní. Tj. já jako cestující a jako daňový poplatník si říkám: že Vám ta drzá a nemravná huba neupadne… Číst vice »

Axel
Host
Axel

@pro Otmara. Pane zaostalý železničářský odboráři, jestli jste přesvědčen, že kdokoliv porušuje Vaše práva (např. tím, že porušuje nějakou interní dohodu nebo Právní řád České republiky), tak nic nebrání, abyste jej žaloval u soudu. Zaostalostí myslím to, že smlouvu Vám trvalo více než 15 měsíců si pročíst smlouvu, dle které jediný možný způsob jak Vy můžete získat od ČD jízdenku (skoro) zdarma v Os/Sp v JMK, tak tímto jediným způsobem je že si jízdenku pro Vás koupí firma ČD od Jihomoravského kraje. A upřímně se těším a podporuji 100%, aby Vy konkrétně jste byl v příští letech mezi propuštěnými od… Číst vice »

Otmar
Host
Otmar

Pane Axel. Buď trochu slušnosti anebo prosím nereagujte na mé komentáře. Já vás taky nikde osobně nenapadám ani neurážím. To že máme na věc odlišný názor ještě neznamená že se tady budeme osobně napadat. OK?

Axel
Host
Axel

Vzhledem k naprosté absenci morálky, která vyplývá z Vašich názorů (že jste „nadčlověk“), tak jsem volil ještě dosti mírná slova.

Jaaa
Host
Jaaa

Jako nadčlověk se tady chováte pouze vy. Vaše „poučky“ kapitalistického svazáka jsou dílem trapné, dílem směšné. Vůbec netušíte, co je to ekonomická optimalizace nákladů na pracovní sílu, zato jsou vaše kydy plné povýšeneckého moralizování. Vaše ekonomické znalosti jsou pouze teoretické, ale budete dělat mistra světa.

Otmar
Host
Otmar

Pane Axel. Pravděpodobně nepracujete ani jste nikdy nepracoval u železnice. Problém je i v tom, že množství zaměstnanců se v rámci plnění svých pracovních povinností dnem i nocí přesunuje vlaky například na odstraňování poruch a závad na železniční infrastruktuře. Všichni tito zaměstnanci si dnes platí režijky za 1100 kč ročně. Pokud by režijky neměli, museli by vykazovat tzv cesťák. Vzrostly by tudíž rapidně náklady SŽDC. To stejné by se stalo u průvodčích při přesunu do výchozí stanice vlaku. Náklady státní firmy by byly následně přeneseny na stát tzn zase na daňové poplatníky. A tím se kruh uzavírá. Zrušením režijek de… Číst vice »

Otmar
Host
Otmar

Přitom doteď a tím žádné náklady stát neměl. Pár lidí svezl zdarma ve vlaku a ještě si od nich nechal zaplatit paušálně 1100 Kč za onu režijku.

Axel
Host
Axel

Pane Otmar, já si cesťák připravím po cestě (a dopíšu jej během další cesty). Co Vy děláte během cesty? P.S. Pro ty kdo často jezdí, tak ušetří čas u cesťáky jejich paušalizací (úprava je popsána v Zákoníku práce tuším v § 185).

S ohledem na tu nesmírnou míru tuposti, arogance a nemravnosti, kterou Vy, pane Otmar, předvádíte vůči zákazníkům Vašeho údajné zaměstnavatele České dráhy, tak já jsem napsal poslední reakci na Vaše nesmyslné a nasírací texty.

Axel
Host
Axel

Anebo by železniční tratě (ty málo/vůbec nepoužívané) by byly zrušeny, zvláště pokud většinově kopírují trasu silnice

xyz
Host
xyz

„Proč by měli jezdit zdarma všichni. Úplně stačí železniční zaměstnanci tak jak je to běžné v celé Evropě.“
Však JMK s tím problém nemá. To jen ČD se zdráhají dát 125 Kč měsíčně za konkrétního „neČD/neJMK“ pracovníka, aby to nadále bylo možné.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Ale zaměstnanci nejezdí bez placení… oni si to mimo přímé platby zaplatili svojí prací.

Aleš
Host
Aleš

Výborně. Takže když si u řezníka objednám a řádně zaplatím dvacet kilo masa do svojí maloobchodní prodejny, kde ho chci prodávat svým zákazníkům, tak dostanu jen devatenáct kilo, protože kilo (které nesmím prodat) sežrali zaměstnanci jatek a zaplatili ho svoji prací.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Nikoliv… dostanete 20 kg a dokonce za dohodnutou cenu. On ten benefit pro zaměstnance totiž již bude v té dohodnuté ceně zahrnut.

Aleš
Host
Aleš

Jenže v tomto případě ten benefit pro zaměstnance ČD v dohodnuté ceně (smlouvě) s JMK zahrnut nebyl. Vy ho tam někde vidíte?

Pandrhola
Host
Pandrhola

Opravdu ? Jak to víte ?
Neznám smlouvu mezi dodavatelem a odběratelem, nebo kupujícím a prodejcem… ve které by byly řešeny benefity zaměstnanců dodavatele. A to nejen u jednoduché kupní smlouvy, např. když si půjdu koupit boty. Dokonce to není ani v pojistných podmínkách, když uzavírám pojistku. Ono to totiž řešit odběrateli nepřísluší. Dostane nabídnutou cenu a buď s ní souhlasí, nebo ne.
A jelikož benefity u žádné firmy nepadají z nebe, tak je to vždy zahrnuto v ceně produktu, nebo služby… jako náklad na výrobu, nebo službu.

Axel
Host
Axel

@Pandrhola, no právě! Tak proč chtějí zaměstnanci řezníka od maloobchodníka ještě nějaký doplatek (tj. další peníze které nejsou uvedeny ve smlouvě mezi řezníkem a maloobchodníkem)?

Pandrhola
Host
Pandrhola

Jenže tady je to přeci přesně naopak, maloobchodník chce dodatečně slevu. Copak vážně nevidíte ten rozpor ?

xyz
Host
xyz

„Jenže tady je to přeci přesně naopak, maloobchodník chce dodatečně slevu.“
Nikoliv, to dodavatel (dopravce) trvá na platnosti typu jízdenek, které nejsou z kategorie „brutto“ (tzn. rozúčtováváné v rámci IDS; ostatně skutečnost, že tarif je stanoven objednatelem, je uvedena i ve smlouvě). Odběratel s onou platností souhlasí, nicméně za stanovených podmínek.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Nikoliv… ty jízdenky sice nespadají pod IDS, ale ani pod tarif dopravce… Spadají pod tarif MD, tedy nelze je ignorovat. Jejich platnost, stejně jako platnost pro komerční vlaky, sice byla v tarifu vyjmuta, ale stejně jako u komerčních vlaků to platí pro případ bez časového doplatku. O tom to tedy není.
Celý problém se tak točí kolem tohoto doplatku, tedy jeho výše. A tu si kraj před podpisem smlouvy nestanovil… vyjádřil se až dodatečně.

xyz
Host
xyz

„Spadají pod tarif MD“… čili nespadají pod tarif stanovený objednatelem (kterýžto objednatelem – tedy krajem – stanovený tarif jako jediný je ve smlouvě stanoven jako „povinný“; ostatní jsou dovoleny jen se souhlasem/za povolení objednatele).

Pandrhola
Host
Pandrhola

Jenže tarif MD nelze vynechat, to by pak neplatil ani připravovaný SJT a přitom již nyní víme, že zde platit bude.

xyz
Host
xyz

„Jenže tarif MD nelze vynechat, to by pak neplatil ani připravovaný SJT“
Čímž se lze obloukem vrátit k argumentaci, že stejně jako SJT bude docházet k rozklíčovávání tržeb mj. v rámci jednotlivých objednatelů („kompenzace za platnost onoho tarifu při bruttosmlouvách“) a dopravců, že obdobným rozklíčováním je reálná cena roční režijní jízdenky (20 000 Kč) vydělená počtem krajů (14), kde výsledkem je přibližných 1 500 Kč (po zaokrouhlení „na stovky nahoru“ v situaci, kdy JMK patří k větším krajům) coby kompenzace požadovaná JMkrajem.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Jenže jak to bude u SJT zatím nebylo stanoveno, protože tento tarif je zatím stále v přípravě, proto nelze tyto podmínky předjímat. Druhou pochybnou částí je, že cena roční režijky nebyla nikdy vyčíslena na 20.000 Kč a proto jsem IN 100 bral především pro srovnání rozsahu platnosti na území ČR. IN 100 se vyplatí při pravidelném cestování na vzdálenost nad 55 km, což pro zaměstnance s režijkou neplatí, protože zde není podmínka, že všichni jezdí denně víc než 55 km, aby to byla odpovídající cena. Navíc ten „doplatek“ je jen pro OS a SP vlaky, takže je rozsah proti IN… Číst vice »

xyz
Host
xyz

** Ještě dovětek – k jistému argumentačnímu klamu, kdy z věci X nelze automaticky vyvozovat Y – zde konkrétně, že zvěci „SJT bude povinný pro všechny vlaky tzv. v závazku“ nelze automaticky usuzovat, že „ministerstvem vyhlášený tarif o cenách, které mají/mohou ČD požadovat za prodej zaměstnanecké jízdenky pracovníkům ČD/SŽDC/MD/DÚ“ je rovněž povinný pro všechny vlaky tzv. v závazku (resp. zde s omezením na „všechny vlaky ČD v závazku“).

„X“ automaticky neznamená „Y“.
(Tolik jen teoretický dovětek; reálně JMK onu možnost uznávání zaměstnaneckých jízdenek ČD nabízí pro všechny držitele tohoto druhu jízdenek.)

Pandrhola
Host
Pandrhola

Jenže právní výklad z MD je jiný a v podstatě potvrzuje co jsem psal, viz toto:
https://www.odbory.info/obsah/5/aktualni-informace-z-jednani-o-rezijnich-vyhodach-22-10-2019/205483
Tedy režijka s časovým příplatkem je dle tohoto výkladu platná i v těchto vlacích. Neplatná je bez příplatku. Příplatek by mohlo stanovit MD, ale to k tomu zmocnilo ČD. Tuto část bych považoval za uzavřenou, protože zde problém není.
Sporná je jen ta nesmyslná cena, kterou kraj za těch pár OS a SP vlaků požaduje jako kompenzaci.

Jaaa
Host
Jaaa

Za poplatek, který neodpovídá službě.

Axel
Host
Axel

@Pandrhola…. všichni daňoví poplatníci si „zaplatili“ na daních dost na to, aby mohli v dotované veřejné hromadné dopravě jezdit (zdarma)… V čem je rozdíl? Vy jako zaměstnanci platíte daně ze mzdy u ČD (která mzdě od ledna ušetří, protože přestala zaměstnancům dávat jízdenky do Os/Sp v JMK), my ostatní platíme daně z mzdy u zaměstnavatele ABC nebo XYZ nebo z podnikání, tj. od zákazníků.

Pandrhola
Host
Pandrhola

To souhlasím, ale o daních rozhodují politici. Prozatím přiznali 75% slevu pro vybrané skupiny. Co bude dál je v jejich rukou. Osobně jsem pro, aby si každý zaměstnanec mohl dát náklady na cestu do práce jako daňový odpočet. Do práce přeci jedeme vydělávat na daně a ne za zábavou. 😉

Axel
Host
Axel

Ano, částku za dojíždění za obživou je nemravné zdaňovat. Mluvím o nějakém paušálu

Pandrhola
Host
Pandrhola

Alespoň zde se shodneme.

xyz
Host
xyz

„takže řádný hospodář kraj nemá s tím že ve vlaku jede 5 zaměstnanců drah na režijku žádné dodatečné náklady“
Náklady na provoz jsou břemenem dopravce (přečtěte si, co jsem k tomu napsal o vlákno níže).

Ovšem břemenem objednatele jsou tržby a ty již z jakékoliv „nettojízdenky“ onomu objednateli „ucházejí“ (ušlé tržby). Proto žádá několik milionů za tyto zaměstnance od ČD.

Axel
Host
Axel

Vtip je v tom, že pokud platící zákazníci dlouhodobě nezaplní vlak o kapacitě např. 416 sedaček, tak pojede vlak s nižší kapacitou. Nebo pojede bus. Nebo mikrobus. Nebo automobilová spolujízda. TJ. neplatící zákazníci (=černí pasažéři) „brání“, aby se ušetřilo na plýtvání, když zbytečně jezdí předdimenzované vlaky.

P.S. Je-li diskuze o ceně za jízdenky do spojů mimo špičku (a mimo první a poslední spoje), tak souhlasím, že cena jízdenek mimo špičku je menší než cena jízdenek ve špičce

Novotny
Host
Novotny

Jde namestka pro dopravu za ten dopravni paskvil a tarif, co Kraj vymyslel, vubec postihnout a odvolat z funkce?

Otmar
Host
Otmar

Z Brna do Blanska jede vlak se 100 cestujícími. Nebo z Brna do Blanska jede vlak s 105 cestujícími z toho 5 režisty. Jaký je rozdíl v ekonomických nákladech na jízdu prvního a druhého vlaku?

xyz
Host
xyz

„Jaký je rozdíl v ekonomických nákladech na jízdu prvního a druhého vlaku?“ (Budu-li předpokládat, že tuto sugestivní otázku nepokládáte záměrně, tak: ) Ten rozdíl není téměř žádný (pozor, neznamená to totéž co nulový). Nicméně, dopravce nese pouze „riziko nákladů“. Proto vyčíslil nákladovou cenu. Riziko tržeb však nově nese objednatel (JMK). Proto považuje kompenzaci za tržby ušlé z platnosti těchto „nettojízdenek“ (tzn. takových, z nichž tržba nejde „na společnou krajskou hromádku“, nýbrž do rukou konkrétního dopravce. Pádná otázka tedy je: „Z Brna do Blanska jede vlak se 100 cestujícími. Nebo z Brna do Blanska jede vlak s 105 cestujícími z toho… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Klíčovou odpovědí je vytížení kapacity vlaku plus odhadovaná poptávka od do vlaku přesednou cestující z jiných forem dopravy – např. až přesednou lidé, kteří dnes cestující automobily do Brna – tj. jak tito lidé budou cestovat, až Město Brno zpoplatní vjezd do (širšího) centra. Tj. má na tomto konkrétním spoji (kde nyní jezdí 105 cestujících) jezdit vlak s kapacitou a) 140 osob (první poptávaný typ nového vlaku pro JMK)? b) 310 osob (druhý poptávaný typ nového vlaku pro JMK)? c) s jakou kapacitou má jezdit posilový vlak? (a je jedno jestli budeme počítat s tím, že nynější 6-vagonové vlaky řady… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Anebo žádné posily na železnici z Blanska do Brna nejsou potřeba? Protože až režijkáři začnou platit za jízdu, tak třebas se domluví a pojedou ve více lidech autem… Mluvím o tom, že pro cestující z Blanska může být cestování vlakem delší, např. pokud jejich cíl v Brně není někde po trase z Maloměřic/Židenic, ale míří třeba do Řečkovic…

Spíše je otázkou jestli má na exitu 43 u České být velkokapacitní parkoviště P+R, kde auta vezoucí pouze řidiče budou mít možnost zaparkovat a dojít na železniční zastávku Česká směr Brno, pokud potřebují do KrPole

Aleš
Host
Aleš

Zajímavé, že režijkáři jsou nepoměrně chytřejší a podnikavější, než zbytek populace, používající železniční dopravu. Protože ti ostatní se dosud nebyli schopni domluvit na spolujízdě a ještě stále používají ty předražené vlaky.

Dalibor
Host
Dalibor

už se těším, jak budu z Mokrý Hory na Pražákovu jezdit do práce vlakem… hodina na to stačit nebude…

Dalibor
Host
Dalibor

Z Brna do Blanska jede vlak se 100 cestujícícmi. Nebo z Brna jede vlak se 115 cestujícímí, z toho 5 režisty a 10 kteří jedou úplně načerno. Jaký je rozdíl….

Jaaa
Host
Jaaa

Značný. Ty režisty teda musíte mnohonásobně líp zaplatit, aby se vám na to nevyflákli.

Aleš
Host
Aleš

Z Brna do Blanska jedou dva vlaky. V jednom jede 105 cestujících na jízdní doklady IDS. Ve druhém jede 100 cestujících na jízdní doklady IDS a 5 dalších cestujících, kteří odmítají uhradit jízdné, protože mají se svým zaměstnavatelem, který je současně poskytovatelem tohoto vlaku, nějakou interní dohodu o zaměstnaneckých výhodách. Jaký je pro objednavatele vlaku, který nese všechna ekonomická rizika rozdíl v ekonomickém výsledku prvního a druhého vlaku?

Já
Host

To jsou tak strašný kecy v tom článku… peníze, které kraj nekontroluje jednoduše nemá k dispozici, to je celý ten problém proč tenhle přerod vzniká… A režijky… Nemají náhodou ti co se přímo podílejí na chodu státu, jako zvolení zástupci v krajích a vládě, taky nějaké „menší “ výhody??? Výborně. Já si myslím, že s jejich platy se jedná o … “ velice seriózní , na kterou jiní cestující (občané) nemají šanci dosáhnout, neboť platí mnohonásobně více…“ a ve všem! .. takže si vážená nenažraná krajská a vládní prasata zaplaťte všechno sami a za plnou cenu, stojíte nás všechny moc… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Nemají náhodou ti co se přímo podílejí na chodu státu, jako zvolení zástupci v krajích a vládě, taky nějaké „menší “ výhody??? Výborně.“ Ptáte se a vzápětí si hned sám odpovídáte. „Já si myslím, že s jejich platy se jedná o … “ velice seriózní , na kterou jiní cestující (občané) nemají šanci dosáhnout“ Dovolím si osobní otázku – tento váš postoj vůči krajským či vládním představitelům byste měl (a sem jej i napsal) i v případě, pokud by JMK souhlasil s uznáváním režijních jízdenek ČD ve všech vlacích ČD bez jakékoliv zpětné kompenzace, je to tak? 🙂 „takže si… Číst vice »

Jaaa
Host
Jaaa

A bylo to skutečně ČD na ruku, nebo ti diletanti nejsou prostě jenom schopni to soutěžit?

dada
Host
dada

bylo to cele site na CD, to byl zamer teto „souteze“

Otmar
Host
Otmar

Celý ten humbuk okolo režijek je kvůli hamižnosti JM kraje zastupovaného panem Hanákem. A to přesně kvůli 6 milionům Kč, které si myslí že od ČD za režijkáře vyinkasuje. Jak zanedbatelná částka v rozpočtu kraje. Druhá věc. Chudák občan žijící na hranici kraje který pracuje za hranicí kraje. Evropa tarify integruje. Malá pidizemě Česko tarify rozděluje podle krajů. Přeji vám pane Hanáku mnoho spokojených cestujích. Mám ale pocit že jste je právě vyhnal do aut.

xyz
Host
xyz

„Celý ten humbuk okolo režijek je kvůli hamižnosti JM kraje zastupovaného panem Hanákem.“ Záleží na úhlu pohledu. Jde-li o 6 mil. Kč (?) ročně, pak lze naopak prohlásit, že pro ČD to je (mj. oproti částce, kterou od JMK tak jako tak dostane) pakatel. Jak zanedbatelná částka v jejich rozpočtu. „Chudák občan žijící na hranici kraje který pracuje za hranicí kraje.“ Občan platí násobně vysoké jízdné, než které nejsou ČD ochotny zaplatit za „neČD/neJMK“ držitele svých zaměstnaneckých jízdenek. „Evropa tarify integruje. Malá pidizemě Česko tarify rozděluje podle krajů.“ Např. Rakousko: IDS tarify víceméně dle spolkových zemí; při cestě byť jen… Číst vice »

svojsin
Host
svojsin

XYZ: Souhlas, když si odboráři za přitakávání vedení ČD myslí, že jde pro kraj o drobné, nechť zaměstnancům zaplatí za tyto režijky.
Pro příklad, pokud někdo od Letovic jede busem na nádr a pokračuje vlakem do Svitav, žádný odborář se jej nezastane, že musí platit podruhé, nebo že mu zaměstnavatel(nejspíš) cestu neproplatí…

Otmar
Host
Otmar

Odborář se zastává prioritně osob které si platí členský příspěvek. To má logiku ne?

J.L.
Host
J.L.

Celý ten humbuk je kvůli neochotě/neschopnosti ČD přiznat svým zaměstnancům benefit ve výši 125 Kč měsíčně.

J.L.
Host
J.L.

Omlouvám se, zapomněl jsem na zaměstnance SŽDC.

Dalibor
Host
Dalibor

To je váš pocit. Stejný pocirty byly, když se IDS začínal implementovat do autobusů. Tak to funguje až pár let. Nemám pocit, že by se cestující vyhnali do osobních aut. Nechápu, proč totéž co funguje v autobusech nemůže fungovat i ve vlacích. Zvlášť, když už to tam už dávno funguje…. tj Vo Co Go Týhle Play? o to, že už se bude jezdit JENOM na IDS, nikoliv na tarif IDS + tarif ČD. Nevidím žádný zásadní rozdíl.

Luke
Host
Luke

Zaslechnuto na jednom nádraží. Neberte mě za slovo, jen dávám do diskuse, tak jak jsem minulý týden „dostal“. Výpravčí v jedné stanici: Takže SŽDC nic, jsme asi páté kolo u vozu.. výpravčí si po já nevím 150 letech bude muset platit za vlak. U ČD někdo režijku ano, jiný ne. Všude vládne totální nasranost. Vůči JMK, tak i vůči blbounovi, kdo takovou smlouvu za ČD vůbec podepsal.. Nebýt ČD, tak v kraji nejezdí nikdo. Ani Jančura, nikdo. Nikdo se nepřihlásil.. a nikdo jiný by to nedal. Proč tedy takové ústupky?? Skoro vydírání a ultimáta. To smrdí korupcí… Kdyby JMK chtěl… Číst vice »

axel
Host
axel

Konečně správná otázka – proč ČD nechtějí zaplatit těch pár milionů ročně za jízdné pro své zaměstnance? Připomínám, že smlouva je na 2 miliardy ročně (5,6 miliardy plus DPH). A vemte si jaké vlaky jezdí třebas na S2 nebo na S3… já bych tipl, že na těchto linkách ČD „rýžujou“ jak na Klondike. protože i ten největší trouba by dokázal být v zisku s vlakem starým 50 let (tj. počáteční investice do vlaku by se měla dopravci už dávno „zaplatit“ za ty desítky roků provozu). Uznávám, že před necelými 10-20-ti lety proběhla modernizace, ale nešlo o nic zásadního při porovnání… Číst vice »

PzD
Host
PzD

Pořád dokola. Zaměstnavatel je SŽDC, tak ať svým výpravčím pořídí jízdenku. A díkonce od kraje se slevou Jak prosté 😃

Luke
Host
Luke

SŽDC to vážně zvažuje. Otázka, co udělají zaměstnanci SŽDC, čili lidé kteří tu železnici řídí až spatří vlak JMK. Dle reakcí se nepřetrhnou… Pod tím si můžete představit co libo.

axel
Host
axel

@Luke, jasně ať SŽDC zdraží poplatky za používání železnic a to o částku kterou POTŘEBUJÍ zaměstnanci SŽDC na dojíždění z/do práce.. Jednak SŽDC bude férově placená nejen z osobní dopravy, ale taky z nákladní (všimněte si že např. do diskuze se nezapojuje Petr Šimral z Metransu). A taky patrně se ukáže jestli se fakt vyplatí provozovat některé lokálky které jsou nyní téměř bez cestujících.

Otmar
Host
Otmar

SŽDC nemůže sama od sebe zdražit poplatek za použití dopravní cesty. To určují politici. SŽDC je tudíž v nevýhodné situaci.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Přetrhnout se nemusí, stačí když budou dělat svoji praci, jinak si zahravaji.

Otmar
Host
Otmar

Ono úplně postačí když bude ten výpravčí dělat svou práci striktně podle předpisů a zastaví se podstatná část vlaků sama.

xyz
Host
xyz

„Výpravčí v jedné stanici: Takže SŽDC nic, jsme asi páté kolo u vozu..“ Já jsem minulý víkend slyšel, jak výpravčí SŽDC ve stanici na pomezí JMK a jednoho ze sousedních krajů při výpravě prohodil pár vět s paní průvodčí ČD, kdy onen výpravčí řekl „zkur**nej Jihomoravskej“. „Takže SŽDC nic, jsme asi páté kolo u vozu.“ Zjevně nevěděl o tom, že pokud za něj ČD zaplatí 1500 Kč za rok, tak mu režijní jízdenka bude ve vlacích objednávaných JMkrajem nadále platit. „Sníh. Njn, co my s tím. Budeme se snažit co se do nás vejde, to je jasný. Aby to jelo.… Číst vice »

Luke
Host
Luke

Vážně? JMK má kolikrát sněhu až až, a to i v Brně.

xyz
Host
xyz

Vážně

xyz
Host
xyz

Pozn. předchozí příspěvek s krátkým textem „Vážně“ jsem nepsal já. Žel, úskalí neregistrovaného psaní. 🙁

xyz
Host
xyz

„Vážně“ jsem psal já a ten předchozí příspěvek jsem nepsal já. Ale co vlastně znamená „já“? Je tu snad někdo, kdo není já?

Jiří 2
Host
Jiří 2

tři centimetry sněhu, na Svoboďáku čtyři

svojsin
Host
svojsin

Luke: jenže se „soutěžilo tak nějak všechno“. Pokud by se dlouho nikdo nepřihlásil, KU by musel nejspíš sejmout zbytečnosti, kde nesmyslně vyhazuje, jako třeba Boskovic – VO a rozdělit oblast na více částí, kde avizovali soukromnící „chuť “ se přihlásit. Nejspíš by tedy ČD o některé výkony přišla ve prospěch busů, o jiné co by šly „soukromníkům“ a něco jako Tišnov -Břeclav a většina Letovice – Brno by asi zůstala ČD za větší prachy a možná i při zachování režijních výhod. Byla by to ale situace o kterou ČD z dlouhodobého pohledu stojí?? Šlo by opravdu o výhru nad konkurencí… Číst vice »

Jiří 2
Host
Jiří 2

Někteří kolegové výpravčí, a to zvláště na lokálkách, nějak nepochopili ono rozdělení na ČD a SŽDC. Dělají pro strojvedoucí první poslední, zuby nehty se brání soukromým dopravcům, které mají za póvl. Kolegialita je krásná věc, ale všeho s mírou. Přátelé přeci mohou být i z různých firem, jen to tak „nežrat“ a neprotlačovat.

Ale jak se jim to, že jsme najednou jiná firma, hodilo, když se jednalo o ukončení prodeje jízdenek.

Karel
Host
Karel

To ani nevím, že SŽDC přestala prodávat jízdenky.

Otmar
Host
Otmar

Proč by měla SŽDC prodávat jízdenky? Prodej jízdenek je přeci primárně věcí dopravců

Zlámalík
Host
Zlámalík

Vážení režisti a ostatní ufňukanci: smlouvu na to, jak to bude, podepsal váš zaměstnavatel (ČD) už před nějakým časem. Pokud se vám znění smlouvy nelíbí, běžte si stěžovat ke svému zaměstnavateli. JMK není váš zaměstnavatel. Pochopte, že nyní dopravu provozuje JMK ve svém tarifu a ČD si najal (na základě soutěže) pouze jako firmu, která ty vlaky bude vozit. Logicky ale kraj chce za každého cestujícího zaplatit. Jestli se ČD rozhodly vám jízdné neproplácet (tak jako vám formou režijky propácejí jízdné jinde), proč se vztekáte na kraj?

Hrackalw
Host
Hrackalw

Vážený pane Zlamaliku jestli jste to z této diskuze ještě nepochopil proč se jak píšete vztekame i když já bych to nazval jinak na kraj pak to asi nemá cenu vysvětlovat znovu.

Zlámalík
Host
Zlámalík

Vy jste marnej. Znovu: JMK dal zadání a hledal dopravce, který ho umí splnit. ČD se dobrovolně přihlásily, vyhrály a podepsaly to. Fakt je ten špatnej zrovna kraj?

Luke
Host
Luke

Režijky mají krom ČD i SŽDC, MD, Drážní inspekce. I bratia Slováci. Zajímavé, že žádný jiný kraj s tím nemá problém, pouze JMK. Vlak objednaný JMK pojede tak nebo tak. Plný nebo třeba jen se dvěma lidma. V čem můžou režisti kraji škodit? Zajímavé, že třeba „režijní“ průkazy DPMB nikomu nevadí….

PzD
Host
PzD

Viz níže / dříve v diskuzi

Tronda
Host
Tronda

No tak v tom případě nemusí jízdné platit nikdo, když vlak pojede tak jako tak, jak by k tomu daňoví poplatníci přišli, aby platili daně, jízdné a někdo jiný se jen tak vozil.

axel
Host
axel

Pokud dlouhodobě jezdí vlak polo/skoroprázdný, tak správně měla (a doufám bude) následovat reakce:
Místo Regionovy pojede 810/RegioMouse… a pokud cestující nezaplní z větší části tento menší vlak, tak místo vlaku pojede bus (a pokud na trati není nákladní doprava tak trať patrně bude zrušena).

Samozřejmě výše uvedené neplatí pro první a poslední vlak, kde je jasné, že není nutné trvat na maximálně využité kapacitě.

axel
Host
axel

Poznámka: Mluvím o PLATÍCÍCH cestujících (je vcelku jedno jestli si jízdu platí ze své čisté mzdy/zisku z podnikání, anebo jestli cestujícím jejich cestování někdo proplací, např. zaměstnavatele). Protože co je (skoro) zadarmo, toho si lidé vesměs neváží

Luke
Host
Luke

Kraj si zaplatí vlak, ovšem ČD jaksi nemusí do něj lákat pasažéry. Je to tak?

axel
Host
axel

Přesně tak, protože JMK se chce do 2023 zaměřit na využití kapacity = bude-li v konkrétním vlakovém spoji málo využitá kapacita, tak JMK bude po 2023 poptávat dopravu s nižší kapacitou. Holt, ať o konkrétní podobě (a o tom kolik to bude stát z našich daní) rozhodnou sami cestující. A to mluvím o PLATÍCÍCH cestujících.

Otmar
Host
Otmar

To je ovšem velmi asociální. Některý vlak jede jednoduše poloprázdný ale i těch 15 osob musí do té práce nějak dojet. Každý nemá auto. Někdo jede k lékaři a už je starý a nemůže ani řídit už. Vy byste ty vlaky škrtnul a co ty lidi? Železnice nikdy nebyla výdělečná a nikdy nebude. Je to především služba.

Tuzemák
Host
Tuzemák

A co autobus/mikrobus, ten by nestačil? S možností obsloužit i několik jiných vesnic i těch, kam nevedou koleje.

Axel
Host
Axel

\@Otmar… Pokud dlouhodobě se nedaří vytížit kapacitu ani takového vláčku jako 810, tak o čem chcete diskutovat? Jaké je jiné řešení než přestat vyhazovat peníze za dotování skoroprázdného vlaku a peníze přesměrovat na silniční dopravu – bus, mikrobus, automobilní spolujízda, taxík. Uznávám, že např. je vhodné ponechat v provozu železniční linky tam kde jsou velmi obtížné přírodní podmínky, kdy hrozí že např. v zimě bude silnice neprůjezdná (např. Jeseníky), ale těch lokalit je relativně málo. Ale proč by měla být dotována železniční doprava po lokálce Čejč-Hodonín?… když projíždím Hodonínem, tak z vlaku z Čejče vystupuje míň cestujících než je prstů… Číst vice »

lexa
Host
lexa

Asi proto, že je ekologická to jste se Axeli na vejšce neučili?

Axel
Host
Axel

810? Ve srovnání s busem ( i ty nejstarší busy jsou mnohem mladší než 810 tj. jejich motor bude velmi pravděpodobně mnohem lepší po všech stránkách)….

A pokud se budeme bavit konkrétně o lokálce Čejč-Hodonín, tak Vás nenapadlo, že lidi odrazuje železniční nádraží vzdálené několik set metrů mimo centrum – stačí si srovnat,kde zastavuje vlak v těchto obcích, tj. pokud nejede bus, tak spousta lidí radši pojede autem než aby šla těch několik set metrů na vlak).

Takže je otázkou, co KONKRÉTNĚ rozumíte pod pojmem „ekologická“ doprava

lexa
Host
lexa

No hochu silnice jsou již teď přeplněné, dej tam ještě více autobusů. Myslím si , že smysl celé IDS bylo páteřní systém vlak a autobusy budou navážet cestující, aby nám nejezdili do Brna. Ale ty ne přípoje, které vymyslel asi KORDIS , tomu moc nenahrávají. Někde přijede na zastávku vlak a rozvozový autobus zrovna odjíždí, to by jste si na kraji měli pohlídat .

Axel
Host
Axel

Máte nějaká čísla, že silnice z/do Hodonína na autobusové nádraží (ve směru od Mutěnic/Čejče) je přeplněná? Pokud máte nějaká čísla, tak kde konkrétně (asi myslím ulici Brněnskou) se to ucpává? Autobusové nádraží v Hodoníně je kousek od vlakového.

Lexa
Host
Lexa

Myslel jsem to všeobecně, ne v Hodoníně. Ale když pojedou třeba z Čejče místo 2 autobusů za hodinku 4 nebo 6 do Brna na aut.n. kde není možné pomalu projet. Ale stejně jsi to nepochopil. To nevadí, kdy dopravu na kraji vede chemik nebo co je průmyslová škola a znalec dopravy mu tam poklonkuje se není co divit.

Axel
Host
Axel

A já píšu, že skončí vlaky z Hodonína přes Břeclav do Brna? Ne. Ty jsou dost vytížené a zůstanou. Rozlišujte prosím. V tom je ten problém, že se do sebe mísí smysluplné linky veřejné dopravy a linky v „klinické smrti“

Otmar
Host
Otmar

Daňoví poplatníci už teď přicházejí o miliardy ročně kvůli Babišovým slevám. U režijek hovoříme o cca 6 miliónech ročně které poptává Jihomoravský kraj po ČD. A jsou to železničáři. Jejich režijka je tady od císaře pána.

Vila
Host
Vila

Pořád Babišovy slevy. Ale že na Slovensku jezdí lidé nad 62 let zdarma jiz pět let, pouze v ve vlacích EC platí 1 euro za přepravu, to se nepíše. A nikoho to tam ještě nezruinovalo.

xyz
Host
xyz

„Ale že na Slovensku jezdí lidé nad 62 let zdarma jiz pět let, pouze v ve vlacích EC platí 1 euro za přepravu, to se nepíše.“
Jistě že píše.

„A nikoho to tam ještě nezruinovalo.“
Aneb „co je vidět a co není vidět“ – mj. tam „jsou peníze“ na vození důchodců/dětí/studentů de facto zdarma, zato „nejsou peníze“ na zahuštění taktu na mnoha tratích, které dosud jsou stylem „max. 5 párů vlaků za den“.

Otmar
Host
Otmar

Ještě bych přidal velmi zanedbaný stav tratí oproti ČR. Prostě když dáte peníze do slev někde jinde budou chybět. Oproti Slovensku máme mnohem lepší stav tratí.

xxx
Host
xxx

Možno by sa prevezené peniaze dali využiť napríklad na zdravotníctvo? Takže to možno ruinuje zdravotníctvo? Ludia pochopte nič nie je ZADARMO.

Leinad
Host
Leinad

DPMB má taky režijky ve smlouvě, taky je musel vyjednat.

Jaaa
Host
Jaaa

Ale tam stačilo si dupnout, že v IDS nebude, a celej IDS tak může jít do pápá lálá…

Luke
Host
Luke

Co se z rozhovoru se socanem Hanákem už nedozvíte, je třeba to, že díky JMK zaniknou pújčovny kol na nádražích. Hodonín, Břeclav a Veselí nad Moravou. Stejně tak zanikne úschova zavazadel, třeba v Břeclavi často využívaná služba. Turisti si rádi odloží bagáž, aby mohli v klidu poznat město atd. Bohužel… Půjčovny kol supr – za opravdu mírný poplatek máte k dispozici například i elektrokola nebo koloběžky. Obrovská výhoda je mimo jiné i v tom, že kolo si můžete půjčit v jedné stanici – a vrátit v jiné. Plus přeprava vlaky zdarma. No nic, my tu turistiku zabijeme, socani s lidem!

PzD
Host
PzD

Neházejte zrušení těchto komerčních aktivit ČD na JMK. Ptejte se ČD, případně MD jak pro turisty přijíždějící do Břeclavi dálkovými vlaly zajistili uschovu bagáže, půjčovnu kol, … Já jezdím do práce vlaky denně a kupodivu úschovnu nepotřebuji 🙂 Rovněž pochybuji, že by břeclaváci potřebovali půjčovnu kol …

Luke
Host
Luke

Břecláváci ne, ale co turisti?

PzD
Host
PzD

Viz má druhá věta … jaký přístup k turistům mají ČD a MD? Fakt si myslíte, že občan Ladné pojede na výlet do Břeclavi a tam si bude půjčovat kolo?

Zlámalík
Host
Zlámalík

Jsem turista, jedu z Prahy railjetem. Vystoupím v Břeclavi a rád bych si uložil bágl a půjčil kolo. Proč by to ČD měly rušit i pro tyto pasažéry? Jak píše PzD, ten kdo přijede vlakem 10 km, asi není klient půjčovny ani úschovny.

X 1
Host
X 1

PzD
Asi žiješ ve své vlastní bublině. Jsi naprosto odtržen od reality potřeb obyvatelstva, co se sektoru veřejné dopravy týče.
Očividně tématu nerozumíš. Zvaž prosím své další setrvání v této diskusi.

PzD
Host
PzD

Hmmm … vyloučení za odlišnost názoru? Rád se jako platící uživatel veřejné dopravy nechám odborně poučit o svých potřebách 😃

X 1
Host
X 1

Hmm… . Nikdo tě nevylučuje za odlišnost.
Pokud by jsi však o dopravě něco znal, tak by jsi věděl, CO platící zákazníci oceňují na veřejné hromadné dopravě, ve vyspělé evropské dopravě.
😉

axel
Host
axel

@X1… namísto obecného poučování co mají dělat ostatní, byste radši mohl nějaký vlastní názor…Třebas co asi ocení cestující, když necelých 8 týdnů před začátkem dlouhodobé smlouvy se od zaměstnanců dopravce dozví, že je fajn stávkovat, protože zákazník jejich zaměstnavatele „neskáče jak pískají“ zaměstnanci dopravce (ale s na jednání se svým zaměstnavatele tito zaměstnanci kašlou)… I v dnešní zběsilé době tento omyl železničářů má velmi velkou šanci, že to bude vtip roku.

X 1
Host
X 1

Axel Že to bude vtip roku? O tom žádná. 😉 Kritizuji, protože vím a nejsem sám, že krajskou dopravu lze dělat lépe. Každý z čtenářů této diskuze, který jezdí do zahraničí se jistě setkal s efektem synergických procesů jednotlivých elementů, s důrazem na plnění požadavků cestujících, objednavatelů dopravy a legislativy. Vše v kontextu lokálních, národních i mezinárodních pravidel (zákonů) a nepsaných zvyků. Prozatím však pozorujeme jak JMK bačuje pouze v kontextu lokálním, s důrazem na jednostraně zaměřeného cestujícího (typisch PzB = jde k pokladně jednou za rok, ostatní řeší přes internet, úschovnu nepotřebuje, protože o kufr se mu postará najatá… Číst vice »

Axel
Host
Axel

@X1 S přidáním automatů na jízdenky souhlasím. Nevím, co přesně myslíte osvětou… Byl by konkrétní příklad, kde ta osvěta je správně? Ohledně zbytku tomu příliš nerozumím, protože v Jihomoravském kraji nastane přesně to co požadujete… Železnice si přestává „hrát“ na svém písečku a s IDS JMK jízdenkou pojedu jak potřebuji. A doufám-li správně, tak mnohem pečlivěji se bude vyhodnocovat, kde přidat kapacity či frekvence spojů a kde ubrat…. A to bez ohledu na formu dopravy (busová, železniční, automobilová spolujízdní) Chápu-li správně, tak hlavním motivem změn ohledně nahrazení jízdenek ČD za jízdenky IDS JMK (a bohužel včetně „zániku“ IN25/50/100) je podezření,… Číst vice »

X 1
Host
X 1

Osvěta = starší výraz pro Informovanost veřejnosti, za účelem jí NĚCO naučit a aby byla schopna to NĚCO jednoduše používat. Ohledně zbytku: Axeli, totálně jste obrátil myšlenku. Vždyť v kontextu Evropy si JMK začal sám hrát na pískovišti a ještě se na něm uzavřel a patrně se na něm i zamkne. Otázka zní. Jak bude IDS JMK použitelný v kontextu národním a mezinárodním? Když si koupím jízdenku z Rakouské vesnice, přes Vídeň, Berlín do Hamburku, bude mi platit i na hvv (mhd) Hamburg. To není otázka, to je fakt. A stejný případ, ovšem s cílem v Brně? NELZE!! Jelikož IDS… Číst vice »

Axel
Host
Axel

@X1 ten příklad z rakouské vesnice do Hamburku, tak v čem se to liší od situace v ČR? Prosím konkrétně, např. chcete-li vyjet z Malého Beranova u Jihlavy do Hodonína, tak v čem vidíte ten konkrétní rozdíl?

Ohledně zbytku Vašeho komentáře: pročtěte si o5 moji reakci a zkuste tentokrát zareagovat k věci…

Zlámalík
Host
Zlámalík

Platící cestující z dálky třeba ocení jiné služby (tu úschovnu, půjčovnu, jánevímco), než platící cestující v rámci kraje (návaznosti, integrovaný tarif). Co vy na to? Pokud se někomu hodí zavřít úschovnu aby ušetřil pár korun a dávat to za vinu kraji, tak tomu říkám vych.. čůranost.

PzD
Host
PzD

Denně dojíždím autobus + vlak + mhd. Mimo to preferuji a využívám vlaky k cestám po ČR, na Slovensko, do Rakouska a Německa (dál raději letadlo). Jsem plně platící cestující. Pokladnu potřebuji 1x ročně – pro pořízení šalinkarty (v e-shopu bohužel zatím víc než Brno nejde). Další jízdenky kupuji v apkách či na e-shopech (Muj vlak, Poseidon, RegioJet, DB, …). Když se náhodou něco děje, z některé z aplikací se většinou dozvím víc a hlavně rychleji než z odjezdové tabule, od pokladní či průvodčího (pokud vůbec přijde). Co potřebuji? Četné a pravidelné spojení, čistá a pohodlná vozidla (jak nástup do… Číst vice »

X 1
Host
X 1

PzD Já, já, já …. . Egoista? Jsou miliony dalších platících cestujících, kteří se však chovají jinak. A to aniž by tak chtěli. A je naprosto irelevantní zda jsou to mládež, denní či týdení pendleři, baťůžkový turisté, byznys turisté, byznys cestující, senioři pracující, senioři cestující, skupinky seniorů s dětmi na výletech a desítky dalších možností. Prodejní automat na nádraží v Bregenz (A) na mne mluví česky a zeptá se zda chci v Brně na hlavní, dolní nebo Krpole. Dokáže mi vydat měsíční pendler kartu z Lindau(DE) do St. Margreten(CH). Tedy v jiné zemi. Nikoliv v jiném regionu. Kolik takových automatů… Číst vice »

PzD
Host
PzD

X 1 1.Egoismus? Pouze jsem sdělil své potřeby a zvyky. Na rozdíl od Vás si totiž nepřivlastňuji právo mluvit za všechny cestující, ani se nestavím do role jejich mlučího. Mimo jiné jsem napsal, že se nebudu přít, co potřebují ostatní. 2. Dovoluji si ale podotknout, že jsou miliony cestujících, kteří se chovají stejně jako já. Jednou za rok si pořídí jízdenku a chtějí mít na své pravidelní cestě do a z práce svatý pokoj. 3. Automaty – pokud se matně pamatuji, kdysi jich pár v Brně bylo, proč od nich ČD ustoupily …. Možná v době, kdy je začaly testovat,… Číst vice »

J.L.
Host
J.L.

Automaty šetří pokladní a navíc nemají potřebu stávkovat proti zákazníkům.

PzD
Host
PzD

X 1
Drobná faktická: Nezamyslice – Olomoucký kraj, Třebíč – Vysočina.

X 1
Host
X 1

A?
No a? Elsterwerda – Berlín – Ludwigslust. Automat v Braniborsku mi dokáže prodat jízdenku, i pro denní dojíždění, která daným regionem prochází. Platná tedy i mimo kraj a pro vícero dopravců. Pokud nefunguje automat na zastávce nebo ve vlaku, prodá mi takovou průvodčí.
To samé bych očekával i u kvalitního IDS. Je IDS JMK kvalitní? Koupím si v JMK, krajskou jízdenku pro denní dojíždění, která krajem durch prochází/pouze začíná/pouze končí?

PzD
Host
PzD

samozřejmě si v JMK takovou jízdenku koupíte … JMK jasně deklaruje, že pro jízdy přes, do a z JMK bude akceptovat tarify dopravců (včetně mezinárodních :-)), následně SJT … vše je na tomto webu k dohledání

J.L.
Host
J.L.

Zdá se, že objednatel vývoje automatu v Bregenz věděl, co chce.

xyz
Host
<