Rozhovor: Svíčková je šlágr, dominantní položka v prodejích, říká šéf jídelních vozů
Bistro ve vlaku Railjet. Pramen: JLV
Společnost JLV, která tradičně zajišťuje servis v jídelních a lůžkových vozech Českých drah, oslavila před pár dny 60 let své
JLV připravuje velmi dobré palačinky, akorát je dle mého příliš nepromují, škoda :). Bylo by to skvělé low cost jídlo.
A české lůžkové vozy jsou také fajn.
Jen mi marketingová prezentace JLV navenek přijde vhodná k dotáhnutí a velkým zlepšením. Narozdíl od podobných vozů v PL, AT a jinde u nás ta zařízení jsou využívána výrazně méně. Těžko říct, proč.
Přitom rakouská alternativa jídel v Railjetech mi osobně přijde předražená a chuťově nic extra (to, co není pod značkou DB ani OEBB).
Se službami JLV jsem spokojen, ale nepochopil jsem jak může obhajovat bistrovozy, to je zrůdnost…
– Už lidi nevyhazujete po 45 minutách? – Ne. Personál je na tyto situace trénovaný a umí si s nimi vhodným prozákaznickým způsobem poradit. Vstoupil jsem onehdá v Metropolitanu do jídelního vozu. Bylo to v Nových Zámkách, směrem na Budapešť. Vlak už byl skoro prázdný (všichni vystoupili na Slovensku) a v jídelním voze jsem byl sám. Do Budapešti je to hoďku a půl. Objednal jsem si kafe, colu a medovník, a bezmyšlenkovitě jsem koukal na krajinu za okny. Číšník se snad co 3 minuty chodil ptát, jestli jako nemám hlad. Kdybych zacláněl v plně obsazeném vlaku, tak bych to rýpnutí… Číst vice »
A byl to vůz JLV či maďarský?
JLV
Čvrtmiliónu za jeden vozík? No páni svatí…. No ty brďo. To má snad i airbagy?
Líbí se mi, když ředitel řekne o svých zaměstnancích, že většinou nic moc neumí. A o klientech řekne, že courají do jedničky.
I s tou pasáží o veksláctví je to takové autentické, pinglovské.
Mě to spíš přišlo, že se vyjadřuje všeobecně o tom zbytku co na trhu práce je a ne o zaměstnancích.
K poslednímu odstavci, tedy maloobchodu: přijde mi, že to dělají docela zbrkle. Sází jeden koncept za druhým, ale počty prodejen jsou… no…
Momento Café – 2 prodejny
BistroPoint – 2 prodejny
BioPoint – 2 prodejny
Pont zas dělá rebranding snad každých 5 let…
Připomíná mi to Lagardere (Relay a spol.). Milion konceptů, v každém jen pár prodejen. S Mr.Baker si asi neví rady, protože z toho udělali druhé Hello se stejným sortimentem a cenami, ale jiným logem (třeba v Olomouci hl.n. to působí úplně směšně, taková jakože konkurence). Přitom např. v Polsku jim to docela funguje i mimo nádraží.
Je to pěkné, ale když jsme jeli RailJetem, omlouval se nám personál, že už jim asi 2 měsíce nejde konvektomat a tak jsme měli řízek z mikrovlnky, který chutnal jako bahno. Po nahlášení obsluze JLV nám bylo sděleno, ať si stěžujeme, že je toto trvalý stav u JLV. No nevím, zda je čím se chlubit.
Článek by si měli přečíst ti, co vzpomínají na socík v dobrém – „občas nebyly brambory, toaleťák, pivo“ …. Já doplním – máma u JLV pracovala, pak přešla do kanclu ČSD, ale u JLV měla stále známé, v létě brigádničila: Pokud někdo utržené rumunské lei prošustroval, tak byl samozřejmě blbec, takhle business nefunguje. I v Rumunsku se dalo něco koupit: karibský rum, trička a něco z bavlny všeobecně (Ceaucescu obchodoval s Čínou) – ale hlavně – a to by mělo být zmíněno – ten jídelák jel ve vlaku s českými turisty – takže lei se prodávaly pod cenou turistům. Já… Číst vice »
Zase nebylo čím plýtvat, a ten dnes vzývaný u-trh-nicomůžeš zjevně fungoval též. 🙂 Ovšem, jako celek bych to nevracel.
Tak cca 10dnů zpět jsem měl svíčkovou od JLV. Problém byl, že jsem seděl v Ex 221…a to znamená nový bistrovůz. No děs. Ale že jsou nové bistrovozy úlet víme všichni. V Rakousku ten Dont’s nebo jak we to jmenuje taky nic moc. Týden zpět v EC Croatia docela zklamání (to se nebavím o cenách). V PL ten Wars je super, ale jen ve vlacích EIC. V IC vlacích jde kvalita dolů. No a my jsme měli snad nejlepší JLV do doby než přišly nové bistrovozy. Ale tam kde zůstaly klasické jidelnjí vozy a klasické bistrovozy to je za plný… Číst vice »
Jen mi přijde, že mírně zvedli ceny a mírně zmenšili porce. Alespoň u toho, co posledně ještě bylo. Jinak souhlas, celkově se zatím drží dobře.
Zajímavé je, že OBB či Švýcaři posilují noční vlaky, Regiojet posiluje noční vlaky do Košic a tady se řeší dotace.
Jinak je docela vtipné, když někteří dopravci budují byznys na servisu pro cestující a dopravce si na to samé najímá externí společnost, v které má menšinu (necelých 40 %).
ÖBB NJ jsou na území Rakouska v závazku. 🙂
Jenže jak Švýcaři tak ÖBB je mají dotovaný.
Nedavno jsem jel pendolinem do Kosic a Regiojetem zpet a je fakt, ze servis JLV v pendolinu je uplne nekde jinde. Ano jidlo je o neco drazsi, ale kvalita nesrovnatelne lepsi + objednani pres net na misto, nema chybu. Mel jsem i jejich licka opet v pendolinu a take dobra vec, za me JLV palec nahoru.
Problém je, že takhle to funguje jenom v Pendolinu…
Takhle to funguje všude tam, kde servis zajišťuje JLV a je řazen jídelní vůz. Také třeba RailJety (kromě těch rakouských). Tam, kde jezdí jiný poskytoval, je tomu jinak. A u mezinárodních vlaků, které vypravují cizí železniční dopravci, to ČD nemají ve své moci. Co přijede a s jakými službami, to přijede. Maximálně tak mohou pak uplatňovat smluvní pokuty, pokud dojde k porušení dohod, ale to pro vás jako cestujícho v ten okamžik nic přinést ani nemůže.
JLV velkou část vozů pronajímá soukromníkům a tam ten standard je pokaždé jiný
Liší se nabídka v jednotlivých spojích, což ovšem souvisí s tím kdy a kam se jede. To je ale přirozené, mě to tedy nepřekvapuje. To, že je personál milý, přívětivý a snaží se vyjít vstříc platí obecně. Pokud se člověk chová slušně, problém jsem nikdy nezažil. Pokud byl někdy některý spolucestující neurvalý a trval třeba na poskytnutí služby, která se v jeho vozové třídě neposkytuje, tak si nepamatuji, že by reakce personálu byla někdy nepřiměřená. Za to o některých spolucestujících to bohužel tvrdit nemohu. To, že momentálně nějaké jídlo nemají, je snad pochopitelné. Nikdy nemohou vědět kolik čeho přesně prodají,… Číst vice »
Nemohu souhlasit.
Pokud je řazen jídelní vůz, svíčková vždy výborná, kuřecí řízek nejím.
Jedenkrát se stalo, že jsem po snědení půlky porce narazil na tuhý knedlík a ihned jsem, s omluvou, dostal novou porci.
Obsluha přímo u cestujícího je běžná v 1.vozové třídě. Po každé zastávce se tam objeví obsluha s jídelním listkem.
Za mě zcela bez problémů.
Regiojet má odlišný koncept – své občerstvení nabízí ve všech vlacích (Ostrava, Vídeň, Bratislava) stejné – a je to občerstvení, které zase bude řádově lepší než pouhé občerstvení v pendolinu.
Regiojet jídelní vůz nemá.
Takže srovnáváš částečně nesrovnatelné
Já myslel, že Regiojet nemá jiné vozy než jídelní …
Má – nízkou kost (low cost). A tam vás zase hlídají, abyste si náhodou někam nezašel jídlo koupit.
A vlastní bagetu nebo buchtu od babičky si tam sníst smíte? A napít se z termosky čaje?
Předpokládám, že si děláš srandu.
Jídelní vůz je ten, v kterém nesedíš – a jen jíš. Místenku máš jinam
Konkretni zkusenost pri me jizde z Kosic byla, ze cca lehce pred 12 hod jsem si chtel objednat sushi, nebylo jiz v celem vlaku, tak jsem si objednal ceasar salat. Dostal jsem ho tak brutalne premrzly, ze jsem dobrych 20 minut cekal nez roztaje, co to udela s listy salatu si asi kazdy umi predstavit sam. Nechtel jsem delat rozruch, ale ten salat jsem mel obsluze vratit. Navic po jeho zkonzumovani jsem mel dale hlad, kdyz si vezmu ze vlak jede nejakych 8 hod, tak dost tragedie.
ano, ty porce jsou relativně malé – spíš svačina než oběd …
zajímalo by mě, jaká je ekonomika toho jídla – jestli je to motivuje prodávat nebo je to jen služba – reklamní vějička …
Regiojet hlavně narozdíl od JLV nemá žádné teplé občerstvení a “plnohodnotná jídla“, jen různé saláty atd. A hlavně menu vůbec neobměňuje, takže se to člověku rychle přejí. Na druhou stranu mají velmi příznivou cenovou politiku.
Je to občerstvení. Ne jídelní vůz.
Jezdím málo – ale to je fakt, pravidelným cestujícím se to přejí …
Ceny jsou až extrémní – na úrovni spíš Teska a ne bufetu …
Tak si to řekněme na rovinu. Kmenoví zaměstnanci JLV mají poměrně nízkou základní mzdu (cca 16-18 tis. btto). K tomu se samozřejmě připočítavají provize a cestovní náhrady. Ale pokud mají dovolenou či marodí, tak jsou na tom hodně biti. Proto se moc nedivím (byť to neschvaluji), že pokud to jen trochu jde, tak přemýšlí, jak přilepšit zejména sobě. Pokud jde o „frančízanty“, tak to je jiná liga, to jsou někdy doslova kouzelníci. A také se jim vlastně nedivím, jsou to podnikatelé a pokud mají třeba prázdný vůz, nevydělají si ani na slanou vodu. Takže se každý snaží, jak to jde.… Číst vice »
To není pravda, nemocenská i dovolená se počítá z průměrné mzdy zaměstnance, ne ze základu. A ten průměr může být klidně 30 000.
Ale nikoli z cestovních náhrad.
To je samozřejmé 🙂 Ono se snad někde vyplácí nemocenská z cestovních náhrad?
Jde zejména o ten cesťák. Zejména při spaní v zahraničí je to velmi podstatná položka.
Legendární je to, že v čase, kdy přejedete hranice se ceny za jídlo zdvoj, až ztrojnásobí. Ale na území ČR jsou to „happy hours“. Tohle je neskutečnej poděl, kterej mě v ČD pije krev. A ty neochoti v restauraci, o tech radši ani nemluvit. A ať si dají do kupy placení kartou, ten jejich vyčůranej personál, až moc často zneužívá „ono to nefunguje“ a nenosí účtenky. Dělají to hlavně zaměstnanci „na baru“, kam se chodí v RailJetech pro jídlo :-).
Aleš
To je naprosto normální tržní chování, ceny se stanovují podle toho, kolik jsou zákazníci ochotni za zboží/službu zaplatit. To není nějaká specialita JLV.
Co se týče karet, tak před pár lety jsem šel koupit pití do bistro vozu v rakouské soupravě railjetu mezi Brnem a Prahou. Barman tvrdil, že koruny nebere (na což neměl právo, jak jsem bohužel zjistil až posléze). Eura jsem neměl, tak jsem vytáhl kartu. Ztvrdnul jsem tam tak 10 minut, než prošla platba. Takže na ono „dávání do kupy placení kartou“ je potřeba plakat na jiném hrobě, u mobilních operátorů.
Zaujimave ze v lietadle kartou zaplatim, ale vo vlaku „nie je signal“. Ked JLV jazdia na stretnutia s Deutsche Bahn, tak nech si nechaju vysvetlit ako funguju offline platby. Lebo cuduj sa svete, aj vo vlaku DB zaplatim bez ohladu na to ci je alebo nie je signal.
System kde sa kazda platba povinne autorizuje online nie je do dopravy vhodny.
Ty karty to není o vyčůranosti, ale o tom, že na trase railJetu prostě často není signál. V okolí Bezpráví a pak v úseku Svitavy – Brno je zázrak nějaký signál zachytit. Často se to chytne, ale vypadne v průběhu transakce, takže nikdo neví zda to proběhlo či ne… No je s tím v těchto úsecích spousta práce, na kterou nemá personál čas, protože se musí věnovat i jiným klientům. Nedivím se jim, že často řeknou, že to prostě nefunguje.
asi je drobnost, že v Německu musí odvádět spotřební daň německému státu a je to pakárna, možná za průjezd platí větší peníze, asi platí vyšší diety svým zaměstnancům
A určitě se přizpůsobují místnímu trhu. Takže buď budou stejné ceny jako v Německu a běžný Čech si tam na vnitru nic nekoupí nebo budou stejné ceny jako v ČR a oni budou muset zdražit, protože přijdou o vyšší výdělek od cizinců
Tak si jezděte s Jančurou, dostane tak možná studenou bagetu. Navíc ty jídelní vozy neprovozuje ČD, ale JLV. A moje zkušenost je skvělá. Zkuste maďarský jídelní vůz na lince do Budapešti a uvidíme, jak budeme spokojen… U JLV byl personál vždy milý a ochotný, snažil se vyjít vstříc.
Legendární je maximálně tak počet nepřesností v tomto asi rychle napsaném komentáři. Nevím, co je „poděl“ na dvojích cenách, pokud aspoň trošku chápete, v čem spočívá konkurence mezi JLV a DoN’s. No a neochota? Pokud chodíte do jídeláku s touto náladou, tak zaměstnanec má též jen jedny nervy 🙂
Chorvatsku platí, že : Bez računa se neračuna. Aneb každá EET pokladna vydá účtenku i v offline režimu. A terminály pro placení kartou se dělají také v offline provedení, funguje to v letadlech i na lodích, jen jsou asi dražší.
Pěkný rozhovor, díky.