Rozhovor: Sirius je mazlík. Byla to láska na první pohled, říká strojvedoucí RegioJetu Jan Barilla

Strojvedoucí Jan Barilla a čínská jednotka Sirius. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaStrojvedoucí Jan Barilla a čínská jednotka Sirius. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Oživit odstavenou soupravu Sirius trvá tři minuty a můžete jet. To jiná elektrická jednotka u nás neumí.

Odebírat
Upozornit na
guest
129 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honnzok

Rozhovor pěkný, přeji strojvůdci šťastné kilometry v roce 2025.

Jen snad vzkaz pro něj: na nové pantery se netěšte rozhodně nenadchnou!

Péťa

A přesně kvůli tomu co pan Barilla popisuje, jsem šel raději na náklady.
Za 12 h nikoho nepotkáte, na nádražích je v noci úžasná atmosféra a nejvíc mě baví ta nepravidelnost. Co směna to jiný vlak, jiná trasa. V turnusu jsem úplně trpěl když jsem věděl na rok dopředu co bude.

Pipo

Nejste sám. Přesně tak jsem to udělal taky.

DuDr.

Why so SIRIUS???

Daniel Jablonecký

And why not?

Pepa
Ludva

Tak trochu chápu kolegu od RJ. Také mám svého “ mazlíka “ , ale rozhodně bych si netroufl bez zkušeností s ostatními vozidly psát jako on. Podle článku je Sirius vlastně to nejlepší a nejdokonalejší co u nás jezdí. Přitom jistě nemá zkušenosti třeba s Pantery. Oživit Pantera je také velice rychlé, pokud je v aktivním odstavení, nebo když má při odstavení do baterek dostatek vzduchu. Celkem bych chtěl vidět, kdyby Sirius byl zcela bez vzduchu, jak by byl za tři minuty připravený k jízdě. A to pochopitelně pomíjím prohlídku vozidla. A jednoduchost obsluhy myslím ani nemá cenu zmiňovat. Obzvláště… Číst vice »

Pavel Matoušek

Pantery, konkrétně InterPantery, bych raději nezmiňoval. Horší jizdni vlastnosti hned tak něco nemá.

Ludva

Ale já rozhodně ani náznakem nehodnotil, nebo dokonce nechválil jízdní vlastnosti Pantera. Ty ostatně znám velice dobře. Až do loňského roku jsem na nich jezdil a to od okamžiku jejich nasazení do provozu. Jen jsem chtěl napsat , že se pan kolega se plete v tom, že rychlé odstavení a zprovoznění umí jen Sirius a že jsou jednotky, které mají ještě snadnější ovládání. O jízdních vlastnostech nepadlo ani slovo.

Martin H.

Tak z hlediska obsluhy a chování vozidla je panter i Inter velmi uživatelsky přívětivý

Tom

A jen ze zvědavosti, jaký to je teda mazlík?

Ludva

Jaký mazlík 🙂 ? Řada 150/151. Proč, to by bylo na dost dlouhé popisování.

Daniel Jablonecký

A proč by si nemohl říkat co chce? Prezentuje svoje názory a pocity, ne výsledky exaktního výzkumu VÚŽ.

Ludva

Ale já nepsal, že nemůže říkat, nebo psát, co chce. Jen jsem upozornil na to, že bez zkušeností a znalostí i ostatních vozidel nemusí mít v tom co tvrdí pravdu. Proto jsem to formuloval tak, že já bych si to netroufl takto napsat na přímo, že toto umí jen ten Sirius.

Michal M

Nicméně on nikde netvrdí, že to umí jen Sirius, to jen máš problém pochopit psaný text a začal jsi polemizovat s vlastním výmyslem.
Barilla tam říká, že z vlastní zkušenosti (z ČDC esy + ???, RJ peršany, možná 845) je to extrémně pohodlné a že nic podobného nezažil.
Porovnává tedy – zcela správně – s vlastní dosavadní zkušeností, a že je toto umí jen Sirius mu podsouváš ty.

Ludva

Nemáš pravdu, nikomu nic nepodsouvám. V článku je jasně napsáno to co řekl a to sice, že další výhodou Siria je to, jak rychle je oživený. Po příchodu na soupravu je po třech minutách připravený k jízdě a to i po všech testech i zkoušce brzdy a že toto žádná jiná jednotka neumí. Hlavně na toto jsem reagoval já. Jinak jeho nadšení z jednoduchosti obsluhy chápu. Měl jsem po přechodu na Pantera podobné pocity.

OndraS

„Nevím o tom, že by to jiná jednotka uměla“.

nowas

A jezdí na lince placené MD.

Venca

Sirius žádné automatické pískování nemá, to má Pesa.

Sebu

Jinak dvojka už má druhý podvozek od Kolína pěkně obutý a je to čím dál horší…. I když vlastně je běžný, tak spíš než písek problém protismyk.

Venca

Nechápu ty negativní hodnocení, přitom jsem před hodinou z toho slezl ze směny. Sama pískovat neumí, to co Honza asi myslí je automatický profuk písku aby nezamrzl, ale že by při smyku sama sypala? To kéž by 🙂

Ludva

Když oni ty mínusy a hodnocení velice často dávají ti, kteří o tom ale vůbec nic nevědí. V tom asi bude problém.

Avlaky

co čtenář – to strojvedoucí

Patrik vlak

Jak s tím na ten Zličín jezdí, když na Zličíně nejsou dráty. Smíchov není moc průjezdný.

Twix

Zatím ještě průjezdný je, táhne to samozřejmě diesel. Na podzim jsem jeden takový přetah Siria na Smíchově potkal.

Adam Ř

Hodně se rozjede z Kladna a doufá, že mu cestou nedají stůj

František Plášek

A jak se podle vás bez drátů dostane do toho Kladna? Nebo tam jsou už dráty dotažené podle vás??

Pan průvodčí

Hahaha, to jsme se nasmáli.

Diana

Copak, pán je od modrých?

Baryk

Tak ty nový strojvedoucí na to velké Ústí můžou získat od místního Orlenu, už jednou se tak stalo v rámci Úpořinky a nyní to možná půjde snadněji, hlavně když dostanou zajímavou nabídku.

Jirka

A kolik jich přišlo na Úpořinku?

Baryk

tenkrát min. 6 lidí od Unido, co vím a někdo je i na R23

Středohor

největším dodavatelem polohotových strojvedoucích na severu jsou aktuálně dopravci jako 7Energy ( Mostecká úhelná) a SD doprava. Důvod většinou zname, útlum vleček a přeprav uhlí a navazujících přeprav kolem tepelných elektráren.

Baryk

Ano, polohotových zcela určitě, ty důvody jsou zřejmé. Ale i ti, co přišli od SD k Unido už jsou někteří pryč a hotových strojvedoucích, co mohou jezdit téměř po všech hlavních tazích po republice je vždycky škoda. Holt dokud si vedení něco neuvědomí.

Jakub

Hrozný v první třídě se ozývají skřeky že bez sluchátek tam nikomu nedoporučuji cestovat 😀

Daniel Jablonecký

Zkuste příště tolik nevykřikovat.

Pavel Matoušek

Umístit 1. třídu zrovna nad silovou elektroniku jistě není šťastné řešení, ale to patrně není výmyslem výrobce. Mají to, pokud vím, i švýcarské jednotky LEO.

Avlaky

na druhou stranu, kde by jste 1. dal, jak interpanter doprostřed?

Diana

Samozřejmě ne tam, kde je největší kravál a vibrace. to udělá jedině diletant.

Joe

Skřeky max. produkujete Vy. Ano, velice nepříjemně tam hvízdají tyristory, hlavně na vyšších rychlostech.

Jakub

Ano to je o čem mluvím skřek byl trochu z nadsázkou,nicméně vidím že spoustu lidí to pohoršilo tak těm se velice omlouvám,ale ve spojení s rozmlacenou trati 072 je to opravdu zážitek…..a vysoký komfort ale chápu ,jezdí se pro šotouše a nadržený mašinkáře a cestující jsou odpad co nikoho nezajímají….

Jarda79

No pěkný rozhovor, ale chtěl bych vidět ten natřískaný vlak na střekovský a pak to neodcházení lidí. Jinak fajn.

Pacicka

Po jednom na čtyřce, to je bohužel pro některé lidí narvaný vlak.

Leinad

Na čtyřce pro liliputy holt jo. 🤔

pidalin

Dneska jsem tim jel a je to naprosto příšernej vlak a překvapilo mě v jak špatnym stavu to je, já myslel že to kupovali nový, ale vypadá to že to spíš zachránili před sešrotováním a ty polostojací místa tam zabáraj plochu a nikdo to nepoužívá.

John

Taky jsem měl možnost. Nefunkční WC, zima, nepohodlí. Trvanlivost interieru na první pohled tragická.

Pavel Matoušek

Interiér je do značné míry práce LEO. Aspoň se tím tehdy chlubil.

Bývalý vagonář

Návrh designu a výrobní provedení/použité materiály jsou dvě zcela rozdílné věci.

franta

To těžko, ten tam původně pokud jsem slyšel chtěl dát sedačky od borcadu. Což tenhle design nevypadá, spíš cattle class jisté letecké společnosti.

Herold

Já jsem o tom neslyšel, můžu poprosit o podrobnosti?

Kubrt

Státní záruka není dotace a už vůbec ne od EU. Ale samozřejmě celá česká, potažmo evropská, železnice je silně závislá na veřejných rozpočtech.

Hask

Na Sirius sama chvála a přitom interiér je otřesný. Proč se toho Leoš zbavil?

jiný Petr

Leoš se toho nezbavil, on to nepřevzal.

Petr

Pokud vím tak to má v pronájmu na 4 roky tuším co se tu psalo

Joe

Psalo se o RJ, ne o Leošovi. Čtěte pořádně.

Ondra K.

Tak, strojvedoucího jsou důležitý jiný vlastnosti než kvalita a uspořádání interiéru.

Pavel Matoušek

Kvůli novému majiteli.

Pavel Matoušek

RENFE

Daniel Jablonecký

Renfe rozhodlo.

Pavel Mach

To by mě zajímalo kolik má pán praxe , když po 40 šel na fíru a má před 50 .

Avlaky

Píše se ze byl 7 let u Carga a tipuji ze u RJ jako školitel aspon 2 roky bude

Takze 9

Daniel Jablonecký

Zkuste odečíst 2 dvojciferná čísla. Matematika, 2. třída ZŠ.

Středohor

Dnes zcela běžné. Doba kdy jste po maturitě/ vyučení nastoupil a byl jste na jednom místě do důchodu je minulostí. A to i u stálého zaměstnání jako strojvedoucí. Naopak ti co nastoupí dnes po škole jdou také po 15 letech dělat na železnici něco jného a strojvedoucího si udržují 1-3ma jízdami do měsíce.

Komarek

Těžko říct, čím přesně to je, ale moc pěknej rozhovor!
Jako člověku z venku mi vždycky přišlo podivné, jak složité, neautomatizované a zdlouhavé je oživování vlaku. Takže mi to přijde super, že i toto se už posouvá. Nevíte někdo, jak je to třeba u nových jednotek od Škody nebo7u těch zmiňovaných Pes? Díky

vladki

Nevím detaily, ale o něčem budou vypovídat stížnosti na randál z Hustopeč, když jim tam nechávají zapnutý pantery celou noc aby ráno neztráceli čas oživováním.

Asi to nebudou 3 minuty ale o dost víc.

Šalina na Špilas

Možná dotaz na znalé, týkalo se to jen původních Panterů, anebo i Moravií? Případně dá se Moravie oživit rychleji?

Pomeranč

Ti panteři se nenechávají „zapnutí“ (správně se to jmenuje aktivní odstavení) nejen kvůli rychlému oživení ráno, jako spíš kvůli stálému vytápění interiéru a vodojemů a kvůli spoustě elektroniky, které to úplné vypínání „do baterek“ moc nesvědčí.

Pacicka

Tak ono to možná nesvědčí ani číňanovi, uvidíme časem, zda přežije déle než do konce pronájmu u RJ na R23…

Apollo 17

Ani ty čínské jednotky nejsou v noci odstavené „do baterek“. Když jezdím okolo vnějšího nádraží v Ústí, mají rozsvícený interier i v noci. Podobně jako Pesa RegioJetu, nebo klasické soupravy RegioJetu.

Vid

Tam hlavně záleží, kolik je v odstavené soupravě vzduchu. Jako po aktivním odstavení jsem schopen do 5 minut odjet i s panterem. Pokud bude mít panter po úplném odstavení do baterek 7 barů, tak můžu okamžitě zvednout sběrač a také jsem schopen do 5 minut vyjet. Testy se dají taky udělat rychle a UZB se dělá přes displej. Ale samozřejmě při přípravě by měl strojvedoucí jednotku obejít a zkontrolovat stav pojezdu a střešní výzbroje. Ale to do těch 3 minut u Siriusu asi pán nepočítá. A vytopit na přijatelnou teplotu vevnitř toho Siriuse asi taky nezvládne za 3 minuty.

Kolega

Neviděl jsem pantera přes noc na dopravních kolejích se staženým sběračem

Vid

Apollo zas píše, že neviděl Siriuse odstaveného do baterek. Moderní jednotky se do aktivního odstavení dávají asi všechny, takže v tom čase přípravy nebudou velké rozdíly. Jen pán od Regiojetu nás tu krmí nějakými PR kecy. Neví asi kam až číňanům vlézt.

Vid

V zimě je nezbytně nutné dávat vše do aktivního odstavení, kde je voda ve WC, jinak by to buď zamrzlo nebo vyteklo.

Zbyněk

Za kolik hodin by došlo k zamrznutí nádrže? pokud jednotku odtavíte v jedenáct večer a ráno vyrážíte do pěti? Teploty letos byly ne méně než -5 stupňů.

Jaaa

Proč Číňanům? Dělá PR vlastní firmě, to je snad normální, ne?

Michal M

Zeptali se ho, co si myslí o jednotce jako uživatel a řekl svůj názor.
Nevím, proč to označovat za PR kecy, je to strojvedoucí a ne tiskový mluvčí.

Milan

Kolik takovej Paner cca „sežere“ v tomto režimu?

MiRo

V kontextu té spolehlivosti si vzpomínám na včerejší hlášení rozhlasu v Kolíně – Rychlík 1308 bude mít 60 minut zpoždění z důvodu závady na vlaku. Sirius 001.

Pavel Matoušek

Staniční hlášení jsou asi bible..

vagonář

Když už to téma bylo v rozhovoru nakousnuto, smím se zeptat, kolik činí vlastně mzda strojvedoucího u ČD a kolik u RJ? Nemáte někdo přehled?

Šimon Kuchař

Dobrý den. Rozdíl v čisté mzdě je max -+3tis bez přesčasu. Jen další benefity jsou pro ČD na mnohem vyšší úrovni. Pracoval jsem u obou. Nyní jsem u ČD Cargo

vagonář

Děkuji. A v čistém měsíčně teda berete kolik? Tipuji správně cca 50 000?

Michal M

To myslíš vážně tenhle dotaz?

vagonář

Ano. Stačí mi nějaká všeobecná hodnota. Tabulkový si vyhledám klidně sám.

Kubrt

Ptát se někoho na čistou mzdu a s tím se srovnávat je principiálně blbost. Když už, má smysl porovnávat hrubé mzdy za stejné množství práce.

Michal M

Tuplem v profesích, kde výraznou část tvoří všemožné příplatky…

Michal M

Ptát se někoho na jeho plat je dost buranský přešlap. Tím spíš neznámého člověka…

vagonář

Však mi šlo o profesi, ne konkrétního člověka. A vás jsem se na nic neptal.

A. Mikulka

To už dávno není pravda.

Tom

Za ČD Cargo Praha posledních pár let v průměru mezi 37000 a 42 000 čistého a to je to někdy i s přesčasy. Za tu zodpovědnost je to akorát výsměch, nic víc

vagonář

Děkuji.

Stráťa

Jakou zodpovědnost?

skodacek

Mno, dle popisu chování od pana strojvedoucího bych řekl, že se to chová obdobně jako vlak nejmenované švýcarské společnosti, jejíž vlaky to takto mají již desítky let… 😉🙃🚊

Pavel Matoušek

To je samozřejmě možné. Možná to bylo i v objednávce.

Divák

Dík redakci za to, že se od podcastů vrátila k přepisovaným rozhovorům 👍

Jan Sůra

Podcasty zůstávají, stejně jako rozhovory.

Pájin

Chválím že podcasty se dají stáhnout a poslouchat offline. Není to všude zvykem.

Brzda

Za mne tedy jednoznačně podcast. Pro ty, kdo mají čas, ať existuje přepis, ale myslím že nejsem sám, kdo je za podcasty rád zejména pro to, že se dají poslouchat v době, kdy číst nejde – při práci, při řízení v autě atd….

Kubrt

Rozhovor moc zajímavý.
Ovšem při přepisu se vloudila chyba: loser, nikoliv looser 😉

Jan Sůra

díky za upozornění:)

Honza

Zase moc pěkný povídání.
Je to tak nějak hezky napsaný, čte se to samo jedním dechem. Všechny ty rozhovory tady jsou prostě skvělý.
Ještě jsem tu snad nečetl „blbej“ rozhovor. Díky

Matěj benda

Kdo je majitel jednotek?

Lukyn

Majitel je CRRC, pronajaty jsou RJ do konce smlouvy na R23

Matěj benda

Jo díky. Kdo dělá údržbu, RJ?

Kubrt

RJ. Píše se to v článku.

Daddy

Skvěle odvedená práce lidí od LE……gratulace patří především tam.

noerf

Nebo je to o tom, že CRRC má pro personál uživatelsky příjemné vlaky, ale zhlediska cestujícího (rozteče sedaček, sedačky na Stojáka) se jedná o nedomyšlený koncept?

Daddy

Interiér kabiny a pro cestující si navrhovalo LE samo. Byla tam i přítomnost zaměstnanců v Číně.

Kubrt

S uspořádáním interiéru by se snad dalo pracovat i v rámci už „hotového“ vlaku, ne?

Daddy

Drobné úpravy byly provedeny už tady u nás

Matěj benda

Ano.

Roman

Já spíš zase četl, že první Sirius byl vlastně předváděčka, kde byly všechny možné varianty, jak to může vypadat :-).

Jinak jak ukazuje LEO i tramvaj může jezdit dálky 😀

vladki

S tramvajema jezdí dálky i ČD (interpanter)

Kubrt

To byla narážka na dobu, kdy LE začínal s Flirty a skalní ČD fans nasazení „příměstských tramvají“ na delší linky považovali za něco nepřijatelného a špatného, aniž by konkrétně řekli proč.

Michal Tvrdý

Napríklad preto, že som s tým raz absolvoval cestu zo Žiliny do Prahy a v Prahe som z toho vyliezol dolámaný ako keby ma viezli na rebriňáku. Nikdy viac som do toho vlaku už nevliezol …

Krtek

Nedavno jsem se takhle soukal z arrivy, pruvodci na me koukal co se deje, tak jsem mu vysvetlil ze mi chvili trva nez zprovoznim nohy

František Plášek

Za to ale nemůže Flirt jako takový, ale výběr sedaček ze strany LE

Nedbal

Prostě proto že to je tramvaj.

Středohor

Jestli narážíte na interpanter tak je určen pro zastávkové rychlíky s větší výměnou cestujících na kratší vzdálenosti ( Praha- Přelouč, Pardubice- Česká Třebová ) ne že tim pojedete Praha- Brno, když chvíli před/ po jede Railjet nebo jiné EC/ Ex.

Noddy

Neni to tak, ze zakaznik si sam urci, kolik chce mit sedadel, jake usporadani, samozrejme podle konstrukcnich moznosti?

Pavel Matoušek

To si ale navrhoval LEO.

Dave

Nejen od LE, ale též ostatních dopravců, kteří na své náklady vychovali kvalitní strojvedoucí.

Fandík

Senzační rozhovor. Těšil jsem se na něj. Děkuji .

marcel.stancl

Kdy budou v provozu 3 jednotky?

Fandík

Tak nejsem vševědoucí, ale píše se to v tom článku 😁

Matěj benda

Jj

Matěj benda

Teď na začátku ledna psali.

noerf

Tuším, že psali na přelomu ledna a února. Předpokládám po zkouškách TBZ a vydání průkazu způsobilosti.