Rozhovor: Pokud chce kraj dopravu obnovit, lze prodej dráhy zastavit

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářIlustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jak se prodávají lokálky? V rozhovoru celý proces vysvětluje ředitel odboru pronájmu a prodeje Správy železniční dopravní cesty Jakub Červenka.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Já nějak nechápu, jak by někdo (např. kraj) mohl objednávat dopravu na trati 162 v úseku Kralovice – Mladotice, když je tento úsek už 20 let nesjízdný? Byl na něm zastaven provoz už v roce 1997, ale České dráhy až do roku 2011 zajišťovaly NAD, od roku 2012 jezdí místo NAD autobusová linka na objednávku kraje. O přepravu ve směru Kralovice – Mladotice je tedy nejspíš ze strany objednatele zájem, jen po železnici to nejde, protože ČD/SŽDC tu trať nechaly zchátrat. Ale není to o tom, že by se musely investovat desítky milionů korun do trati, kde 10-15 let nikdo… Číst vice »

železničář v důchodu

Z Kralovic až do Mladotic už tu trať nikdy nikdo neobnoví, protože by to bylo tak drahé, že ekonomická efektivita nemůže vyjít kladně ani při započtení všech možných externalit (a autobusové spojení je tam pro místní obyvatele zjevně výhodnější), ale za obnovu by určitě stály cca 2 km z Kralovic k Mariánské Týnici s ještě jednou zastávkou i v Kralovicích – i to by sice bylo dost drahé, ale mělo by to aspoň nějaký smysl (samozřejmě především pro výletníky a pro návštěvníky kláštera). A pak by se samozřejmě také musely dohodnout Středočeský a Plzeňský kraj a jejich organizátoři veřejné dopravy… Číst vice »

Jan

Přitom si myslím, že je pro koncové trati jednoduché řešení. Počkat 5 let. Pak do 810 ky dát kameru, laser a nouzové tlačítko a nechat ji jezdit autonomně 30 km/h. Jen odvahu je třeba.

Michal

Nepochopil jsem úplně, jak toto jednoduché řešení zajišťuje údržbu trati?

Jan

Tak stačí se podívat třeba na plány v Pardubickém kraji, kde kraj plánuje neobjednávat neuvěřitelné tratě. Opět nějaký náměstek za ODS. Ods je prostě synonymum katastrofy asi vždy, ve všem a všude. K tomu jejich možná přímá zadání soukromým dopravcům. To je prostě špatné, že stačí jedno volební období. Někdo něco zruší. Druhý to pak chce obnovit (jako obnovy tramvají z OPD). Nebo se můžem podívat na Olomoucký kraj, jak zase nechtěl objednat lidem vlak do Sobotína, kde si trať obce zachránily a opravily. Jak se evidentně chystají zrušit vlaky do Dolní Moravy (turistického centra) – přestávají objednávat. Jako u… Číst vice »

Michal

Můžu se jenom zeptat jak lze neobjednat vlak do Dolní Moravy, když tam nevedou koleje?

Možná byste nám mohl vysvětlit v čem je proti této praxi lepší objednávat vlak do Mlynického Dvora pro pět lidí denně přímým zadáním ČD… to je trochu výsměch daňovým poplatníkům, ne?

jančurobijci

Jaké neuvěřitelné tratě myslíte?
Navíc o víkendu by se mělo jezdit všude, i tam, kde o to není zájem cestujících….

Rado

DB netz v tomto ohledu volí poněkud pragmatičtější způsob. Jsou tratě které jsou opravdu zbytečné a u jiných je jejich budoucnost rozporuplná. Znám železniční nákladní trať , která se klikatila téměř stovku kilometrů porůřím a napojovala na sebe mnoho vleček z různých podniků, dolů, oceláren a jiných. Byla tam i když ty podniky už dávno svůj provoz ukončili. Vloni bylo zprovozněno přes 40km kvalitní cyklostezky a na dalších částech se pracuje. Některé části této tratě byly dvou i vícekolejné. Dnes je to cyklistická magistrála s odpočívkami. Některé bývalé podniky obsadili developeři, a tak z bývalých vleček je dnes napojení na… Číst vice »

coudy

Jančura chce jezdit na regionálních tratích tak má možnost ukázat jak mu to půjde bez dotací…

jančurobijci

Nikde jsem si nevšiml, že by nějaký soukromý dopravce chtěl jezdit na REGIONÁLNÍ trati BEZ DOTACÍ.
Máte někde odkaz?
Děkuji předem.

František

Opravdu má nějaká vláda aktivní zájem na tom, aby tratě neležely ladem a fyzicky se likvidovaly? Proč se rozhoduje jen na základě osobní dopravy, aniž by byla snaha o využívání napojených vleček namísto ničení silnic těžkými auty? A co když bude naopak za dvacet let někomu některá dráha chybět? Proč se všechny obce třesou na cyklostezky jako na zlatou krávu, ale koleje vedoucí odněkud někam jim po vůli nejsou? A co když je vůbec všechno jinak, než tvrdí zatvrzelí úředníci…

Michal

No ale! A jaké vlečky jsou mezi Mladoticemi a Kralovicemi, případně hentam u Čejče a jaké tvoří objemy?

Že ty železnice vznikaly před 100 lety s úplně jinou strukturou průmyslu, poptávky po přepravě i dostupných technologií ti uniká?